![]() |
I dag lanserar Google vad man kallar intressebaserade annonser. Det innebär att surfmönster kartläggs under lång tid för att presentera skräddarsydd reklam.
http://www.idg.se/2.1085/1.217165/google-s...a-dig-i-manader *** Det finns väl en anledning till att man aldrig blir utloggad om man loggat in på någon av Googles webbplatser... Det är det säkert fler än jag som noterat! |
Citat:
|
Att du stannar inloggad, är förmodligen för att du kryssat i "Kom ihåg mig".
Kryssar jag inte i den, och stänger webläsaren, så får jag snällt logga in igen. |
Citat:
|
Citat:
|
Detta kommer väl kanske inte så mycket som en chock? Jag menar vi har ju länge fått leva med att google "läser" våra mail och ger oss reklam som matchar innehållet i mailet (Gmail pratar jag om).
Tanken kan jag dock tycka är god om uppgifterna inte missbrukas, upplevelsen på nätet kommer ju kunna föbättras både för annonsörer och den som surfar, det är trotsallt sådant som man är intresserad av som man vill få erbjudanden om. T.ex. ska jag köpa en tv eller liknande då önskar jag ju att jag skulle kunna skriva på brevlådan "Nej tack till reklam men gärna erbjudanden om hemmelektronik". Mvh Tobias |
Det här är väl ingenting nytt. Gammal doubleclick teknik som kommer i användning igen. Det här kanske gör att man får lite mer pengar på adsense.
|
Jag trodde dom redan gjorde detta. Eftersom Google har tillgång till vilka sajter jag besöker (såvida jag inte väljer bort deras cookies) så är det ju klart att ett annonsnätverk bör utnyttja denna information för att öka relevansen bland annonserna.
|
Citat:
|
Citat:
|
Tack tartareandesire =)
|
Jag tycker det här är en dålig ide och att Google missbrukar sin ledande ställning.
Jag tror detta är lika smart som DRM, man prackar på användarna/kunderna något de inte vill ha (övervakning i det här fallet) vilket kommer medföra att användarna/kunderna vänder annonserna ryggen och installerar adblocker (om de inte har gjort det). Det här ger nog lite fler klick i början men kommer i längden skada förtroendet för annonser och Google-produkter vilket i slutänden kommer skada oss webbsideägare. |
Citat:
Att google analyserar dig och försöker hitta vad det är du söker (vilket är googles jobb från början) så ser jag inte varför vi skulle tappa förtroendet bara för annonerna matchar oss ännu lite bättre. Låt oss säga jag hänger på en community för ASP.NET dag ut och dag in och jag sen slänger iväg en sök efter webhotell, då vill jag med ganska hög sannorlikhet inte se de webhotell som enbart erbjuder PHP... väldigt enkelt exempel men det var ett case iaf :) Offtopic kan dock vara "Gör google oss dummare?" ;) http://internetworld.idg.se/2.1006/1...r-vi-av-google Mvh Tobias |
Tycker det är en ganska bra liknelse.
I Googles fall vill folk ha relevanta annonser men man vill inte bli kartlagd och registrerad. Då vill man hellre inte ha några annonser alls. När det gäller DRM ville folk ha musik men blev då påprackade rootkit och spion ware. Och då väljer man helt enkelt att inte köpa den musiken. Det är samma sak som man ser om och om igen. Ett tag var popups populära och missbrukades framför allt för reklam vilket medförde att webbläsarna kom med förinstallerade popupblockers då användarna tröttnat. Ett tag var det även populärt med blinkade flashannonser vilket slutade med att många valde att inte installera flash. Det är stor skillnad på att analysera en sida och sen visa annonser för en anonym användare och att registrera och övervaka allt som användaren gör på nätet och visa annonser utifrån detta. Har vi lärt oss något från debatten om FRA, datalagringsdirektivet osv så är det att folk inte gillar att bli övervakade på nätet och har vi lärt oss något av vår korta men intensiva it-historia så är det att användare väljer bort det man anser vara störande eller integritetskränkande. Därför höjer jag redan nu ett varnande finger för att detta (googles nya tilltag) i det korta loppet kommer ge ökade inkomster men i det långa loppet kommer skada det gratis annonsfinansierade nätet som affärsmodell då folk i högre grad kommer spärra google annonser. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson