WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   One.com (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36518)

aram 2009-04-28 15:13

Hej, jag undrar bara om någon har erfarenhet av One.com. Tänkte lägga upp en sida där men jag vet inte om det är någon bra idé, dom är ju billiga och har fri trafik. Dela med er av era erfarenheter ! ;)

WeaZear 2009-04-28 15:16

Sämsta tänkbara alternativet om du skall köra några tyngre script på. Fri trafik, nja. Läs avtalet. Ska du köra nåt enkelt, som t.ex. en info sida, kör på. Då är det värt det.

tartareandesire 2009-04-28 15:39

Ska du köra ASP eller några tyngre saker i PHP så är det absolut ett dåligt alternativ. Däremot, som WeaZear skriver, handlar det bara om en statisk sida eller en lättare PHP-driven sida så fungerar det ganska bra, åtminstone i relation till priset.

crazzy 2009-04-28 19:19

Har en kund som jag placerade där, inga problem ännu och han har legat där i ett halvår nu ungefär. Men så är det bara en ganska liten sida med lättare PHP-kod och runt 20-30 unika besökare i veckan eller nåt sånt. (Uppskattat, finns inga stats)

Annars så kan jag rekommendera binero om deras trafik-limit duger. Finfin hosting! :)

aram 2009-04-28 21:10

hmm okej, tack för alla svar ! Tur att jag inte köpte det då !
Extra tack till crazzy för rekommendation !

JimmyB 2009-04-28 21:44

Har en sida där som har 10 000 - 20 000 besökare om dagen. Inga problem alls. Inte tung sida alls, är i princip bara text. Men den är inte långsam eller så. Funkar bra.

Danielos 2009-04-28 22:12

aram, hur mycket utrymme tar din webbsida? Kör du php,aspx eller bara xhtml/html sidor?

aram 2009-04-28 22:19

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 28 2009, 22:12
aram, hur mycket utrymme tar din webbsida? Kör du php,aspx eller bara xhtml/html sidor?
ingen aning än, hade tänkt starta något. men det blir nog php/html/css förmodligen eller liknande.

Danielos 2009-04-28 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av aram
Citat:

Ursprungligen postat av danielos

ingen aning än, hade tänkt starta något. men det blir nog php/html/css förmodligen eller liknande.

Något som även kräver mysql databas?

Slacker 2009-04-29 05:52

Jag har haft en sajt på One.com i snart 6 år och är nöjd. PHP-Nuke med databas. Sajten har 1000 besökare per dag och en databas på 190 MB. En eller två veckor per år kan det gå långsamt. Kan rekommenderas.

Björklund 2009-04-29 05:57

Jag har hjälpt en kompis o köra vBulletin, installation gick enkelt. Några samtal med supporten via chatten var otroligt smidigt.

Jag är possitivt överraskad av ett sådant budgethotell.

oloflolof 2009-04-29 08:05

Har haft one 1.5 år innan jag gick över till binero.
Hade aldrig något stort problem med upptiden och supporten var kanon. Anledningen till att jag flyttade var att dom bara tillåter 1domän per konto.

WeaZear 2009-04-29 11:32

Citat:

Originally posted by oloflolof@Apr 29 2009, 08:05
Hade aldrig något stort problem med upptiden och supporten var kanon. Anledningen till att jag flyttade var att dom bara tillåter 1domän per konto.

One.com's support kan inget. De kan endast ge info om priser anser jag :P

oloflolof 2009-04-29 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear
Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof

One.com's support kan inget. De kan endast ge info om priser anser jag :P

Nja lite mer kan dom. Dom har hjälpt mig många gånger.
Den ända support som jag upplever som bättre är Binero.

Björklund 2009-04-29 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear
Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof

One.coms support kan inget. De kan endast ge info om priser anser jag

En support är ju inte till för att utbilda sina kunder. De ska kunna saker om sina egna saker. Ex hur man kommer åt MySQL-servern. Vilken mailserver ansluter man till för att kolla sin mail, osv.
Det klarade One galant när jag hade med dom att göra.

olsserik 2009-04-29 13:43

Hej,
Jag håller med föregående, är det mycket databas som körs så fungerar det dåligt. Iofs verkar de ha ändrat lite nu på senare tid, men i höstas var det under all kritik.

Supporten tycker jag ibland verkar fått order om att "hålla fanan högt", har stångats några ggr när det verkligen varit fel, till slut står det i chatten, var god kontakta supporten på [emailadress] i detta ärende...ok.
Inte så bra.

Tycker också det är lite Gerilla varning på detta med att knyta domännamn till dem, många, många har nog känt sig tvingade att klicka på den där länken man fått i mailet...

aram 2009-04-29 16:49

Citat:

Citat:

Originally posted by -aram@Apr 28 2009, 22:19
Citat:

Något som även kräver mysql databas?

Förmodligen ja

aram 2009-04-29 16:50

Citat:

Originally posted by olsserik@Apr 29 2009, 13:43

Tycker också det är lite Gerilla varning på detta med att knyta domännamn till dem, många, många har nog känt sig tvingade att klicka på den där länken man fått i mailet...

Vad menar du ? Förstår inte riktigt, vadå tvingad ?

olsserik 2009-04-30 09:28

Citat:

Originally posted by aram@Apr 29 2009, 16:50

Vad menar du ? Förstår inte riktigt, vadå tvingad ?

http://www.webmasternetwork.se/f16t35475.html

aram 2009-04-30 13:47

Det var ju inge bra, fler som haft detta problem ? För det är ju runt 350kr för hotell och domän i 1 år, den för 12 kr...

olsserik 2009-05-01 10:15

Mja, det vart väl mest ett tomt hot. Jag kontaktade dem i chatten och frågade om de hade uppfunnit någon ny affärsmodell där de parallellkör med IIS.
Fick direkt ett svar att så inte var fallet, det var "bara" att dra bort kostnaden för domänen på den utskickade fakturan och skippa klicket i mailet.

Men hur många kollade detta när de får ett sådant mail där det står att om de inte klickar så kommer dubbelfakturering ske...?

aram 2009-05-01 15:54

Citat:

Originally posted by olsserik@May 1 2009, 10:15
Mja, det vart väl mest ett tomt hot. Jag kontaktade dem i chatten och frågade om de hade uppfunnit någon ny affärsmodell där de parallellkör med IIS.
Fick direkt ett svar att så inte var fallet, det var bara att dra bort kostnaden för domänen på den utskickade fakturan och skippa klicket i mailet.
Men hur många kollade detta när de får ett sådant mail där det står att om de inte klickar så kommer dubbelfakturering ske...?

Om man drar bort kostnaden på domänen får man väl ingen domän ? Eller va ?
Det ´är ju bara irriterande det dom håller på med.

olsserik 2009-05-02 12:11

Jodå, detta var ju i samband med övergången till registrarer, jag valde Binero istället och kunde därför dra av kostnaden för domänen (tror det var 125.-) och betalade därför 164.- bara för webbhotellet.
Lite konstigt att det kan gå till på detta sätt, speciellt måste det krångla till för dem i deras ekonomisystem när bara halva fordringen kommer in, men å andra sidan, de räknar nog kallt med att "nästan alla" klickar på länken...

aram 2009-05-02 16:02

Citat:

Originally posted by olsserik@May 2 2009, 12:11
Jodå, detta var ju i samband med övergången till registrarer, jag valde Binero istället och kunde därför dra av kostnaden för domänen (tror det var 125.-) och betalade därför 164.- bara för webbhotellet.
Lite konstigt att det kan gå till på detta sätt, speciellt måste det krångla till för dem i deras ekonomisystem när bara halva fordringen kommer in, men å andra sidan, de räknar nog kallt med att nästan alla klickar på länken...

lågt....

Henrikd 2009-05-13 12:00

Jag har kört flera hyffsat "tunga" PHP-drivna hemsidor med > 1000 besökare per dag hos både One och Web10. Jag har i princip aldrig haft problem med One.com, bortsett från lite downtime några enstaka gånger. Jag skulle i alla fall rekommendera One.com framför Web10, då Web10s support oftast tar upp till ett par dagar på sig att besvara ens ärenden, och lite godtyckligt kan ta och stänga ner sina servrar för uppgradering, flytt osv, eller "råka" radera ens databas i tid och otid.

aram 2009-05-13 15:33

Citat:

Originally posted by Henrikd@May 13 2009, 12:00
Jag har kört flera hyffsat tunga PHP-drivna hemsidor med 1000 besökare per dag hos både One och Web10. Jag har i princip aldrig haft problem med One.com, bortsett från lite downtime några enstaka gånger. Jag skulle i alla fall rekommendera One.com framför Web10, då Web10s support oftast tar upp till ett par dagar på sig att besvara ens ärenden, och lite godtyckligt kan ta och stänga ner sina servrar för uppgradering, flytt osv, eller råka radera ens databas i tid och otid.

så den klarar lite tyngre php script ?

tartareandesire 2009-05-13 17:53

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Henrikd
Jag har kört flera hyffsat tunga PHP-drivna hemsidor med 1000 besökare per dag hos både One och Web10. Jag har i princip aldrig haft problem med One.com, bortsett från lite downtime några enstaka gånger. Jag skulle i alla fall rekommendera One.com framför Web10, då Web10s support oftast tar upp till ett par dagar på sig att besvara ens ärenden, och lite godtyckligt kan ta och stänga ner sina servrar för uppgradering, flytt osv, eller råka radera ens databas i tid och otid.

Det är nog inga problem. Problemet ligger snarare i hur mycket databasen klarar av om man har mycket trafik. Kör du inget kritiskt så är det ett bra val rent ekonomiskt.

olsserik 2009-05-13 19:59

Hej,
Ja, det var databasen som säckade för mig, men jag tror det fått liiite bättre fart på grejerna det sista, har en testsajt uppe hos dem och timeouts med helvita sidor är färre förekommande.
Budget är ju budget det ska man tänka på, åt båda håll.
Det var mer än en gång jag fick mail av dem där de hotade med att stänga av sajten för att det spammades för hårt på kunders forum. Skickade då tillbaka svar att jag aldrig haft ett spammeddelande och då kom svaret att det var ett auto-utskick till alla med större databaser med mycket aktivitet...

Henrikd 2009-05-15 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -aram@May 13 2009, 15:33
Citat:

Ursprungligen postat av Henrikd

Det är nog inga problem. Problemet ligger snarare i hur mycket databasen klarar av om man har mycket trafik. Kör du inget kritiskt så är det ett bra val rent ekonomiskt.

Har i alla fall kört PHP/MySQL-drivna sidor på Web10 som hade ca 14.000 unika besökare per dag (och desto fler sidvisningar, förstås). Men ungefär där någonstans verkade gränsen gå innan MySQL började gnälla om för många aktiva anslutningar.

aram 2009-06-11 13:31

Hmm okej, men ingen har fått något klagomål från binero vad jag förstår ?

trådlöst 2009-06-11 14:13

Jag har one.com och reggade även det åt en kund.

Jag är väldigt nöjd och det är han med.
Jag har aldrig haft problem med deras sida, downtime eller driftstörningar eller så.

Supporten kan också sina grejer, visst, dom förklarar inte jätte bra men man bör förstå om man tänker och försöker själv.

Rekomenderar one.com =)

aram 2009-06-11 14:20

Citat:

Originally posted by trådlöst@Jun 11 2009, 14:13
Jag har one.com och reggade även det åt en kund.
Jag är väldigt nöjd och det är han med.
Jag har aldrig haft problem med deras sida, downtime eller driftstörningar eller så.
Supporten kan också sina grejer, visst, dom förklarar inte jätte bra men man bör förstå om man tänker och försöker själv.
Rekomenderar one.com =)

okej, tack !

trådlöst 2009-06-11 17:31

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst
text

okej, tack

Varsegod.

wiB 2009-06-12 14:59

Även jag har erfarenhet från One.com.

Driver två sajter där. Bra uptime, snabb anslutning och överföring via FTP. Skönt med mycket utrymmet för så pass lite pengar också. Betalningen är även väldigt smidig.

Ett annat plus är ju fri trafik.

rhdf 2009-06-12 17:30

Citat:

Originally posted by wiB@Jun 12 2009, 14:59
... Det finns inget som heter "Fri trafik" de har en begränsning, bara det att de inte specificerat den

aram 2009-06-16 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av rhdf
Citat:

Ursprungligen postat av wiB

... Det finns inget som heter Fri trafik de har en begränsning, bara det att de inte specificerat den

vet du ungefär hur mycket då ?

Hellsing 2009-06-16 20:27

Såhär står det i deras avtal (http://www.one.com/sv/affaersvillkor)
Citat:

One.com har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken
inte stör andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har One.com rätt att utan förvarning stänga
kundens webbhotell och kräva kompensation för trafik förbruket. One.com förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra
kunders trafik störs. Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar One.com inga förskottsbetalda
abonnemang.

De har också enligt supporten (live chat) en begränsning som räknas på ett snitt. Varje "hit" får inte överstiga 1MB.

rhdf 2009-06-17 00:09

dvs deras "fria trafik" innebär att de själva bestämmer när du använder för mycket och stänger då ner ditt konto, hur många webbhotell med fast trafik gör så ?
där är det väl snarare så att man får ett påpekande om att man använder lite väl mycket bandbredd och iaf får tid på sig att åtgärda det

crazzy 2009-06-17 01:20

Citat:

Originally posted by rhdf@Jun 16 2009, 23:09
dvs deras fria trafik innebär att de själva bestämmer när du använder för mycket och stänger då ner ditt konto, hur många webbhotell med fast trafik gör så ?
där är det väl snarare så att man får ett påpekande om att man använder lite väl mycket bandbredd och iaf får tid på sig att åtgärda det

Jag drog över med 150% på mitt surftown konto för ett par månader sedan. Dem hörde inte ens av sej så jag mailade supporten och dem svarade "Bara det inte blir en vana så skiter väl vi i det" ungefär. Helt underbart. :)

Xamda 2009-06-17 01:35

Citat:

Originally posted by Hellsing@Jun 16 2009, 20:27
Såhär står det i deras avtal (http://www.one.com/sv/affaersvillkor)
Citat:

One.com har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken
inte stör andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har One.com rätt att utan förvarning stänga
kundens webbhotell och kräva kompensation för trafik förbruket. One.com förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra
kunders trafik störs. Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar One.com inga förskottsbetalda
abonnemang.

De har också enligt supporten (live chat) en begränsning som räknas på ett snitt. Varje hit får inte överstiga 1MB.

Vet man hur mycket en sådan kompensation kan tänkas vara....? Låter ju, ursäkta att jag säger det (partisk som jag är), ruggigt flummigt och osäkert.

Vad de säger är att de bestämmer när du överskrider, men det går aldrig i förväg att veta hur mycket, eller litet, som behövs för att de skall anse det vara en överträdelse och dessutom kan de kräva kompensation för ditt nyttjande av bandbredden helt och hållet utifrån eget tycke...?

Dessutom stänger de dig utan förvarning om de känner för det enligt samma villkor. Wow. Liksom.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson