![]() |
Jag har en ny sajt som enligt google bör vara hederlig och allt sånt. Under utvecklingen hade jag en "Kommer snart" -text och sajten hittades lätt vid en sökning. Nu när sajten är klar och upplagd försvann den tyvärr direkt från indexet! Vad kan ha hänt? Har någon varit med om något liknande?
Jag vet att sådant brukar hända nya sidor, men den togs bort precis efter att jag la in den riktiga och det gör mej bekymrad. Sidan ifråga är: ly d nad. s e |
Har du precis lagt upp den? Vänta några dagar eller en vecka helt enkelt.
|
Jag har inte precis lagt upp den. För en vecka sedan kanske
|
Citat:
|
En liten fråga, varför går http://lydnad.se/ till http://lydnad.se/default.aspx ?
|
|
Citat:
Jag hade själv tänkt att fråga det i annat inlägg. Redirecten "lades in" efter att jag lagt till wildcards eller likande i bineros windows-kontrollpanel för att få urlrewritern att fungera. Jag vet egentligen inte varför. Jag har följt någon guide. Vet någon vad jag pratar om? Det vet inte jag alla fall :( |
Citat:
Materialet är till 90% unikt. Vissa tävlingsregler har jag inte ändrat på |
Citat:
|
Vart hade du tänkt att du skulle ranka med din domän? Det blir ju inte lätt att slåss med de siterna som ligger "högst upp" på sidan 1 för sökordet: lydnad
Det finns en handfull, starka siter, i de träfflistor du vill vara synlig i. Det är nog inte så lätta att tampas med då de är gamla och väletablerade siter med mycket "authority" ... som byggs på för varje dag som går. Du behöver ett par länkar, från någon av de siterna, vilket jag tror blir svårt att få. Många har försökt tidigare, alla har i stort sett fått "Tack, men nej tack" till sådana erbjudanden ;) Lycka till i SERP:en ... /Patrik Berggren |
glömde en sak. ordet lydnad, på en första placering i träfflistan, ger inte mer än ca 5 - 10 st besök/dag ...
/Patrik Berggren |
Citat:
Visst, domänen är "lydnad" men nått skall väll en sida som handlar om olika former av hundlydnad heta? Jag tycker ditt inlägg är lite halv-otrevligt, jag bad inte om någon kritik och vill inte få "Lycka till i SERP:en ..." bara för att du är pissed off pga att jag konkurerar på ditt område. Det känns som så alla fall |
Du tar det på fel sätt ...
Jag är inte "pissed off" på att du "konkurrerar" på mitt område. Har aldrig varit rädd för konkurrens, hell, jag har t o m hjälp konkurrenter med bra on-page tips för att kunna ta placeringar i SERP:en. Du läser in för mycket, allt vara i välmening, och du fick gratis tips på hur mycket sökordet "lydnad" är värt i besökare på en första + andra placering ... Med det facit i hand borde du vara tacksam, om nu sökordet är "lydnad", så du inte gör för mycket jobb som genererar lite resultat. Det arbetet kan du lägga på andra sökord istället ;) Ha en fortsatt trevlig helg Patrik Berggren |
Det ser ut som du hamnat i något typ av otäckt filter då du inte ens finns när man söker på URL:en. Orsaken är sannolikt den drastiska förändring som skett från endast ett par meningar till fullskalig sajt. Jag har för tillfället 2 sajter i samma sits som har varit i filter ca. 1-2 månader nu, dock inte av samma orsak.
Hur lång tid det kommer ta att återfå placering i index vill jag dock inte spekulera i då det varierar enormt mycket. Nästa gång du lägger upp en sida som blir indexerad, se till att ha mer text. |
Förresten ... kikade precis statistiken. 64 st senaste 30 dagarna, eller ca 2 st/dag ... inget viktigt sökord, som du förstår ;)
/Patrik Berggren |
Citat:
hur tror du jag tänker egentligen? jag har inte den lyxen att jag har ett domännamn som är ett bra sökord . Du verkar tro att alla vill ranka på sina domäner. Tänk om Mr Wize... |
Citat:
|
Citat:
Jag förstår dock inte hur normala sajter kan hamna i ett sånt filter. Handlar det om luckor i google's algortimer eller hittade google något som inte gillades? |
Citat:
/Patrik Berggren |
Citat:
.htaccsess vet jag inget om, det är en php-grejj. Tror du att denna ompekning har något med bestraffningen att göra? |
Citat:
Jag tror inte det handlar om någon "bestraffning". Det är bara att rida ut stormen. Har siten legat med endast en "sida" och sedan lanserar man en fullt färdig site så händer det saker som google reagerar på. Helt naturligt. Blir fler sidor och internlänkninen ökar markant från en dag till en annan. Bestraffningar sker endast om man gjort t ex något extremt vad gäller länktillväxten, off-page, cloaking eller annat. Hur länge sedan var det som du lanserade siten? 1 vecka sedan? Tror du kommer få vänta någon vecka till och du kommer få se siten pendla rätt kraftigt de närmaste veckorna innan allt stabiliseras. Det hände för min www.1vagslankar.net. Ena dagen inte med i indexet, andra på bra placeringar, nästa helt borta för att vara borta en vecka. Nu kryper den sakta men säkert uppåt. Tar 2 - 3 placeringar ena dagen, faller tillbaka 1 placering dagen efter, sedan ligger den stilla, uppåt och nedåt, stilla ... Då finns det endast en enda sida, inga länkar har lagts till förutom i forumen, i mina signaturer etc. Så, du får ta det lite lugnt och låta tiden ha sin gång. I SEO sammanhang kan man inte vara för snabb. Det gäller att kunna vänta på resultaten. ibland i flera veckor och ibland flera månader. /Patrik Berggren |
Kikade lite snabbt. Söker du på urlen i google idag så finns du med ... du drar lite för snabba slutsatser, är lite för otålig ... för att lyckas med sin SEO så behöver man ha en stor portion tålamod, kunna jobba idag för att se resultat om 3 mån, 6 mån eller t o m om 1 år!
DET är vad SEO handlar om, inte snabba resultat som inte blir bestående. Snabba resultat går alltid att få, men de blir inte beständiga ... Filter? Jo, visst, tjena ... inte ens "duplicate content" finns som ett filter. När ska alla ni lära er, som snackar om "filter" hit och dit ... /Patrik Berggren |
Citat:
Ja det kan stämma att jag är lite ivrig. Just i detta fallet beror det på att alla mina andra sajter inte haft något liknande problem så visste inte riktigt om det var normalt eller inte. Tack för hjälpen |
Det är ingen skum vidarebefordring. Har så på ett par siter och inga problem.
Det är ju som att vidarebefordra /default.aspx --> / ... same same, but different ... dvs, man gör tvärtom allt för att man endast ska ha EN verksam url och DET gillar google Vasse'go /Patrik Berggren |
Ursäkta mig, jag har följt tråden med ett halvt öga... Men nu klickade jag på din länk.
Jag trodde "lydnad" var något man skulle lära sin fru...! Det slår mig, det kanske är fler än jag som får dessa associationer och om man nu söker efter "lydnad" i sexuell betydelse då borde man bli besviken om man kommer till din sida...? Om man nu inte har hund, men är det inte agillity eller möjligen ... ja något annat som man söker på då? Jag har inte hund så jag vet inte och jag ska inte spekulera! Du har inga meta-taggar noterade jag också och de lärde tvistar om det är nödvändigt eller inte, men jag vet inte... Det kanske är värt ett försök?? |
Citat:
|
Patrik Berggren, hoppa av hästen.
|
Citat:
Enda gången jag sett en av mina siter "misslyckas" med rankingar var när jag reggade en domän, byggde upp den och försökte få den att ranka. Den rankade aldrig ... idag vet jag vad det beror på. Den var tidigare reggad av någon annan och säkert något som låg kvar och hängde (jag vet vad, efter research) ... google har sitt "link memory" och det är svårt att "tvätta" ett domännamn "rent" Eller så gör jag allt fel, som aldrig hamnar i "något konstigt filter", för det verkar vara mer regel än undantag när man läser ute på diverse forum om sökmotoroptimering ... /Patrik Berggren |
Citat:
Överbevisa mig istället, så får vi se vem som ska hoppa av hästen ;) /Patrik Berggren |
Det finns ingen enskild faktor som påverkar resultatet i Google och "duplicate content" tillför i princip aldrig någonting positivt. Huruvida man sedan vill kalla detta ett filter eller inte är en annan femma. Det spelar mindre roll. Känns som du mest skriver för att locka kunder =)
|
"duplicate content" tillför nästan alltid något positivt, om man vet HUR man använder "duplicate content", vill säga.
/Patrik Berggren |
Det kan som du säger fungera om man är otålig .Man tjänar ALDRIG i längden på att försöka lura Google. Men allt beror på hur man definierar det vi talar om, visst kan man ha citat och annat utan större problem så länge det inte är det enda innehållet.
|
Citat:
Funkar lika bra för en själv OM man vet hur man ska göra, få dem att ranka under varandra ... Säg sedan, när du gör det om och om igen, att det finns ett "duplicate content"-filter ... vad ska jag tro på? det som google visar för mig, eller någon som skriver på ett forum? Jag väljer att tro på vad google talar om för mig :D /Patrik Berggren |
Visst funkar det, beror helt på vad man har för innehåll i övrigt och hur man lägger upp det hela. Sedan tror jag, av egen erfarenhet att döma, att Google fungerar sämre på andra språk än engelska.
Poängen kvarstar, man tjänar aldrig i längden på att försöka lura Google, det är bara ett argument alla SEO-lurendrejare använder för att locka och behålla godtrogna kunder. |
ha, ha ... ja, nu försöker ju inte jag "locka och behålla godtrogna kunder" då jag inte har några eller letar några SEO kunder.
"duplicate content" fungerar lika bra på vilket språk du än väljer att använda, t o m engelska. SEO = lura google hela tiden varför skulle det annars finnas företag som enkom sysslar med SEO om det i längden INTE lönar sig att försöka lura google? Det är väl det ALLA gör, mer eller mindre, som sysslar med SEO. Kanske missat något där, eller, det beror på "hur man definierar" SEO överlag. Ska vi fortsätta denna diskussion lär vi starta en ny tråd då denna gått way off topic nu Ha det /Patrik Berggren |
Citat:
Dyker det upp någon annan domän som känns intressant så byter jag helt enkelt. Tillsvidare får lydnad.se duga |
Men du tänker fel!
Det är DITT problem, inte besökarnas och det är därför din webbplats försvinner eller rankar dåligt. Om ??% (majoriteten eller väldigt många) av alla sexbesökare från Google söker på "lydnad" (i någon sexuell form) och kommer till din webbplats då klickar dom bara EN gång. Sen klickar dom vidare i SERPen eller gör en ny sökning på sökmotorn. Detta betyder för sökmotorn att din sida inte är så bra. Ja, kanske rent av jättekass. Är man sex-surfare och letar efter "lydnad" då finns det inte mycket att hämta på din sida! Så för alla dessa besökare är din sida jättedålig! För rätt målgrupp är givetvis din webbplats inte dålig, men för fel målgrupp är den dålig! Jag hoppas du förstår skillnaden och du ska absolut inte ta det personligt! Jag vill uppmärksamma dig på problemet. Meta-taggar kan vara ett sätt att hjälpa sökmotorn att beskriva din webbplats. Det är själva syftet med metainformation. "Svenska folkets sexvanor ska inte underskattas" och med ditt val av domännamn har du ofrivilligt själv gett dig in i branschen... Jag säger inte att det i Sverige finns mer sex-folk än hund-folk för det vet jag inget om. Men väl vid datorn, i sökfönstret på Google? Där kanske det finns fler sex-människor som söker på "lydnad" än vad det finns hund-människor som söker på "lydnad"? Det är något du bör ta reda på och där kanske du har svaret på din fråga! |
Citat:
Det finns väll ganska mycket ute på nätet som kan misstolkas och förövrigt står det tydligt i Title och Description att det handlar om hundar. Jag dessutom tveksam till om folk verkligen enbart söker på ordet "lydnad" och avser komma till nån sexsajt. Dom lär ju bli besviken om man kollar i serpen :) Mina konkurrenter lär väll också drabbas av klickfrekvensen på samma ord Min avsikt är (som jag sagt två gånger redan) inte att ranka på lydnad utan på allt runtomkring "lydnad". Men om man har sajt som nästan uteslutande handlar om tävlingslydnad, vardagslydnad, agility, rallylydnad, lydnadsips osv så tänkte jag att lydnad.se kunde passa bra. Jag kan iofs erkänna att jag gärna byter domän om jag hittar någon bättre som inte är missvisande men jag har ingen lust att investera några stora slantar på domänköp innan jag vet om sajten får 1, 10 eller 100 besökare i månaden. jag vill se potentialen först. När jag köpte domänen var min tanke inte att ragga besök på "lydnad", det får Mr Wize fortsätta med ;) Tanken var att domännamnet var billigt (199 spänn) och lätt att komma ihåg. |
Jag ser inte att din sida är speciellt optimerad för dessa olika typer av lydnad som du beskriver. Är det något typ av verktyg som du använder?
Alltså, grundläggande SEO säger att title, meta och sidans innehåll någorlunda ska överensstämma. Om möjligt gärna hierarki också. Jag reflekterar över hundtips och lydnadstips som står blandat i samma sammanhang. Sen tänker jag, skulle du inte kunna skriva om dina olika lydnader i den bruna ramen längst upp? Jag vet inte vad rallylydnad är (vilket är sant) och när jag tittar på din sida blir jag inte klokare! Där kan du göra bättre! |
Citat:
hittills har jag bara skrivit om tävlingslydnad och den har jag optimerat hyfsat alla fall: http://www.lydnad.se/tavlingslydnad/. Jag tänker lägga in dessa kategorier i den bruna listen när jag vet hur många områden som skall vara med. Blir det för många får de inte plats och då måste jag hitta på en annan lösning. Jag har gjort grunden på sidan och jag tänker komplettera med mer information eftersom. Om jag lägger ut sidan när allt är klart (som man SKA göra?) så har jag tyvärr tröttnat för länge sedan. Bättre nu än aldrig |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson