WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   IIS och nya reglerna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35973)

Maxjohan 2009-03-25 19:59

2 bifogad(e) fil(er)
Kan någon ta sig tid och förklara vad dem nya reglerna är med IIS. Domän dataregisterna blev självständiga med de nya lagarna, så förstod jag det.

Jag änvänder Crystone och Loopia. Och jag fick detta i brevlådan här om dagen:

Detta är via Crystone som jag reggat, och jag undrar vad som händer, fakturorna är från IIS.

?? *r detta normalt?

ChLa 2009-03-25 20:58

Innan de nya reglerna infördes kunde du välja vem du ville ha som registrar, om du ville att Loopia (eller Crystone) skulle sköta domännamnet i framtiden, eller om du ville använda .SE Direkt (IIS).

Hos Loopia exempelvis borde du ha fått en fråga när du loggade in genom LoopiaDNS om du ville använda Loopia som registrar för dina se-domäner. Eftersom du nu fått brev från IIS gissar jag att det betyder att du inte gjorde något aktivt val och helt enkelt flyttades över till .SE Direkt.

Edit: Läste nu i Crystones blogg att alla deras kunder ska ha fått ett e-mail med en länk till avtalet som man skule godkänna för att domänerna skulle stanna hos Crystone.

Xamda 2009-03-25 21:10

Riktigt så enkelt var det nu inte. Massor med folk indikerade registrar, som det kallades, men sedan dök det upp ett krav på ingångna avtal med varje enskild kund för varje domän, vilket massor med domännamninnehavare och för all del säkert en och annan registrar blev tagna på sängen av. Detta innebar att den tidigare indikeringen blev i princip meningslös.

Du blev nu tvungen ingå avtal med din registrar trots att du indikerat att du ville vara hos dem med din domän.

Meningen var att efter ingånget avtal skulle sedan registraren meddela IIS/.SE att de hade ett avtal med domännamnsinnehavaren

Som grädde på moset började sedan några få registrarer att meddela IIS/.SE att de hade avtal med domännamnsinnehavare trots att de inte hade det.

Detta, tillsammans med en del tekniska problem, har gjort att det ibland varit lite kaotiskt i samband övergången till den nya affärsmodellen.

IIS/.SE har haft en hel del att stå i misstänker jag.

lazat 2009-03-25 21:30

Det kan även vara så att domänerna du har fått faktura på har en billing kontakt som ligger kvar samt att domänen är hos Se-direkt. Har har detta stora problem nu med flera 100 domäner där ägaren inte har bekräftat avtalsrellation men sedan tidigare har vi varigt billing på domänen.. Summa är att vi som ombud fortfarande får en massa fakturor för 140 kr / namn när det igetligen skulle ha varigt en transfer... grrrr någon som har ett tips på hur man ska lösa detta smidigt.

nosnaj 2009-03-25 22:58

Ja att det var smidig övergång för oss kunder är nog att ta i.
Nu har man ju noll koll på sina domäner när den samlade kontrollen försvann, sen suger ju de flesta registrars kontrollpaneler också.

Internet Sweden 2009-03-25 23:02

Citat:

Riktigt så enkelt var det nu inte. Massor med folk indikerade registrar, som det kallades, men sedan dök det upp ett krav på ingångna avtal med varje enskild kund för varje domän, vilket massor med domännamninnehavare och för all del säkert en och annan registrar blev tagna på sängen av. Detta innebar att den tidigare indikeringen blev i princip meningslös.
-Inte alls! - indikeringen gav registrarerna listor på innehavare att kontakta för erbjudande om att ingå avtal om deras domän.

Citat:

Du blev nu tvungen ingå avtal med din registrar trots att du indikerat att du ville vara hos dem med din domän.
- Vilket är ganska rimligt, eftersom slutkunden saknade avtal med registraren.

Citat:

Meningen var att efter ingånget avtal skulle sedan registraren meddela IIS/.SE att de hade ett avtal med domännamnsinnehavaren
-Ganska rimligt även detta att registrarer endast hämtar de domäner de innehar avtal med kunden för..och inga andra.

Citat:

Som grädde på moset började sedan några få registrarer att meddela IIS/.SE att de hade avtal med domännamnsinnehavare trots att de inte hade det.
Sant, dessutom fanns det en del innehavare som missförstått och bekräftat domäner till både två och tre olika registrarer..
IDG-artikel - Jätteflytt av svenska domäner

Citat:

Detta, tillsammans med en del tekniska problem, har gjort att det ibland varit lite kaotiskt i samband övergången till den nya affärsmodellen.
Inte sant! Ett fåtal registrarer har upplevt tekniska problem och måhända har det upplevts kaotiskt för dem. Men sett i det stora och för den absoluta majoriteten av registrarer så har denna första övergången skett oklanderligt och smidigt.
Så tyckte Sveriges största .se-registrar

Citat:

IIS/.SE har haft en hel del att stå i misstänker jag.
-Vi står inte sysslolösa, men affärsmodellsbytet har gått mycket bra!

Alex 2009-03-26 06:19

För IIS kanske det har gått bra. Jag har fortfarande ångest för att jag skall ha glömt något. Man får ju göra det användarvänligt för kunderna, och kanske informera bättre och lättare.

Om vi som sysslar med webben (undantag är väl de som har ett huvudintresse i domäner) inte förstår vad som händer, så tycker jag att något är fel.

IIS har fuckat upp för mig förut, så det är klart att jag har ångest. Man skall inte behöva känna så.

eng3l 2009-03-26 07:23

Den procedur vi har använt oss av är att vi skapat unika länkar för avtalsbekräftelse och skickat ut dessa till kontakte-postadressen på de .SE domäner vi är teknisk eller administrativ kontakt på. Så här i efterhand har detta visat sig vara en utmärkt metod då vi inte fått ett enda klagomål på oss där vi skulle ha indikerat domäner felaktigt (på grund av att fel innehavare gjort avtalsbekräftelsen). Felet många andra ombud gjorde var att de lät sina kunder bekräfta avtal för alla domäner som låg i respektive ombuds kontrollpanel, vilket ledde till att domäner som överlåtits eller förfallit och nyregistrerats men fortfarande låg kvar i kontrollpanelen bekräftades felaktigt av fel innehavare.

Det är alltså inte fråga om att IIS inte skulle ha skött det bra, utan det är snarare i vissa ombuds rutiner som det har spruckit.

Avslutningsvis vill jag säga att det fortfarande inte är för sent att flytta domänerna till oss, skicka mig ett PM Maxjohan så guidar jag dig!

Isak 2009-03-26 11:10

Jag har oerhört svårt för äckligt självbelåtna monopolföretag. Så länge inte kunderna kan rösta med fötterna kan de behandla kunder precis hur som helst vilket ju har visat sig gång efter gång. Antar att pengarna de lägger på att hyra in folk som tex Internetsweden för progaganda kan övertyga någon men för mig ger det dock helt motsatt resultat.

Network 2009-03-26 11:27

Citat:

Originally posted by eng3l@Mar 26 2009, 07:23
Den procedur vi har använt oss av är att vi skapat unika länkar för avtalsbekräftelse och skickat ut dessa till kontakte-postadressen på de .SE domäner vi är teknisk eller administrativ kontakt på. Så här i efterhand har detta visat sig vara en utmärkt metod då vi inte fått ett enda klagomål på oss där vi skulle ha indikerat domäner felaktigt (på grund av att fel innehavare gjort avtalsbekräftelsen). Felet många andra ombud gjorde var att de lät sina kunder bekräfta avtal för alla domäner som låg i respektive ombuds kontrollpanel, vilket ledde till att domäner som överlåtits eller förfallit och nyregistrerats men fortfarande låg kvar i kontrollpanelen bekräftades felaktigt av fel innehavare.

Precis just detta. Att man inte kunde välja/godkänna enskilda domäner i sitt konto. Det var det som gjorde att flera av mina egna domäner hamnade hos en annan registrar. Både Loopia och Binero gjorde på detta vis. Jag hade själv för avsikt att lägga alla ägg i en korg, men fick nu istället alla utspridda över hela hönsgården.

Internet Sweden 2009-03-26 13:04

Citat:

Originally posted by Isak@Mar 26 2009, 12:10
Jag har oerhört svårt för äckligt självbelåtna monopolföretag. Så länge inte kunderna kan rösta med fötterna kan de behandla kunder precis hur som helst vilket ju har visat sig gång efter gång. Antar att pengarna de lägger på att hyra in folk som tex Internetsweden för progaganda kan övertyga någon men för mig ger det dock helt motsatt resultat.
Isak - Vi har alla svårt för olika saker - så är det och jag kan inte direkt säga att jag blir bestört över att du inte verkar gilla det jag skriver.
Men jag arbetar för .SE på konsultbasis av enda anledningen att jag inte kan iträda min anställning förrän jag har rensat mitt tidigare innehav/verksamheter helt.
Att jag på eget initiativ skriver på WN för att förklara och reda ut frågetecken kring övergången, känns faktiskt bara skoj att du läser som propaganda för .SE!

Anders Larsson 2009-03-26 22:05

Citat:

Originally posted by Isak@Mar 26 2009, 12:10
Jag har oerhört svårt för äckligt självbelåtna monopolföretag. Så länge inte kunderna kan rösta med fötterna kan de behandla kunder precis hur som helst vilket ju har visat sig gång efter gång. Antar att pengarna de lägger på att hyra in folk som tex Internetsweden för progaganda kan övertyga någon men för mig ger det dock helt motsatt resultat.


Nu slipper du ju monopolföretag, mer än tidigare. Någon part måste ju sköta om det centrala registret, och det går inte att göra det mer o-monopoligt än vad det blivit nu.

Johan H 2009-03-27 01:59

Så mycket goda ord om det hela just nu. Jag satsar 100 kr på att inom 60 dagar så kommer problemen dyka upp. När kan någon här nämna 1 positiv sak IIS har gjort dom senaste 8 åren som fungerat stabilt? Och då pratar jag inte om någon skitförändring som att ändra hemsidan.

IIS har alltid misslyckat med allt dom gjort och kommer med största sannolikhet alltid göra det.

Xamda 2009-03-27 10:01

Citat:

Originally posted by Johan H@Mar 27 2009, 02:59
Så mycket goda ord om det hela just nu. Jag satsar 100 kr på att inom 60 dagar så kommer problemen dyka upp. När kan någon här nämna 1 positiv sak IIS har gjort dom senaste 8 åren som fungerat stabilt? Och då pratar jag inte om någon skitförändring som att ändra hemsidan.
IIS har alltid misslyckat med allt dom gjort och kommer med största sannolikhet alltid göra det.

Nu är du väl ganska benhårt enkelspårig...?

Xamda 2009-03-27 10:13

Internet Sweden - Jo, vi var en av de registrarer som upplevde detta som kaotiskt, möjligen på grund av att vi inte förberett oss själva på komplexiteten i vissa processer.

Angående indikeringen så gav den mycket riktigt oss listor, men vi har haft massor med kunder som hört av sig och förvånat meddelat att de hamnat hos andra registrarer än den förväntade (=oss) då de trodde att indikeringen var allt de skulle behöva göra.

Indikeringen var ju en alldeles tydlig viljeyttring att man ville välja någon som registrar och därmed gissar jag att tiotusentals domäninnehavare nöjde sig.

På det hela taget har det dock fungerat bra för oss, med ett par mindre tekniska problem, hänförliga till den tekniska lösning vi använder (dessa är nu iofs lösta). Vi ahr dessutom fått god hjälp från IIS när vi under övergångshelgen kände paniken komma krypande så sakta... :-)

Mina värsta farhågor besannades aldrig och det var skönt.

Maxjohan 2009-03-27 11:33

Citat:

Originally posted by ChLa@Mar 25 2009, 21:58
Edit: Läste nu i Crystones blogg att alla deras kunder ska ha fått ett e-mail med en länk till avtalet som man skule godkänna för att domänerna skulle stanna hos Crystone.
Tack för ditt svar och klar görelser. Men nog är det väl dåligt att inte Crystone kan skicka ett brev till brevlådan(jag menar riktigt brev med kuvert), alla vet hur det kan vara med e-mejl -bombräder av spam.

Först nu hittade jag bloggen, har inte haft en anning om den tidigare. Längst ner i menyn, varför?

*Hjälp*

eng3l 2009-03-28 14:56

Hej,

Vi har skickat 3 e-postmeddelanden om detta till alla våra kunder samt bloggat om det flera gånger. Det är inte ekonomiskt försvarbart att skicka vanliga brev och själva avtalsbekräftelsen görs ju lättast elektroniskt. Det är heller inga andra av de större webbhotellen som har gjort brevutskick om övergången.

Jag kan dock hålla med dig om att länken till bloggen borde framträda tydligare på http://www.crystone.se!

Maxjohan 2009-03-30 00:10

Citat:

Originally posted by eng3l@Mar 28 2009, 15:56
Hej,

Vi har skickat 3 e-postmeddelanden om detta till alla våra kunder samt bloggat om det flera gånger. Det är inte ekonomiskt försvarbart att skicka vanliga brev och själva avtalsbekräftelsen görs ju lättast elektroniskt. Det är heller inga andra av de större webbhotellen som har gjort brevutskick om övergången.

Jag kan dock hålla med dig om att länken till bloggen borde framträda tydligare på http://www.crystone.se!

Jag kan förstå att det svider ekonomiskt sett för er, men om du tittar på bilden i mitt inlägg så är det en driva med förnyelsekrav brev.

Poängen är att 1 brev i god tid hade sparat IIS från att skickat ut ett
dussin brev till mig.

Om det är upp till IIS eller er att skicka det brevet, har jag ingen koll på.

Men logiskt sätt och ekonomiskt hade det underlättat för alla parter.

Mig själv inklusive.

Internet Sweden 2009-03-30 00:16

@Maxjohan - notis bara:
.SE Direkt skickar inga "förnyelsekrav"
.SE Direkt skickar avier + påminnelser

Maxjohan 2009-03-30 00:39

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Mar 30 2009, 00:16
@Maxjohan - notis bara:
.SE Direkt skickar inga "förnyelsekrav"
.SE Direkt skickar avier + påminnelser

Jag antar jag använder ett hårdare namn än vad som är fallet , så för att vara korrekt så menade jag.

.SE Direkt skickade mig avier + påminnelser

Men åter till frågan istället, vem medger att det finns en spricka här.

Om detta var skattebetalar pengar, då skulle det vara av skrattretande inkompetens kaliber från bisittare och ledare.

Men som Sverige har spårat ur, så blir jag aldrig förvånad.

Internet Sweden 2009-03-30 07:47

Citat:

Ursprungligen postat av Maxjohan
Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
@Maxjohan - notis bara:
.SE Direkt skickar inga "förnyelsekrav"
.SE Direkt skickar avier + påminnelser

Jag antar jag använder ett hårdare namn än vad som är fallet , så för att vara korrekt så menade jag.

.SE Direkt skickade mig avier + påminnelser

Men åter till frågan istället, vem medger att det finns en spricka här.

Om detta var skattebetalar pengar, då skulle det vara av skrattretande inkompetens kaliber från bisittare och ledare.

Men som Sverige har spårat ur, så blir jag aldrig förvånad.

Jag ser ingen "spricka"...

.SE Direkt (.SE´s registrar) skickar dig förnyelseavier på dina domännamn så att dem inte förfaller och du har möjlighet att förnya dessa (då du fram till du ev. valt annan registrar är .SE Direkts kund)..

Crystone i sin tur skickar dig e-mail med unika bekräftelselänkar för möjlighet att välja dem som registrar upprepade gånger, då du indikerat att du vill använda dem för dina domäner - men alltså behöver avtalsbekräfta relationen.

Crystone tillämpar dessutom en affärsmodell gällande domännamn, som kraftigt subventionerar kostnaden för dina domäner.

Därför har jag förstått det som att Crystone använder sig av kommunikationssätt på presumtiva kunder som så långt som möjligt är kostnadseffektiva och automatiska - eftersom Crystone går "back" på dig som domänkund, så finns inte kostnadsutrymme för ett brevutskick.

Maxjohan 2009-03-30 17:04

Hur mycket går IIS back på mig som kund, nu när jag inte vill ha mina domäner hos IIS.

Jag har kastat mer parten av alla påminelser, dem som jag vill
förnya vill jag överföra till Crystone.

Är du trångtsynt eller försöker du försvara inkompetens?

Om nu registrerarna är fattiga kan väl IIS skicka ut ett brev, då hade jag
sluppit allt detta.

Allt för allt, har det varit väldigt otydligt.

Är det inte dags att någon tar ansvar, inget är mer irriterande än när
organisationer föser i från sig ansvar och låtsats som ingenting.

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Mar 30 2009, 00:16
Crystone går "back" på dig som domänkund, så finns inte kostnadsutrymme för ett brevutskick.

tartareandesire 2009-03-30 17:20

En del bara vägrar att förstå saker och ting =)

Alla bör försöka undvika pappersbrev så långt det är möjligt.

Internet Sweden 2009-03-30 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av Maxjohan
Hur mycket går IIS back på mig som kund, nu när jag inte vill ha mina domäner hos IIS.

Jag har kastat mer parten av alla påminelser, dem som jag vill
förnya vill jag överföra till Crystone.

Är du trångtsynt eller försöker du försvara inkompetens?

Om nu registrerarna är fattiga kan väl IIS skicka ut ett brev, då hade jag
sluppit allt detta.

Allt för allt, har det varit väldigt otydligt.

Är det inte dags att någon tar ansvar, inget är mer irriterande än när
organisationer föser i från sig ansvar och låtsats som ingenting.

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Crystone går "back" på dig som domänkund, så finns inte kostnadsutrymme för ett brevutskick.


@Maxjohan - Nej, trångsynt är extremt sällan jag får höra, men jag gör gärna ett nytt försök att förklara det du inte tycks förstå.

- .SE har bytt affärsmodell.

- .SE Registry har inte längre slutkundsavtal.

- För de kunder som aktivt inte avtalsbekräftat med annan registrar har de fått .SE Direkt som registrar.
(vilket är fallet för dig, trots vad jag förstår det som 3 erbjudanden om detta från Crystone, som du tidigare indikerat),

- .SE Direkt skickar förnyelseavier till sina kunder.


Jag har heller inte sagt att registrarer är fattiga.
Men om ett webbhotell subventionerar sina kunders domänregistreringar med "ex antal pengar", så finns det kanske ett begränsat intresse av att lägga "ex antal pengar" på att skicka avtalserbjudanden brevledes, när det kan åstadkommas bättre per e-mail!?

Är du inte nöjd med .SE Direkt som registrar, så är ju tillvägagångssättet att byta registrar från .SE Direkt en ganska smal sak -> Logga in i domänhanteraren -> klicka på aktuell domän du vill flytta -> Klicka på generera auktoriseringskod -> kopiera koden -> ge koderna till önskad annan registrar som du vill ska sköta om dina domäner..

Ara 2009-03-30 18:13

Citat:

Originally posted by Maxjohan@Mar 30 2009, 17:04
Är du trångtsynt eller försöker du försvara inkompetens?
Dagens roligaste.
Alla vet ju hur låg peters kompetens när det gäller domäner är...

Maxjohan 2009-03-31 20:45

Citat:


Alla vet ju hur låg peters kompetens när det gäller domäner är...

Det var väl inte detta denna konversation handlade om.

En konversation som för övrigt drar ut på tiden, och kan spenderas bättre på annat håll.

Anders Larsson 2009-03-31 23:33

Vad är du ute efter MaxJohan? Du har uppenbarligen inte förstått hur IIS nya affärsmodell fungerar eller verkar speciellt företagsekonomiskt insatt.

Du har inte valt ett ombud och får därför en faktura från SE Direkt
Du kan byta registrar om du vill. Till Crystone, Loopia eller någon helt annan.

Crystone har inget ansvar för att DU inte tar till dig informationen. Du har valt att registrera genom ett lågprisbolag och därför får du inte informationen via post - tycker du att det är en bra lösning ska du nog stanna kvar vid SE Direkt.

Maxjohan 2009-04-01 17:28

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Mar 31 2009, 23:33
Vad är du ute efter MaxJohan? Du har uppenbarligen inte förstått hur IIS nya affärsmodell fungerar eller verkar speciellt företagsekonomiskt insatt.

Du har inte valt ett ombud och får därför en faktura från SE Direkt
Du kan byta registrar om du vill. Till Crystone, Loopia eller någon helt annan.

Crystone har inget ansvar för att DU inte tar till dig informationen. Du har valt att registrera genom ett lågprisbolag och därför får du inte informationen via post - tycker du att det är en bra lösning ska du nog stanna kvar vid SE Direkt.

Senast fick jag alla mina Avi'er och påminelser från Loopia.

Det var i sommaren som varit.

Nu vill Se. Direkt roffa åt sig, och istället för att man ska behöva registrera sig hos Se. Direkt(om man vill) så blir man automatiskt överförd till Se. Direkt även fast jag registrerat mina domäner hos Crystone.se.

Det jag har förstått med IIS nya affärsmodell är att de vill lägga vantarna på domäner. Om jag ny reggar en domän där kostar det 575:- genom deras hemsida.

Du tycker kanske det är riktigt med dessa priser, själv blir jag irriterad med tanke på att IIS är en del av näringslivet med LO och Handels i Sverige.

Det enda ologiska jag kan se är att Se. Direkt verkar vara utsugare.

Internet Sweden 2009-04-01 21:33

@Maxjohan - Vad var anledningen till att du pm:ade mig om detta och som jag förklarade för dig igår om du inte läser det jag skriver och upprepar dig här?


Citat:

Meddelandet vidarebefodrat från Internet Sweden

Citat:

Jag undrar varför Loopia skickade ut påminelser + AVI'er senaste gången, men inte .Se eller IIS.
Har du fått fakturor från Loopia på dina .se-domäner så skulle du ha kryssat för att de skulle sköta förnyelser (enligt den gamla affärsmodellen)

Citat:

Alltså ska .Se Direkt helt plötsligt bli premium för registrering, och jag ska behöva lägga tid på att byta tillbaka i mitt fall till Crystone.se.
Inte premium, utan "Last resort" - eftersom du inte hade valt annan registrar, så landade de hos .SE Direkt, så att dina domäner inte skulle ramlat ut i intet, utan någon registrar.

Citat:

Här är utdrag från .Se Direkt


TJÄNSTER & PRISER FÖR DOMÄNNAMNSREGISTRERING HOS .SE DIREKT

Registreringsavgift, nyregistrering av domännamn: 525 kronor inklusive moms (420 exklusive moms).
Årsrsavgift: 175 kronor inklusive moms (140 kr exklusive moms).
Pris för överlåtelse av domännamn: 0 kronor

.SE Direkts prissättning är gjord av en enda orsak - .SE Direkt ska INTE konkurrera prismässigt med övriga registrarer - därför är priset satt så pass högt. Dvs för att .SE Direkt inte ska ses ha fördel gentemot andra registrarer och motivera kunder till att flytta ut till annan registrar.


Citat:

Jag hoppas du kan vara med och påverka Peter, detta verkar
absolut absurt med dessa priser.

Jag har dessvärre inget inflytande eller möjlighet att påverka registrarers prissättningar, eftersom jag jobbar för registret.

Citat:

Det hade inte berört mig ett snyft om det vore ett vanligt företagande, att ta betalt är okej då.

Men Handels och LO är med i detta och ska förespråka näringsliv.

Nej men nej tack.

Jo .SE´s styrelse har representanter från många olika verksamheter, men den nya affärsmodellen skapar större möjligheter för registrarena att påverka prisbilden - priset har sänkts gentemot dem - och höjts för .SE´s egen registrar - vilket gör att registrarerna har större möjlighet att lägga sin prisnivå på ett sätt som passar deras verksamhet bäst.
Nu har inte alla registrarer skrivit in sina nyregpriser, men av de som listat på http://www.iis.se/sv/domains/registerdomai...n/registrarlist så hittar man allt från 69:- ink moms till 1244 ink moms vad jag vet och det är ju kunderna som själv avgör vad som är rimligt för dem.

Jag hoppas och tror att du (och alla andra) komemr att se denna förändring av .SE som något positivt efter att allt rotat sig ordentligt.

Mvh
Peter
(som alltså jobbar för registret ".SE Registry" - inte att blanda ihop med .SE Direkt)


Anders Larsson 2009-04-01 23:30

Citat:

Originally posted by Maxjohan@Apr 1 2009, 17:28
Senast fick jag alla mina Avi'er och påminelser från Loopia.

Det var i sommaren som varit.

Nu vill Se. Direkt roffa åt sig, och istället för att man ska behöva registrera sig hos Se. Direkt(om man vill) så blir man automatiskt överförd till Se. Direkt även fast jag registrerat mina domäner hos Crystone.se.

Det jag har förstått med IIS nya affärsmodell är att de vill lägga vantarna på domäner. Om jag ny reggar en domän där kostar det 575:- genom deras hemsida.

Du tycker kanske det är riktigt med dessa priser, själv blir jag irriterad med tanke på att IIS är en del av näringslivet med LO och Handels i Sverige.

Det enda ologiska jag kan se är att Se. Direkt verkar vara utsugare.

Dina domäner har ALLTID hanterats av IIS, Loopia har varit en återförsäljare och köpt tjänsten direkt av IIS. Vissa återförsäljare har löst det genom att de själva satte sig som fakturamottagare, och sen fakturerade de i sin tur dig.

Processen för en domänförnyelse var för var alltså att IIS fakturerade Loopia och Loopia fakturerade dig. Ditt avtal om domänregistreringen har dock varit direkt mot IIS, Lopia har inte varit din avtalsmässiga motpart.

Den nya affärsmodellen, som för övrigt Loopia varit med och tagit fram, innebär att du kan välja avtalspart. Har du inte aktivt valt en ny avtalspart har du givetvis kvar din gamla, och vem var din gamla avtalspart? Jo, IIS!

Du har haft möjlighet att välja tex Loopia eller Crystone som ny avtalspart, att du inte har gjort det är ju inte någon annans fel än ditt egna.

SE Direkt har inte "roffat åt sig" någonting, eftersom de alltid varit din avtalspart.

Ditt prat om prissättning är helt orelevant. SE Direkt fungerar som vilket bolag som helst, och det är upp till dem att välja vilket pris de vill ta för sina tjänster. Du kan fritt välja var du vill registera din domän. Men du ville ju ha information på papper, SE Direkt skickar bland annat pappersfakturor.

Maxjohan 2009-04-02 00:09

SE Direkt är en ny filial från IIS som öppnades den 9 mars.

Jag kan medge då att jag har haft fel angående en process mellan mig och Loopia.(Vilket var IIS till Loopia och sedan till mig)

Men jag måste endå fråga mig, vars är trovärdigheten i IIS och Se Direkt.

Om jag förnyar mina domäner idag hos Crystone betalar jag 99:- per domän namn.

Vill jag hellre betala via Se. Direkt så betalar jag 175:- per domän namn, och du har mage till att säga att priset är oväsentligt?

Nu vill jag höra från dig vad Se. Direkt erbjuder som jag inte kan få från Crystone?

Är det ingen annan än mig som tycker detta är genom ruttet för att komma från Svenskt näringsliv.

Själv tycker jag det är svinaktigt att organisationer som ska värna för handel och tillväxt endast vill stoppa sina egna fickor fulla.

Jag såg priset var i 525:- per nyreggad domän och inte 575:- som jag uttalade mig med tidigare.

Detta Se. Direkt ger med sig bitter smak när förtroendet i Sverige redan är i
botten med LO och giriga makthavare i landet.

Men några är det säkert som skålar med champagne under
dessa förhållanden. Antingen det eller så är toppen i Sveriges makt endast
komplett inkompetent.

Internet Sweden 2009-04-02 00:32

Jag tror inte att det spelar någon roll hur många gånger någon förklarar för dig eller hur tydlig man är - har du bestämt dig för att inte ta till dig information så är det förstås upp till dig.

Citat:

Om jag förnyar mina domäner idag hos Crystone betalar jag 99:- per domän namn.
Som en liten parantes så tror jag att du ska uppdatera dig med Crystones prissättning av domännamn, så att vi slipper en upprepning på dina inlägg om det. (69+55*1,25 blir något annat än 99:- )

Maxjohan 2009-04-02 01:38

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 2 2009, 00:32
Jag tror inte att det spelar någon roll hur många gånger någon förklarar för dig eller hur tydlig man är - har du bestämt dig för att inte ta till dig information så är det förstås upp till dig.

Citat:

Om jag förnyar mina domäner idag hos Crystone betalar jag 99:- per domän namn.
Som en liten parantes så tror jag att du ska uppdatera dig med http://www.crystone.se/privat/domaennamn.aspx, så att vi slipper en upprepning på dina inlägg om det. (69+55*1,25 blir något annat än 99:- )

Nej, jag har inte svårt att ändra mina åsikter om jag kan motbevisas.

Ditt PM gav mer klarhet om varför Se. Direkt har högre priser än de största
domän levrantörerna.

Jag kan smälta den förklaring du gav mig på pris nivåerna.

Anledning av att jag försöker vara rakryggad är att vi vet att Sverige redan
har monopol på sprit och spel bland annat.

Men om din förklaring stämmer(vilket jag inte kan motbevisa)
då är tanken god och tvärtemot vad monopol innebär.

Jag anser mig nu besegrad och vill avsluta denna
tråd snarast.

Och det är inte för att jag skämms eller liknande, utan mer för att vissa saker kan jag inte påverka, och då är det bättre att jag håller mig till mitt eget liv.

eng3l 2009-04-02 09:23

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 2 2009, 00:32

Som en liten parantes så tror jag att du ska uppdatera dig med http://www.crystone.se/privat/domaennamn.aspx, så att vi slipper en upprepning på dina inlägg om det. (69+55*1,25 blir något annat än 99:- )

69:- för nyregistrering av en .SE domän, de 55:- du tar upp är en administrativ avgift. En förnyelse kostar 99:-, då läggs inga 55:- på eftersom dessa görs genom ett helt annat system.

Men jag förstår vad MaxJohan menar, .SE Direkt är en ny företeelse och det går att diskutera i oändlighet gällande dess legitimitet då .SE besitter en dominerande ställning på marknaden och nu konkurrerar även gällande nyregistreringar med sina registrarer. Men trots allt finns .SE Direkt till för de fall där vi registrarer "fuckar upp" snarare än att dra in pengar till FoU avdelningen. Det tråkiga är dock att "Vi och dom" tänket fortfarande verkar finnas kvar i .SE's korridorer.

Anders Larsson 2009-04-02 15:59

Man får väl hoppas/anta att SE Direkt på sikt kommer att avvecklas?

Angående prissättningen. På en öppen och fri marknad är den enskildes prissättning helt orelevant, till skillnad från en monopolmarknad, som vi nu konstaterat att vi inte har.

Anledningen till att priset är orelevant är att du har valfrihet. Det finns *inget* som tvingar mig att handla av någon som inte är "billigast". Likaså är det helt upp till mig om jag vill välja det dyraste alternativet.

JonathanS 2009-04-02 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l
69:- för nyregistrering av en .SE domän, de 55:- du tar upp är en administrativ avgift. En förnyelse kostar 99:-, då läggs inga 55:- på eftersom dessa görs genom ett helt annat system.


<!--QuoteBegin--http://www.crystone.se/privat/domaennamn.aspx[/i]
Vid förnyelse av domännamn tillkommer en förnyelseavgift på 55 kronor (exkl. moms) per domännamn. [/quote]

Administrativ avgift, förnyelseavgift... oavsett vad ni kallar det så är det riktigt jävla uselt. Crystone, det är långt från första gången som ni försöker smussla med era priser. Sluta upp med det nu! Med ärlighet kommer man längst, det är ett faktum även i webbhotell- och domännamnsbranschen. Ert fula beteende drar skam över alla företag i denna bransch. :angry:

eng3l 2009-04-02 17:31

Om vi skall prata om vad som drar skam över företag i branschen så är det väll snarare sättet _vissa ombud_ skött övergången på som skadat förtroendet för webbhotellen nu, inte faktureringsavgifter eller liknande. Vi tvingar inte någon att vare sig registrera eller förnya sina domäner hos oss, det är fritt fram att registrera/flytta var man vill.

JonathanS 2009-04-02 21:02

Citat:

Originally posted by eng3l@Apr 2 2009, 16:31
Om vi skall prata om vad som drar skam över företag i branschen så är det väll snarare sättet _vissa ombud_ skött övergången på som skadat förtroendet för webbhotellen nu, inte faktureringsavgifter eller liknande. Vi tvingar inte någon att vare sig registrera eller förnya sina domäner hos oss, det är fritt fram att registrera/flytta var man vill.
Nej. Deras agerande har noterats och åtgärdats av .SE (i stor utsträckning, vilket förmodligen även Peter kan bekräfta). Det var begränsade händelser under en begränsad tid. Crystone har däremot, väldigt medvetet och metodiskt, sysslat med sina fula metoder under åtskilliga års tid, trots upprepade löften om bättring. Crystone har länge varit en skam för branschen och verkar så förbli. Att du dessutom försöker skylla ifrån dig och peka åt ett annat håll gör knappast saken bättre.

Maxjohan 2009-04-02 22:44

Citat:

Originally posted by JonathanS@Apr 2 2009, 21:02
Att du dessutom försöker skylla ifrån dig och peka åt ett annat håll gör knappast saken bättre.
Ofta när man kommer för nära sanningen så blir det domino effekter i ett tag, och sedan rinner allt ut i sanden.

Men för att vara riktigt ärlig med Crystone så vet jag att mitt slut pris blir 129:- om jag förnyar i dag ett .se domän namn.

Dessutom dem domäner jag fick påminelser om från Se. Direkt går först ut långt in på 2010.

Reggar jag ett nytt domän hos Crystone är det under 100:-

Självklart är jag inte bara ute och pris shoppar, det finns andra bitar som är minst eller kanske mer viktigt.

Så om du kunde ta upp några fula metoder och knep från Crystone så skulle det underlätta för mig som kund, som det låter just nu så är det bara "backstabbing" och smutskastning.

Ibland kan det vara bra att rensa luften registrerarna i mellan och släppa på spänningar som naggat en i en längre period.

Och jag hajade till på din nya VD post, sedan väcktes jag från dvalan.

B)

Internet Sweden 2009-04-03 21:01

Citat:

Originally posted by JonathanS@Apr 2 2009, 21:02
Nej. Deras agerande har noterats och åtgärdats av .SE (i stor utsträckning, vilket förmodligen även Peter kan bekräfta). Det var begränsade händelser under en begränsad tid.
Beträffande _vissa ombud_ behöver jag inte bekräfta, bara hänvisa


@eng3l - Det var inte min avsikt att uppge en felaktig prisbild av .se-förnyelser hos Crystone.
Men då jag läser prisangivelsen på sidan som jag skrev, så lär jag inte vara ensam om det och därmed kanske något ni gör bäst i att se över och förtydliga den.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson