WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   100 spambloggar stängda (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35724)

pokerstjärna 2009-03-12 19:23

Ur DIG:

Citat:

En stor mängd svenska spambloggar har stängts ner den senaste veckan. Nu hotar bloggtjänsterna med advokater om inte spambloggarna försvinner.
Citat:

-Bloggarna är stängda och jag har plockat bort indexsidorna från Google men det kan finnas flera andra sidor som kan leva kvar och ge länkkraft i upp till en månad innan de försvinner hos Google, säger Roland Karlsson, vd på Blogg.se

Enligt honom har nästan alla bloggarna haft en koppling till sökoptimeringsbolaget Jajja.

-Jag har varit i kontakt med Jajja som gjort avbön och lovat att sluta med det här. Fortsätter det här användandet av spambloggar så får vi be våra advokater att titta på hur vi kan gå vidare.

Jajjas vd Mattias Kellquist erkände förra veckan till Dagensmedia.se att bolaget har jobbat med de här metoderna. Enligt honom fattades förra sommaren ett beslut att inte längre använda bloggar på det här sättet.

Läs hela artikeln hos Dagens mediaLäs hela artikeln

starpreview 2009-03-12 19:39

Riktigt tråkigt när man går så långt så man så uppenbart fuskar, det gör det ju osportsligt för alla som håller sig till schyssta spelregler.
Vad jag har förstått så ska siter som fuskar puttas långt ner i sökresultaten, borde inte en sådan påföljd drabba Jajja och deras siter nu i så fall?

Antingen har man en bra och populär site, eller så har man det inte... enkelt!

Mvh
Tobias

tartareandesire 2009-03-12 19:51

Det finns många som utnyttjar bloggar till SEO på mer eller mindre tvivelaktiga sätt. Lyckligtvis blir Google bättre för var dag som går så att det inte lönar sig i längden. Tyvärr faller många företag i sökoptimerares grepp helt i onödan.

WebboT 2009-03-12 20:01

Citat:

Originally posted by starpreview@Mar 12 2009, 13:39
Vad jag har förstått så ska siter som fuskar puttas långt ner i sökresultaten, borde inte en sådan påföljd drabba Jajja och deras siter nu i så fall?
jajja.se och jajja.com borde ju uteslutas ur google's index. De har ju nu själva bevisat att det inte kan hålla sig borta från spam.

Citat från Dagens media 2007-07-06
"Hej
Vi på Jajja tar fullständigt avstånd från detta sätt att arbeta! Vi anskaffar länkar av flera samarbetspartners runt om i världen och vi har uttryckligen sagt att vi inte arbetar på detta sätt. Ändå har det alltså skett och vi ska se till att det stoppas omedelbart. Tack för att ni gjort oss uppmärksamma på det!
Med vänlig hälsning, Tommy Pettersson Teknikchef"

Nu är det 2009 och de håller fortfarande på. :o

Hur ska nu dessa skojarföretag kunna erbjuda SEO när de inte kan spamma mer?

Kanske är början på slutet nu för dessa skojare...

MrWize 2009-03-12 21:57

Vad hårda ord ni kör med ... vart tog de vägen ifrån mitt "inlägg" om att även Guava sysslar med "samma sak", på automatik, genom att köpa länkplats på andra siter.

Jag vill påstå att 99 % av alla SEO bolag skaffar inlänkar som strider mot Googles riktlinjer. Ok, kanske inte så automatiserat och uppskalat som Jajja, men vart ligger skillnaden? Är det helt enkelt avundsjukan som styr att Jajja klarar av att skapa så många bloggar, med innehåll, för att användas i SEO-syften som ni själva inte klarar av att göra?

Menar ni att detta användande, ifrån EN ägare med många siter i sin portfölj, är ett seriösare alternativ att sälja länkplats åt Guava (kika vänster kolumnen):

mittare.se
mittboras.se
mittborlange.se
mittcity.se
mitteskilstuna.se
mittfalun.se
mittgavle.se
mittgoteborg.se
mitthalmstad.se
mittharnosand.se
mitthudiksvall.se
mittjonkoping.se
mittkalmar.se
mittkarlshamn.se
mittkarlskoga.se
mittkarlskrona.se
mittkatrineholm.se
mittkiruna.se
mittkristianstad.se
mittlinkoping.se
mittlulea.se
mittlund.se
mittmalmo.se
mittnykoping.se
mittoland.se
mittorebro.se
mittoskarshamn.se
mittostersund.se
mittsalen.se
mittskelleftea.se
mittsodertalje.se
mittstockholm.se
mittsundsvall.se
mittuppsala.se
mittvarberg.se
mittvasteras.se
mittvaxjo.se
mittvisby.se

kika även in 1st.se som sålt rejält med länkplats åt Guava tidigare ifrån andra siter i "portföljen".

Finns flera av medlemmarna här som inte tagits upp just nu som säljer länkplats till Guava ...

Seriöst?

/Patrik Berggren

MrWize 2009-03-12 22:04

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Mar 12 2009, 20:51
Det finns många som utnyttjar bloggar till SEO på mer eller mindre tvivelaktiga sätt. Lyckligtvis blir Google bättre för var dag som går så att det inte lönar sig i längden. Tyvärr faller många företag i sökoptimerares grepp helt i onödan.

Ehhh, vart har du fått det ifrån? Det jag ser är att det fungerar HUR BRA SOM HELST, fortfarande. Google har inte en chans att via algoritmen sålla bort dessa siter. De klarar ju inte ens av att sålla bort "duplicate content" (exakt samma innehåll publicerat på olika domäner) utan rankar dem t o m på samma sida.

/Patrik Berggren

tartareandesire 2009-03-12 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av MrWize
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Ehhh, vart har du fått det ifrån? Det jag ser är att det fungerar HUR BRA SOM HELST, fortfarande. Google har inte en chans att via algoritmen sålla bort dessa siter. De klarar ju inte ens av att sålla bort "duplicate content" (exakt samma innehåll publicerat på olika domäner) utan rankar dem t o m på samma sida.
/Patrik Berggren

De klarar visst av att sålla bort duplicate content men de gör det självklart inte i 100% av fallen.

MrWize 2009-03-12 22:33

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Mar 12 2009, 23:28

De klarar visst av att sålla bort duplicate content men de gör det självklart inte i 100% av fallen.

Hittills har jag aldrig blivit filtrerad för användande av "duplicate content". Skulle vilja säga att i 99.99% av fallen klarar de inte av att filtrera bort det ... vet flera som kontinuerligt använder sig av "duplicate content" och aldrig blir filtrerade.

Undrar hur det fungerar för dagstidningarna? Aftonbladet, Expressen, DN och alla andra tidningar som tar nyhter ifrån TT. Där kan vi snacka om duplicate content, men inte fasen blir det bortfiltrerat.

En annan sak. Hela internet är ju i stort uppbyggt på "duplicate content" ....

/Patrik Berggren

WebboT 2009-03-12 22:36

Citat:

Originally posted by MrWize@Mar 12 2009, 15:57
Menar ni att detta användande, ifrån EN ägare med många siter i sin portfölj, är ett seriösare alternativ att sälja länkplats åt Guava (kika vänster kolumnen):

Var det nån som påstod det?
Nu handlar ju tråden om Jajja så...

Om du kikar i mitt nlägg så tar ju Jajja själva avstånd "från detta sätt att arbeta" och ska se till "att det stoppas omedelbart" och tackar för att det uppmärksammats, prcis som att de inte kände till vad de gjorde!
I verkligheten gjorde de tvärtom. Seriöst?

MrWize 2009-03-13 10:05

Seriöst eller inte? Vem avgör det? Du som utomstående eller kunderna som får resultat?

Så, om man istället säger att "Vi sysslar med dessa metoder" så blir det mer seriöst, eller vad menar du?

/Patrik Berggren

MrWize 2009-03-13 10:41

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Mar 12 2009, 23:28

Google klarar ju inte ens av att sålla bort duplicate content inom en och samma site. Nej, de ger samma innehåll på 2 olika url:er i SERP:en där ett av resultaten blir med indrag. WoW! vad duktiga google är på att sålla bort "kopior" av texter.

Kika in AdLibris listning ...

/Patrik Berggren

mephisto73 2009-03-13 10:42

Problemet är väl att det är en gråskala, snarare än svart och vitt. Article marketing är såvitt jag förstår ett legitimt sätt att generera intresse (och inänkar) till projekt - det viktiga är väl att man skriver på ett för människor läsbart sätt.

Gör man det blir det väldigt svårt för Google (eller någon annan) att gå in och säga att det är nyckelordspam, utan att hamna i avsevärda problem.

Men vem ska sitta och bedöma kvaliteten på vad som skrivs? Känns lite godtyckligt om det ska sitta en anonym granskare någonstans och bestämma vad som är spam och vad som inte är spam.

MrWize 2009-03-13 11:08

Det stora problemet är resurser. Hur många personer skulle det behövas för att kontrollera vart enda blogginlägg som skapas, eller varje blogg som skapas....

Det är lika sannolikt som att det finns is i helvetet

Så, vi SEO:s gör vad som fungerar. Emot eller inom Google riktlinjer ... därför kan vi skrota denna debatt som hela tiden kommer upp om ETT bolag. Dra upp alla andra bolag, det skulle vara mer intressant, så alla får upp ögonen för hur det fungerar.

/Patrik Berggren

pokerstjärna 2009-03-13 12:18

Citat:

Originally posted by MrWize@Mar 13 2009, 11:08
Det stora problemet är resurser. Hur många personer skulle det behövas för att kontrollera vart enda blogginlägg som skapas, eller varje blogg som skapas....

Det är lika sannolikt som att det finns is i helvetet

Så, vi SEO:s gör vad som fungerar. Emot eller inom Google riktlinjer ... därför kan vi skrota denna debatt som hela tiden kommer upp om ETT bolag. Dra upp alla andra bolag, det skulle vara mer intressant, så alla får upp ögonen för hur det fungerar.

/Patrik Berggren

Återigen, denna tråd handlar inte om alla spambloggar.

Gustav 2009-03-13 12:36

Spambloggar fungerar (tyvärr) ganska bra. Det är nästan omöjligt för Google att skilja riktiga bloggar från spambloggar.

Googles algoritmer är duktiga på att bedöma kvalitén på länkar genom att mäta relevansen. Men den metoden fungerar inte i bloggar, eftersom de kan handla om så vitt skiljda ämnen. Det är helt naturligt att en bloggare skriver om fotboll den enda dagen för att nästa dag skriva om politik.

SEO-spam är dock inte ett så stort problem för Google som man skulle kunna tro. Om någon lägger tid och pengar på att ranka på ett visst sökord, så förväntar sig ägaren att få tillbaks investeringen i konverteringar. Man får inga konverteringar om webbsidan inte är relevant för sökordet. Så även om det alltid är den största spammaren som toppar serpsen, så levererar Google trots det ett relevant resultat för sökfrågan.

Det skulle förvåna mig om Jajja (och andra seo-bolag) slutar med sina bloggar. Det enda som händer är väl att de flyttar sina nätverk till egna domäner och slutar blogga på gratistjänster. Man kan ju fråga sig hur många timmars arbete som gick upp i rök i och med att Aftonbladet raderade de här bloggarna.

Edit: Jag tror dock att Jajja har allt material sparat. Så samma spambloggar kommer förmodligen att dyka upp på annan host inom kort.

MrWize 2009-03-13 13:28

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Mar 13 2009, 13:18

Återigen, denna tråd handlar inte om alla spambloggar.

Jasså, gör den inte? Informera mig då om VAD den handlar om när rubriken lyder:

100 spambloggar stängda

Det är ju ointressant att aftonbladet stänger dessa, eller blogg.se, eller någon annan tjänst. För att inte tala om bloggproffs.se som har en stoooor mängd med spam-bloggar registrerade och aktiva, auto-genererade sblogs.

Det intressanta är väl ändå fenomenet "sblogs", fast då blir det ju inte så att "drevet här" eller på andra ställen får ett nytt tillfälle att sparka på "sin älskling Jajja" ... som börjar bli bra uttjatat då "alla" seo-bolag gör samma saker, i mindre eller större omfattning

/Patrik Berggren

htiawe 2009-03-13 15:51

MrWize: Jag tycker det är en relativt intressant tråd. Du kan väl starta en tråd om det du vill diskutera istället för att förpesta den här?

MrWize 2009-03-13 22:17

På vilket sätt är tråden intressant och på vilket sätt förpestar jag den? upplys mig gärna. Att jag försöker ge en mer nyanserad bild av HUR det fungerar "under locken" ute hos "de seriösa sökmotoroptimerarna"?

Varför starta en ny tråd med samma kärna? Det låter bra onödigt ... om man nu inte har något emot att få mer information om fenomenet som "alla sysslar med", men bara vill kännas vid att det är ett specifikt bolag.

Väx upp, välkommen ut ifrån din skyddade verkstad

/Patrik Berggren

tartareandesire 2009-03-13 23:01

Haha, vill ni ha varsin spade att slåss med?

MrWize 2009-03-13 23:34

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Mar 14 2009, 00:01
Haha, vill ni ha varsin spade att slåss med?

Bara om den är rosa med matchande lila hink :D

/Patrik Berggren

WebboT 2009-03-13 23:39

MrWize,

Nu har du postat runt 60 gånger på 24 tim i två trådar här på WN och Lindqvist.com

Hur tycker du att det går och vart vill du komma?

MrWize 2009-03-13 23:49

Det går ju inget vidare, men jag tar ändå bort fokus ifrån att det enbart är Jajja som sysslar med det.

Det är NI, medlemmarna här, som inte vågar ta diskussionen. Vad det beror på kan man (jag) bara spekulera om.

Communityn fungerar ju som så att dit "digniteterna" på forum/bloggosfären drar konversationen, följer "packet efter" och piskar på opinionen. Varför? Människan är så funtad att de vill följa "starka ledare", auktoriteter inom olika grupper. Internet fungerar likadant.

Tänk om alla kunde tänka själva och inse fakta, att alla seo-företag (stora som små) är lika goda kålsupare.

Kan jag bara få med mig ett par stycken, få dem att förstå att det inte bara är "ett företag" som sysslar med att skapa inlänkar på ett onaturligt sätt, så är "mitt jobb" avklarat.

Hittills har det tyvärr inte kommit några sådana verifikationer, att det finns seriösa seo-företag som INTE sysslar med att skaffa inlänkar till sina kunders siter ...

Vi får se vad som händer. Förhoppningsvis blir det en mer nyanserad bild om HUR det fungerar när man börjar köra lite seo i konkurensutsatta SERP:s. Utan inlänkar kommer man ingenstans, oavsett vad herrar som Nikke & Co. säger ...

/Patrik Berggren

Gustav 2009-03-13 23:58

Det här får mig att tänka på Don Quijote.

MrWize 2009-03-14 00:05

Jag håller med, och jag blir säkerligen ihågkommen ;)

Mission Completed :D

/Patrik Berggren

WebboT 2009-03-14 00:16

Citat:

Originally posted by MrWize@Mar 13 2009, 04:05
Seriöst eller inte? Vem avgör det? Du som utomstående eller kunderna som får resultat?

/Patrik Berggren

Citat från IDG

Torbjörn Lindström, chef för nya medier på Sundsvalls Tidning, berättar att de tidigare använt seo från Hermesius Publications. På bara några månader mer än fördubblades tidningens besökare, från 40 000 till 100 000 läsare per vecka.

Sedan kom straffet från Google. En blockering från sökmotorn gjorde att trafiken minskade rejält. Idag anlitar inte Sundsvalls Tidning något seo-företag.

– Ett förbannat ofog, säger Joakim Jardenberg.

Han säger att Google är duktigt på att genomskåda seo-företagens bluffar. Och straffet är stenhårt – fritt fall nedåt genom resultatlistan. I värsta fall blir kundens webbplats helt uteslutet från sökresultat.

Det jag menar är att det inte är seriöst att sälja en SEO-tjänst för tiotusentals kronor, som sen kan innebära katastrof i stället.

Tror du SEO företagen talar om att de länkarna de skapar på sina egna spam-blogg-nätverk i princip kan innebära en katastrof för kunden efter ett tag?
Det funkar säkert fint ett tag tills de fått betalt av kunden, men tar de ansvar för de negativa effekterna det kan ha i stället?

MrWize 2009-03-14 00:25

Säg ett enda företag som INTE jobbar med att skapa inlänkar till sina kunders siter?

straffet, det vet vi alla vad det kan bli, men ... VILKA seo-företag köper inte, byter inte, skapar inte inlänkar till sina kunders siter. Nämn ett sådant företag och jag blir imponerad.

/Patrik Berggren

MrWize 2009-03-14 00:27

Känns lite som skrämselpropaganda, för jag har då INTE sett att google själva klarar av att "luska ut" metoderna seo-företagen använder OM inte google blir uppmärksammade av konkurrerande seo-företag ...

Det med Sundsvalls Tidning och Hermesius var ju inte unikt. Var ju många tidningar som sysslade med samma sak, genom samma leverantör ...

/Patrik Berggren

pokerstjärna 2009-03-14 02:01

Citat:

Originally posted by WebboT@Mar 14 2009, 00:16

Det jag menar är att det inte är seriöst att sälja en SEO-tjänst för tiotusentals kronor, som sen kan innebära katastrof i stället.

Verkligen inte, därför ska man lägga all fokus på att sälja resultatbaserad seo.

htiawe 2009-03-14 17:59

MrWize: Du har en sån enormt otrevlig attityd och försöker driva fram din åsikt med påhopp istället för diskussioner. Jag förstår att du verkar brinna för den här frågan men varför inte lägga all negativ energi på att försöka förmedla ditt budskap på ett intressant och tilltalande sätt?

Att starta en ny tråd är naturligtsvis för att det ska bli enklare att navigera i forumet, annars kan vi väl lika gärna ha en stor tråd där vi diskuterar allting.

EternalSunshine 2009-03-14 18:03

Mkt intressant tråd! Jag googlade Jajja just, damn! Att ett SEO företag av denna vikt inte ens kan kontrollera det som visas på första sidan, och mkt av det är negativt.

MrWize 2009-03-14 20:07

Citat:

Originally posted by htiawe@Mar 14 2009, 18:59
MrWize: Du har en sån enormt otrevlig attityd och försöker driva fram din åsikt med påhopp istället för diskussioner. Jag förstår att du verkar brinna för den här frågan men varför inte lägga all negativ energi på att försöka förmedla ditt budskap på ett intressant och tilltalande sätt?
Att starta en ny tråd är naturligtsvis för att det ska bli enklare att navigera i forumet, annars kan vi väl lika gärna ha en stor tråd där vi diskuterar allting.

Negativ energi? Är det inte lika negativ energi när ni alla står i rad och baktalar t ex Jajja? Då är det minsann ingen som opponerar sig om "negativitet", "otrevlig attityd" eller "påhopp". Vad är skillnaden nu? Jo, just ja. Vi snackar inte om Jajja, allena, jag försöker få in alla de andra företagen som sysslar med samma typ av tekniker.

Förklara gärna skillnaden, den skulle jag gärna vilja veta, för framtida inlägg ...

/Patrik Berggren

WebboT 2009-03-14 20:14

Citat:

Originally posted by MrWize@Mar 14 2009, 14:07
Vi snackar inte om Jajja, allena, jag försöker få in alla de andra företagen som sysslar med samma typ av tekniker.

/Patrik Berggren

...och det har du gjort ungefär 100 gånger nu. Jag tror faktiskt att ALLA här inne har fattat galoppen. ;)

MrWize 2009-03-14 21:29

... och ändå ingen som har något att säga om fenomenet och vräka ur sig likadana formuleringar som görs mot Jajja ... beklagligt, måste jag säga.

/Patrik Berggren

FredrikMH 2009-03-14 22:06

Citat:

Originally posted by MrWize@Mar 14 2009, 21:29
... och ändå ingen som har något att säga om fenomenet och vräka ur sig likadana formuleringar som görs mot Jajja ... beklagligt, måste jag säga.

/Patrik Berggren

Du får givetvis tycka vad du vill, men likaså får de andra. Det känns som du i ett flertal postar försöker påtvinga en diskusion kring ett ämne som inte hör hemma här. Tråden handlar om spambloggar, skapade av Jajja och borttagna av tjänstelverantören. Tråden handlar inte om hur många andra företag som sysslar med detta. Vanligtvis skulle jag inte bry mig om ett eller 2 inlägg gick off-topic men med ditt engagemang så ändrar hela tråden riktning.

Varför folk inte bryr sig är för att Jajja är den stora syndaren och ett av få ansikten för ful SEO. Du behöver inte dalta det - oavsett hur fel du än tycker det är.

MrWize 2009-03-14 22:29

Det är väl just det, att det inte är "så få ansikten", som ni verkar tro ... Jajja är bara en i mängden.

WebboT 2009-03-14 22:53

Citat:

Originally posted by MrWize@Mar 14 2009, 16:29
Det är väl just det, att det inte är "så få ansikten", som ni verkar tro ... Jajja är bara en i mängden.
Om du hade bemödat dig med att söka här i forumet, så hade du insett att flera andra seo-företag har "hängts ut" i många trådar. ;)

Sök på "MediaAnalys" till exempel.

Varför skulle alla företag "hängas ut" i denna tråden?

MrWize 2009-03-15 11:22

Jajja, Media Analys, Aldus ... men, Guava & de andra "som anses vara seriösa"? De håller ju på likadant. Se bara Westpeaks VD som vid sidan av har bloggdropper.se och där kan vi verkligen snacka om sblogs, värsta skitinnehållet i deras nätverk av sblogs, mycket värre än de som hittats den senaste tiden

Om alla kunde förstå att seo, vad man än tycker och tänker om det, behöver en bra off-page för att bli lyckad. Då krävs det att man skapar inlänkar, mot google riktlinjer, men inlänkar behövs. Säger någon något annat vilseleder den personen oss alla ... men det är så det borde vara i "en perfekt värld" och det är en utopi, tyvärr. Därför, krävs det att man testar olika saker och så länge de fungerar så kör man på med det, även om det råkar vara att skapa flera tusen bloggar på aftonbladet.se, blogg.se, wordpress.com, blogspot.com och alla andra gratistjänster som finns till förfogande

/Patrik Berggren

MrWize 2009-03-15 11:24

Citat:

Originally posted by WebboT@Mar 14 2009, 23:53

Varför inte? Varför ta diskussionen, samma diskussion, flera gånger. Det enda som kommer bytas ut är själva företagsnamnet/personen/personerna som gjort seo arbetet.

Är det inte bättre att dra upp alla bolag direkt och granska och diskutera detta fenomen. Jag lovar. det blir inte många seo företag kvar som får "epitetet seriösa".

/Patrik Berggren

pokerstjärna 2009-03-15 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av MrWize
Citat:

Ursprungligen postat av WebboT

Varför inte? Varför ta diskussionen, samma diskussion, flera gånger. Det enda som kommer bytas ut är själva företagsnamnet/personen/personerna som gjort seo arbetet.

Är det inte bättre att dra upp alla bolag direkt och granska och diskutera detta fenomen. Jag lovar. det blir inte många seo företag kvar som får "epitetet seriösa".

/Patrik Berggren

Mrwizeguy :lol:
Då kan du börja på en sådan granskning, vad skulle det tjäna något till? Majoriteten av kunder som köper seo tjänster hänger inte på wn eller seo-forum och läser inte nyheter och debattinlägg.
nej, shycsta kort ska man köra med. Men orka hetsa upp sig så pass som du gör.

htiawe 2009-03-15 18:21

MrWize: Så vi ska ha en tråd om alla SEO-företag, en tråd om alla webbhotell, en tråd om alla affiliators osv?

Jisses.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson