WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Tele2 hakar på Bahnhof och sparar inte ipuppgifte (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36516)

myapp 2009-04-28 13:15

Citat:

Telekomoperatören Tele 2 tänker följa internetoperatören Bahnhofs exempel och förstöra alla användaruppgifter som kan begäras ut enligt Ipredlagen.
Enligt Ipredlagen kan operatörer bli tvungna att lämna ut användaruppgifter i syfte att spåra illegal fildelning. Men för en tid sedan meddelade Bahnhof att man inte kommer att lagra de uppgifterna.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?Arti...ionid=undefined

Enligt bredbandsbolagetskundtjänst sparar tele2 visst uppgifterna i en vecka och de själva sparar i 3 veckor. Stort tryck från kunder på en förändring. Ring och tjata.
Bredbandsbolaget 0770- 777 000
Telia 90 200 (privat) 90 400 (företag)

petlin 2009-04-28 13:21

Du får uppdatera din rubrik så att det inte låter som att Tele 2 gnäller (hackar) på Bahnhof utan att de följer efter (hakar).

AnOnYmUs 2009-04-28 13:23

Håller med, rätt vilseledande :)

patrikweb 2009-04-28 13:24

Även om dom sparar dom 1 vecka så gör inte det något, eftersom förfrågan om att dom ska lämmna ut uppgifter tar betydligt längre tid än så.

Bara tiden för att frågan ska komma in till tingsrätten och att dom ens har börjat kolla på det lär ta mer än en vecka.

xpower 2009-04-28 13:30

Citat:

Säkerhetsaspekten är också skälet som Georgi Ganev, vd för Bredbandsbolaget, anger till varför företaget kommer att fortsätta spara kundernas IP-adresser:
- Vår primära uppgift är att är att tillhandahålla ett säkert nät, vilket våra kunder uppskattar. Vi lagrar också uppgifterna under en kort period, tre veckor.
Inte heller på Telia kommer man att göra som Bahnhof och Tele2 gjort.
- För att upprätthålla säkerheten och ha ett tryggt nät kommer vi fortsätta att lagra dessa uppgifter under en kortare period.

Citat:

- Vi värnar om säkerheten för våra kunder och kommer att fortsätta att spara uppgifter om IP-nummer en kortare tid. Detta för att skydda våra kunder från spam och liknande, säger Maria Stråhle, pressansvarig på Comhem.

Lycka till med ditt ringande :)

coredev 2009-04-28 13:51

Dax för Glocalnet att vakna också. :)

tartareandesire 2009-04-28 13:54

Det är väl bara att tvinga telekom-bolagen att spara uppgifterna. En sådan lagförändring lär ju komma relativt snart hoppas jag, känns ganska ogenomtänkt annars.

patrikweb 2009-04-28 14:04

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 13:54
Det är väl bara att tvinga telekom-bolagen att spara uppgifterna. En sådan lagförändring lär ju komma relativt snart hoppas jag, känns ganska ogenomtänkt annars.

Jag tror det spelar mindre roll i slutändan ändå, finns så många öppna wlan, proxy, vpn tjänster, tor etc

Du kan ju till och med köpa kontantkort anonymt, där kan du båda hota folk ifrån och surfa.

se7en 2009-04-28 14:07

kan inte någon plocka fram respektiva VD's jobb mail. Börja uppifrån

tartareandesire 2009-04-28 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Jag tror det spelar mindre roll i slutändan ändå, finns så många öppna wlan, proxy, vpn tjänster, tor etc
Du kan ju till och med köpa kontantkort anonymt, där kan du båda hota folk ifrån och surfa.

Jo, det är fler håll det behövs hårdare lagstiftning på.

xpower 2009-04-28 14:12

Citat:

Citat:

Originally posted by -patrikweb@Apr 28 2009, 14:04
Citat:

Hårdare lagstiftning för att man inte ska kunna vara anonym längre mer eller mindre då ?

tartareandesire 2009-04-28 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av xpower
Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Apr 28 2009, 14:07
Citat:

Citat:

Hårdare lagstiftning för att man inte ska kunna vara anonym längre mer eller mindre då ?

I princip, ja. Frihet under ansvar fungerar inte alls på nätet, det har bevisats gång på gång. När människor kan gömma sig bakom en datorslärm eller på annat sätt göra sig osynliga / anonyma så beter de sig helt annorlunda än vad de hade gjort i vanliga fall.

patrikweb 2009-04-28 14:25

Citat:

Citat:

Citat:

Ska vi börja operara in rfid i röven på folk med så vi kan hålla koll på var alla befinner sig?

Spelar ingen roll vad för lagstiftning vi har, det drabbar bara oskyligt folk med all övervakning och lagar.

Folk som vill vara anonyma hittar alltid en lösning alla fall, tror du verkligen att den lagen USA har som inte tillåter stark kryptering har någon verkan på brottslighet?

coredev 2009-04-28 14:33

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 14:16
I princip, ja. Frihet under ansvar fungerar inte alls på nätet, det har bevisats gång på gång. När människor kan gömma sig bakom en datorslärm eller på annat sätt göra sig osynliga / anonyma så beter de sig helt annorlunda än vad de hade gjort i vanliga fall.

Jag hävdar: Nej. Men man kanske känner sig själv som man känner andra. Fast ibland känns det nästan bara som att du trollar för att locka fram debatt. :)

Oavsätt så är det en mycket bra sak att stora företag hörsammar sina kunder. Mer sådant.

tartareandesire 2009-04-28 14:48

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Apr 28 2009, 14:07
Citat:

Citat:

Ska vi börja operara in rfid i röven på folk med så vi kan hålla koll på var alla befinner sig?
Spelar ingen roll vad för lagstiftning vi har, det drabbar bara oskyligt folk med all övervakning och lagar.
Folk som vill vara anonyma hittar alltid en lösning alla fall, tror du verkligen att den lagen USA har som inte tillåter stark kryptering har någon verkan på brottslighet?

Ja, varför inte? Skämt åsido. Lagstiftningen kommer i princip alltid att ligga ett steg efter men den utvecklas, förändras och anpassas gång på gång. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att förutse alla kryphål och effekter mer komplex lagstiftning har.

Självfallet måste man göra det svårare för brottslingar att utöva sin verksamhet. Vi kan ju knappast ge upp och säga "gör vad ni vill, lagar fungerar ändå inte, vill man ha ihjäl någon så lyckas man med det ändå"....

På vilket sätt har ipred-lagen drabbat oskyldiga? Håller man sig inom lagens ramar så får man självfallet göra vad man vill på nätet.

tartareandesire 2009-04-28 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av coredev
Citat:

Jag hävdar: Nej. Men man kanske känner sig själv som man känner andra. Fast ibland känns det nästan bara som att du trollar för att locka fram debatt.
Oavsätt så är det en mycket bra sak att stora företag hörsammar sina kunder. Mer sådant.

Oavsett =) Jag trollar nog inte, det är en helt annan etik och moral som råder på nätet än i verkliga livet. Tycker inte samtalstonen på forum, i chattar och på communities speglar verkligheten speciellt bra.

Helix 2009-04-28 15:14

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 13:16
Jag lovar att ju fler inlägg du avlägger här så blir de bara dummare och dummare.

Jag hoppas att någon gör fel, man får ett domslut på husransakan hos dig, man vänder upp och ner på ditt hus, dina datorer, din familjs ägodelar, läser allt du eller din familj skrivit, vänder in och ut i arlset på dig med en gummihandske ...

... efter det säger de "ursäkta vi gjorde ett misstag, men vi har lagen på vår sida, så tack och hejdå." ...

I Sverige handlar det inte om någon ökande brottslighet på internet eller något förebyggande, utan en industri, som har satt klorna i några politiker, och därmed är det helt klart en fråga för de som är för någon sorts frihet, där man inte vill bli övervakad som om man levde på 60-talet i Östtyskland, Polen, Ryssland eller något annat kommunistiskt land.

tartareandesire 2009-04-28 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:

Jag lovar att ju fler inlägg du avlägger här så blir de bara dummare och dummare.
Jag hoppas att någon gör fel, man får ett domslut på husransakan hos dig, man vänder upp och ner på ditt hus, dina datorer, din familjs ägodelar, läser allt du eller din familj skrivit, vänder in och ut i arlset på dig med en gummihandske ...
... efter det säger de "ursäkta vi gjorde ett misstag, men vi har lagen på vår sida, så tack och hejdå." ...
I Sverige handlar det inte om någon ökande brottslighet på internet eller något förebyggande, utan en industri, som har satt klorna i några politiker, och därmed är det helt klart en fråga för de som är för någon sorts frihet, där man inte vill bli övervakad som om man levde på 60-talet i Östtyskland, Polen, Ryssland eller något annat kommunistiskt land.

Ja, det var ju ett vackert uttalande med tanke på vad du själv just skrev. Är det femåringsnivån vi ska lägga oss på så visst, jag kan haka på (nej, inte hacka på). Hm, vad ska jag hoppas.... Då hoppas jag att du hamnar i ett thailändskt fängelse. Sådär, kan vi återgå till vett och sans nu?

AnOnYmUs 2009-04-28 15:29

tartarandesire: Jag tror vi alla är MKT VÄL MEDVETNA om din åsikt, för den tas upp titt som tätt här om vad du anser om musik, copyright och hårdare övervakning. Det är nästan så det står upp i halsen på oss.

tartareandesire 2009-04-28 15:31

Citat:

Originally posted by AnOnYmUs@Apr 28 2009, 15:29
tartarandesire: Jag tror vi alla är MKT VÄL MEDVETNA om din åsikt, för den tas upp titt som tätt här om vad du anser om musik, copyright och hårdare övervakning. Det är nästan så det står upp i halsen på oss.

Ja, när det dyker upp rader som "Ring och tjata" i ett nyhetsinlägg så bör ju den rättsenliga sidan få ett visst utrymme också. Det här är inte Piratpartiets hemsida utan ett forum som handlar om webbutveckling.

Helix 2009-04-28 15:47

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 14:20

Ja, det var ju ett vackert uttalande med tanke på vad du själv just skrev. Är det femåringsnivån vi ska lägga oss på så visst, jag kan haka på (nej, inte hacka på). Hm, vad ska jag hoppas.... Då hoppas jag att du hamnar i ett thailändskt fängelse. Sådär, kan vi återgå till vett och sans nu?

Du kan hålla den på vilken nivå du vill ... det rör mig inte ett dugg.

Tycker att du har nog för mycket fritid, eller för lite jobb, och sitter och predikar i varje jädrans tråd. Och har du inget att säga så verkar du vilja bara skapa hetare diksussioner, men dumma inlägg.

Om du har för mycket tid, borde du kanske gå igenom alla pressbilder du har på en av dina sidor och kanske ta fram alla papper/mail som ger dig behörighet att ha de på din sida. Det finns säkert en och annan du inte har tillåtelse till och därmed bryter mot copyrighten. Dessa skulle göra dig till en jädrans hycklare, som inte lever som du predikar på forumet.

tartareandesire 2009-04-28 15:57

Citat:

Citat:

Du kan hålla den på vilken nivå du vill ... det rör mig inte ett dugg.
Tycker att du har nog för mycket fritid, eller för lite jobb, och sitter och predikar i varje jädrans tråd. Och har du inget att säga så verkar du vilja bara skapa hetare diksussioner, men dumma inlägg.
Om du har för mycket tid, borde du kanske gå igenom alla pressbilder du har på en av dina sidor och kanske ta fram alla papper/mail som ger dig behörighet att ha de på din sida. Det finns säkert en och annan du inte har tillåtelse till och därmed bryter mot copyrighten. Dessa skulle göra dig till en jädrans hycklare, som inte lever som du predikar på forumet.

Återigen så verkar det du skriver passa bättre in på dig själv. Det var väl snarare du som inte hade något att säga och förde diskussionen till den hetare och barnsligare nivån? Jag har kontakt med de flesta relevanta skivbolag och många artister. Om du vill så får du gärna leta reda på någon som skulle ha något emot det hela så gör du både dem och mig en tjänst.

Jag diskuterar hellre databasoptimering och programmeringsteknik om du vill det men dyker det upp sådana här trådar så tänker jag aldrig låta Piratpartiets anhängare leka utan sällskap.

myapp 2009-04-28 16:24

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 14:31

Ja, när det dyker upp rader som "Ring och tjata" i ett nyhetsinlägg så bör ju den rättsenliga sidan få ett visst utrymme också. Det här är inte Piratpartiets hemsida utan ett forum som handlar om webbutveckling.

Jag tror frågan berör oss alla och den handlar inte om man ska få piratkopiera eller inte. Den handlar om rättskydd och integritet.

Hur många är det inte på wn.se som jobbar hemifrån med internet? Säg att din internetuppkoppling används för att ladda ner en film, en låt eller en bild som är skyddad av upphovsrättinnehavaren.

Intresseorganisation som IFPI eller piratbyrån eller en enkel författare vänder sig till domstol för att få ut uppgifter om vem som gjort detta.

Nästa sekund står en okänd person utanför din dörr och plockar med sig din dator, usbminne, cd-skickor, hårddiskar för att i lugn och ro gå igenom allt för att säkra bevis. Om Bahnhof och Tele2 kan göra något för att minska den risken så tror jag att många kunder är beredda att göra så för att slippa förhör, husranskan, skadeståndsanspråk, långa utdragna rättsprocesser mm.

Sen hur trygg känner du dig med att du kommer få en rättvis rättegång om det är någon som jobbar på provision när han eller hon säkrar bevis för en organisation vars huvudmål är att skrämma folk och statuera exempel. Den här frågan handlar inte om upphovsrätt utan om kunna känna sig trygg.

tartareandesire 2009-04-28 16:55

Myapp, jag håller med dig om att man måste värna om rättsskyddet men jag tror och hoppas att risken för sådana övertramp är liten i nuläget, annars måste lagen omarbetas och det tror jag även att alla (eller åtminstone de flesta) riksdagsledamöter är väl medvetna om.

Ifpi har även sagt att de inte vill ge sig på några enskilda konsumenter utan de som bedriver organiserad verksamhet såsom Pirate Bay. Jag arbetar själv hemifrån för det mesta men risken att någon skulle kunna göra det på min internetuppkoppling under en längre tid utan att det upptäcks förefaller vara ganska liten =)

Ingen ska givetvis dömas för något brott om det finns rimliga tvivel. Sverige har ett av de bäst fungerande rättssystemen i världen och det är mycket sällan vi dömer oskyldiga individer. Jag tror inte det kommer att förändras på grund av ipred-lagan. Då är den arbetsbörda som ligger på domstolarna idag ett betydligt större hot mot rättssäkerheten.

patrikweb 2009-04-28 17:13

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 16:55

"Ifpi har även sagt att de inte vill ge sig på några enskilda konsumenter utan de som bedriver organiserad verksamhet såsom Pirate Bay."

Vilket jävla skitsnack, varför kom ipred till då?

myapp 2009-04-28 17:20

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 15:55
Myapp, jag håller med dig om att man måste värna om rättsskyddet men jag tror och hoppas att risken för sådana övertramp är liten i nuläget, annars måste lagen omarbetas och det tror jag även att alla (eller åtminstone de flesta) riksdagsledamöter är väl medvetna om.
Ifpi har även sagt att de inte vill ge sig på några enskilda konsumenter utan de som bedriver organiserad verksamhet såsom Pirate Bay. Jag arbetar själv hemifrån för det mesta men risken att någon skulle kunna göra det på min internetuppkoppling under en längre tid utan att det upptäcks förefaller vara ganska liten =)
Ingen ska givetvis dömas för något brott om det finns rimliga tvivel. Sverige har ett av de bäst fungerande rättssystemen i världen och det är mycket sällan vi dömer oskyldiga individer. Jag tror inte det kommer att förändras på grund av ipred-lagan. Då är den arbetsbörda som ligger på domstolarna idag ett betydligt större hot mot rättssäkerheten.

Så du tror och det förefaller samtidigt som arbetsbördan på domstolarna är hög. Det hela handlar inte om att dömmas utom allt rimligt tvivel utan processen som du får gå igenom fram till ett domslut. Den är bra mycket jobbigare. Jag tror inte du heller vill ha ipredlagen. Det enda goda som kan komma ur den är att några glin och vanlig medelsvensson åker ditt så att det svider ordentligt. Då kommer piratpartiet inte bara in i europaparlamentet utan får även en vägmästarroll i riksdagen.

tartareandesire 2009-04-28 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av myapp
Citat:

Så du tror och det förefaller samtidigt som arbetsbördan på domstolarna är hög. Det hela handlar inte om att dömmas utom allt rimligt tvivel utan processen som du får gå igenom fram till ett domslut. Den är bra mycket jobbigare. Jag tror inte du heller vill ha ipredlagen. Det enda goda som kan komma ur den är att några glin och vanlig medelsvensson åker ditt så att det svider ordentligt. Då kommer piratpartiet inte bara in i europaparlamentet utan får även en vägmästarroll i riksdagen.

Du kan ersätta alla "tror" med "tror med stor säkerhet" om det känns bättre. Det är ytterst få som vill gå igenom en rättegång om de inte tror sig ha stor chans att vinna.

Citat:

Citat:

"Ifpi har även sagt att de inte vill ge sig på några enskilda konsumenter utan de som bedriver organiserad verksamhet såsom Pirate Bay."

Vilket jävla skitsnack, varför kom ipred till då?

Tvätta mun =) För att underlätta bevisning och i avskräckande syfte i första hand skulle jag tippa på. Det skickar tydliga signaler till alla. Det gynnar knappast nöjesindustrin att sätta dig enskilda som bara laddar ner en del för eget bruk och få den stämpeln på sig, särskilt inte med tanke på de reaktioner som redan kommit, så det är nog inte skitsnack.

xpower 2009-04-28 18:37

På tal om inget.. hur går det med Ephone som vägrar o lämna ut uppgifter om det första ipred fallet han som delade ut ljudböcker?

Xamda 2009-04-28 19:43

Citat:

Citat:

Tja, allt det där lär du inte hitta stöd för i IPRED i alla fall, såvida du inte funnit riktigt besynnerliga ställen att lagra data på...

Kan vi inte försöka hålla detta på en vettig nivå i stället?

Vi har inga rättsfall än som följd av IPRED, vi kanske skall sansa oss lite i påhoppen? Jag ogillar IPRED, men det är min bestämda övertygelse att vi aldrig fått IPRED om inte det funnits drivor med upphovsrättsbrott att hantera.

jomper 2009-04-28 19:58

Bara ett enda av de tre ipred-ärenden som inkommit till tingsrätterna rör fildelning - och det är en piratpartist som testar hur lätt det är att få ut uppgifter.

Det första är en sluten ftp-site, det andra är ett dataintrång på en företags-ftp som dessutom skedde före 1 april och det tredje är då piratpartisten.

Jag hoppas att inte tingsrätterna tillåter missbruk av lagen, i mina ögon är det endast det sista fallet som möjligen bör kunna klara sig igenom nålsögat, men det har ju visat sig att det inte alltid är logiken som segrar..

Helix 2009-04-28 20:25

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 15:55
.....
...

...
...

Ja, rättsskyddet är ju kanon. I hur många länder kan man dömma någon för medhjälp till brott (medverkan till upphovsrättsintrång), då ingen i Sverige har dömst för upphovsrättsintrånget, som direkt kan länkas till Pirate Bay? Detta är utan tvekan inte logisk tankegång ur många synpunkter. Att gå från A till C, utan att gå via B är inte logiskt helt enkelt och borde inte tillåtas. Denna dom borde inte ha utdömts och därför har ipred kommit fram för att kunna påvisa B och sedan i sin tur kunna komma fram till C.

Det är ju det som hänt i Pirate Bay målet och du anser att detta är helt logiskt? Redan nu har man i Sverige visat att ingen integritet finns i den svenska domstolen och ingen proportionalitet i skadestånden, om man nu skulle anta att domen skulle vara rättvis.

Dimme 2009-04-29 01:40

Citat:

Originally posted by jomper@Apr 28 2009, 19:58
...Det första är en sluten ftp-site...
Sen när är slutna FTP servrar olagliga?

hundserver 2009-04-29 07:11

Citat:

Originally posted by myapp@Apr 28 2009, 16:24
Sen hur trygg känner du dig med att du kommer få en rättvis rättegång om det är någon som jobbar på provision när han eller hon säkrar bevis för en organisation vars huvudmål är att skrämma folk och statuera exempel. Den här frågan handlar inte om upphovsrätt utan om kunna känna sig trygg.
Om vi vänder på det då?
din dator blir hackad och allt innehåll blir förstört, Men du har lyckats få tag i ipnr från denna hackare i din moderna brandvägg
som har egen backup osv....

du vänder dig nu till dennes Isp och gör en anmälan, dom hånskrattar åt dig och säger,
"Nä vi har inga uppgifter om det, sånt skit raderar vi"

För min del så ser jag större problem i framtiden än att ev fildelare osv kan åka dit,
det kommer leda till en ökning av hacker attacker och ev spam och annat skit i framtiden,

Just pga att DOM känner sig säkra på att deras uppgifter sparas iaf inte i Isp´s system.

Man får nog se till alla sidor av problemet, Har man inget att dölja så tror jag inte man har ngt att oroa sig över heller.

Conth 2009-04-29 09:26

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver
Citat:

Ursprungligen postat av myapp

Om vi vänder på det då?
din dator blir hackad och allt innehåll blir förstört, Men du har lyckats få tag i ipnr från denna hackare i din moderna brandvägg
som har egen backup osv....

du vänder dig nu till dennes Isp och gör en anmälan, dom hånskrattar åt dig och säger,
"Nä vi har inga uppgifter om det, sånt skit raderar vi"

Tyvärr medför IPRED lagstiftningen (som inte har förankring hos allmänheten) att det blir svårare att jaga riktiga brottslingar. Något bl.a. polisen varnade för i remissrundan.

Men om du blir hackad är det nog en överväldigande sannolikhet att den IP hackaren kom in via är till en proxy (i flera led) eller till en kapad dator, så du lär inte bli mycket klokare ändå är jag rädd

*edit stvning ;)

hundserver 2009-04-29 10:08

Citat:

Originally posted by Conth@Apr 29 2009, 09:26
Men om du blir hackad är det nog en överväldigande sannolikhet att den IP hackaren kom in via är till en proxy (i flera led) eller till en kapad dator, så du lär inte bli mycket klokare ändå är jag rädd

Ja det är iof sant, :lol:

jomper 2009-04-29 13:13

Citat:

Ursprungligen postat av Dimme
Citat:

Ursprungligen postat av jomper
...Det första är en sluten ftp-site...

Sen när är slutna FTP servrar olagliga?

Läste du resten av mitt inlägg?

Det är en sluten ftp-site och därmed knappast allmänt tillgängliggörande av upphovsrättsskyddat material. Jag har inte sagt vare sig bu eller bä om dess laglighet, men IPRED var inte tänkt för den typen av ärenden.

gummianka 2009-04-29 13:42

jävla tråkig attityd vissa har, är det så jobbigt att någon annan har en annan åsikt än din egen, eller är det jobbigt att denna någon är bättre på att föra fram denna åsikt än du är att föra fram din ?

Att ephone står emot och inte lämnar ut sina kunders uppgifter så lättvindigt tycker jag är skitbra, deras inställning och argument för den är helt rätt, även om den i längden blir ohållbar, om det på 1000 bredbandskunder ska anställas en jurist för att handskas med ärrenden som dessa 1000 kunder genererar så är det självklart något som kommer speglas i prisbilden på dessa tjänster.

Men det är självklart att det kommer en lag som tvingar bredbandsleverantörerna att lagra dessa uppgifter, igen, varför är det så självklart att man ska kunna vara anonym på internet ? gäller detta även mobiltelefoner, ska mobiloperatörerna också radera alla loggar om alla samtal, och om ni inte tycker det, varför inte, vad är skillnaderna ? och om ni tycker det, hur placerar ni in tråden om Englas försvinnande och hur "ni" (jag gör er till ett kollektiv) tyckte att Polisen skulle eftersöka henne....alla näringsidkare som är här, ska ni få använda dom IP adresser ni "får in" ?...te.x. om en kund säger sig inte ha gjort en beställning som ni skickat men som kommer i retur..

Sen må det ju vara hänt att en attack eller ett intrång inte kommer från en specifik IP, som kan kopplas till en specifik person, det innebär ju inte att uppgifterna är värdelösa, och detta gäller ju även när man försöker komma åt pedofiler och ekonomisk brottslighet....

Citat:

Originally posted by Conth@Apr 29 2009, 09:26
Tyvärr medför IPRED lagstiftningen (som inte har förankring hos allmänheten) att det blir svårare att jaga riktiga brottslingar.
Absolut, riktiga brottslingar ÄR svårare att jaga, det är det som gör dom till "riktiga" brottslingar, detta har ingenting specifikt med IPRED att göra...

Westman 2009-04-29 14:46

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Ursprungligen postat av Conth
Tyvärr medför IPRED lagstiftningen (som inte har förankring hos allmänheten) att det blir svårare att jaga riktiga brottslingar.

Absolut, riktiga brottslingar ÄR svårare att jaga, det är det som gör dom till "riktiga" brottslingar, detta har ingenting specifikt med IPRED att göra...

Åjo, konsekvenserna av IPRED blir att om man sitter på t.ex. Tele2lina och cardar så kommer man undan. Innan så kunde polis få ut kunduppgifter bakom ipnumret men nu finns inte de uppgifterna längre. Så nog har det med IPRED att göra allt eller ska man inte behöva räkna med konsekvenserna? Underligt resonemang i så fall.

StefanBergfeldt 2009-04-29 15:26

Jag hörde någon på radion som representerade ett av företagen som har valt att att inte logga uppgifter. Han hänvisade till att de kunde "avlyssna" en kund om misstanke om brott fanns. Alltså först misstanke om brott, sedan loggning.

gummianka 2009-04-29 16:22

Citat:

Originally posted by Westman@Apr 29 2009, 14:46
Åjo, konsekvenserna av IPRED blir att om man sitter på t.ex. Tele2lina och cardar så kommer man undan. Innan så kunde polis få ut kunduppgifter bakom ipnumret men nu finns inte de uppgifterna längre. Så nog har det med IPRED att göra allt eller ska man inte behöva räkna med konsekvenserna? Underligt resonemang i så fall.
Nej, det är INTE konsekvensen av IPRED lagen, det är konsekvensen av Tele2´s ovilja att lagra och/eller lämna ut dessa uppgifter...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson