WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Provjobb imorgon (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35824)

joelvuo 2009-03-17 19:59

Hallå!

Ska på mitt första "provjobb" imorgon, och jag undrar om man får lön under tiden man jobbar? Ska jobba i tre dagar, vad jag vet än så länge.

Tacksam för svar!

/ Joel

Lumax 2009-03-17 20:10

Spontant så är svaret att du självklart ska ha lön!
Men nu vet jag ju inte vad "provjobb" innebär i det här fallet.

joelvuo 2009-03-17 20:22

Ska fara dit imorgon och då ska vi gå igenom vissa uppgifter ev. jobba, sen torsdag och fredag ska jag dit efter skolan och jobba, dom hade ett "case" som jag skulle kunna jobba med.

Det jag ska jobba med är att designa och göra sidorna i XHTML och CSS.

tartareandesire 2009-03-17 20:46

Du ska aldrig jobba gratis enligt mig.

joelvuo 2009-03-17 20:49

Okej, hur ska jag komma in på ämnet och prata om ersättning? Är 16 år och vet inte hur mycket jag ska begära?

Adestro 2009-03-17 21:51

Finns väl inget som säger att man aldrig ska jobba gratis, det är väl upp till var och en att värdera vad en jobbmöjlighet är värd. Har själv för länge sedan jobbat "gratis" någon vecka för att få ett jobb jag ville ha.

Men det går väl att lösa med provanställning/visstidsanställning annars.

joelvuo 2009-03-17 22:17

Okej, tack så mycket för informationen :) Önska mig lycka till.

Tråden kan lösas!

Erik Stenman 2009-03-17 22:20

Citat:

Originally posted by joelvuo@Mar 17 2009, 22:17
Tråden kan lösas!
Bra att ditt problem löstes så att tråden kan lösas :D

Adestro 2009-03-17 22:45

Citat:

Originally posted by joelvuo@Mar 17 2009, 23:17
Okej, tack så mycket för informationen *Önska mig lycka till.

Men gränsen mellan att anstränga sig för att få jobbet man vill ha och att bli utnyttjad är hårfin, och med tanke på din ålder ska du nog vara väldigt försiktig så du inte blir det. Hänger mest på hur seriöst företaget/arbetsgivaren är...

aDonis 2009-03-17 23:34

Citat:

Originally posted by joelvuo@Mar 17 2009, 22:17
Okej, tack så mycket för informationen Önska mig lycka till.
Tråden kan lösas

Han kanske ar tysk ^^ loschen = radera

Netikett 2009-03-17 23:48

Skriver du under ett avtal om att de ska få använda materialet du tillverkar så ska du ha betalt med.

Gustav 2009-03-18 01:37

Som arbetsgivare så hade jag betalat för den tiden som du "provjobbade" förutsatt att du levererade någonting vettigt. Däremot så hade det legat dig i fatet om du hade tagit upp frågan redan första dagen. Jag vill inte ha anställda som räknar varje minut de arbetar. Lika lite som någon vill jobba för en arbetsgivare som inte ger en brödsmula mer än han måste.

Jag tycker det är fel att begära betalt för ett provjobb. Se det som en längre anställningsintervju. Om företaget som du utför provjobbet åt däremot använder sig av materialet som du levererar, så ska du definitivt ha betalt. Särskilt om det sen visar sig att de inte vill anställa dig. Var inte sniken, men låt dig inte utnyttjas.

coredev 2009-03-18 08:26

Att provjobba i tre dagar måste helt klart innebära lön. Min rekomendation är att du tar upp detta innan du börjar med din uppgift. Raka puckar är alltid att rekomendera!

Att inte kunna diskutera t.ex. pengar första dagen, som Gustav föreslår, är enligt mig helt tokigt. Man måste våga ta en diskussion med en (blivande) anställd, och allt måste faktiskt gå att diskutera. Om man som arbetsgivare inte vågar ta dessa diskussioner så misstänker jag starkt att detta leder till förlorad kompetens och förlorade ideer.

Kanske bär du ta och ringa din fackförening och frågar dem - unionen.se eller gf.se är nog rätt för ditt yrke.

Du bör ha en lön på minst 18.000 som 16 årig grafiker. Lägre om du sedan kan öka snabbt i lön i takt med att din produktivitet ökar.

MrBob 2009-03-18 10:30

Personligen är min erfarenhet att jobba med IT och att jobba gratis är ungefär samma sak...

Alltså i praktiken. Här, på ett forum, är det givetvis annorlunda!

Jag har förflutet inom reklam. Hur många gånger har man inte fått "ett uppdrag att skissa på"!? Nu skissar jag inte längre på uppdrag, kan jag säga...

Gustav 2009-03-18 18:22

Citat:

Originally posted by coredev@Mar 18 2009, 09:26

Att inte kunna diskutera t.ex. pengar första dagen, som Gustav föreslår, är enligt mig helt tokigt. Man måste våga ta en diskussion med en (blivande) anställd, och allt måste faktiskt gå att diskutera. Om man som arbetsgivare inte vågar ta dessa diskussioner så misstänker jag starkt att detta leder till förlorad kompetens och förlorade ideer.

Skitsnack. Skriver du av erfarenhet som arbetsgivare nu, eller skriver du bara? Det har ingenting med mod att göra. Det har med attityd att göra.

Låter jag två personer provjobba och den ena inleder konversationen med "jäklar vad kul att vara här!" och den andra med "vad får jag betalt för att vara här?" så är sannolikheten stor att jag anställer den första, även om han gör ett lite sämre jobb än den andra. Och det har ingenting med feghet eller snålhet att göra. Motiven är så uppenbara att jag inte ens orkar förklara varför.

Ledsen att tråden kanske gick offtopic nu. Jag blev bara så irriterad över att coredev verkar tro att frågan om ersättning för ett provjobb har med mod att göra.

joelvuo - Något som däremot borde vara klart redan innan du gör provjobbet, är vad du kommer att få för lön om du gör ett tillfredsställande provjobb och du faktiskt får en anställning. Annars vet du ju inte ens vad det är för tjänst du söker.

tartareandesire 2009-03-18 18:25

Gustav, alla är inte likadana sån tur är =) Du tog nog coredevs inlägg lite väl personligt.

Berätta gärna hur det gick och hur du valde att göra.

Finnmera 2009-03-18 18:45

Jag är benägen att hålla med Gustav då arbetsmarknaden dessutom är tuff och lägger man därtill hans låga ålder samt att vi vet ju inget om hans kunskaper inom provjobbet han skall utföra.
Man får ju inte glömma att arbetsgivaren offrar/lägger tid på grabben med utan att han är garanterad att det verkligen är en investering.
och den gamla devisen att motivation slår klass håller nog än.

tartareandesire 2009-03-18 19:58

Håller med er till viss del men det måste finnas en balans mellan de två ytterligheterna. Kommer någon och säger att han kan jobba gratis ett litet tag så tror man lätt att personen inte kan något, eller åtminstone inte är speciellt duktig på det han ska göra. Lön brukar man ju normalt sett alltid ta upp vid en anställningsintervju.

Gustav 2009-03-18 20:35

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Mar 18 2009, 20:58
Lön brukar man ju normalt sett alltid ta upp vid en anställningsintervju.
Ja! Absolut. Men du brukar inte fråga vad du får betalt för att komma på anställningsintervjun, eller? :)

Nu var ju frågan om han skulle få lön för provjobbet och inte om han skulle löneförhandla under en anställningsintervju. Som jag skrev i mitt första inlägg så ser jag ett provjobb som en lite längre anställningsintervju. Men det är klart att rör det sig om någon typ av traineeprogram så är det klart att han ska ha betalt.

Oavsett vilket så förstår jag om det här är en känslig fråga just på WN. Jag är väl medveten om att många unga programmerare (och designers) ofta blir utnyttjade som gratis arbetskraft.

Ara 2009-03-18 20:48

Citat:

Originally posted by coredev@Mar 18 2009, 09:26
Du bör ha en lön på minst 18.000 som 16 årig grafiker. Lägre om du sedan kan öka snabbt i lön i takt med att din produktivitet ökar.
Det tycker jag låter väldigt mycket för någon som är 16år...

Adestro 2009-03-18 21:05

Jag förstår inte problematiken med att provjobba utan ersättning. Speciellt nu i lågkonjuktur tar man ju till allt man kan. Och killen är 16 år, vad har han att förlora? I värsta fall blir det en bra erfarenhet och kanske lite nya kontakter från stället. Inte konstigt att vi har fullt friska människor som varit arbetslösa 20 år i det här landet när ingen orkar anstränga sig.

tartareandesire 2009-03-18 21:25

I princip ingen jag känner har haft några problem som helst att få tag i heltidsjobb utan att jobba en dag gratis (iofs har de flesta en stark universitetsutbildning i ryggen men många har ju sommarjobbat tidigare). Självklart ska man göra vad man kan för att få jobbet man vill ha men tycker faktiskt man gör bättre i hans ställe att jobba gratis åt sig själv och visa upp sina kunskaper på det viset istället för att "provjobba" i 2-3 dagar. Det är väldigt lätt för en arbetsgivare att sätta sådant i system och det finns det också de som gör. Nu tror jag dock inte it-branschen är särskilt drabbad av sådant vilket någon antydde.

coredev 2009-03-18 21:39

Gustav:

Ber såklart om ursäkt om mitt inlägg kunde upplevas som ett påhopp eller liknande. Det var inte alls min intention :) Utan att gå in direkt på var jag jobbar idag och vad min position är, så jepp - jag talar av erfarenhet från flera olika positioner i flera olika företag (stora som mycket små).

joelvuo 2009-03-18 23:27

Hallå!

Tack igen för alla svar.

Jag valde att inte dra upp det, för jag ville ju "provjobba" hur som helst. Men han pratade om något med att om jag skulle jobba hemma så skulle jag skriva upp hur många timmar jag jobbat eller nått..

Men det gick bra, var dock lite nervös i starten.

Btw, det där med lösas så är jag van att trådarna kan bli lösta istället för låsta om t.ex. någon haft problem med någonting som sedan har fixat sig. Dålig på att förklara med hoppas att ni förstod. :)

Mvh
Joel

Westman 2009-03-19 07:38

Citat:

Originally posted by Adestro@Mar 18 2009, 22:05
Jag förstår inte problematiken med att provjobba utan ersättning. Speciellt nu i lågkonjuktur tar man ju till allt man kan. Och killen är 16 år, vad har han att förlora? I värsta fall blir det en bra erfarenhet och kanske lite nya kontakter från stället. Inte konstigt att vi har fullt friska människor som varit arbetslösa 20 år i det här landet när ingen orkar anstränga sig.
Provjobb utnyttjas i bl.a restaurangbranschen för att skaffa sig gratis arbetskraft. Som exempel kan nämnas att en sunkig lunchrestaurang (Amica) ville att en utbildad kock med i alla fall ett års erfarenhet från ala carte-kök och med goda referenser skulle provjobba helt utan ersättning i en vecka. Gratis arbetskraft är det enda slutsatsen jag får det till och det är bara ett av många exempel.

Istället för att provjobba, om man är arbetslös dvs., så kan via AF man praktisera hos en arbetsgivare. Det ger samma sak för arbetsgivaren i form av utvärdering men fördelarna är att det sker under någorlunda kontrollerade former samt att man som praktikant är försäkrad.

Jag förstår därför inte principen varför man ska provjobba helt gratis och utan ekonomiskt skydd i händelse av olycka, det är bara dumt och extremt snålt av företaget som kräver gratis provjobb.

coredev 2009-03-19 08:15

Ärligt talat.. idag behövs väl knappast provjobb..

Vill man bedöma någons kunskap kan man be personen att lämna referenser och arbetsprov. Man kan ju även samtala med människan för att ta reda på om denna behärskar branschtermer och liknande.

Vill man bedöma någons personlighet, och hur man platsar in i teamet så får man väl ta några extra intervjuer alt. ta med personen ut på lunch.

Och om det trors allt skulle bli fel, ja då det finns goda möjligheter att göra sig av med den nya medarbetare via provanställning.

Westman 2009-03-19 10:52

Citat:

Originally posted by coredev@Mar 19 2009, 09:15
Ärligt talat.. idag behövs väl knappast provjobb..

Vill man bedöma någons kunskap kan man be personen att lämna referenser och arbetsprov. Man kan ju även samtala med människan för att ta reda på om denna behärskar branschtermer och liknande.

Vill man bedöma någons personlighet, och hur man platsar in i teamet så får man väl ta några extra intervjuer alt. ta med personen ut på lunch.

Och om det trors allt skulle bli fel, ja då det finns goda möjligheter att göra sig av med den nya medarbetare via provanställning.

Instämmer till fullo och exakt det som du beskriver är det som praktiseras hos seriösa arbetsgivare.

jonny 2009-03-19 19:19

Jag har heller aldrig hört talas om provjobb gratis. I Sverige är det ju standard att arbetsgivaren och den arbetssökande båda står för sina kostnader avseende tidsåtgången för en anställningsintervju.

Ett mindre arbetsprov på max ett par timmar kan väl också ingå i intervjun utan ersättning.

Däremot är det väl självklart att lön ska utgå om arbete ska utföras under längre tid. I de allra flesta fall brukar även internutbildning vara betald.

vco-systems 2009-03-19 20:02

Enligt min åsikt ska man ha betalt om man provjobbar under förutsättning att det man gör är till nytta för arbetsgivaren.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson