WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vad ska jag ta för priser? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36581)

vxeexiii 2009-05-02 13:43

Hej alla smarta!

Nu är det så att jag ska utnyttja min kunskap och erfarenhet gällande design- och layoutarbeten, genom att erbjuda billiga tjänster...

Jag undrar vad som är vanligt för sådana arbeten? Jag vill såklart vara billig för att locka kunder, jag är trots allt endast tonåring. ;)

Jag hade tänkt utföra projekt som inbjudningar, tackkort, reklamblad, menyer, och liknande.

Hur mycket ska jag ta för det? Jag vill ju ha så mycket jag kan få, fast det ska vara billigt jämförelsevis mot andra större företag. :D

Tack för hjälpen,
Gabriel

Hofvet 2009-05-02 17:41

Det beror på hur bra du är... 200 :-/timmen och uppåt kanske. Sen uppskattar du hur lång tid det tar att göra designen/layouten som kunden begär och ger ett fast pris baserat på det.

Du kommer få mycket fler kunder genom att visa att du är duktig än genom att vara billig.

vxeexiii 2009-05-02 17:53

Tack så mycket, jag förstår hur du menar.
Jag anser själv att jag är rätt så bra, medel typ :) För en kund som inte riktigt kan sånt här är mitt arbete antagligen bra.

Jag får tänka över saken och se vad som är bäst.
Antagligen blir det cirka 200 kr/tim som du sa. :)

jonny 2009-05-02 18:10

Givetvis ska du skaffa F-skatt först för att kunna få några vettiga kunder. Om du nu inte redan gjort det.

MRosenson 2009-05-02 19:22

Detta är inte något måste, är många som anställer fastän att man inte har F-skatt, som sagt, oftast tittas det på kunskap, sen slänger man gärna fram lite mer pengar om detta krävs.

vxeexiii 2009-05-02 23:13

F-skatt? Jag ska inte öppna ett företag.

MRDJ 2009-05-03 02:07

Citat:

Originally posted by vxeexiii@May 2 2009, 23:13
F-skatt? Jag ska inte öppna ett företag.
Du kan skaffa en FA skattesedel,
Jag skulle rekommendera det.

Det går säkert att fakturera utan att ha en firma men jag tror det kan bli svårt. det ser dessutom mer seriöst ut om man innehar en F skatt.

Observera att det är noga med att skaffa en FA skattesedel och inte F om ni har ett annat jobb än den egna firman.

Ring och fråga skattemyndigheten annars, dem är alltid hjälpsamma.

lycka till!

mvh
Fredlund

vxeexiii 2009-05-03 11:25

Tack, men jag ska som sagt inte öppna ett företag.
Jag är 15 år och vill endast tjäna en slant genom min kunskap gällande design och layout.

Det är liksom som att tvätta grannens bil eller klippa gräsmattor!

MrBob 2009-05-03 13:16

Företagsamt, för all del.

Men en dag kanske du också växer upp och då kanske du får en annan syn på det där med svartjobb.

Detta forumet är inte Lunarstorm eller Skunk.

Tänk på det!

Om du nu kör svart kan du i alla fall låtsas att du kör vitt. Om inte annat skulle du få bättre och mer relevanta svar.

Jag tycker inte svartjobb hör hemma på denna webbplatsen, men det är å andra sidan inte min uppgift att tycka om.

MRosenson 2009-05-03 13:31

Men du?
Det handlar inte om svartjobb direkt, företaget som i detta fall anställer honom får ju betala en liten mer slant bara, för sociala avgifter och så vidare.

Sen behöver han förmodligen inte skatta för pengarna han drar in endå, om han inte har tjänat mer än 18500:-

Eller denna siffra kanske har ändrats iår? Men tror att det är 18500:-

MrBob 2009-05-03 14:00

Det finns två fel i ditt inlägg!

1. Det är svartjobb. (Han likställer det med att tvätta grannens bil eller klippa gräset.)

2. Det är riktigt, om det är VITA pengar. Om man arbetar extra som ... vad som helst, så behöver inte DEN ANSTÄLLDA betala skatt. Men det förutsätter att arbetsgivaren har betalat in sociala avgifter.

Det finns en annan avgift som gäller för hobbyverksamhet. Om du virkar dukar eller säljer granris på en marknad behöver du inte heller skatta för denna "inkomst". Denna summa är jag osäker på men tror det tidigare har varit mellan 10 och 12 tusen på ett år.

MRosenson 2009-05-03 14:12

1. Sant sant.

2. Precis, men det förutsätter man ju att dom kommer överrens om?

vxeexiii 2009-05-03 18:07

Okej, jag förstår att svartjobb inte är något bra. Men hur mycket tror ni att jag kommer tjäna till en början? Knappast femsiffriga tal!

Hur jag ska göra när jag kommer upp till dessa summor tar jag då, och det kommer antagligen dröja ett bra tag.

MRosenson 2009-05-03 18:12

Femsiffriga tal är väl inte så långt borta, om du tar 200kr/tim alltså?

Det är ju liksom 50 timmar.

Om vi säger att du jobbar 8 timmar om dagen i 5 dagar, det är 40 timmar.
Så du får ett perspektiv av hur man kan tjäna.

vxeexiii 2009-05-03 18:20

Jag funderar på att ta 99 kr/tim för att koda hemsidor. Är det lagom?

MRDJ 2009-05-03 18:25

Jag antar att detta är ditt första jobb?
Självfallet skall du ha en ok lön för ditt jobb, Men som med alla andra jobb får man visa vad man går för i början och kanske räkna med att få en lite lägre lön. Det varierar väldigt mycket vad folk tar betalt för jobb. en byrå kan ta i princip hur mycket pengar som helst och någon enskild kan ta mycket mindre.

När man visat vad man går för och fått in en fot i företaget finns genast helt andra möjligheter att utvecklas!

I Ditt fall skulle jag tro att 100 till 150 kr timmen är en skälig timpenning förutsatt att arbetsgivaren betalar sociala avgifter och skatter.

vxeexiii 2009-05-03 18:29

det går fan inte att göra nåt bra i livet när man är 15
skitsamma jag struntar i allt

min mobil gick precis sönder också blev arg och ledsen tappade den

vxeexiii 2009-05-04 16:33

Förlåt, jag fick något konstigt... Ska ta det lugnt med det här och bygga hemsidor istället. Tack för informationen alla. :)

biokonsult 2009-05-04 18:56

fövirrad? :wacko:

Kör fast pris på ett miniumpkt med tillägg på fortsatt utbyggnad. Knepet är att få folk att nappa sen kan man fortsätta att ta betalt utan reaktion från kunden...

vxeexiii 2009-05-04 19:50

Goodiie! Det ska jag allt ha i baktanke :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson