![]() |
Citat:
Enligt bredbandsbolagetskundtjänst sparar tele2 visst uppgifterna i en vecka och de själva sparar i 3 veckor. Stort tryck från kunder på en förändring. Ring och tjata. Bredbandsbolaget 0770- 777 000 Telia 90 200 (privat) 90 400 (företag) |
Du får uppdatera din rubrik så att det inte låter som att Tele 2 gnäller (hackar) på Bahnhof utan att de följer efter (hakar).
|
Håller med, rätt vilseledande :)
|
Även om dom sparar dom 1 vecka så gör inte det något, eftersom förfrågan om att dom ska lämmna ut uppgifter tar betydligt längre tid än så.
Bara tiden för att frågan ska komma in till tingsrätten och att dom ens har börjat kolla på det lär ta mer än en vecka. |
Citat:
Citat:
|
Dax för Glocalnet att vakna också. :)
|
Det är väl bara att tvinga telekom-bolagen att spara uppgifterna. En sådan lagförändring lär ju komma relativt snart hoppas jag, känns ganska ogenomtänkt annars.
|
Citat:
Du kan ju till och med köpa kontantkort anonymt, där kan du båda hota folk ifrån och surfa. |
kan inte någon plocka fram respektiva VD's jobb mail. Börja uppifrån
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Spelar ingen roll vad för lagstiftning vi har, det drabbar bara oskyligt folk med all övervakning och lagar. Folk som vill vara anonyma hittar alltid en lösning alla fall, tror du verkligen att den lagen USA har som inte tillåter stark kryptering har någon verkan på brottslighet? |
Citat:
Oavsätt så är det en mycket bra sak att stora företag hörsammar sina kunder. Mer sådant. |
Citat:
Självfallet måste man göra det svårare för brottslingar att utöva sin verksamhet. Vi kan ju knappast ge upp och säga "gör vad ni vill, lagar fungerar ändå inte, vill man ha ihjäl någon så lyckas man med det ändå".... På vilket sätt har ipred-lagen drabbat oskyldiga? Håller man sig inom lagens ramar så får man självfallet göra vad man vill på nätet. |
Citat:
|
Citat:
Jag hoppas att någon gör fel, man får ett domslut på husransakan hos dig, man vänder upp och ner på ditt hus, dina datorer, din familjs ägodelar, läser allt du eller din familj skrivit, vänder in och ut i arlset på dig med en gummihandske ... ... efter det säger de "ursäkta vi gjorde ett misstag, men vi har lagen på vår sida, så tack och hejdå." ... I Sverige handlar det inte om någon ökande brottslighet på internet eller något förebyggande, utan en industri, som har satt klorna i några politiker, och därmed är det helt klart en fråga för de som är för någon sorts frihet, där man inte vill bli övervakad som om man levde på 60-talet i Östtyskland, Polen, Ryssland eller något annat kommunistiskt land. |
Citat:
|
tartarandesire: Jag tror vi alla är MKT VÄL MEDVETNA om din åsikt, för den tas upp titt som tätt här om vad du anser om musik, copyright och hårdare övervakning. Det är nästan så det står upp i halsen på oss.
|
Citat:
|
Citat:
Tycker att du har nog för mycket fritid, eller för lite jobb, och sitter och predikar i varje jädrans tråd. Och har du inget att säga så verkar du vilja bara skapa hetare diksussioner, men dumma inlägg. Om du har för mycket tid, borde du kanske gå igenom alla pressbilder du har på en av dina sidor och kanske ta fram alla papper/mail som ger dig behörighet att ha de på din sida. Det finns säkert en och annan du inte har tillåtelse till och därmed bryter mot copyrighten. Dessa skulle göra dig till en jädrans hycklare, som inte lever som du predikar på forumet. |
Citat:
Jag diskuterar hellre databasoptimering och programmeringsteknik om du vill det men dyker det upp sådana här trådar så tänker jag aldrig låta Piratpartiets anhängare leka utan sällskap. |
Citat:
Hur många är det inte på wn.se som jobbar hemifrån med internet? Säg att din internetuppkoppling används för att ladda ner en film, en låt eller en bild som är skyddad av upphovsrättinnehavaren. Intresseorganisation som IFPI eller piratbyrån eller en enkel författare vänder sig till domstol för att få ut uppgifter om vem som gjort detta. Nästa sekund står en okänd person utanför din dörr och plockar med sig din dator, usbminne, cd-skickor, hårddiskar för att i lugn och ro gå igenom allt för att säkra bevis. Om Bahnhof och Tele2 kan göra något för att minska den risken så tror jag att många kunder är beredda att göra så för att slippa förhör, husranskan, skadeståndsanspråk, långa utdragna rättsprocesser mm. Sen hur trygg känner du dig med att du kommer få en rättvis rättegång om det är någon som jobbar på provision när han eller hon säkrar bevis för en organisation vars huvudmål är att skrämma folk och statuera exempel. Den här frågan handlar inte om upphovsrätt utan om kunna känna sig trygg. |
Myapp, jag håller med dig om att man måste värna om rättsskyddet men jag tror och hoppas att risken för sådana övertramp är liten i nuläget, annars måste lagen omarbetas och det tror jag även att alla (eller åtminstone de flesta) riksdagsledamöter är väl medvetna om.
Ifpi har även sagt att de inte vill ge sig på några enskilda konsumenter utan de som bedriver organiserad verksamhet såsom Pirate Bay. Jag arbetar själv hemifrån för det mesta men risken att någon skulle kunna göra det på min internetuppkoppling under en längre tid utan att det upptäcks förefaller vara ganska liten =) Ingen ska givetvis dömas för något brott om det finns rimliga tvivel. Sverige har ett av de bäst fungerande rättssystemen i världen och det är mycket sällan vi dömer oskyldiga individer. Jag tror inte det kommer att förändras på grund av ipred-lagan. Då är den arbetsbörda som ligger på domstolarna idag ett betydligt större hot mot rättssäkerheten. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
På tal om inget.. hur går det med Ephone som vägrar o lämna ut uppgifter om det första ipred fallet han som delade ut ljudböcker?
|
Citat:
Kan vi inte försöka hålla detta på en vettig nivå i stället? Vi har inga rättsfall än som följd av IPRED, vi kanske skall sansa oss lite i påhoppen? Jag ogillar IPRED, men det är min bestämda övertygelse att vi aldrig fått IPRED om inte det funnits drivor med upphovsrättsbrott att hantera. |
Bara ett enda av de tre ipred-ärenden som inkommit till tingsrätterna rör fildelning - och det är en piratpartist som testar hur lätt det är att få ut uppgifter.
Det första är en sluten ftp-site, det andra är ett dataintrång på en företags-ftp som dessutom skedde före 1 april och det tredje är då piratpartisten. Jag hoppas att inte tingsrätterna tillåter missbruk av lagen, i mina ögon är det endast det sista fallet som möjligen bör kunna klara sig igenom nålsögat, men det har ju visat sig att det inte alltid är logiken som segrar.. |
Citat:
Det är ju det som hänt i Pirate Bay målet och du anser att detta är helt logiskt? Redan nu har man i Sverige visat att ingen integritet finns i den svenska domstolen och ingen proportionalitet i skadestånden, om man nu skulle anta att domen skulle vara rättvis. |
Citat:
|
Citat:
din dator blir hackad och allt innehåll blir förstört, Men du har lyckats få tag i ipnr från denna hackare i din moderna brandvägg som har egen backup osv.... du vänder dig nu till dennes Isp och gör en anmälan, dom hånskrattar åt dig och säger, "Nä vi har inga uppgifter om det, sånt skit raderar vi" För min del så ser jag större problem i framtiden än att ev fildelare osv kan åka dit, det kommer leda till en ökning av hacker attacker och ev spam och annat skit i framtiden, Just pga att DOM känner sig säkra på att deras uppgifter sparas iaf inte i Isp´s system. Man får nog se till alla sidor av problemet, Har man inget att dölja så tror jag inte man har ngt att oroa sig över heller. |
Citat:
Men om du blir hackad är det nog en överväldigande sannolikhet att den IP hackaren kom in via är till en proxy (i flera led) eller till en kapad dator, så du lär inte bli mycket klokare ändå är jag rädd *edit stvning ;) |
Citat:
|
Citat:
Det är en sluten ftp-site och därmed knappast allmänt tillgängliggörande av upphovsrättsskyddat material. Jag har inte sagt vare sig bu eller bä om dess laglighet, men IPRED var inte tänkt för den typen av ärenden. |
jävla tråkig attityd vissa har, är det så jobbigt att någon annan har en annan åsikt än din egen, eller är det jobbigt att denna någon är bättre på att föra fram denna åsikt än du är att föra fram din ?
Att ephone står emot och inte lämnar ut sina kunders uppgifter så lättvindigt tycker jag är skitbra, deras inställning och argument för den är helt rätt, även om den i längden blir ohållbar, om det på 1000 bredbandskunder ska anställas en jurist för att handskas med ärrenden som dessa 1000 kunder genererar så är det självklart något som kommer speglas i prisbilden på dessa tjänster. Men det är självklart att det kommer en lag som tvingar bredbandsleverantörerna att lagra dessa uppgifter, igen, varför är det så självklart att man ska kunna vara anonym på internet ? gäller detta även mobiltelefoner, ska mobiloperatörerna också radera alla loggar om alla samtal, och om ni inte tycker det, varför inte, vad är skillnaderna ? och om ni tycker det, hur placerar ni in tråden om Englas försvinnande och hur "ni" (jag gör er till ett kollektiv) tyckte att Polisen skulle eftersöka henne....alla näringsidkare som är här, ska ni få använda dom IP adresser ni "får in" ?...te.x. om en kund säger sig inte ha gjort en beställning som ni skickat men som kommer i retur.. Sen må det ju vara hänt att en attack eller ett intrång inte kommer från en specifik IP, som kan kopplas till en specifik person, det innebär ju inte att uppgifterna är värdelösa, och detta gäller ju även när man försöker komma åt pedofiler och ekonomisk brottslighet.... Citat:
|
Citat:
|
Jag hörde någon på radion som representerade ett av företagen som har valt att att inte logga uppgifter. Han hänvisade till att de kunde "avlyssna" en kund om misstanke om brott fanns. Alltså först misstanke om brott, sedan loggning.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson