WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nästa skojarbransch! Kvalitésäkring av E butiker (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36101)

klein 2009-04-03 08:12

Även om jag är skeptisk till Trygg E handel, men dom är seriösa.Dom har numera postorder föreningen bakom sej. Men nu har i alla fall första skojar företaget lanserat sin produkt. Hur många copy cats tro ni kommer på Trygg E Handel innan året är slut?

http://www.bramarkt.se/

För 1500:- om året kan du får lite logo och ha på din E handelsplats....

Suck! När skall företag sluta leka myndighet. Jag vill ha ett SSL cert från skattemyndigheten , där man klickar på den så står det att företaget har licens att bedriva E Handel och har inga skatteskulder övrig företagsdata. Egna grafiska symboler där man är trygg och säker, hej och hå kan jag snickra ihop själv utan att betala 1500:- året.

Företagare som ser en smart möjlighet ta licensavgifter årligen för en värdelösmärkning, kan man klara sej utan.

Isak 2009-04-03 08:34

Fick samma mail och tankte precis samma sak ....

[email protected] 2009-04-03 08:53

Vu fick den också samt en hel del av våra kunder.
Inte alls bra. Många kommer säkert att gå med på den om inte vi snabb förklara att den är säkert värdelös och bortkasstat pengar.

Mvh
Mark Kent
www.ebutiken.nu

SweCat 2009-04-03 09:11

Jag fick den i morse.
Jag tror på trygg e-handel i och med att det är en del av svensk distanshandel, ,em övriga aktörer som poppar upp ger jag inte mycket för, och risken är att de förstör mer än de gör nytta.

Ett av deras krav för att få symbolen är dessutom att företagen går med vinst och har en omsättning på minst 300 000. Vill minnas att en hel del av de stora jättarna går med rungande förlust och gjort så i många år. Det borde innbära att exempelvis Bokus och sådana jättar alltså inte kvalificerar sig....låter rimligt eller hur? :D

BarateaU 2009-04-03 09:18

Citat:

Originally posted by klein@Apr 3 2009, 08:12
Suck! När skall företag sluta leka myndighet. Jag vill ha ett SSL cert från skattemyndigheten , där man klickar på den så står det att företaget har licens att bedriva E Handel och har inga skatteskulder övrig företagsdata. Egna grafiska symboler där man är trygg och säker, hej och hå kan jag snickra ihop själv utan att betala 1500:- året.

Detta lät klokt.

klein 2009-04-03 09:37

Citat:

Originally posted by SweCat@Apr 3 2009, 09:11
Jag fick den i morse.
Jag tror på trygg e-handel i och med att det är en del av svensk distanshandel, ,em övriga aktörer som poppar upp ger jag inte mycket för, och risken är att de förstör mer än de gör nytta.

Ett av deras krav för att få symbolen är dessutom att företagen går med vinst och har en omsättning på minst 300 000. Vill minnas att en hel del av de stora jättarna går med rungande förlust och gjort så i många år. Det borde innbära att exempelvis Bokus och sådana jättar alltså inte kvalificerar sig....låter rimligt eller hur? :D

Ni som är EF bör skicka tillbaka ett e-post där Ni påpeka vilka regler som gäller för E post marknadsförening ( Finns på konsumentverkets hemsida ) . Tyvärr är det fortfarande legalt och skicka spam till juridiska personer.

Bli så jävla förbannad på företag som försöker lura småföretagare, det räcker med horor som yreg deras copy cat hur man gör små företagare rätts lösa.

Trygg e-handel är dom som seriösast idag, men jag tycker detta är en myndighet utövade uppgift. Företag som leker myndigheter bli en aldrig en bra kombination, så är det bara. Men att kravet är bolaget skall gå med vinst? Knappast något att som gör det tryggare att handla hos trygg E-handel. Sedan har jag sett x antal HB och EF i deras koncept, hur vet man att dessa företag går med vinst?

Trygg E-handel är ingen garanti.. Men se bara på datorbutiken.com dom omsatte >100 miljoner. Ett företag kanske inte vill gå med vinst, i ett land med världens högsta skattetryck. Då bättre att man använder någon av dom ratening system som finns, D&B har ett C,B, A, AA och AAA.

Några av dom skojarföretag som uppmärksammade senaste tiden hade gott kunna varit med i Trygg E Handel , var inte Kameraexperten medlemmar i Trygg E Handel?

Jag tro mer på ideén på ett SSL Cert, där information om bolagets org nummer, telefonnummer .. Det skall vara ett system inte hindra ny företagande heller. Och där certet delas ut av Bolagsverket eller skattemyndigheten.

Med Trygg E Handel system riskera man bara skapa monopol i visa branscher, vilket knappas ge bra priser åt konsumenterna, sedan skall systemet var opartiskt. Alla som sysslar med E handel alltid fått någon missnöjd kund, det finns även kunder som utövar utpressning, får jag inte detta, så kommer jag ger Er bad will på olika prisjämförelse sajter. Prisjämförelse sajternerna är lojal emot dem som ger dem intäkter, det är som korrupta domare.

Kocken 2009-04-03 09:45

Citat:

Originally posted by klein@Apr 3 2009, 08:12
Hur många copy cats tro ni kommer på Trygg E Handel innan året är slut?

Nästan att man hoppas att det blir massor av dem så att alla konsumenter får upp ögonen vad en fin banner ger.
Då kanske det kommer fram någon typ av certifiering från skattemyndigheten eller liknande.

Kocken 2009-04-03 09:52

En fundering eftersom de verkar ha mejlat massor av webbutiker. Vart/hur har de fått mejladresserna i från?

BarateaU 2009-04-03 09:54

Citat:

Ursprungligen postat av Kocken
Citat:

Ursprungligen postat av klein
*Hur många copy cats tro ni kommer på Trygg E Handel innan året är slut?

Nästan att man hoppas att det blir massor av dem så att alla konsumenter får upp ögonen vad en fin banner ger.
Då kanske det kommer fram någon typ av certifiering från skattemyndigheten eller liknande.

Samma sak som "denna sida är hacker safe" finns det uppsjöar av.

SweCat 2009-04-03 09:54

Jag tror att skattemyndigheten skiter fullkomligt i detta. Det finns ingen gransking av vanliga fysiska butiker, så varför i hela världen skulle de se e-handel annorlunda?
Jag tror att det bästa du kan hoppas på är som nu att faktiska brasnchorganisatioenr engagerar sig.

BarateaU 2009-04-03 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av SweCat
Jag tror att skattemyndigheten skiter fullkomligt i detta. Det finns ingen gransking av vanliga fysiska butiker, så varför i hela världen skulle de se e-handel annorlunda?
Jag tror att det bästa du kan hoppas på är som nu att faktiska brasnchorganisatioenr engagerar sig.

Förhoppningsvis sätter folket pressen att de vill ha det, inte direkt så att man blir lurad på samma vis i en riktig butik, som att köpa en tom kartong eller liknande.

Citat:

En fundering eftersom de verkar ha mejlat massor av webbutiker. Vart/hur har de fått mejladresserna i från?

Säkert bara sökt på webbutiker på t.ex. google och kollad mailadressen i "kontakta oss" delarna som alla har på sina sidor.

----

Samma som som "jajja" gör troligen då man har fått offertförslag från dem, och plötsligt droppar de in nyhetsbrev från dem.

Davve 2009-04-03 10:03

Det är mer konsumentverket som skulle kunna ha något certifikat som man inte behöver köpa utan får automatiskt om man inte får för många klagomål kanske? Denna tas bort automatiskt när man inte sköter sig. Borde vara enkelt

Jawn 2009-04-03 10:19

Tyvärr går ju företagare på det här, de enda som skulle kunna ha något sånt här är ju skatteverket eller konsumentverket vilket vore väldigt trevligt. De skulle till och med kunna ta betalt för tjänsten då det är en hel del extra jobb.

Men det var inte så länge sedan något liknande låg uppe på wn?

klein 2009-04-03 10:49

Citat:

Originally posted by SweCat@Apr 3 2009, 09:54

Gör dom? Då har du inte läst vad som kommer nästa år. Det kommer väldigt hårda krav på en kontantbranscher.

klein 2009-04-03 10:55

Citat:

Originally posted by Kocken@Apr 3 2009, 09:52
Det finns säkert massor med folk som har lagt ner några timmar och leta E post adresser till webbutiker. Finns man med olika katalog tjänster , så 5 timmar arbete, så har du antaligen alla E post adresser i en db.

SweCat 2009-04-03 11:19

Citat:

Citat:

Gör dom? Då har du inte läst vad som kommer nästa år. Det kommer väldigt hårda krav på en kontantbranscher.

På att de ska betala skatt jag och sköta sin ekonomi, de skiter naturligtvis inte skattemyndigheten i, men däremot tror jag inte de engagerar sig i att skapa någon form av certifiering för e-handlare. De ligger inte i deras myndighetsuppdrag helt enkelt.

De som brukar ha någon form av engagemang i sådant här är just branschorganisationerna som vill ha fler medlemmar och därmed inför sådant här.

Kocken 2009-04-03 11:36

Citat:

Originally posted by SweCat@Apr 3 2009, 11:19

På att de ska betala skatt jag och sköta sin ekonomi, de skiter naturligtvis inte skattemyndigheten i, men däremot tror jag inte de engagerar sig i att skapa någon form av certifiering för e-handlare.

Det kanske inte ligger i deras uppdrag, men de skulle nog gilla att använda ett certifikat till att få webbutikerna att sköta skatt och sociala på ett bättre sätt.
Kanske inte det man mest vill som företagare men helt klart bättre än att ett "privat" bolag ska tjäna pengar på en snygg banner.

klein 2009-04-03 12:57

Citat:

Citat:

Originally posted by -klein@Apr 3 2009, 10:49
Citat:

På att de ska betala skatt jag och sköta sin ekonomi, de skiter naturligtvis inte skattemyndigheten i, men däremot tror jag inte de engagerar sig i att skapa någon form av certifiering för e-handlare. De ligger inte i deras myndighetsuppdrag helt enkelt.

De som brukar ha någon form av engagemang i sådant här är just branschorganisationerna som vill ha fler medlemmar och därmed inför sådant här.

Det är en politisk fråga, om Regeringen ger skattemyndigheten uppdrag att gör det, så är frågan deras.

klein 2009-04-03 13:01

Citat:

Citat:

På att de ska betala skatt jag och sköta sin ekonomi, de skiter naturligtvis inte skattemyndigheten i, men däremot tror jag inte de engagerar sig i att skapa någon form av certifiering för e-handlare. *

Det kanske inte ligger i deras uppdrag, men de skulle nog gilla att använda ett certifikat till att få webbutikerna att sköta skatt och sociala på ett bättre sätt.
Kanske inte det man mest vill som företagare men helt klart bättre än att ett "privat" bolag ska tjäna pengar på en snygg banner.

Men det ligger också i Myndigheternas intressen, att rensa bort de värsta drägget, sedan behöver konsumenten utbildning också.

Vad kostar en polis utredning emot kamera Experten?
Men regelverket få inte vara för hårt heller, så att nystartade företag inte kan etablera sej bara för ett fåtal klara hoppa över ribban. Det är först nu som Pappa staten har insett internet inte är en flugan som en viss socialdemokratisk kommunikationsminister sa.

andi 2009-04-03 13:28

Citat:

Originally posted by klein@Apr 3 2009, 13:01
...

Det är först nu som Pappa staten har insett internet inte är en flugan som en viss socialdemokratisk kommunikationsminister sa.

Det var INTE vad hon sade....

Tez 2009-04-03 13:45

Kan ingen grafiker här göra en snygg trygghetslogga som vi på forumet kan ha på våra butiker? :)

ecstyle 2009-04-03 13:46

Konsumentverket kan kanske ta tag i det.

ztream 2009-04-03 13:49

En sån här menar du? Dock får du betala 5000kr om året för att använda den, men då slipper du testköp och vi gör ingen kreditkoll på din butik :D

http://www.dan.se/wp-content/uploads...gg-ehandel.gif

Citat:

Originally posted by Tez@Apr 3 2009, 13:45
Kan ingen grafiker här göra en snygg trygghetslogga som vi på forumet kan ha på våra butiker?

ecstyle 2009-04-03 13:58

Det är ganska många aktörer just nu. Fick själv brev från en, kommer inte ihåg namnet men det var ingen av dom som nämnts här. Det var adresserat till mig men med mitt mellannamn som tilltalsnamns. Jag har också fått epost från en annan aktör.

Vet inte om jag vill kalla det lurendrejeri. Nu kan man visserligen skapa en egen logga och ladda upp. Detta görs ju främst för att kunden skall känna sig trygg och kunden har antagligen ingen större koll på dessa trygghetsmärkningar. Och om kunden litar på din sajt så är det bra för sajten. Du bör själv undersöka om det är värt för dig att ha en märkning. Det är emellertid inte vidare bra för branchen om det enda en märkning gör är att du betalar för den.

ecstyle 2009-04-03 13:59

[QUOTE=ztream,Apr 3 2009, 13:49] En sån här menar du? Dock får du betala 5000kr om året för att använda den, men då slipper du testköp och vi gör ingen kreditkoll på din butik

Den där ser helt ok ut. Vad säger du om vi alla börjar använda den??

klein 2009-04-03 14:14

[quote]Originally posted by ecstyle@Apr 3 2009, 13:59
Citat:

Ursprungligen postat av ztream,Apr 3 2009, 13:49
En sån här menar du? Dock får du betala 5000kr om året för att använda den, men då slipper du testköp och vi gör ingen kreditkoll på din butik

Den där ser helt ok ut. Vad säger du om vi alla börjar använda den??

Det är väl bara och ta statsvapnet , sedan skriva trygg handel runt om.. Så har du en symbol . Stadsvapnet är väl en public domain och använda?

Tez 2009-04-03 14:15

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
En sån här menar du? Dock får du betala 5000kr om året för att använda den, men då slipper du testköp och vi gör ingen kreditkoll på din butik :D

BILD

Citat:

Ursprungligen postat av Tez
Kan ingen grafiker här göra en snygg trygghetslogga som vi på forumet kan ha på våra butiker? *

Jag har haft din trygghetslogga ända sedan du la upp den på din blogg. Den funkade tyvärr inte så jag tog bort den igår. Problemet med din logga är att den inte är tillräckligt glassig. Det måste vara lite 3D och effekter så att den ser metallig ut. DÅ kan man lita på att butiken är säker. Ju fler grafiska effekter desto mer seriös trygghetsstämpel, det säger sig självt. Din logga är ju bara platt och ser helt oseriös ut.

klein 2009-04-03 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av andi
Citat:

...

Det är först nu som Pappa staten har insett internet inte är en flugan som en viss socialdemokratisk kommunikationsminister sa.

Det var INTE vad hon sade....

Skit i samma, hon var ett dåligt minister ämne, sedan var hon en avdankad postfröken också.

http://sv.wikiquote.org/wiki/Ines_Uusmann

Tez 2009-04-03 14:21

Citat:

Originally posted by ecstyle@Apr 3 2009, 13:58
Vet inte om jag vill kalla det lurendrejeri. Nu kan man visserligen skapa en egen logga och ladda upp. Detta görs ju främst för att kunden skall känna sig trygg och kunden har antagligen ingen större koll på dessa trygghetsmärkningar. Och om kunden litar på din sajt så är det bra för sajten. Du bör själv undersöka om det är värt för dig att ha en märkning. Det är emellertid inte vidare bra för branchen om det enda en märkning gör är att du betalar för den.
Eftersom det inte finns någon direkt kontroll bakom, förutom att de som säljer loggan har tittat på din butik och gjort ett testköp, så är det i varjefall om inte bedrägeri så ett smart sätt att lura av folk pengar.

Jag tycker att det luktar lite maffia. "Vi är en organisation som vill ha pengar av dig, men vi ger ingenting tillbaka. Om du inte betalar pengar till oss så kommer ingen att våga handla i din butik".

BarateaU 2009-04-03 14:28

Citat:

Ursprungligen postat av Tez
Citat:

Ursprungligen postat av ecstyle

Eftersom det inte finns någon direkt kontroll bakom, förutom att de som säljer loggan har tittat på din butik och gjort ett testköp, så är det i varjefall om inte bedrägeri så ett smart sätt att lura av folk pengar.

Jag tycker att det luktar lite maffia. "Vi är en organisation som vill ha pengar av dig, men vi ger ingenting tillbaka. Om du inte betalar pengar till oss så kommer ingen att våga handla i din butik".

Då tycker jag vi sätter upp en "egen" WN certad sida som ger ut emblemen ;)
Inte för att jag har någon e-handel själv men litar ju mer på denna grupp en alla bogus sidor som gör en bild som man får köpa för 2000kr om året.

Samt att det är inte direkt så svårt att faka de där med att "vi testar att köpa", bah jahaaa.
Regga konto och gör allt i orgning, sen när man betalat så lägger de en beställning, bara ha 1 grej på lager då som man levererar dem så är den kontrollen genomförd.

rhdf 2009-04-03 14:29

åter igen, problemet är, som det påpekats, att en sidorna som har "trygg" e-handels logga på sin sida just har den på sidan oavsett vad som händer.

för att loggan skall ha nån som helst funktion så bör den vara inlänkad med ett unikt ID från tex trygg-ehandels egna server. Dessutom bör det finnas en funktion så man snabbt hittar information om den butik man är i, inte som nu att man bara får upp en lista på anslutna butiker utan nån som helst övrig info.

BarateaU 2009-04-03 14:35

Citat:

Originally posted by rhdf@Apr 3 2009, 14:29
åter igen, problemet är, som det påpekats, att en sidorna som har "trygg" e-handels logga på sin sida just har den på sidan oavsett vad som händer.

för att loggan skall ha nån som helst funktion så bör den vara inlänkad med ett unikt ID från tex trygg-ehandels egna server. Dessutom bör det finnas en funktion så man snabbt hittar information om den butik man är i, inte som nu att man bara får upp en lista på anslutna butiker utan nån som helst övrig info.

Precis, inte direkt svårt att kopiera en bild.

klein 2009-04-03 16:21

Citat:

Originally posted by rhdf@Apr 3 2009, 14:29

Åter ingen! Varför skall det vara trygg E handel som delar ut dom här certen? Då skall du som E handlare klara av deras krav, som är väldigt högt ställda vilket uteslutet nystartade företag

Inse att dom vill luras, dom kan luras snyggt. Inse att dom största bedragarna är bär slips och är oklanderligt klädda, kosmetika är ingen garanti att du inte bli lurad. Om du inte gör mellan bena testen på krogen, kan du lika bra ragga upp en transa..:-)

Jag vill att någon opartisk ta den här rollen. Precis som det är en myndighet som delar ut Sprit tillstånd, så bör det vara en myndighet som delar ut cert för e handel.

ztream 2009-04-03 16:26

För att Trygg E-handel inte bara satt på röven och klagade på ett forum, utan faktiskt gjorde något. Sen om det är bra eller inte tänker jag inte lägga några värderingar i, men de nya förändringarna som kommer till våren är bra (klickar logga, testköp osv.)

klein 2009-04-03 16:30

Citat:

Originally posted by ztream@Apr 3 2009, 16:26
För att Trygg E-handel inte bara satt på röven och klagade på ett forum, utan faktiskt gjorde något. Sen om det är bra eller inte tänker jag inte lägga några värderingar i, men de nya förändringarna som kommer till våren är bra (klickar logga, testköp osv.)
Det är sant, trygg handel är den som har kommit längst i utvecklingen i den här frågan.

Men fortfarande fel väg att gå.

Gustav 2009-04-03 18:10

Citat:

Originally posted by klein@Apr 3 2009, 16:21

Jag vill att någon opartisk ta den här rollen. Precis som det är en myndighet som delar ut Sprit tillstånd, så bör det vara en myndighet som delar ut cert för e handel.

Det kan du väl ändå inte på fullaste allvar önska dig? Bara tanken på att tvingas handskas med ytterligare en myndighet ger mig rysningar.

Deras första krav för en certifiering skulle vara att du fyllde i och skickade in 32 olika blanketter årligen. Varje blankett skulle innehåll minst 56 obegripliga fällt. I det fall att du skulle fylla i ett fällt fel så skulle du få betala straffavgift och ytterligare nio blanketter att fylla i.

Det andra kravet skulle vara att din e-butik måste vara tillgänglig för döv-stum-blinda personer som inte kan använda ett tangentbord pga avsaknaden av fingrar. Samt att butiken även finns tillgänglig på samiska, serbokroatiska, swahili och kilskrift.

SweCat 2009-04-03 18:11

Klein, varför anser du att trygg e-handel inte är opartisk?

Från början var det i och för sig ett företag som drev det och då tyckte jag inte heller om tanken, men nu är det svensk distanshandel som driver det, vilket jag tycker har gett en skillnad. Förbättringar pågår och jag ser det som bra. Jag ser 1000 gånger hellre att en branschorganisation har en sådant funktion än ett företag, och även om de inte är perfekt på en gång så ser jag en vilja att jobba på det, något jag inte ser hos övriga aktörer. Där ser jag bara SPAM och avgifter än så länge.

Svensk distanshandel är faktiskt den enda branschorganisation som finns för distanshandeln, och e-handel är egentligen bara en ny form av distanshandel.
Vi säljer postorder med katalog på nätet, så enkelt är det.
De har lyckats bra med att jobba tillsammans med myndigheter tidigare för att ställa krav på distanshandeln och på att ha höga krav på sina övriga medlemmar, så jag tror att med tiden kommer det att fungera bra även på e-handeln.

htiawe 2009-04-03 21:14

Gustav: Kungligt inlägg. :D

Kocken 2009-04-04 08:53

Citat:

Originally posted by SweCat@Apr 3 2009, 18:11
Klein, varför anser du att trygg e-handel inte är opartisk?

Svensk distanshandel, använder Svensk distanshandel AB för administration och sånt om jag inte missuppfattat stadgarna. Så det är fortfarande någon som ska tjäna pengar inte en "opartisk" förening som styr och ställer.

Nicklas 2009-04-04 10:22

Mailet från Bra-märkt damp ner i emailboxarna till ett par av mina webbsidor som inte är i närheten av att var en webbshop, då kan man fundera på var de har fått dessa adresser från då jag endast har använt dessa på få ställen.

Jag har svårt att se någon nytta med Trygg Ehandel eller liknande organisationer. Det man vet är att anslutna butiker lägger en onödig avgift som kunde användas på ett bättre sätt. Likheterna med katalogföretagen börjar ta sig, så snart har man massa certifierings företag som trygg ehandel som kommer att ringa och försöka sälja in sina loggor eller spama min mailbox.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson