WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vad är rimligt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36397)

buran 2009-04-21 15:47

Som rubriken lyder.

Är det någon som har pingdom med testintervall 1minut,hur många avbrott loggas hos er per dag.

Ligger på ett hotell som senaste dygnet haft 20st registrerade avbrott,faktiska avbrotten borde vara flertalet gånger fler.
Det är naturligtvis inte ok,men vad är normalt?

mvh

najk 2009-04-21 16:09

Nu stämmer inte pingdom till 100% ibland rapporterar pd inga fel trots att vi håller på och gör något som definitivt orsakar avbrott. Så man kanske inte ska lita till pd till 100% utan det ger snarare en fingervisning. Upplever du själv något avbrott, klagar dina besökare/användare på att det är fel? Isåfall är det nog dags för diskussion med ditt nuvarande hotell om faktiskt orsak.

emilv 2009-04-21 16:22

Är det ofta eller bara idag? Vad säger webbhotellet?
Upplever du själv problemet?

BarateaU 2009-04-21 16:24

Testa sätta upp eget test från egen maskin/lina istället.

buran 2009-04-21 16:49

Citat:

Originally posted by BarateaU@Apr 21 2009, 16:24
Testa sätta upp eget test från egen maskin/lina istället.
Kan inte koda något,finns det något färdigt prog för detta?

buran 2009-04-21 16:52

Citat:

Originally posted by najk@Apr 21 2009, 16:09
Nu stämmer inte pingdom till 100% ibland rapporterar pd inga fel trots att vi håller på och gör något som definitivt orsakar avbrott. Så man kanske inte ska lita till pd till 100% utan det ger snarare en fingervisning. Upplever du själv något avbrott, klagar dina besökare/användare på att det är fel? Isåfall är det nog dags för diskussion med ditt nuvarande hotell om faktiskt orsak.
Får själv service unavailble meddelande 5-10ggr per dag,loggas ut från admin panel konstant.

Har en dialog med hotellet,det var åtgärdat igår enligt dom men det fortsätter,sista ordet är inte sagt.

Hade samma problem några månader sen,dom åtgärda detta men problemet kom tillbaks i förra veckan.

patrikweb 2009-04-21 17:49

Pingdom brukar inte vara helt 100% så inget man kan lite på 100%. Dock kan du ju kolla i deras "Error analys".

Och är det 503 error så är det ju alla fall servern som i verkligheten inte är frisk.

Självklart kan man få massa avbrott som registreras om man kör 1 minut och dom har problem under en dag. Hur ser det ut under 1 månads tid?

Jonas 2009-04-21 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av buran
Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU
Testa sätta upp eget test från egen maskin/lina istället.

Kan inte koda något,finns det något färdigt prog för detta?

Nagios klarar detta, men jag tror det är helt och hållet overkill för detta.

pkallberg21 2009-04-21 18:33

Kanske du borde testa några andra uptime-mätare?

Din rubrik fick mig att tänka på ett Idol klipp btw: http://www.youtube.com/watch?v=Qx4E0vxw6Pk...feature=related :)

buran 2009-04-21 19:04

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 21 2009, 17:49
Pingdom brukar inte vara helt 100% så inget man kan lite på 100%. Dock kan du ju kolla i deras "Error analys".

Och är det 503 error så är det ju alla fall servern som i verkligheten inte är frisk.

Självklart kan man få massa avbrott som registreras om man kör 1 minut och dom har problem under en dag. Hur ser det ut under 1 månads tid?

Problemet var åtgärdat under gårdagen enligt support teknikern,detta är loggen under halva delen av dagen.
Har inget under en längre tid,prenumererar inte på pingdom,men så här har det varit en veckas tid och för en tid sen likadant.

Date/Time, Status, Response Time, Error, Location
04/21/2009 04:40:49PM,"DOWN","Connection refused","Connection refused by server","Dallas 3, TX, USA"
04/21/2009 04:19:53PM,"DOWN","Connection refused","Connection refused by server","Montreal, Canada"
04/21/2009 03:40:50PM,"DOWN","HTTP Error 503","HTTP Server Error 503 Service Unavailable","Berkeley, CA, USA"
04/21/2009 02:32:46PM,"DOWN","Timeout (> 30s)","Socket timeout, unable to connect to server","Houston 2, TX, USA"
04/21/2009 02:31:46PM,"DOWN","Timeout (> 30s)","Socket timeout, unable to connect to server","Montreal, Canada"
04/21/2009 02:31:19PM,"DOWN","Timeout (> 30s)","Socket timeout, unable to connect to server","Berkeley, CA, USA"
04/21/2009 10:04:53AM,"DOWN","Connection refused","Connection refused by server","Dallas 3, TX, USA"
04/21/2009 09:55:55AM,"DOWN","HTTP Error 400","HTTP Server Error 400 Bad Request","Berkeley, CA, USA"
04/21/2009 09:52:46AM,"DOWN","HTTP Error 400","HTTP Server Error 400 Bad Request","Houston 2, TX, USA"
04/21/2009 09:51:46AM,"DOWN","HTTP Error 400","HTTP Server Error 400 Bad Request","Montreal, Canada"
04/21/2009 09:50:52AM,"DOWN","HTTP Error 400","HTTP Server Error 400 Bad Request","Dallas 4, TX"
04/21/2009 09:36:58AM,"DOWN","Connection refused","Connection refused by server","Vasteras, Sweden"
04/21/2009 09:19:53AM,"DOWN","Connection refused","Connection refused by server","Berkeley, CA, USA"
04/21/2009 08:46:52AM,"DOWN","HTTP Error 503","HTTP Server Error 503 Service Unavailable","Montreal, Canada"
04/21/2009 08:46:50AM,"DOWN","HTTP Error 503","HTTP Server Error 503 Service Unavailable","Stockholm, Sweden"
04/21/2009 08:41:53AM,"DOWN","HTTP Error 503","HTTP Server Error 503 Service Unavailable","London, UK"

emilv 2009-04-21 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av buran
Citat:

Ursprungligen postat av najk
Nu stämmer inte pingdom till 100% ibland rapporterar pd inga fel trots att vi håller på och gör något som definitivt orsakar avbrott. Så man kanske inte ska lita till pd till 100% utan det ger snarare en fingervisning. Upplever du själv något avbrott, klagar dina besökare/användare på att det är fel? Isåfall är det nog dags för diskussion med ditt nuvarande hotell om faktiskt orsak.

Får själv service unavailble meddelande 5-10ggr per dag,loggas ut från admin panel konstant.
Har en dialog med hotellet,det var åtgärdat igår enligt dom men det fortsätter,sista ordet är inte sagt.
Hade samma problem några månader sen,dom åtgärda detta men problemet kom tillbaks i förra veckan.

Det är inte rimligt. Att ha ett tillfälligt problem någon dag kan alla råka ut för (även om en dag är väldigt lång tid så kan jag förstå om det händer). Men om det är ett problem som pågår längre så är det klart för mycket.

buran 2009-04-22 09:54

Har fått svaret att jag ska lägga in en .htaccess fil med längre sessionstid.

Kan det hjälpa?

<_<

Danielos 2009-04-22 10:47

Jag säger bara hehehe. :D
Om det hjälper så har jag totalt missat något de 15 åren jag har hållt på med apache. Apache har inga sessiontidsinställningar, php har det däremot, men dessa inställningar kan du iof normalt ändra i en .htaccess fil med php_admin_value, men det är ju inte dessa inställningar som kan göra att det timar ut, isf handlar det ju om att man har inloggnings/utloggningsproblem.

De värden som kan påverkar är isf är dessa inställningar i Apache
Timeout 30-60
KeepAlive Off/On
MaxKeepAliveRequests 300-700 (beror på)
KeepAliveTimeout 4 (beror på om man kör worker eller prefork)

Dessa inställningar kan du inte ändra i en .htaccess fil.

Min rekommendation nu när du har dessa problem på hotellet och med tanke på deras svar så skulle jag ge dig rådet att byta webbhotell, du sparar dig själv mycket arbete och irritation.

jonny 2009-04-22 10:57

Jag som tyckte det lät som en sjuk IIS, men tydligen inte då.
Servers Alive är ett litet enkelt program du kan köra på din egen dator för att testa och få lite egen statistik.

Givetvis ska det inte vara så där. Det förekommer givetvis problem emellanåt i shared hosting. Kanske finns det en annan server du kan få flytta till? Visas inget intresse för att lösa problemet bör du byta leverantör, men för en dialog.

Det där om .htaccess som skulle lösa att servern vägrar ta emot anslutningar låter inte alls troligt, men kanske har vi inte fått all information om ditt problem och varför den lösningen föreslogs-

buran 2009-04-22 11:04

trodde Loppia var någorlunda seriösa,men det är tydligen ok att lura i en ickeinsatt person med vad som helst.

Det var tydligen bara en person som hade haft samma problem som jag och det hade lösts med en htaccess fil.

Synd att jag inte mindes namnet på f*nstyget

Danielos 2009-04-22 11:28

Kan du ge adressen till sajten så man kan ta en titt på den?

Danielos 2009-04-22 12:01

Så vad jag förstår körs sajten på Unix plattforum och Apache webbserver med asp stöd?

buran 2009-04-22 12:26

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 22 2009, 12:01
Så vad jag förstår körs sajten på Unix plattforum och Apache webbserver med asp stöd?
Den ligger på en windows server

Danielos 2009-04-22 12:33

Men en windowsserver med ISS har väl inte en .htaccess fil, det är det ju bara apache som har?

jonny 2009-04-22 12:36

Det är alltså en Windowsserver med IIS på Loopia vi pratar om?

buran 2009-04-22 12:58

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 22 2009, 12:33
Men en windowsserver med ISS har väl inte en .htaccess fil, det är det ju bara apache som har?
Jag skulle lägga dit en sa personen. :D


Iaf verkar det fungera bättre nu,kanske har dom åtgärdat problemet efter onödigt lång tid

Danielos 2009-04-22 13:35

Lite påtryckning och uppmärksamhet brukar ofta hjälpa till :P

buran 2009-04-22 15:49

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Originally posted by danielos@Apr 22 2009, 13:35
Lite påtryckning och uppmärksamhet brukar ofta hjälpa till :P
Se bifogad bild,htaccess fil hjälpte tydligen inte :-D

Pingdom 2009-04-22 18:08

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 21 2009, 17:49
Pingdom brukar inte vara helt 100% så inget man kan lite på 100%. Dock kan du ju kolla i deras "Error analys".

Och är det 503 error så är det ju alla fall servern som i verkligheten inte är frisk.

Självklart kan man få massa avbrott som registreras om man kör 1 minut och dom har problem under en dag. Hur ser det ut under 1 månads tid?

Blir lite förvirrad när du säger "Pingdom brukar inte vara helt 100% så inget man kan lita på 100%". Jag vill nog påstå att vi är väldigt pålitliga, men man måste ju ta i beaktning vad och hur man mäter (dvs "checktyp" i vårt lingo, samt IP/URL som mäts, samt eventuell annan konfigurering som gjorts, hur snabbt man vill att larm skickas, etc). Ser man utefter detta så är vi 100% att lita på. Hela vår tjänst är uppbyggd för att kolla tillgänglighet.

Vi kontrollerar ju dessutom sajter från flera olika ställen och dubbelkollar alltid detekterade fel från en andra plats (så att t ex lokala nätverksproblem inte ska kunna ställa till det). Utöver detta triggas även en "error analysis" (precis som du påpekar) med ytterligare tester strax efter att ett problem hittats för att underlätta felsökning. Detta går inte att jämföra med en självuppsatt Nagiosinstallation eller script som någon satt upp på en enstaka extern server.

Bevakar man med 1-minutsintervall är det inte mycket man missar (det största man kan missa är något som kan infalla emellan två tester, dvs mindre än en minut).

patrikweb 2009-04-22 18:26

Beror på, flera av era mätpunkter kan passera samma ISP och då ge larm pga ett lokalt fel där.

Så kan visa mer avbrott än det verkligen är, alla fall när man mäter på korta intervall. Och saknar att kunna generera statistik som tar bor avbrott som varit på X sekunder.

Så man får ha mätningar mot 2 olika punkter och sedan kolla om båda haft nertid och sedan manuelt räkna ut en korrekt statisitk ibland.

ICMP är alla fall rätt kännsligt att kunna generera avbrott larm.

Använder rätt många olika mätningar för att få en vettig statistik, även med status som hämtas med snmp från routrar och IP SLA mätningar mellan länkar.

Så nej helt 100% är ni inte, men beror på vilka krav man har. Ska det vara 100% korrekt per sekund eller får det vara några enstaka minut fel.

patrikweb 2009-04-24 11:29

ICMP är typ inte världens bästa att mäta med pingdom, alla fall inte från så många mätpunkter så långt bort.

Man får alltid att det är nere några minuter, även fått att det skulle ha varit nere över 8h i sträck i mätningarna.

Igår slutade all trafik funka mellan TIC-Qwest, eller svarstrafiken.

buran 2009-04-26 21:02

Kan bara säga att f*n vilket sunkhotell loopia är.
Nu är det precis lika värdelöst igen med omstarter vart 5:e minut.
Ser på driftbloggen att s143.loopia.se haft ett rött kryss hela kvällen.
pingdom radar upp avbrott.

Deras fix fungerade 2dagar.

Finns det någon kompetens överhuvudtaget hos denna leverantör?


Jo,jag ska byta.

hnn 2009-04-26 22:05

Citat:

Originally posted by buran@Apr 26 2009, 20:02
Kan bara säga att f*n vilket sunkhotell loopia är.
Nu är det precis lika värdelöst igen med omstarter vart 5:e minut.
Ser på driftbloggen att s143.loopia.se haft ett rött kryss hela kvällen.
pingdom radar upp avbrott.
Deras fix fungerade 2dagar.
Finns det någon kompetens överhuvudtaget hos denna leverantör?

Jo,jag ska byta.

Kan du sköta det bättre själv? Om inte, knip....

xpower 2009-04-26 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av hnn
Citat:

Ursprungligen postat av buran
Kan bara säga att f*n vilket sunkhotell loopia är.
Nu är det precis lika värdelöst igen med omstarter vart 5:e minut.
Ser på driftbloggen att s143.loopia.se haft ett rött kryss hela kvällen.
pingdom radar upp avbrott.
Deras fix fungerade 2dagar.
Finns det någon kompetens överhuvudtaget hos denna leverantör?
Jo,jag ska byta.




Kan du sköta det bättre själv? Om inte, knip....

Varför ska han knipa när han betalar för en tjänst?!

buran 2009-04-26 22:19

Citat:

Ursprungligen postat av hnn
Citat:

Ursprungligen postat av buran
Kan bara säga att f*n vilket sunkhotell loopia är.
Nu är det precis lika värdelöst igen med omstarter vart 5:e minut.
Ser på driftbloggen att s143.loopia.se haft ett rött kryss hela kvällen.
pingdom radar upp avbrott.
Deras fix fungerade 2dagar.
Finns det någon kompetens överhuvudtaget hos denna leverantör?

Jo,jag ska byta.


Kan du sköta det bättre själv? Om inte, knip....

Använd ditt förnuft om du har något? Om inte, knip....

buran 2009-04-27 09:20

Nu har databasen legat nere 15minuter,samtidigt som servern jag ligger på har ett rött kryss.
Sidan är onåbar och supporten kan inte lämna några svar.

aDonis 2009-04-27 09:52

Citat:

Originally posted by buran@Apr 27 2009, 08:20
Nu har databasen legat nere 15minuter,samtidigt som servern jag ligger på har ett rött kryss.
Sidan är onåbar och supporten kan inte lämna några svar.

Ställ en server hos patrikweb, 100% upptid hittills (6 månader) :)

Jonas 2009-04-27 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis
Citat:

Ursprungligen postat av buran
Nu har databasen legat nere 15minuter,samtidigt som servern jag ligger på har ett rött kryss.
Sidan är onåbar och supporten kan inte lämna några svar.

Ställ en server hos patrikweb, 100% upptid hittills (6 månader)

Då måste han kunna hantera servern så att den får 100%?
Linan må vara stabil, men är maskinen det?

BarateaU 2009-04-27 11:09

Jag hade ruttnat om de var så där.
Ruttnade på servage då det var en hel del databas problem, sidan funkade nästan alltid men databasen svarade inte alltid.

Kör nu hosting via infoferenda och de funkar klockers.
Inte varit någon nertid.

rille77 2009-04-27 11:30

Inte bara mina kunder som upplever problem alltså, är också en IIS.

Hade problem med att det gick segt som sirap till och från för ett tag sen.
Byte till ny server och helt plötsligt så tappas det sessioner till höger och vänster.

Har satt upp session timeout själv men det verkar inte hjälpa.

tartareandesire 2009-04-27 12:44

Citat:

Ursprungligen postat av hnn
Citat:

Ursprungligen postat av buran
Kan bara säga att f*n vilket sunkhotell loopia är.
Nu är det precis lika värdelöst igen med omstarter vart 5:e minut.
Ser på driftbloggen att s143.loopia.se haft ett rött kryss hela kvällen.
pingdom radar upp avbrott.
Deras fix fungerade 2dagar.
Finns det någon kompetens överhuvudtaget hos denna leverantör?
Jo,jag ska byta.

Kan du sköta det bättre själv? Om inte, knip....

Ska man inte klaga om man inte kan göra det bättre själv? Det är väl för att man inte kan göra precis allting som man köper tjänster av andra?

xpower 2009-04-27 13:48

Har konto hos loopia också, gick segt för mig också men nu så funkar inte skiten alls?
"Service Unavailable" inget i driftbloggen heller.. hmm

tartareandesire 2009-04-27 16:12

Mina egna sidor på Loopia fungerar som de ska, däremot segade ftp hos Binero igår =) Det beror helt vilken server man ligger på.

taz76 2009-04-27 17:39

jag kan rek basicstate.com för uptimemonitor =)

buran 2009-04-27 23:08

Citat:

Originally posted by xpower@Apr 27 2009, 13:48
Har konto hos loopia också, gick segt för mig också men nu så funkar inte skiten alls?
"Service Unavailable" inget i driftbloggen heller.. hmm

Precis,vilken server ligger du på?

Har själv idag byttat server,och inga problem hitills.
Nu kan man slappna av och låta pulsen gå ner till normala nivåer.

Så nu kniper jag tills nästa gång

;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson