WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Sveriges tandvård (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3655)

Decibel 2004-09-14 09:15

Har väl direkt inget med WN eller webb att göra, men blev så fruktansvärt less idag.

Min sambo som f.ö är nerflyttad till sundsvall ifrån umeå var i behov att gå till tandläkaren i slutet av förra året, då hon inte varit där innan sattes hon på väntelista.
Flertalet gånger har det försökts med jourtandläkare och att få komma dit på akuttider utan framgång.

Inatt kunde hon inte sova p.g.a värken, ringde idag till tandvården och rent ut sagt frågade vafan dom håller på med.
Efter mycket dividerande, jag fick t.o.m. ta fram lagtexten som nämner erfoderlig tandvård inom rimlig tid, och 10 månader är fasiken inte rimlig tid.
Damen på tandvården ringde lite medan jag väntade, för jag gav mig inte, hon försökte i början hänvisa mig än till det ena än till det andra stället, been there, done that, går runt i en cirkel sen ger man upp.

Samtalet tog nästan 20min innan hon gav upp.

13.40 idag får min sambo komma in till tandläkaren :)

Löste sig för oss, men hur går det för dom som inte kan, eller vågar/vill ryta i mot liknande behandling, tror inte jag är unik och det finns nog fler som behöver adekvat vård men som inte får det p.g.a detta lallande mellan olika enheter.

Detta betalar man skattepengar för...

Innocast 2004-09-14 09:16

Folktandvården va?

Själv har jag gått hos privattandläkare sedan späda barnsben. Inte många som vet att man även går gratis hos privattandläkare tills man är 20 (!!).

Anders 2004-09-14 10:11

Citat:

Originally posted by RTL Solutions@Sep 14 2004, 09:16
Folktandvården va?

Själv har jag gått hos privattandläkare sedan späda barnsben. Inte många som vet att man även går gratis hos privattandläkare tills man är 20 (!!).

Vetskapen om Tandvårdsstöd verkar inte vara så spridd.

ric 2004-09-14 10:20

Hade skjutit upp en lagning ett år och ringde i slutet av juli för att få det lagat, de frågade om jag kunde komma om tre timmar (tur). Visserligen har jag varit kund där i hela mitt liv, har aldrig haft några problem med folktandvården. Men det beror nog på var och hur belastade de är.

Tobias Turesson 2004-09-14 10:22

Aldrig haft något prob med min tandvård iaf, fick tom tandställning fast jag kanske inte direkt behöver det =/
Vet många andra som inte får fast de har riktigt fuckade tänder ;D

Handlar nog mest om att tjata och få träffa tandläkarna på bra humör.

Har man akut kan man ju sätta sig hos folktandvården en dag, det blir säkert massa som inte kommer varje timme.

ZN 2004-09-14 12:43

Citat:

Originally posted by Anders@Sep 14 2004, 10:11
Gäller det om man går till privatvård också?

grazzy 2004-09-14 12:49

Man kan gå till en privattandläkare när det är akut.

Jag har iofs bara gjort det en gång och då var jag säkert bara 15, men det fungerade helt okej. Priserna är ju även där subventionerade så det blir inte så supermycket dyrare. Iaf inte då.

Men visst, det är helt sjukt. Jag har flyttat till Linköping som student, och man får helt enkelt rådet att "stå kvar i din gamla försäkringskassa". Det är lite hopplöst att behöva gå till tandläkaren i samband med jul/sommar-besök hos familjen.

Ryssland nästa.

Jon A 2004-09-14 14:20

jag går till en privattandläkare, grymt smidigt och inte så farligt dyrt. Max 3 dagars väntetid.

monopro 2004-09-14 18:25

Farsan är tandläkare så man jag har aldrig behövt bry mig ... tills han flyttade utomlands. Det är banne mig highway robbery hur mycket pöjs dom tar. Fast å andra sidan, tänk hur mycket du är beredd att betala för bärs. Nog borde man vara beredd att pröjsa lite för att behålla tänderna.

cornelii 2004-09-14 20:36

Tja själv tappade man en plomb för ca 7 år sen. Kanske dags att sätta dit en innan tanden rasar ihop fullständigt. Om nån undrar så funkar det utan plomb ett bra tag men nu börjar småvärk sätta in. Inget som inte går att bota med lite Ipren o Whiskey. Jag gillar Whiskey men inte tabletter så därför sköljer jag ner tabletterna med nått gott ;) Varför har man inte gått o lagat skiten då? Jo har inte lust att läga 1500 spänn på ett hål, ett hål är ingenting o kan därför inte vara värt dom summorna.

Johan H 2004-09-14 21:35

Citat:

Originally posted by Decibel@Sep 14 2004, 09:15
Har väl direkt inget med WN eller webb att göra, men blev så fruktansvärt less idag.

Min sambo som f.ö är nerflyttad till sundsvall ifrån umeå var i behov att gå till tandläkaren i slutet av förra året, då hon inte varit där innan sattes hon på väntelista.
Flertalet gånger har det försökts med jourtandläkare och att få komma dit på akuttider utan framgång.

Inatt kunde hon inte sova p.g.a värken, ringde idag till tandvården och rent ut sagt frågade vafan dom håller på med.
Efter mycket dividerande, jag fick t.o.m. ta fram lagtexten som nämner erfoderlig tandvård inom rimlig tid, och 10 månader är fasiken inte rimlig tid.
Damen på tandvården ringde lite medan jag väntade, för jag gav mig inte, hon försökte i början hänvisa mig än till det ena än till det andra stället, been there, done that, går runt i en cirkel sen ger man upp.

Samtalet tog nästan 20min innan hon gav upp.

13.40 idag får min sambo komma in till tandläkaren :)

Löste sig för oss, men hur går det för dom som inte kan, eller vågar/vill ryta i mot liknande behandling, tror inte jag är unik och det finns nog fler som behöver adekvat vård men som inte får det p.g.a detta lallande mellan olika enheter.

Detta betalar man skattepengar för...

Något som är ännu sjukare är hur man kan acceptera privatvård inom tandvården men inte övriga sjukvården.

Anders 2004-09-14 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av Bitbull
Citat:

Ursprungligen postat av Anders

Gäller det om man går till privatvård också?

Jodå, det tror jag. Men det är ju bara ringa FK och fråga.

naredi 2004-09-14 23:12

Citat:

Originally posted by RTL Solutions@Sep 14 2004, 09:16
Folktandvården va?

T.o.m. det å man fyller 19 är det väl?
Så har alla tandläkare jag har pratat med sagt...

gabriel 2004-09-14 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av naredi
Citat:

Ursprungligen postat av RTL Solutions
Folktandvården va?

till och med det år man fyller 19

och

tills man är 20

är ju samma sak :lol:

Marcus 2004-09-14 23:48

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Sep 14 2004, 21:35
Något som är ännu sjukare är hur man kan acceptera privatvård inom tandvården men inte övriga sjukvården.
instämmer. men det handlar ju bara om politik. inte kan vänsterpolitiska partierna gå med på något som är högerpolitiska partin står för, även om det egentligen skulle vara bättre för alla.

Anders 2004-09-15 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
Citat:

Ursprungligen postat av Haghjoo

instämmer. men det handlar ju bara om politik. inte kan vänsterpolitiska partierna gå med på något som är högerpolitiska partin står för, även om det egentligen skulle vara bättre för alla.

Det finns väl vissa. Tex naprapat finns som privat mottagning.

Marcus 2004-09-15 00:34

Citat:

Citat:

Originally posted by -marcuss@Sep 14 2004, 23:48
Citat:

Jag tänkte just på den "traditionella sjukvården".. dvs "vanliga" sjukhus... akut osv..

Mario 2004-09-15 00:54

Privat sjukvård = Göra vinst = Nedskärningar = Sämre sjukvård

Johan 2004-09-15 02:04

Citat:

Originally posted by Mario@Sep 15 2004, 00:54
..och vad var skillnaden mot skattefinansierad sjukvård? :rolleyes: Förutom att man förlorar/slukar enorma summor pengar på byråkrati, politik och ineffektivitet.

Förresten är det väl i princip samma kostnad att gå till privat tandvård som folktandvården. Båda är väl subventionerade på precis samma sätt. Privatvården kan ibland vara billigare. Varför skulle inte det fungera inom sjukvården?

Johan H 2004-09-15 03:42

Citat:

Citat:

Originally posted by -marcuss@Sep 14 2004, 23:48
Citat:

Majoriteten av sjukhusen/mottagningarna bedrivs av landstingen.

Johan H 2004-09-15 03:47

Citat:

Originally posted by Mario@Sep 15 2004, 00:54
Privat sjukvård = Läkarna tvingas ta emot ett viss antal patienter och kan inte bara slöa = effektivare = bättre sjukvård och framförallt mindre köer I Nordmaling kommun i Västerbotten tar man 0.8 patienter per timme i snitt.
Snittet ligger runt 1 patient annars på en vanlig mottagning.
Sen kan du ju bara räkna ut vad all administrering kostar som har med landstingsbedrivna mottagningar och sjukhus att göra...

naredi 2004-09-15 06:55

Citat:

Ursprungligen postat av gabriel
Citat:

Originally posted by -naredi@Sep 14 2004, 23:12
Citat:

Ursprungligen postat av RTL Solutions
Folktandvården va?

till och med det år man fyller 19

och

tills man är 20

är ju samma sak :lol:

Nej det är det inte!
Jag fyller 19 i november i år, då är inte tandvården gratis för mig mellan januari och november nästa år. Trots att jag inte fyllt 20.

jomper 2004-09-15 13:07

Citat:

Originally posted by cornelii@Sep 14 2004, 20:36
Tja själv tappade man en plomb för ca 7 år sen. Kanske dags att sätta dit en innan tanden rasar ihop fullständigt.
Likadant gjorde jag, fast jag väntade inte riktigt lika länge.

Det kostade 6 papp och ett gäng tandläkarbesök, fick rotfylla tanden. Tandläkaren som gjorde det var dessutom en klåpare så jag fick lägga 1500:- till hos en annan tandläkare för att fixa det. Det är svårt att hitta bra tandläkare.. just nu har jag ingen igen eftersom jag flyttat.

TkJ 2004-09-15 16:28

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Sep 14 2004, 21:35
Därför att tandvård ingår inte i sjukvård - det är därför det är så jäkla dyrt att gå till tandläkaren. Går du till doktorn får du maximalt betala 1900 kr om året, sen har du här i Sverige högkostnadsskydd så att staten pröjsar resten. Högkostnadsskyddet tillämpas alltså inte för tandvård.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson