![]() |
Bara en tanke som slog mig när vi diskuterade marknadsföring.. är det "lagligt" (dvs finns det risk att bli stämd) när man marknadsför sig, att specifikt skriva ut exempelvis:
Minst **% bättre utbetalning än <konkurrentens namn> ****kr lägre månadsavgift än <konkurrentens namn> Minst * månader snabbare utbetalningar än <konkurrentens namn> Någon? :) |
Jag vet faktiskt inte vad gäller juridiskt sett, men jag kan inte se något hinder för detta. Kanske kan uppfattas som lite "fult" kanske.
Hade inte Vodafone något inslag i sin reklamkampanj där dom satte comviq´s Bill i skamvrån?? :D Blev väl i och för sig någon process om det, men det kanske är förståeligt... ;) |
Citat:
|
Citat:
Tackar :) |
Finns mål som är avgjorda iof pris riktat mot konsument, men punkterna som var "fel" vid jämförelsen gäller sannolikt all marknadsföring. ex på dom,
MD 2003:33 http://www.marknadsdomstolen.se/ http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden...03/Dom03.33.pdf Tips läs dem bakifrån o framåt... |
Tänkte bara säga att tele 2 säger ju att dom alltid kommer att vara x antal öre billigare än telia så det måste väll vara lagligt ?
|
Citat:
|
Det är lagligt att marknadsföra sig och jämföra med andra bolag. Det man ska då tänka på är att ha en bra grund till det vad gäller priser, missvisande/vilseledande marknadsföring är inte lagligt. Samma sak om man genom sin kampanj medvetet skadar det andra företaget. Men att jämföra priser i sin kampanj är fullt lagligt.
|
Däremot kan konkurrentera försöka sätta dit dig på annat vis. Tänk på att till exempel inte använda konkurrenternas logotyper vid jämförning. Det var så Telia, Tele2 med flera satte dit Flashback Telecom.
|
Du kan jämföra med dina konkurrenter i annonsen. Dock måste uppgifterna om konkurrenten vara riktiga och du får inte skriva något negativt om konkurrenten.
|
En anledning att inte jämföra sig med konkurrenter är dock att kunden kanske inte kände till att konkurrenten fanns. Nu känner han plötsligt till ett alternativ tack vare dig, och kommer kanske att besöka konkurrentens hemsida och hitta en lösning som passar honom bättre, inom samma område eller något helt annat område. Även om du skulle vara billigare på just den specifika saken så kan ju konkurrenten erbjuda andra saker billigare eller bättre än dig, och då riskerar du att förlora en kund. Sen så kan konkurrenten plötsligt ändra sin prissättning och då är din reklam felaktig. Kan bli jobbigt att hålla koll på detta, och om båda gör samma sak kommer troligtvis båda att pressa sina priser så lågt att välfärden i landet sjunker... (ingen av er har längre råd att ta ut skäliga priser och ni går båda i konkurs t ex)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson