WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Payer ändrar rutinerna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36369)

kevinT 2009-04-20 13:02

Fr.o.m nu krävs det eget inlösenavtal för att kunna ta emot betalningar via Payer. Det innebär i praktiken att varje kund måste kontakta respektive bank för ansökan om inlösenavtal innan de kan påbörja samarbetet med Payer. Payer arbetar just nu med att informera befintliga kunder om detta och alla ska övergå till det nya avtalet inom kort.

http://www.payer.se/

coredev 2009-04-20 13:20

Det var ju ingen höjdare :(

RickardP 2009-04-20 13:46

jahap, efter en 4 års period av testningar då och då av deras system och äntligen täntke börja använda det på allvar (igen) så är det tråkigt att läsa detta.

Får väl se vad som händer nu.

Adestro 2009-04-20 14:07

Rekommenderade alternativ till Payer? Utan fasta månadsavgifter.

StefanBergfeldt 2009-04-20 14:35

Jag använder Payson, fungerar bra

coredev 2009-04-20 14:37

Någon som känner till varför de väljer att göra detta? Kände bankerna sig hotade?

kevinT 2009-04-20 14:40

Citat:

Originally posted by coredev@Apr 20 2009, 14:37
Någon som känner till varför de väljer att göra detta? Kände bankerna sig hotade?
Jag har pratat med Payer, och de menar att bankerna har skärpt kravet rejält på alla håll och det är alltså bankerna som "tvingar" genom detta så att säga.

emilv 2009-04-20 15:48

Vilken "kund" är det som åsyftas? Är det Payers kund eller är det slutkunden?

kevinT 2009-04-20 18:33

Citat:

Originally posted by emilv@Apr 20 2009, 15:48
Vilken "kund" är det som åsyftas? Är det Payers kund eller är det slutkunden?
Detta handlar om Payers kunder.

pinnennet 2009-04-23 11:41

Men vad katten!

Har under många timmar i början av månaden jobbat på att implementera payers system på min sida. Och nu får jag veta det här! Jag valde ju just payer för att slippa krångla med inlösen. Hur mycket kostar det om man ska skaffa ett inlösenavtal med? Eller är det bara att byta till Payson som Stefan nämner?

*Så jäkla trött jag blev nu* *suck*

elf98 2009-04-24 12:39

Mitt avtal med Handelsbanken kostar 500kr/år om jag inte mins fel. Transaktionskostnad på 2kr + ca 2-2,5% på kreditkort.

Tillkommer gör sedan kostnad för betalväxeln på ca 200kr/mån + ca 2kr/transaktion.

Jag har under ett par år använt Payson, men de är på tok för dyra då de tar 3% även på betalkort.

Wojt 2009-04-24 13:08

Citat:

Originally posted by elf98@Apr 24 2009, 12:39
Mitt avtal med Handelsbanken kostar 500kr/år om jag inte mins fel. Transaktionskostnad på 2kr + ca 2-2,5% på kreditkort.
Tillkommer gör sedan kostnad för betalväxeln på ca 200kr/mån + ca 2kr/transaktion.
Jag har under ett par år använt Payson, men de är på tok för dyra då de tar 3% även på betalkort.

Låter lite dyrt.

Vilken volym snackar vi om?

Som jag sagt flertal gånger så finns det inget billigare än Samport + Teller.

DistansData 2009-04-24 20:48

Inlöseavtalen med bankerna ska ingå i Payers avgifter och dom ska fixas via Payer om jag inte tar helt fel, det kommer alltså än så länge inte att medföra några extra kostnader om jag inte är felinformerad.

pinnennet 2009-04-25 01:49

Kan bekräfta det som du säger DistansData. Det var inte så illa som det lät. Payer sköter det mesta åt en samt att inlösenavtalet ingår i payers priser så som tidigare.

Adestro 2009-04-29 15:33

Ur nyhetsbrev från Payer:

Nya direktiv från våra inlösande banker gör att vi fr.o.m. maj månad kommer att debitera samtliga våra kunder 200 kr/mån för hantering av inlösenavtal. För nya kunder innebär det en startkostnad på 1500 kr samt en månadskostnad på 200 kr allt enligt bankens prislista. För våra befintliga kunder kommer Payer att bjuda på startavgiften och endast påföra månadsavgiften.

Betyder det alltså 200kr extra per månad?

pinnennet 2009-05-02 00:42

Plus 95 kr i månadsavgift till payer själva! Så trött jag blir. Jag har en sida som omsätter väldigt lite. Därför valde jag Payer. När jag sedan fick höra att de inte längre skulle sköta inlösen blev jag först väldigt sur. Trodde att jag hade laggt ner en jäkla massa timmar i onödan på att lägga in Payers system på sidan. Men nej då, efter ett svar från Payer så var det ju ingen fara. De skulle sköta så gott som allt ändå och priset skulle vara det samma.

TVÅ dagar senare ändrar de priserna. 300 kronor totalt per månad +2000 kronor för att starta allt... *suck*

Jag vet att dessa summor är en droppe i havet för de flesta företag och att Payer faktiskt har sänkt sin transaktionskostand från 7% till 5%. Men jag kan ändå inte hjälpa att känna mig lurad. Har väldigt god lust att hitta något annat företag.

Rvn 2009-05-02 13:17

Citat:

Originally posted by elf98@Apr 24 2009, 12:39

Jag jobbade som butikschef tidigare på ett ställe och jag körde projektet med att implementera betalkortsterminaler i butiken.. Från FSB(Swedbank) Var det inte de kostnaderna du pratar om... Inga fasta kostnader.. Dock transaktionskostnader på 1kr per gång (tror jag de va) och som du säger en procentsats på kreditkort... Det gällde dock sådana kreditkort man få faktura på.. Typ American Express, Mastercard osv..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson