![]() |
Jag driver en välbesökt informativ hemsida som många skolelver på gymnasienivå plötsligt har fått för sig att börja plagiera information från.
Varje vecka fastnar någon i Ur-kund för att ha plagierat information från min sajt. Det rör sig då om att man utan källhänvisning tar texter från min hemsida och lämnar in på sin skola som sitt egna material. Min fråga är vad man skall göra i dessa fall? Det börjar bli mycket irriterande att jag fångar minst en elev i veckan som stjäl information från min websida rakt av och lämnar in som sitt eget material utan källhänvisning till min websida. Hur skall man få stopp på detta? Går det att kräva ersättning för dettta? Det är klockrena stölder dessa elever ägnar sig åt. Vet att hemsideägare som får sina bilder stulna brukar kräva 5.000 kr + moms i ersättning för publicerade bilder på nätet. Vad kan stöld av text resultera i för ersättning beroende av hur lång den är? Desa elevers texter publiceras ju inte på nätet utan de lämnar in dem i pappersform (eller som elektroniska dokument via email) till sina lärare och sedan fastnar de i kontroller som skolan gör eller som jag själv kommer på. Finns det något prejudikat? Tror det enda sättet att få slut på stölderna av mina texter är att kräva ersättning när det sker. Hur tänker ni? Det är väl ganska allvarligt att lämna in en text som sitt eget material när det i själva verket är kopierat rakt av. Redigerat: I flera fall där skolor har kommit på sin elever med att stjäla texter från min hemsida tar skolan inte ens kontakt med mig och berättar detta. Är inte skolan skyldig att i varje fall kontakta mig som ägare av materialet och berätta att det skett en stöld? Kan man i så fall gå på skolor som upptäcker fusk men inte berättar detta för mig som upphovsrättsägare? |
Förlorar du pengar på att gymnasieelever snor texter från dig?
Att bråka kostar pengar och elever är ju inte direkt rika, sen är det väl inte helt klart att man vinner heller. |
Va?......
Hemsideägare som får sina bilder stulna kräver 5000 kr + moms, av skolelever som använder dom i icke-kommersiellt syfte ? Vad är syftet med DIN sida, vad är affärsidén bakom ? Vad är det för material och är det 100% egenproducerat? Hur menar du att DU "fångar" elever som gör detta ? Varför menar du att skolor har anmälningsplikt till dig ? |
Jag förstår inte riktigt hur detta skulle kunna påverka dig negativt alls? Att kräva ersättning i detta fall känns relativt korkat för att uttrycka mig milt.
|
Negativt och negativt, det handlar väl om att Bird200 inte vill att andra använder materialet utan tillstånd? Ungefär på samma sätt som man inte tillåter piratkopiering av musik/film/etc? - Sen vet jag inte vad det är för material, med det borde ändå vara upp till Bird200 att välja vilka som får använda informationen, om han/hon har upphovsrätten till informationen dvs?
Sen att skolorna skulle ha någon form av anmälningplikt har jag svårt att tro. Det är ungefär som om att en ISP skulle ha anmälningsplikt när någon laddar ner film/musik olagligt, men riktigt där är vi väl inte ännu? Eller? |
Citat:
Min hemsida drivs på kommersiella grunder med reklamintäkter. Hemsidan drivs inte för att elever skall kunna kopiera text rakt av utan källhänvisning och sedan lämna in som sin egen. Jag har haft en stor kostnad i tid (och pengar) för att färdigställa det omfattande material som står på min hemsida. Hade eleven istället för att stjäla texten rakt av försökt skriva något liknande hade ju den eleven i så fall tvingats ägna åtskilliga timmar åt att skriva en liknande text. Det rör sig alltså om en stöld av egendom anser jag. Min fråga är då om man i ett sådant fall kan kräva ersättning motsvarande den tid det tog mig att färdigställa materialet som eleverna i fråga kopierar rakt av och lämnar in till sina lärare under förspegling att det är de själva som skrivit det. Jag tycker det borde finnas stora möjligheter att utkräva ekonomisk ersättning, men efterfrågar råd och tidigare erfarenheter från er. Hur skulle ni själva agera i en liknande situation? |
Varför måste du själv göra någonting alls i de fall elever fuskar? Det är väl skolornas jobb?
|
Precis, det spelar ingen roll om de fuskar eller inte. Det är förmodligen upp till skolorna att sköta.
Det som spelar roll är om du inte vill att de tar information av dig och använder själva. |
Citat:
Jag har flera uppsatser framför mig där olika elever tagit information rakt av och lämnat in det i sitt eget namn. Då anser jag att man kränker min upphovsrätt och min fråga var vilka erfarenheter ni har av liknande ärenden och vad man kan göra åt saken? |
Förstår fortfarande inte varför du ägnar timmar åt att analysera fusk? Självklart bör fusk beivras men det är ju skolornas problem helt och hållet och ska du sköta det jobbet så ska väl skolorna köpa in den tjänsten av dig i så fall? Du lider således inte alls av fusket utan tvärtom. De har ju uppenbarligen besökt din sida och lär så göra igen om de är nöjda och kanske rekommendera den till andra. Ingen som helst skillnad för dig jämfört med den som inte fuskar?
Kan inte tänka mig att något sådant mål någonsin drivits till en vinnande dom. Risken är nog att du, med all rätta, framställer dig själv och din sida i mycket dålig dager om du nu skulle få för dig att gå vidare med detta. Det kommer helt säkert slå tillbaka mot dig själv. Givetvis är det en helt annan sak om materialet sprids men nu är det väl inte så? Det här var nog bland det märkligaste jag någonsin läst på WN =) |
Citat:
En domstol skulle ju sannolikt fälla vederbörande till dagsböter för upphovsrättsbrott, om jag skulle få någon skadeståndserättning är en mer öppen fråga. Att vederbörande elev faktiskt begår ett brott när han/hon kopierar texter rakt av och lämnar in i sitt eget namn utan källhänvisning är ju uppenbart. |
Det känns efter att Ipred och dommen på TPB så försöker alla anmälla och mjölka ut folk pengar för minsta lilla sak.
Får ju vara någon vettig gräns på det, och tror inte att du kommer vinna i en domstol. Kommer sluta med att alla dina besökare kommer sluta besöka din sida efter ditt beteende. Sedan visas väl dina annonser lika mycket även om besökaren kopierar allt? Och på vilket sätt skulle en källanvisning öka besökarna till din sida? Är väl max läraren som läser matrialet sedan slängs väl det ändå i slutändan. |
Citat:
Känns skogstokigt minst sagt =) Ett av de få fall då jag håller med patrikweb =) När domstolarna redan är belastade över bristningsgränsen så känns det rejält onödigt att belasta dom ytterligare med strunt. |
Rolig diskussion.
Det jag inte lyckas förstå: Om inte skolorna vill tala om för dig att deras elever kopierar dina texter, hur får du reda på om någon kopierat dina texter? Hur har du lyckats få tag i de uppsatser du har om, som sagt, skolan inte tar kontakt med dig? Och hur ska du kunna bevisa om eleven angett din sajt som källhänvisning eller inte? eftersom att skolan inte tar kontakt med dig så kan du ju inte bevisa vad det är egentligen eleven lämnat in till sin lärare. Och för att avsluta, skulle du gå vidare med det här, så oavsett om du vinner eller förlorar kommer det vara du som betalar, då eleverna inte har någon inkomst så kommer du få stå för rättegångskostnaderna då det är du som väckt åtal. edit: stavfel |
Dunok: Stämmer det verkligen att han/hon som anmäler får betala, även om han/hon vinner målet, bara för att den åtalade inte har pengar?
Så om t.ex. ett musikbolag vill åtala någon som olagligt fildelar deras musik, så får musikbolaget betala kostnaderna om personen som är åtalad inte har pengar att betala med? |
Citat:
När programmet varnar för fusk och läraren klickar på en länk till min sajt ser jag att besökaren kommer från detta dataprogram (sajt) och vilket ärendenummer vederbörande tittade på i samband med att de länkas till min sajt. Allt jag behöver göra då är att titta i samma program och jag får då info om vilka texter eleven stulit och jag kan även se hela uppsatsen som eleven gjort. Detta är ett av några olika sätt man som sajtägare kan upptäcka när elever (och andra) stjäl ens texter. |
Citat:
|
Vill nog förklara lite och hoppas nog att det hjälper något:
1. Först vill jag gärna veta vilken sida det rör sig om innan jag kan igentligen gå vidare plus att man är lite intreserad av vad för tyd information du har. 2. Vet du vem det är så kräv fram kontaktuppgifter på skolan som den/dom går på men glöm inte bevisen. 3. Börja med en varning. 4. Händer det mer gånger börja med att gå vidare med ärendet till en högre makt. Tänk på att det är elever vi pratar om, varning bör räcka och skulle inte det prata med föräldrarna och varna dom dör tar oftast stölden stop, är dom minderårig så vill inte föräldrarna betalla för någon så dumt som deras barn har gjort. men tänk mer än en sekund på ärendet, dess mer tid du lägger dess mer pengar förlorar du så du har bara egentligen två val att göra, antingen slutar du upp att lägga tid eller gå vidare med ärendet. Du kan egentligen inte bara gå och fråga så här rätt ut till andra som egentligen inte vet allt bakom det hela. Skolorna har egentligen skyldighet att kontakta dig om dom vet att materialet kommer ifrån dig men som det är på nästan alla skolor idag så blir det svårt då dom helt enkelt inte har tid att springa på alla som kopierar material. om vissa material är så bra så slängs det bara inte bort utan sparas lycka till och hoppas det löser sig. |
som sagt, rolig diskussion....
Jag menar (precis som säkert alla andra) inte på något sätt att det som eleverna gör är rätt, och som alla inser som är i skolåldern + åtminstone 5 år så är dom själva dom största förlorarna... Men idén bakom siten är alltså att dra besökare, och då har du annonser som ger vissa intäkter, och eftersom du inte har någon produkt att sälja så vill du alltså bötfälla dina besökare istället, hur menar du att det skulle kunna främja dina affärer ? Jag tycker helt ärligt och frankt (med all respekt för forumets alla medlemmar dock) att du är löjlig. Rent sakligt har du ju absolut INGENTING att gå på, jag tvivlar på att skolorna lämnar ut namn på sina elever ens om dom upptäcker den här typen av fusk, så resultatet av det du tänker göra är att du bara kommer att framstå som löjlig och småaktig, lägg ner ! Som sagt, du har inte en "produkt" som är säljbar (på det sättet), att stämma människor är inte en väg förbi det. Det är ju svårt att göra en helt korrekt bedömning av läget när man inte vet exakt vad det är för site och typ av material, men du säger ju själv att hemsidan drivs med reklamintäkter, dessa reklamintäkter kommer ju ifrån besök/leads/sales, och på så sätt så har du väl åstadkommit vad du eftersträvat och vad som går att göra med den typen av material, gissar jag, vill du sälja unikt material, gör det, vill du förhindra att ungarna kopierar texter rakt av (även om jag som sagt har svårt att se betydelsen av det för dig) publicerar du texterna som bilder... edit: jag måste bara tillägga också att jag tycker på intet sätt att det här "fallet" är relevant i en "fildelningsdiskussion"... |
Ja, det är kanske bäst att bara lägga ned alla ansträngningar och acceptera att ett stort antal elever kör copy-c och copy-v på ens material
Men det är klart att man blir irriterad när man ser hur extremt många i skolvärlden det är som faktiskt bara från min sida kopierar och klistrar in till sina uppsatser utan att ange källa. Det verkar vara ett extremt stort problem detta och man får väl hoppas på att åtminstone skolorna ser allvarligt på det. Någon ersättning verkar det ju inte kunna vara tal om. |
fast du erbjuder vad jag förstår inte ditt material till försäljning, det måste väl ändå vara en grundförutsättning för att det ska vara möjligt...
edit: sen tar du ju själv upp den moraliska aspekten gällande "fusk", vore det mer okej att dom fuskade om du fick betalt för det... |
Citat:
Men orkar inte driva något av dessa fall vidare. Tanken var om man kunde kräva 200 eller 300 kronor för varje plagierad uppsats mer som en läxa för den enskilda eleven att lära sig att inte plagiera någon annans texter. Någon konsekvens borde det ju få för eleven kan man tycka, men orkar inte driva detta eftersom det blir för mycket tid. Får hoppas att de enskilda skolorna tar tag i problemet. |
Citat:
Om han kan bevisa att han blir av med mängder med pengar kan jag förstå att han vill gå vidare men gäller det bara någon enstaka krona så råder jag han inte lägga sin tid på det utan gå vidare, sedan spelar det ingen roll som det kommer ifrån reklam eller en betaltjänst, förlorar han så gör han det. men som du påpekar så är det väldigt svårt ifrån oss att avgöra vad som skall göra utan vi ser all bevis och dylikt. Att dra in fildelningsdiskussion i ämnet är nog det mest korkaste jag läst, nu har detta inte hänt utan dom har stulit någons verk inte fortsatt dela med sig. |
Man ska kanske inte rakt av jämföra detta med fildelning/piratkopiering. Men det känns som om det inte ska spela någon roll om varför man kopierar och eller om man sen delar med sig av det man har kopierat till någon annan eller inte. Det borde iaf vara ett brott mot upphovsrätten att ta någon annans "verk", oavsett om personen bakom "verket" tjänar pengar på det eller inte? Samt oavsett om man sen delar det vidare eller inte.
Dessa personer har tagit text rakt av och sedan använt det som sitt eget? Borde inte vara mer ok än att kopiera någons hemsida/film/låt/etc. Det är ganska svårt att hitta en bra linje mellan vad som ska anses vara ok och vad som inte ska vara det. I detta fall kanske man kan se mellan fingrarna, men det borde personen bakom "verken" få avgöra, vilket han/hon verkar ha bestämt sig för. Jag ber om ursäkt för att jag drog upp piratkopiering i tråden, men det känns lite som om en del personer tycker att viss typ av kopiering är ok men inte annan, så jag ville bara försöka få fram vart gränsen kan tänkas gå, eller snarare vart folk tycker att denna gräns ska gå, då jag tycker "ämnet" är väldigt intressant. |
Citat:
Vem har påstått att viss typ av kopiering är okej men annan inte förresten? Har inte sett det själv nämligen. |
kul diskussion, det här programmet som det pratas om att skolorna använder, gör detta en live sökning på någon sökmotor eller hur fungerar det?
|
Citat:
Som de andra säger så måste du ju själv ha gjort en förlust för att kunna kräva ekonomisk ersättning. Sen undrar jag lite vad det är för sorts sida? jag får en känsla av att detta är en uppsats sida likt mvgplus eller så? |
Jag tror det är ett första april-skämt =)
|
Så om jag laddar ner en film som jag aldrig annars skulle köpa och inte heller dela med mig till någon annan så är det då helt ok? och jag kan inte bli dömd till någon form av skadestånd? Då jag inte har orsakat någon skada (ekonomisk) - Jag bara undrar hur det fungerar, då jag är väldigt dåligt insatt i lagar, men ändå som sagt intresserad.
Jag vill inte heller på något sätt försöka få Bird200 att åtala någon, då jag inte heller tror det är rimligt med åtal för att någon kopiera text från en hemsida. Dock tycker jag att kopiering är kopiering och borde inte vara tillåtet, om personen ifråga inte tillåter det, oavsett anledning till kopieringen. Vill inte Bird200 som är upphovsman till texterna, att andra använder dem, så borde ingen annan heller få göra det. Det är väl det som är tanken med upphovsrätt? Eller har jag fortfarande inte kommit ut från min nattmössa? Det jag menar med att vissa tycker att viss kopiering är ok och inte annat, är när någon t.ex. tycker att piratkopiering av film är helt ok, men om någon får för sig att kopiera deras hemsida så blir det ett himla liv. Eller när någon tycker att kopiering av musik borde innebära fängelse och höga skadestånd, men om någon kopierar texter från hemsidor så är det istället helt ok och till och med löjligt att bry sig om. Även om personen har lagt ner väldigt mycket tid för att få till det som han/hon vill. Därför tycker jag det är intressant att försöka hitta gränsen för vad som ska anses som ok och vad som inte är ok. Så det kanske inte direkt är från denna tråd, utan mer generellt som jag tycker att folk verkar ha en hel del dubbelmoral när det gäller kopiering av andras "verk". |
Självklart tycker vissa rödspätta är gott medan andra avskyr fisk. Folks moral, eller avsaknad därav, har ingenting alls med det här att göra, det här handlar enbart om hur lagar och rättsväsendet fungerar. Du måste till att börja med inse skillnaden mellan lagbrott och straff. Ingen domstol kommer att tilldöma en ersättning i det här fallet.
|
Klart att folk tycker olika, som tur är, känns nästan dumt att behöva nämna det, eller?
Men om vi då istället för att diskutera vad folk tycker (om nu du tycker det är ointressant?) och stället prata om vad lagen säger? - Vilket jag tror du kan bra mycket mer om än vad jag kan, så om du inte är intresserad av att lära mig något så kan jag försöka ta reda på det på annat håll. Men om du känner dig manad får du hemskt gärna försöka reda ut vad som gäller vid kopiering av andras verk och om text på en hemsida kan räknas som ett verk eller inte? Är det olagligt eller inte? Alltså är det olagligt att ta text från en hemsida och använd informationen (rakt av) i t.ex. en uppsatts? - Vilket om jag har hängt med i tråden är exakt vad som har hänt? Tror inte heller Bird200 har fått ett riktigt svar på det ännu? Eller har jag bara missat det? |
Ja, det är olagligt.
|
Citat:
Elever skickar in sina uppsatser till sin lärare som sedan kör dem genom urkund. När en elev åker fast för fusk upprättas en rapport och läraren kan sedan klicka sig till vilka hemsidor eleven stulit information från, och jag kan i min statistik se varje gång någon klickar till min sajt bla från Urkund. Så här ser Urkunds demo ut: http://a2.urkund.se/view/910867-491406-764390 I mitt fall är alltså Urkund den största inlänkaren (i antal länkar räknat) till min sajt vilket gör mig något irriterad eftersom för varje inlänk finns det en som stulit material från min sajt ordagrant (inlänkarna hjälper inte i Googles sökmotor eftersom de är dolda och tur är väl det annars hade kanske min sajt klassats som duplicate kontent eftersom det vid det här laget finns en stor bunt lagrade uppsatser på urkund med mitt material kopierat rakt av). Det är helt enkelt en himla massa lärare som besöker min hemsida genom urkund ... När det sker en gång i veckan blir man efter ett tag trött och undrar vad som egentligen pågår i den svenska skolan. Mörkertalet är nog enormt :huh: För varje elev som åker fast är det nog tio andra som inte gör det. Man får väl se det roliga i eländet eftersom ens besökarantal har ökat något från alla lärare som kommer in på sajten via Urkund. ;) Det är väl mest synd om alla elever som inte kan lära sig att göra sina egna skolarbeten och måste fuska, har kommit fram till att det inte är någon ide att kräva ekonomisk ersättning för stölderna. Det är bara till att luta sig tillbaka och se inlänkarna från Urkund växa för varje månad som går och veta att i alla fall några åker fast :) |
oki oki men själva urkund sparar aldrig ditt material i sin egen databas? Isåfall hade dom ju en ekonomisk vinning på ditt skyddade verk, vilket inte alls skulle vara okej?
länka om alla lärare som kommer från urkund -> goatse eller något annat rogivande. |
Citat:
När det gäller din ursprungliga frågeställning, de som åker fast för fusk, åker just fast för fusk. De får ju en tillsägelse: "Kopiera inte material, det är inte tillåtet när ni inte använder korrekt källhänvisning". De kommer således aldrig använda ditt material i en inlämning. Det är ju snarare alla dessa som inte åker fast som skapar skada för dig, vilka du ändå inte kan få tag på. |
Tycker att programmet är ganska missvisande, för dig.
Du ser endast om någon klickat på en länk från Ur-kund. Men du kan inte veta om eleven har angivit dig som källhänvisning och läraren kanske endast vill kolla upp "källan". Eller om det är så att eleven fuskat. |
Citat:
|
Jag fattar verkligen inte vad problemet är. Eleverna är ju en del av din inkomstkälla, oavsett om de kopierar texten eller inte, de betalar för sig i och med att de exponeras (och i sin tur klickar på reklamen). Och hur vet du att de inte anger din sida som källa, det kan du väl knappast se?
Några som du däremot kanske inte tjänar pengar på är lärarna, du får lägga upp en betaltjänst för alla besökare som kommer via urkund. |
Citat:
Så här fungerar Urkund och man kan alltid läsa hela uppsatsen som sparas på Urkund: http://a2.urkund.se/view/910867-491406-764390 Jag har inget att klaga på de som använder källhänvisning men det är jobbigt att se elever som i princip kopierar av hela sajten och lämnar in en uppsats som deras egen utan källhänvisning. Jag har inte ägnat flera dygn åt att skriva textmaterial och analyser som någon annan sedan skall kunna kopiera rakt av och lämna in under förespegling att de själva skrivit materialet. Problemet är att det verkar hopplöst att utkräva ekonomisk ersättning när det sker. Det är bara att hoppas att skolorna sätter dit dem. |
Citat:
Hela den här tråden är ju dock ett skämt... Tänker han efter så inser han nog hur bisarrt och verklighetsfrämmande hans resonemang är. Att motverka syftet för sin egen verksamhet känns ju sådär klyftigt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson