WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   active24 - backup finns inte riktigt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36511)

pickapangpang 2009-04-27 23:20

Natt mellan söndag och måndag skedde något slags haveri hos active24. Idag på måndag förmiddag lovade de att de skulle återskapa informationen inom någon timme. Nu på kvällen har dom lyckats återskapa typ hälften av filerna. Det verkar alltså inte ha funnits någon backup, trots företagsavtal osv.

Iofs så utlovar de inte backup på informationen, men herregud det ska ju tamejfan bara ingå att en trasig sektor på någon disk inte ska äventyra informationen! Så långt har dock inte active24 tänkt...

Och det sjukaste är väl att när arbetsdagen var över och de fortfarande inte var färdiga med att återställa, så gick personalen hem. Jahapp... Så viktig var man som kund med affärskritisk data på deras servrar.

Otroligt oseriöst bemötande och uppenbarligen slentrianmässigt driven verksamhet. Rekommenderas alltså inte.

Ville få detta sagt här, så att informationen finns på en sökning och göra detta känt eftersom ingen annan verkar ha kommenterat dagens datakrasch här.

patrikweb 2009-04-27 23:33

Varför är man inte förvånad, Active24 och Loopia är ju rena lekstugan i driftsäkerhet.

Hade betydligt högre uptime på mina servrar jag hostade i garderoben när jag var 14-15 år.

Björklund 2009-04-28 06:10

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 27 2009, 23:33

Hade betydligt högre uptime på mina servrar jag hostade i garderoben när jag var 14-15 år.

Har du samma antal kunder och belastning? Det är mer problem om man har stora system. Du är inte i närheten av deras storlek.
Sluta tro att du är bättre än alla andra.

Loopia har väl 3st transitleverantörer som exempel, inte så många andra som har det.
De verkar inte ha någon diesel, men nertiden utslaget på ett år blir inte specielt mycket.
De kör SAN från NetApp, vilket gör att de mycket enkelt kan återställa filer, tydligen kan till och med deras kunder göra det själva.

Westman 2009-04-28 07:38

Citat:

Originally posted by jonasb76@Apr 28 2009, 06:10
De kör SAN från NetApp, vilket gör att de mycket enkelt kan återställa filer, tydligen kan till och med deras kunder göra det själva.
Ja om de har aktiverat Previous Versions så är det en baggis. En trevlig men kostsam funktion fast om man kan få användarna att göra sina egna restore så kan det vara värt det.

najk 2009-04-28 07:55

Citat:

Originally posted by pickapangpang@Apr 27 2009, 22:20
Iofs så utlovar de inte backup på informationen
Hur menar du att de inte utlovar backup på informationen, om man läser på http://www.active24.se/sw29548.asp (om jag tolkar dig rätt så är det just detta paket du har) så står där klart och tydligt att det ingår "daglig backup".

jonny 2009-04-28 07:58

Citat:

Originally posted by pickapangpang@Apr 27 2009, 23:20
Natt mellan söndag och måndag skedde något slags haveri hos active24. Idag på måndag förmiddag lovade de att de skulle återskapa informationen inom någon timme. Nu på kvällen har dom lyckats återskapa typ hälften av filerna. Det verkar alltså inte ha funnits någon backup, trots företagsavtal osv.
Iofs så utlovar de inte backup på informationen, men herregud det ska ju tamejfan bara ingå att en trasig sektor på någon disk inte ska äventyra informationen Så långt har dock inte active24 tänkt...
Och det sjukaste är väl att när arbetsdagen var över och de fortfarande inte var färdiga med att återställa, så gick personalen hem. Jahapp... Så viktig var man som kund med affärskritisk data på deras servrar.
Otroligt oseriöst bemötande och uppenbarligen slentrianmässigt driven verksamhet. Rekommenderas alltså inte.
Ville få detta sagt här, så att informationen finns på en sökning och göra detta känt eftersom ingen annan verkar ha kommenterat dagens datakrasch här.

Så här har det väl fungerat ända från början hos Active24/Carambole vad de nu heter. Det finns många aktörer som tar service på allvar, jag trodde det hade gått fram för länge sedan vilka som definitivt inte hör dit.

wedge 2009-04-28 09:38

När jag såg trådrubriken tänkte jag "Nu har säkert patrikweb skrivit skit om dem, och hyllat sig själv". Och visst hade jag rätt. Lågoddsare.

jonny 2009-04-28 09:45

Som vanligt gäller ju också att oavsett leverantör och utfästelser ha en egen backup.

coredev 2009-04-28 11:28

Frågan är vilka slags krav man kan ställa vid ett haveri, om de har utlovat backup. Är det tingsrätten som gäller?

Ps. detta är alltså en hypotetisk fråga, jag har inga tjänster hos det berörda bolaget :) ds.

patrikweb 2009-04-28 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Hade betydligt högre uptime på mina servrar jag hostade i garderoben när jag var 14-15 år.

Har du samma antal kunder och belastning? Det är mer problem om man har stora system. Du är inte i närheten av deras storlek.
Sluta tro att du är bättre än alla andra.
Loopia har väl 3st transitleverantörer som exempel, inte så många andra som har det.
De verkar inte ha någon diesel, men nertiden utslaget på ett år blir inte specielt mycket.
De kör SAN från NetApp, vilket gör att de mycket enkelt kan återställa filer, tydligen kan till och med deras kunder göra det själva.

Har man inte den kunskap eller kompetens att hantera det så ska man inte ha sådan verksamhet.

Det handlar inte om hur många kunder eller belastning, handlar bara om kompetens och att ta in mer kompetens i antal anställda när det växer.

Sedan spelar det ingen roll om dom har 1 eller 100 anslutningar, utan el så funkar det ändå inte.

Även samma sak att dom ligger på rygg vid minsta lilla DoS/DDoS och inte kan göra något.

patrikweb 2009-04-28 12:12

Citat:

Originally posted by coredev@Apr 28 2009, 11:28
Frågan är vilka slags krav man kan ställa vid ett haveri, om de har utlovat backup. Är det tingsrätten som gäller?
Ps. detta är alltså en hypotetisk fråga, jag har inga tjänster hos det berörda bolaget ds.

Du kan ju alltid stämma, fast i avtalet brukar dom alltid ha något force majeure ändå.

Björklund 2009-04-28 13:07

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 28 2009, 12:11
Har man inte den kunskap eller kompetens att hantera det så ska man inte ha sådan verksamhet.

Det handlar inte om hur många kunder eller belastning, handlar bara om kompetens och att ta in mer kompetens i antal anställda när det växer.

Men Patrik, det är ju ganska tydligt att de har bättre uptime än dig...

http://uptime.pingdom.com/site/month_summa.../www.loopia.se/
http://uptime.pingdom.com/site/month_summa...w.patrikweb.se/

Kolla på hela 2008.

Så nog har de både mer kunder och kompetens än vad du har. :P

patrikweb 2009-04-28 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Har man inte den kunskap eller kompetens att hantera det så ska man inte ha sådan verksamhet.
Det handlar inte om hur många kunder eller belastning, handlar bara om kompetens och att ta in mer kompetens i antal anställda när det växer.

Men Patrik, det är ju ganska tydligt att de har bättre uptime än dig...
http://uptime.pingdom.com/site/month_summa.../www.loopia.se/
http://uptime.pingdom.com/site/month_summa...w.patrikweb.se/
Kolla på hela 2008.
Så nog har de både mer kunder och kompetens än vad du har.

Roliga är att deras publika inte ens stämmer med deras betaltjänst, samt att själva sidan inte haft någon hög prio.

Även så var Loopia nere ihelgen och där syns inte ens där, så deras publika har inte ens haft några mätningar detta året verkar det som.

Björklund 2009-04-28 13:29

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 28 2009, 13:12
Roliga är att deras publika inte ens stämmer med deras betaltjänst, samt att själva sidan inte haft någon hög prio.
Även så var Loopia nere ihelgen och där syns inte ens där, så deras publika har inte ens haft några mätningar detta året verkar det som.

Det ger iaf en fingervisning på hur det ligger till.

Vad hände här igentligen?

http://uptime.pingdom.com/site/month_summa...2007/month/June

patrikweb 2009-04-28 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Roliga är att deras publika inte ens stämmer med deras betaltjänst, samt att själva sidan inte haft någon hög prio.
Även så var Loopia nere ihelgen och där syns inte ens där, så deras publika har inte ens haft några mätningar detta året verkar det som.

Det ger iaf en fingervisning på hur det ligger till.
Vad hände här igentligen?
http://uptime.pingdom.com/site/month_summa...2007/month/June

Vmware bug med fbsd, inget som ens vara prio att fixa då ingen viktigt låg där.

Hela loopia var nere i helgen och den tiden loopia var nere där är inte ens jag nere på en 3-5 års period på core noder.

emilv 2009-04-28 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Roliga är att deras publika inte ens stämmer med deras betaltjänst, samt att själva sidan inte haft någon hög prio.
Även så var Loopia nere ihelgen och där syns inte ens där, så deras publika har inte ens haft några mätningar detta året verkar det som.

Det ger iaf en fingervisning på hur det ligger till.
Vad hände här igentligen?
http://uptime.pingdom.com/site/month_summa...2007/month/June

Webbhotellens egna sajter är egentligen rätt ointressanta. Vi på Levonline är knappast de enda som egentligen har en stabilare kundmiljö än vad vi själva använder för vår webbplats.

tartareandesire 2009-04-28 14:03

Citat:

Originally posted by wedge@Apr 28 2009, 09:38
När jag såg trådrubriken tänkte jag Nu har säkert patrikweb skrivit skit om dem, och hyllat sig själv. Och visst hade jag rätt. Lågoddsare.

Haha, tänkte precis samma sak =) Med tanke på det antal kunder Loopia ändå har så har de väl lyckats ganska bra. Det är ju inte riktigt samma sak att hantera deras system som ett som är en bråkdel så stort.

Jag tycker nog faktiskt det är bra om webbhotellens egna sidor är minst lika stabila som kundernas. Försvinner den så blir nog betydligt fler oroliga och undrar vad som händer + att man inte kan få någon info direkt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson