WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Iphone med Telenor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35876)

se7en 2009-03-20 10:12

Nyhet på IDG.. Prisbilden verkar vara helt okej.

PS. Eftersom jag arbetar nära operatörerna så har jag fått specialerbjudande som jag hade tänkt dela med mig till BARA WN-medlemmar. Du beställer som vanlgit på telenors hemsida. Specialerbjudandet hittar du här: Klicka här... För länk + kod PM'a mig.

hnn 2009-03-20 10:57

Det erbjudandet har jag också fått, dock utan att behöva ange kod & referens person?

se7en 2009-03-20 11:05

Erbjudandet skiljer sig inte mer än att det ingår ett musiksystem om du anger referens. Sen fri anslutning och fri frakt.

Erik Stenman 2009-03-20 11:34

Jag måste då säga att halebop som även dom lanserar iphone nu har ett mycket bättre pris.
Ingen startkostnad och 268 kr * 24 månader = 6432. Då ingår det 500 mb/månad.

se7en 2009-03-20 11:44

Citat:

Originally posted by aquastorm@Mar 20 2009, 12:34
Jag måste då säga att halebop som även dom lanserar iphone nu har ett mycket bättre pris.
Ingen startkostnad och 268 kr * 24 månader = 6432. Då ingår det 500 mb/månad.

Håller med om att priset faktiskt är bättre räknat på 24 månader. Dock vill jag gärna ha obegränsat data utan att mitt konto spärras eller stryps efter 5 GB. Sen står det inget om Turbo-3G som är avgörande för att streama youtube etc.

Det som är intressant är att det finns fler alternativ att välja på. Gynnar ju slutkunden - och priserna.

Erik Stenman 2009-03-20 12:01

Turbo-3G? Iphone klarar väl bara 3.2mbit/s?

Telias erbjudande med 1000mb/månad kostar: 149*24+3895=7471 under 24 månader.

se7en 2009-03-20 13:14

allt över 384 kbit/s är Turbo 3G. Har inte abonnemanget stöd för turbo 3G så kör du max 384kbit/s - av erfarenhet kan jag säger att du aldrig kommer upp i maxhastigheten när du kör trådlöst, oavsett teknik. Så Turbo 3G är ett måste.

Erik Stenman 2009-03-20 13:31

Dom skriver att det är 7.2mbit/s men att iphone bara stödjer 3.2mbit/s.

Drogba 2009-03-20 15:43

7.2 Mbit/s är en teoretisk hastighet och det alltid upp till den hastigheten som gäller.

Jag har för mig att iphone stöder 3.6 Mbit/s som förresten är en dröm hastighet om man kan få det.

Erik Stenman 2009-03-20 15:49

Mm, jag menade 3.6Mbit/s

Hofvet 2009-03-20 15:51

Jag jobbar på telenor och har möjlighet att ge lite extra tillbehör och en smula bättre pris till mina vänner vid köp av iPhone.

Så alla wn vänner skicka ett PM till mig så fixar jag det till er

EDIT: Detta är vad ni får http://www.telenor.se/vanerbjudande

Charlie 2009-03-20 19:01

Funderar på att slå till på en iPhone nu när Telenor har den. Ringde dem faktiskt i förmiddags och ställde några frågor. Jag skulle hellre betala en del av iPhonen direkt och på så sätt få kortare bindningstid alt. lägre månadskostnad. Det verkade dock inte finnas som ett alterantiv (IDG skrev att det gick, men kundservice kände inte till det).

Funderar även på om det finns någon rabatt att få om man har deras bredband och dessutom byter från en konkurrent.
De brukar ju vara öppna för flexibla rabatter när de själva eller ett anlitat säljbolag ringer runt. Men det är såklart ett sämre förhandlingsläge när kunden själv ringer upp :rolleyes:

Citat:

Välj ditt erbjudande
Svart iPhone 3G 16GB. Telenor Abonnemang 399 med 180 kronor förhöjd månadsavgift och 24 månaders bindningstid.

Svart iPhone 3G 8GB. Telenor Abonnemang 299 med 170 kronor förhöjd månadsavgift och 24 månaders bindningstid.

Vit iPhone 3G 16GB. Telenor Abonnemang 399 med 180 kronor förhöjd månadsavgift och 24 månaders bindningstid.

Synd bara att man inte kan välja deras "Telenor Abonnemang 499" som bara är 20 kr dyrare direkt från Vänerbjudande-sidan.

Edit: Den enda oron är om Apple skulle släppa en ny variant till sommaren för att matcha mjukvaruuppdateringen (med ännu fler funktioner).

Erik Stenman 2009-03-20 19:10

Vad är det som lockar hos telenor som halebop som går i telias nät inte har?

Charlie 2009-03-20 19:52

Det beror på att deras sida är riktigt otydlig och rörig. Efter att ha sett den har jag väldigt låga förväntningar på hur de tar hand om sina kunder.

Jag kan själv få fram en fast- och rörlig kostnad utifrån hur lång bindningstid och månadsavgift jag vill ha. Det är bra. Men prislistan tog många klick att få fram.

För övrigt ingår det samtalsminuter och sms i Telenors erbjudande.

Halebops webbsurf ger "bara" 500mb/månaden och sedan stryps hastigheten till 57kb/sek. Telenors mobilsurf har bättre villkor och snabbare hastighet även när den är strypt.

jomper 2009-03-20 20:12

Känner mig rätt nöjd med att ha köpt en lätt begagnad iPhone 3G 16GB för 3400 kr faktiskt. Nu gäller det bara att förklara för jobbet varför jag behöver flatrate-data!

Har alltid varit negativt inställd till iPhonen eftersom Apple medvetet begränsar dess användning till det de vill genom att bara sälja med begränsat antal operatörer och endast kunna köra program från deras AppStore.

Det går ju att gå runt (vilket jag också gjort) med Jailbreak, då får man en grymt tuff liten bärbar dator istället. Men det stör mig oerhört att man tvingas ta till åtgärder som den.

Erik Stenman 2009-03-20 21:31

Någon med flatrate-bredbandsabonnemang och iphone som har koll på hur mycket man laddar hem ungefär per månad?

SimonP 2009-03-20 21:59

Varför köpa iPhone när en HTC Diamond klarar samma saker + att HTCn får plats i fickan vilket iPhonen inte gör ;)

Alpha 2009-03-20 22:51

Palla skriva med Touchscreen...

Jag föredrar min HTC G1 ;) androidfån..
http://www.fonearena.com/blog/wp-con...008/09/htc.jpg
Får plats i fickan utan problem, behöver inte oroa mig för repor heller med ZAGG Invisible Shield

aDonis 2009-03-21 12:08

Ska vi verkligen behöva ha en iPhone vs Android vs Windows Mobile diskussion igen här på WN? :)

aDonis 2009-03-21 12:20

Citat:

Originally posted by aquastorm@Mar 20 2009, 21:31
Någon med flatrate-bredbandsabonnemang och iphone som har koll på hur mycket man laddar hem ungefär per månad?

Jag har en iPhone 3G med iMidi, dvs 100 min ringa, 100 sms och 100 mb surf per månad för 299 kr tror jag. Det räcker inte långt när det gäller surfa och ringa för mig. Brukar surfa runt 200-300 mb/månad och då snålar jag, MKT. Ska köpa telias tillägg "extra surf" för 200 kr som ger mig 5gb/månad istället.

Det finns så många tjänster som använder internet som är roliga bara man har "fri trafik". Däribland; "SRs internetradio app", "gps, dvs google apps (drar många mb)" och safari såklart, att kunna surfa runt så fort man har tråkigt eller har behov på ett enkelt sätt är underbart och drar många mb med en riktig webbläsare, så där behövs det också. Just nu använder jag endast mina 200 mb till att surfa, resten kör jag helst/oftast på wifi, dvs GPSen blir helt oanvändbar i princip.

Och till SimonP;
Den får jättebra plats i fickan, och det känns så underbart skönt när den sitter där, du måste ha väldigt tighta byxor annars... :) roligast är det när det ringer och jag äntligen får visa upp skönheten! ;)

Erik Stenman 2009-03-22 23:02

Tack för svaret, tror du att 500 mb skulle räcka/månad?

aDonis 2009-03-22 23:51

Citat:

Originally posted by aquastorm@Mar 22 2009, 23:02

Vill du flitigt använda alla tjänster och applikationer, så kanske, dock inte för mig iaf. Man vill ju kunna ta upp telefonen och ta en titt på vädret/nätet eller lyssna på webradio ofta utan att behöva tänka "hmm hur många mb har jag använt?" Hatar att bli begränsad av sånt och inte kunna använda den fullt ut när jag betalat så pass mkt redan.

Är du en sån som kan hålla dig tills du kommer hem för att köra genom WiFi för att kolla vädret imorgon eller ladda ner en stor bifogad fil i ett mail så räcker 500 mb helt klart.

Rvn 2009-03-24 19:08

SimonP: Touch Diamond är nog tyvärr en av de sämsta telefoner som HTC/Qtek någonsin har tillverkat. Hade min i 3 månader innan jag tappade den i toaletten och fick ut en Touch Pro på försäkringen istället. Men under de 3 månaderna gick det knappt en dag utan att den hängde sig. Till och med min gamla Qtek 8310 fungerade bättre!

jomper 2009-03-24 23:08

Jag har haft många Qtek/HTC-telefoner och de går inte riktigt att jämföra. De må ha alla funktioner på pappret, till och med mer än iPhone, men de har inte funkat lika bra och varit lika enkla att använda. Webläsaren i iPhone är otroligt mycket trevligare t.ex.

Men det är klart att den har brister, och jag föredrar ett riktigt tangentbord före touchscreen även om det funkar helt ok.

Hade jag kunnat lägga vantarna på en Android-telefon för samma pengar hade det nog blivit en sådan istället.

Fredrik-s 2009-03-24 23:28

Jag har köpt en begangnad iPhone 3G, så hade jag Telenor innan som där jag befinner mig mest har kass täckning, så jag skaffade Telia. Och då gjorde jag en "egen" abonnemangsform. Fri surf 199kr/månad samt Prat 99kr/månad (ring och smsa för hela beloppet) totalt alltså 298kr / månad.

Det funkar riktigt bra hitills.

pokerstjärna 2009-03-25 05:44

Citat:

Originally posted by aquastorm@Mar 22 2009, 23:02
Det beror helt enkelt på va du gör när du surfar med mobilen och hur ofta.

aDonis 2009-03-25 11:48

Ni vet val ocksa att nar iPhone OS 3.0 kommer sa blir ju telefonen fullandad :)

Charlie 2009-03-25 13:16

Just nu verkar det luta åt att det kommer en version i juni. Vi kan naturligtvis inte veta säkert. Men jag kommer att vänta.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson