WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fällande domar i Pirate Bay-målet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36324)

Wegas 2009-04-17 11:08

Alla åtalade får ett års fängelse. Det blev fällande domar i Pirate Bay-målet. Fredrik Neij, Peter Sunde Kolmisoppi, Gottfrid Svartholm Warg och Carl Lundström får ett års fängelse av Stockholms tingsrätt.

De åtalade ska också betala ett skadestånd på drygt 30 miljoner kronor.

Läs mer här:
http://www.idg.se/2.1085/1.224400/fa...-for-alla-fyra
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4927256.ab
http://www.expressen.se/Nyheter/1.15...-till-fangelse
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/t...gelse-1.846239
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2748325.svd

Vad säger man...

myapp 2009-04-17 11:12

Vad sägs om att de som tillhanda håller tjänster som gör att användare kan dela med sig, gästböcker, forum, kommentarer, filuppladdning mm stänger ner sina siter under en tid i protest.

Spindel 2009-04-17 11:25

Helt rätt! De har försökt tjäna pengar genom att ligga i en gråzon. Däremot kommer det ju dröja ett tag till då tingsrätten är ett skämt.

tomas70 2009-04-17 11:37

När dom kommer i hovrätten efter att denna överklagats är jag övertygad om att hovrätten kommer verkställa Tingsrättens dom eller rent av skärpa den.
Om Högsta Domstolen ger prövningstillstånd och tar upp detta efter Hovrätten för att sätta en predjucerande dom så kommer troligen hovrättens beslut att användas av HD för att bli den predjucerande dom för liknande ärenden i framtiden.

Nu lever personer som driver fildelningssidor oerhört farligt, Mycket farligare än man trodde att det skulle bli.

se7en 2009-04-17 11:38

Spindel> Som vanligt är dina inlägg arroganta och inte genomtänkta för 5 öre.

Självklart är detta en dålig nyhet för hela Internet. Svensk rättsystem håller inte när det blir påtryckning utifrån. Det har vi sett tidigare. Aldrig har någon dömts till det sjuka skadeståndet tidigare.

Frågan är om domen överhuvudtaget är av värde. Skulle inte förvåna mig om detta kommer att leda till våldsamma demonstrationer. I hope so - and i will be there!

Hoppas inte att WN får skit för mitt inlägg nu.. För det verkar så dom vill att det ska fungera. Den enskilda människan fråntar sig allt ansvar.

Ps. Nästa gång jag kör i 180 km/h ska jag stämma SAAB, dom har ju gjort detta möjligt. Eller har jag fel? Ds.

Undoredoo 2009-04-17 11:39

Jag tycker också någonstans att det känns rätt. Pojkarna vet ju precis vad de har sysslat med, så uppsåtet är ju ganska uppenbart.

Sen att giriga skiv- och filmbolagsdirektörer borde placeras på en öde ö är ju en helt annan sak.

jonny 2009-04-17 11:57

Samtidigit har ju TPB varit full av annonser så intäkterna på verksamheten bör ha varit betydande...

Xamda 2009-04-17 12:05

De döms för medhjälp och jag har svårt att se att detta inte uppfyller kravet för medhjälp. Tvärtemot andra här tycker jag att det är tufft av tingsrätten att kunna stå emot massmediala trycket och följa lagen och strunta protesterna från folk som hela tiden tycker att det är rätt att strunta i lagstiftningar som inte passar dem själva.

Detta kommer givetvis att hamna i hovrätten, men utgången där är väl inte så solklar...

tomas70 2009-04-17 12:13

Citat:

Originally posted by Xamda@Apr 17 2009, 12:05
Detta kommer givetvis att hamna i hovrätten, men utgången där är väl inte så solklar.
Instämmer inte, Tror helt klart att dem verkställer tingsrättens dom eller skärper domen ytterliggare.
Okej inte helt solklart men övertygande är det att den fildelning som varit har sett dagens sista ljus.
Jag är ganska säker på att vi kommer få se mycket mer såna här rättegångar mot folk som sysslar med denna typ av verksamhet.

rhuse 2009-04-17 12:23

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Samtidigit har ju TPB varit full av annonser så intäkterna på verksamheten bör ha varit betydande...

Ja eller hur. Alla som har reklam på sina hemsidor tjänar ju mångmiljonbelopp. Det är ju faen ingen match att lura pengar av företag som är dumma nog att annonsera.

Citat:

Ursprungligen postat av itkraft
När dom kommer i hovrätten efter att denna överklagats är jag övertygad om att hovrätten kommer verkställa Tingsrättens dom eller rent av skärpa den.
Om Högsta Domstolen ger prövningstillstånd och tar upp detta efter Hovrätten för att sätta en predjucerande dom så kommer troligen hovrättens beslut att användas av HD för att bli den predjucerande dom för liknande ärenden i framtiden.
Nu lever personer som driver fildelningssidor oerhört farligt, Mycket farligare än man trodde att det skulle bli.

Bland de juridiklärare jag pratat med så verkar ingen dela din uppfattning. De flesta trodde att det skulle bli fällande dom i tingsrätten men alla (3) trodde att de skulle bli friade i hovrätten.

Vad grundar du din fasta ståndpunkt på?

kalasboll 2009-04-17 12:27

Citat:

Originally posted by rhuse@Apr 17 2009, 12:23

Kanske det faktum att flera branscher förlorar miljontals miljoners miljoner varje år på piratkopiering?

rhuse 2009-04-17 12:30

Citat:

Originally posted by kalasboll@Apr 17 2009, 12:27

Kanske det faktum att flera branscher förlorar miljontals miljoners miljoner varje år på piratkopiering?

Så du vill att bedömningsgraden ska korrelera med hur mycket pengar man förlorat och inte hur lagen kan tolkas? Eller syftar du på att lobbymaskinen är så mäktig att den kan tvinga fram fällande domar? I vilket fall är det väl ganska läskigt?

Gustav 2009-04-17 12:37

Det här kommer förmodligen att gå ändå till HD. Och det skulle inte förvåna mig om de blir frikända. Men även om hovrätten eller HD skulle fria så är det bara en tidsfråga innan de blir åtalade för någonting annat. Man kan inte ducka i all oändlighet, så jag begriper inte att de fortsätter driva webbsidan trots att det är så uppenbart vart det kommet att sluta. Själv så skulle jag uppleva det som ganska påfrestande att ha halva världen emot mig.

kalasboll 2009-04-17 12:38

Citat:

Originally posted by rhuse@Apr 17 2009, 12:30

Så du vill att bedömningsgraden ska korrelera med hur mycket pengar man förlorat och inte hur lagen kan tolkas? Eller syftar du på att lobbymaskinen är så mäktig att den kan tvinga fram fällande domar? I vilket fall är det väl ganska läskigt?

Jag tror.

Dels att domen blev som den blev pga att man "riskerar" att ruinera en mediabranschen ifall piratkopieringen fortsätter i samma utsträckning. Detta (plus att det dem gjort inte är lagligt) har påverkat till domen.

Samtidigt är jag övertygad om att den amerikanska lobbymaskinen har haft en väldigt stor betydelse i alla händelser kring Pirate Bay, vilket är läskigt - ja.

daniel_ 2009-04-17 12:40

Citat:

Själv så skulle jag uppleva det som ganska påfrestande att ha halva världen emot mig.
Ganska sporrande att ha halva världen med sig också :)

Sen har väl kanske inte dessa killar så mycket att förlora har jag förstått

tomas70 2009-04-17 12:40

Oj vad jag grundar den på, Jag tror den läsningen skulle bli alltför lång att ta del av då ståndpunkten min är mestadels är 17 års erfarenhet från rättsarbete i olika former.
hundratals rättegångar genom åren.
Dock kan dessa erfarenheter inte riktigt tas med i denna ståndpunkt då här finns helt andra värderingar och sett att se på lagstiftningen gällande medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.
Så i det avseendet är det svårbedömt men så som lagstiftningen och efter att ha följt rättegången och tagit del av rådmannens och nämndemännens resonemang samt hur domen är utformad så är jag övertygad om att det kommer bli svårt för hovrättens ledamöter att även dem göra bedömningen till någon större förändring än den som tingsrätten nu meddelat.

Visst jag har små tvivel på att hovrätten kommer vidimera skadeståndet men görs det förändringar i hovrätten i den saken så tror jag inte heller dem blir allt för stora.

Om du inte gjort det kan du här ta del av rådmannens presskonferans i förmiddags.
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=750234...epartment=2.757

FredrikNas 2009-04-17 12:43

props till Xamda før bra inlægg.

Itkraft, att vi har sett slutet av fildelning som den førekommer idag ær knappast troligt, fortfrande har vi tjænster som erbjuder proxy løsningar før att maskera ditt IP, f.ex dold.se.

Det finns alltid ett sætt att kringgå førbud.

Det jag tycker ska bli lite intressant ær att se hur detta påverkar utveckling och førsæljning av høghastighets internet hos våra svenska ISP:er.

Xamda 2009-04-17 12:44

Citat:

Ursprungligen postat av rhuse
Citat:

Originally posted by -jonny@Apr 17 2009, 11:57

Ja eller hur. Alla som har reklam på sina hemsidor tjänar ju mångmiljonbelopp. Det är ju faen ingen match att lura pengar av företag som är dumma nog att annonsera.

Oavsett hur det går för andra webbplatser så är TPB en oerhört välbesökt webbplats och de har onekligen tjänat mångmiljonbelopp, det är ju vederlagt sedan långt tillbaka. Till exempel så tjänade de feta pengar på annonser genom Eastpoint Media (vilket sedermera finansierade Eastpoints uppköp av Crystone och andra webbhotell och sedan resan till börsen), vilket framgått mycket väl tidigare under åren.

TPB är inte en vanlig sajt. Den är oerört framgångsrik och reklamen når en mångmiljonhövdad publik.

Citat:

Citat:

Bland de juridiklärare jag pratat med så verkar ingen dela din uppfattning. De flesta trodde att det skulle bli fällande dom i tingsrätten men alla (3) trodde att de skulle bli friade i hovrätten.

Själv är jag inte riktigt lika övertygad om utgången i högre rätt, det finns en möjlighet att detta inte bedöms som medhjälp, även om det med mina lekmannakunskaper klart omfattas av lagstiftningen i detta fall. Skulle det inte göra det är jag dock den förste att beklaga detta då jag tycker den nu avkunnade domen verkar väl avvägd och i enlighet med lagen. Sedan kan man ju alltid diskutera om medhjälp till upphovsrättsbrott skall vara straffbart, det finns det kanske anledning att fundera över. Kanske skulle lagstiftningen vara differentierad - om medhjälpen består i ett kommersiellt utnyttjande av annans rätt bör skall det, enligt mitt förmenande, vara straffbart, men annars tycker jag det kan vara tveksamt.

Micke_N 2009-04-17 12:44

Jag kände att jag bara var tvungen att dela med mig av denna. Tänkte att den passar in till viss del

http://img204.imageshack.us/img204/3348/ledinrasar.jpg

Nicklas 2009-04-17 12:52

Jag tycker att det är ett pinsamt domslut.
Sverige kommer att framställas som en nickedocka till USA.

rhuse 2009-04-17 12:58

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll
Samtidigt är jag övertygad om att den amerikanska lobbymaskinen har haft en väldigt stor betydelse i alla händelser kring Pirate Bay, vilket är läskigt - ja.

Sluta kalla multinationella bolag för amerikanska. USA är för övrigt ett av de länder med sund lobbylagstiftning. Där måste nämligen alla större donationer registeras offentligt så att väljarna vet om deras politiker är köpt.

Citat:

Oj vad jag grundar den på, Jag tror den läsningen skulle bli alltför lång att ta del av då ståndpunkten min är mestadels är 17 års erfarenhet från rättsarbete i olika former.
hundratals rättegångar genom åren.
Dock kan dessa erfarenheter inte riktigt tas med i denna ståndpunkt då här finns helt andra värderingar och sett att se på lagstiftningen gällande medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.
Så i det avseendet är det svårbedömt men så som lagstiftningen och efter att ha följt rättegången och tagit del av rådmannens och nämndemännens resonemang samt hur domen är utformad så är jag övertygad om att det kommer bli svårt för hovrättens ledamöter att även dem göra bedömningen till någon större förändring än den som tingsrätten nu meddelat.
Visst jag har små tvivel på att hovrätten kommer vidimera skadeståndet men görs det förändringar i hovrätten i den saken så tror jag inte heller dem blir allt för stora.
Om du inte gjort det kan du här ta del av rådmannens presskonferans i förmiddags.
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=750234...epartment=2.757

Den adjunkt som varit mest insatt i själva sakfrågan (i och med sitt teknikintresse) som jag talat med reagerade mest på bevisprövningen. Han menade att man gjorde en hybrid där man åtalade som ett brottsmål men vägde in bevis som vid en civilrättslig tvist. Som exempel så tog han loggfilerna vars bevisvärde kan diskuteras vid ett brottsmål. Han såg det sedan som högst otroligt att hovrätten, som inte är en bunt lekmän, skulle godta den bevisningen.

daniel_ 2009-04-17 13:06

"Presskonferens" med Peter Sunde på TPB nu för den som är intresserad..

OBS: Öppna ej om du har slö dator.
http://thepiratebay.org/special/2009epicwinanyhow.php

tomas70 2009-04-17 13:13

rhuse
Det ligger mycket i det du säger eller hänvisar till.
Trots detta så får vi nog allt avvakta och se vad hovrätten kommer med för dom, Måste erkänna att detta är lite spännande men jag hade personligen sätt en lösning där ISP tar ut en extra avgift från sina kunder precis som stim gör.
Denna extra avgift skulle då tillfalla upphovsmännen i alla de former dem finns.

Citat:

Sverige kommer att framställas som en nickedocka till USA
Nej det anser jag inte att dem gör, Jag anser att Tingsrätten tydligt redogör för sitt domslut på ett mycket ingående och välmotiverat sätt.
Att Tingsrätten dömer ut skadestånd till en tredjedel av det yrkade skadeståndet visar att Sveriges sätt att göra skadebedömningar i skadeståndskrav skiljer sig avsevärt från hur det fungerar i ex USA.

BarateaU 2009-04-17 13:33

Kul att de tar lättare på mord och våldtäkt en att kopiera film.....

rhuse 2009-04-17 13:35

Citat:

Originally posted by itkraft@Apr 17 2009, 13:13
rhuse
Måste erkänna att detta är lite spännande men jag hade personligen sätt en lösning där ISP tar ut en extra avgift från sina kunder precis som stim gör.
Denna extra avgift skulle då tillfalla upphovsmännen i alla de former dem finns.

I USA finns det ett universitet som gjort en deal med upphovsrättsorganisationerna om att lägga en summa till motsvarigheten till kåravgiften och därmed får eleverna tanka fritt från vilken källa de vill. Minns tyvärr inte var jag läste det eller vilket universitet det rörde sig om.

xpower 2009-04-17 13:48

Hur är det med sajter som Tankafett.com som länkar till piratebays tracker?
Gör dem sig skyldig till medhjälp också isf?

Citat:

Originally posted by BarateaU@Apr 17 2009, 13:33
Kul att de tar lättare på mord och våldtäkt en att kopiera film.....

Antar du basera ditt uttalande på bötes lappen endast!

BarateaU 2009-04-17 13:50

Citat:

Citat:

rhuse
Måste erkänna att detta är lite spännande men jag hade personligen sätt en lösning där ISP tar ut en extra avgift från sina kunder precis som stim gör.

I USA finns det ett universitet som gjort en deal med upphovsrättsorganisationerna om att lägga en summa till motsvarigheten till kåravgiften och därmed får eleverna tanka fritt från vilken källa de vill. Minns tyvärr inte var jag läste det eller vilket universitet det rörde sig om.

Eller så kanske de är dags att porta netflix till Sverige.
Kul att alla jävla bolag i staterna trycker så hårt på kopiering men de tycker inte de är kul att erbjuda lösningar.

Jag skulle lätt använda netflix om de kom till Sverige, sf anytime osv har inte mycket att komma med när man jämför dem.

Inte för att jag skulle vara så intresserad av att få hem en DVD i brevlådan utan det är ju att man vill kolla direkt via deras streaming tjänst.

What is the selection like?
Citat:

Huge! We have over 100,000 DVD titles including new releases, classics as well as TV episodes. We also have over 12,000 movies (some new releases) & TV episodes (including current season) that you can watch instantly online on your PC, Mac or on your TV via a Netflix ready device. We are constantly working with the studios to increase the selection of both libraries.
Så 12 tusen filmer och serier för 9 dollar i månaden, hmm aa de låter ju rätt så bra....

Nicklas 2009-04-17 13:57

Mer läsning på CNN.
http://edition.cnn.com/2009/TECH/04/17/swe...ml?iref=24hours

since73 2009-04-17 14:05

Kata-f**king-strof.

Rättsskandal. Inte ens en mygga går säker.

BarateaU 2009-04-17 14:44

Men är det inte jävligt sjukt att Carl Lundström blev indragen så pass hårt i smeten också?
Är det någon form av kollektiv bestraffning?

gummianka 2009-04-17 14:53

Jag förstår inte riktigt vad ni oroar er över...jag tror att det är ganska låga odds hos Unibet på att dessa tjänster kommer...och alla som vill slippa betala kommer att få hitta på andra ursäkter (vilket jag är helt övertygad om att dom kommer göra...)...
Sluta gnäll och bygg tjänsterna själva istället...att Sverige/Europa ligger efter inom området hemelektronik är ju heller inget nytt, och knappast ens speciellt konstigt...därför känns jämförelsen med netflix inte helt relevant.

jag tycker domen känns som en rimlig markering som säger att man inte kommer undan med "det finns ju andra siter" eller "jag har ju ingen aning om vad som fildelas..."...detta fungerar ju inte med andra brott, som någon sa,dom har vetat precis vad dom gjorde, och har försökt att placera sig själva i en gråzon som nu är borttagen...

ni efterlyser en global värld där alla ska ha tillgång till allt samtidigt, samtidigt rasar ni när utländska företag i samma globala värld har möjligheter att driva processer i Sverige.

tellus 2009-04-17 14:58

Citat:

Originally posted by BarateaU@Apr 17 2009, 14:44
Men är det inte jävligt sjukt att Carl Lundström blev indragen så pass hårt i smeten också?

Måste nog vara det för det finns ju ingen bevisning mot honom.. men han är väl den ende som har det kapital som de är ute efter

BarateaU 2009-04-17 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av tellus
Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU

Måste nog vara det för det finns ju ingen bevisning mot honom.. men han är väl den ende som har det kapital som de är ute efter

"Dömt som ett team"

http://bambuser.com/channel/Spectrial/broadcast/114322

Spindel 2009-04-17 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av tellus
Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU

Bevisning finns ju i form av att han var med i början och byggde upp serverparken som driftar TPB.

Alltså, dessa herrar är fullt medvetna vad de har hållt på med. Däremot har de hela tiden trott att de skulle komma undan för att det är användarna - via p2p - som begår brottet.

Medhjälp är det ju utan tvekan.

kalasboll 2009-04-17 15:41

Citat:

Originally posted by rhuse@Apr 17 2009, 12:58

Sluta kalla multinationella bolag för amerikanska. USA är för övrigt ett av de länder med sund lobbylagstiftning. Där måste nämligen alla större donationer registeras offentligt så att väljarna vet om deras politiker är köpt.

Varför skulle jag sluta anklaga de amerikanskstyrda företagen för att agera mot det svenska rättsväsendet?

Det är ju allmänt känt att sådant var fallet.

rhuse 2009-04-17 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll
Citat:

Varför skulle jag sluta anklaga de amerikanskstyrda företagen för att agera mot det svenska rättsväsendet?
Det är ju allmänt känt att sådant var fallet.

För att de inte är amerikansstyrda? Ex. är ett av de största bolagen inom musikbranschen som också går i framkant för att sätta ditt fildelare är Sony BMG - Tyskt och japanskt. Blir lite tradigt med alla populistiska svenskar som hela tiden ska skylla allt på "USA". Som om amerikaner var ett helt annat väsen och alla amerikanska företag skiljde sig helt från de svenska.

Någon som är mer juridiskt insatt kan väl svara på om de åklagade har solidariskt ansvar för hela skadeståndet? Jag levde i villfarelsen att skadestånd dömdes ut personligt och i så fall borde ju inte Carl behöva betala allt, right?

Jan Eriksson 2009-04-17 16:00

Citat:

Originally posted by rhuse@Apr 17 2009, 14:48

Någon som är mer juridiskt insatt kan väl svara på om de åklagade har solidariskt ansvar för hela skadeståndet? Jag levde i villfarelsen att skadestånd dömdes ut personligt och i så fall borde ju inte Carl behöva betala allt, right?

Enlig domen har det utfört brottet tillsammans och därför är de solidariskt ansvariga för skadståndet. Kan bara en betala så åker den personen på allt. Sen kan den personen i sin tur stämma de andra. Inga ägor etc tycks vara tagna i kvarstad så nu säljer väl de allt och grävern ner pengarna...

Att det skulle bli fällande dom i tingsrätten var nästan givet. Dock trodde jag på max 6 månader fängelse. Nu går det säkert till hovrätten och där finns flera lagkunniga. Skulle tro att Carl Lundström kan bli friad men de andra får sina dommar fastställda.

Xamda 2009-04-17 16:18

Citat:

Originally posted by Micke_N@Apr 17 2009, 12:44
Jag kände att jag bara var tvungen att dela med mig av denna. Tänkte att den passar in till viss del

Fast nu är det en dramatisk skillnad mellan kopiering av video- och kassettband och spridning via nätet, eftersom det dels försämras dramatiskt i kvalitet via bandkopiering och dels bara kan nå en ynka bråkdel av den marknad man kan via nätspridning.

Xamda 2009-04-17 16:29

Citat:

Originally posted by Nicklas@Apr 17 2009, 12:52
Jag tycker att det är ett pinsamt domslut.
Sverige kommer att framställas som en nickedocka till USA.

Hur menar du pinsamt? Att en svensk domstol dömer enligt svensk lag? Endast besvikna nedladdare av piratmaterial kommer framställa Sverige som nickedocka till USA, för hur kan en tillämpning av svensk lag vara till nackdel för hur Sverige uppfattas i sitt förhållande visavi USA?

Jan Eriksson 2009-04-17 16:29

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Citat:

Ursprungligen postat av Micke_N

Fast nu är det en dramatisk skillnad mellan kopiering av video- och kassettband och spridning via nätet, eftersom det dels försämras dramatiskt i kvalitet via bandkopiering och dels bara kan nå en ynka bråkdel av den marknad man kan via nätspridning.

Tror Micke_N menar att det är samma argument då som nu...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson