WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vart är mina domäner? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35666)

crazzy 2009-03-11 02:05

Loggade precis in på .SE's domänhanterare eftersom en av mina domäner inte verkade ha hamnat hos någon registrar.
Tittar i domänlistan och ser EN domän! Vart är dem övriga runt 10 domänerna som låg där tidigare?
Försöker jag begära ut inloggningsuppgifter för domänerna gnäller domänhanteraren om att den inte hittar dem..

En annan fråga om domäner, fick inte surftown bli registrar eftersom jag fått mail från .SE att den domän jag hade där
hade fått .SE Direkt som registrar? Jag har kryssat i den där fina rutan hos surftown att tillåta dem som registrar.
Det gjorde jag nog för två eller tre veckor sedan...

Network 2009-03-11 03:39

Citat:

Originally posted by crazzy@Mar 11 2009, 02:05
Loggade precis in på .SEs domänhanterare eftersom en av mina domäner inte verkade ha hamnat hos någon registrar.
Tittar i domänlistan och ser EN domän Vart är dem övriga runt 10 domänerna som låg där tidigare?
Försöker jag begära ut inloggningsuppgifter för domänerna gnäller domänhanteraren om att den inte hittar dem..

Om du inte har gjort det, så gör en whois, så ser du vem som blivit den nya registraren för domänerna. Själv har jag fyra stycken domäner som blev utan val av registrar och således fick SE-Direkt som registrar istället. Så det blir väl till att göra en flytt inom kort..
För övrigt så plockade Binero ett par av mina domäner som var köpta hos Loopia (och som även var indikerade med Loopia). Något jag tolkar berodde på att domänerna använde Bineros DNS-servrar (i så fall aningen fult, men ingen skada skedd).

crazzy 2009-03-11 11:02

Verkar som att alla har fått binero som registrar utom då den som låg på surftown.
Kasst av surftown att inte bli en registrar. Men försvinner domänerna från domänhanteraren om dem inte har .SE Direkt? Och hur väljer jag en registrar, jag hittar inte det i domänhanteraren?

emilv 2009-03-11 11:35

Det är din registrar som styr allt vad gäller domänerna. .SE Direkt är inget annat än en registrar och då ser du bara domäner som ligger hos den registraren i deras domänhanterare.

För att flytta till en annan registrar kontaktar du den du vill flytta TILL så hjälper de dig. Om du vill vara förberedd så hämtar du ut en auktoriseringskod (authcode) från din nuvarande registrar innan du kontaktar den nya registraren.
I stort sett går ett byte av registrar till som så att du skaffar avtal med den blivande regsitraren, hämtar ut authcode från den gamla, ger authcode till den nya och så flyttar den nya registraren över domänen till sig.

Network 2009-03-11 11:49

Citat:

Originally posted by crazzy@Mar 11 2009, 11:02
Verkar som att alla har fått binero som registrar utom då den som låg på surftown.
Kasst av surftown att inte bli en registrar. Men försvinner domänerna från domänhanteraren om dem inte har .SE Direkt? Och hur väljer jag en registrar, jag hittar inte det i domänhanteraren?

Allting är numera decentraliserat, du hanterar domänen genom din registrar nu.
För att välja registar (göra en flytt) så skall man lägga till domänen i sitt konto hos den registraren du vill använda och sedan låsa upp (med auth-kod) den hos den förra. Men för säkerhetsskull ta och kika på hjälpavsnitten som finns i domänhanteraren.

edit: långsammast istan

oloflolof 2009-03-11 16:54

Citat:

Originally posted by emilv@Mar 11 2009, 11:35
Det är din registrar som styr allt vad gäller domänerna. .SE Direkt är inget annat än en registrar och då ser du bara domäner som ligger hos den registraren i deras domänhanterare.

Så man kan inte se sina domäner på IIS längre om man har någon registrar? Hur ska man då hålla reda på alla domäner :S ?

Sen en fråga till.

Om jag gör en whois på någon av mina domäner står det såhär.
Citat:

holder: * * * * * olooloXXXX-XXXXX
Innan stog det alltid något sånthär.

oloffrXXX-XXXX (X = någon siffra)
Varför är detta ändrat?

Oskar G 2009-03-11 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof
Citat:

Ursprungligen postat av emilv

Så man kan inte se sina domäner på IIS längre om man har någon registrar? Hur ska man då hålla reda på alla domäner :S ?

Sen en fråga till.

Om jag gör en whois på någon av mina domäner står det såhär.
Citat:

holder: * * * * * oloolo3139-00001

Innan stog det alltid något sånthär.

oloffrXXX-XXXX (X = någon siffra)
Varför är detta ändrat?

Företag: Tre första från förnamn + tre första från bolagsnamn
Privatperson: Tre första från förnamn + tre första från efternamn

...i ditt fall hade du tydligen skrivit Olof Efternamn både som kontaktperson och företag därav olooloXXXX-XXXXX

tartareandesire 2009-03-11 17:26

Decentralisering är bra i teorin men fungerar sällan bra i praktiken.

Jag råder nog alla att se över sina .se-domäner en och en för att se till att allt står rätt till nu.

oloflolof 2009-03-11 17:29

oskarg:

Detta har hänt nu när dom ändrade affärsmodell. Märkligt. Det är sånt här man ska ta kontakt till sin registrar så fixar dom det va?

Sen om man inte har kvar domänhanteraren där man kan se alla ina domäner. Finns det något bra ställe om man har lite olika registrar?

(Man kan ju alltid skriva upp dom själv. Men jag tyckte det var så skönt när man såg alla sina på domänhanteraren.)

Anders Larsson 2009-03-11 20:06

Det som tidigare var IIS domänhanterare finns ju numera hos den registrer du har valt.

Henrik Larsson 2009-03-11 21:11

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Mar 11 2009, 18:26
Jag råder nog alla att se över sina .se-domäner en och en för att se till att allt står rätt till nu.
Jag instämmer. Hittills har jag märkt att en av mina .se-domäner flyttades till en registrar som jag varken indikerat eller tecknat registrar-avtal med. Jag är och har aldrig varit kund hos denna registrar. Dessutom har alla mina andra domännamn som inte ligger hos .SE-direkt fått unika kontakt-id:n trots att majoriteten ligger hos samma registrar, så nu får jag ägna helgen åt att gå igenom alla .se-domäner en efter en för att få ordning på allt. Skulle inte den nya affärsmodellen förenkla saker och ting?

Isak 2009-03-11 21:43

Samma for mig. Bade angaende flytt till ny icke vald registrar samt gallande kontaktid.

Internet Sweden 2009-03-11 23:01

Respektive registrar har tankat hem de domäner de meddelat (intygat) till .SE att de har inhämtat bekräftade slutkundsavtal för.
(En indikering inifrån den tidigare domänhanteraren räcker alltså inte!)

Vilken registrar som gjort anspråk på dig och din domän hittar du längst ner efter "Registrar" vid en namnslagning på
http://www.iis.se/domains/domainandcontactsearch (dvs den vanliga webwhoisen på iis.se)

Strukturen på hur kontakt-IDn är uppbyggda bestämmer numera respektive registrar (utifrån vissa ramar).
De som flyttats över till .SE Direkt har oförändrade IDn.

Om en kund anser sig ha hamnat hos fel registrar, bör man först ta kontakt med önskad registrar och se till att man skapar ett konto hos denne
(om man inte har ett konto sedan innan).

Efter detta tar man kontakt med den registrar man felaktigt hamnat hos (eller av annan anledning vill lämna) och begär ut sin auktoriseringskod för domänen.
Denna kod meddelar man sedan registraren som man vill flytta till, som då kan flytta över domänen helt smärtfritt.

Om innehavare anser att en registrar osant intygat en avtalsbekräftelse med dig eller på annat sätt orsakat obehag, kan .SE´s kundtjänst bistå med klagomålsblanketter.

Henrik Larsson 2009-03-11 23:10

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Mar 12 2009, 00:01
Om innehavare anser att en registrar osant intygat en avtalsbekräftelse med dig eller på annat sätt orsakat obehag, kan .SE´s kundtjänst bistå med klagomålsblanketter.
Jag pratade med .SE:s kundtjänst idag och budskapet var ungefär att jag fick reda ut det här helt själv och att de egentligen inte hade något att göra med det. Jag försökte framföra klagomål mot registraren ifråga och ville veta hur detta gick till (eftersom registraren ifråga inte verkade bry sig om hur det gick till), men det var .SE:s kundtjänst inte direkt intresserade av att ta emot och inte heller hänvisades det till någon klagomålsblankett. Aja, får väl ställa mig i den odefinierat långa telefonkön utan pausmusik imorgon igen då...

Isak 2009-03-11 23:19

Precis min erfarenhet. IIS support ar extremt nonchalant. Typiskt monopolforetag.

Ett problem med den nya affarsmodellen ar ju att overblicken pa domanerna forsvinner. Stor problem om man har manga domaner.

Speciellt nar man inte kan lita pa att systemen fungerar som det ar tankt. Om man inte har egna noteringar pa sitt domaninnehav ar det ju mycket latt att tappa domaner.

Det verkar ju tex vara valdigt manga som fatt domaner flyttade till registrarer de ej valt sjalva. Sa lange man marker det kan man ju med lite extraarbete reda upp det hela men det maste ju vara manga som missar detta. Eftersom sen domanen hamnat i felaktig agares konto sa ar det ju denna felaktiga person som kommer att fa mail om att betala rakning och fornya domanen vilket han ju troligen lar strunta i da det inte ar hans doman. Detta leder ju sen till att domanen ej fornyas. Eftersom domannamn kan ha ett mycket stort varde ar ju detta en allvarlig brist.

Internet Sweden 2009-03-11 23:51

Citat:

Originally posted by Isak@Mar 12 2009, 00:19
Eftersom sen domanen hamnat i felaktig agares konto sa ar det ju denna felaktiga person som kommer att fa mail om att betala rakning och fornya domanen vilket han ju troligen lar strunta i da det inte ar hans doman. Detta leder ju sen till att domanen ej fornyas. Eftersom domannamn kan ha ett mycket stort varde ar ju detta en allvarlig brist.
@Isak - Jag tror att du missförstått att en domän skulle byta innehavare bara för att den hamnat hos "fel" registrar?

Kruger 2009-03-11 23:55

Tydligen fanns det en del registrars som inte hade kolla alls...

Ett par av mina domäner (snappade) hamnade hos registrarer jag ej haft något att göra med.
Efter lite undersökning visade det sig att om en person godkände registrarens avtal så gällde det alla domäner i dennes web/dns-konto... och då tankade registraren hem dem... oavsett om det var den riktiga ägaren / gamla ägaren eller annan. (i mitt fall den gamla ägaren)

Som tur så står man fortfarande som holder :)

Aja.. kunde varit värre...

Isak 2009-03-12 00:19

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:

Ursprungligen postat av Isak
Eftersom sen domanen hamnat i felaktig agares konto sa ar det ju denna felaktiga person som kommer att fa mail om att betala rakning och fornya domanen vilket han ju troligen lar strunta i da det inte ar hans doman. Detta leder ju sen till att domanen ej fornyas. Eftersom domannamn kan ha ett mycket stort varde ar ju detta en allvarlig brist.

@Isak - Jag tror att du missförstått att en domän skulle byta innehavare bara för att den hamnat hos "fel" registrar?

Tror det ar du som missforstar.

Vad som hande tex oss ar alltsa att for typ 2 ar sen sa hade en av vara domaner en annan agare via en annan registrar. Nar den agaren slutade fornya domanen sa lag den anda kvar bland hans andra domaner i kontot hos den registraren fast vi kopte domanen hos en ny registrar. Detta ar nagot som hander valdigt ofta da valdigt manga registrarer ej har system for att deleta domaner fran kunders konton.

Vid den nya affarsmodellen sa tog sen registraren i fraga over ALLA domaner i den tidgare agarens konto. Inklusive den doman som nu var var.

Sa var doman hamnade alltsa i ett konto hos en registrar vi aldrig anvant tillsammans med den gamla agarens alla andra domannamn. Detta webhotell kommer ju sen att kontakta agaren av KONTOT via kontots registrerade mailadress nar domanen ska fornyas. Alltsa inte oss.

Domaner ar vardehandlingar och om en bank skotte dina aktier eller pengar pa samma nonchalanta satt som IIS skott detta tror jag inte du skulle vara speciellt imponerad.

Internet Sweden 2009-03-12 06:57

@Isak - Jag försöker förstå din smått otroliga historia och kan väl bara se två orsaker - endera skedde det inträffade innan auktoriseringskoder infördes för en rad TLDer.
Eller så handlar det om försummelse/ missbruk av auktoriseringskoder.

En auktoriseringskod är förbrukad när den använts för .se-domäner och väl använd, så genereras en ny - det är alltså en unik kod för varje domän.

Det framgår inte om du nyregistrerat en domän eller om du köpt dem av annan innehavare - vilket känns viktigt i sammanhanget.

Men för .se-domäner (typ 2 år senare) gäller att det finns en unik kod kopplad till varje domän. Ägarbyte av domäner kan ENDAST ske mellan två innehavare som ligger hos SAMMA registrar.
Dvs såväl överlåtande som övertagande innehavare. När en kod sedan är använd, så genereras en ny unik kod för den domänen.

Jag kan alltså inte se att det ens finns någon risk för den situation som du beskriver för .se-domäner - Men problemställningen är helt ny för mig och det kan ev. finnas aspekter som jag inte ser här och nu.

Isak 2009-03-12 08:20

Detta ar ingen gammal historia utan hande precis nu under inforandet av IIS nya modell. Jag orkar dock inte med att forsoka overtyga dig om saken eftersom jag sett hur diskussioner med dig har urartat i tidigare tradar :). Det ar OK om du inte tror pa det hela. Nagra fortydliganden till ovriga intresserade dock

1) Agarbyte har inget med denna historia att gora
2) Det ar mkt vanligt att domaner finns kvar i gamla agarens konto hos registrarer. Den som snappat mycket domaner och sen forsokt lagga till dem i sitt eget Loopiakonto stoter pa detta problem valdigt ofta.
3) Vart fall galler domanen steroid.se som registerades av oss 2007-05-09
Innan vi kopte den hade den dock haft en annan agare hos domeneshop.no
Under hela tiden fran 2007-05-09 och framat har sen domanen legat kvar i denna gamla agares konto. Detta ar dock inte alls ovanligt och hander som sagt mycket ofta. Det har ju ingen praktisk betydelse eftersom vi har haft full access till domanen via IIS osv.
4) Problemet uppkommer alltsa med IIS nya affarsmodell. Domaneshop slarvar och skickar in till IIS att de ska overta ALLA .se domaner som hor till detta konto.
5) IIS har ingen kontroll utan godkanner direkt
6) Nar vi forsoker flytta domanen tillsammans med vara ovriga domaner nekas det eftersom "vi" redan valt en annan registrar
7) UPPREPADE forfragningar hos IIS via mail mots endast av att det ar vart problem och att vi maste kontakta denna registrar vi aldrig hort talas om och reda ut det hela.
8) Sa lange man marker att en doman inte ar dar den borde vara kan man ju gora nagot at det men for dem som har manga domaner eller domaner hos flera olika registrarer ar det ju mycket latt att missa detta.
9) OM man inte marker detta sa kommer ju man sen inte att fa nagra paminnelser av registraren da domanen pa vag att lopa ut eftersom registraren kommer att maila kontaktmailen i KONTOT ej for domanen.

OK, tydligare an sa kan jag inte vara sa jag ger mig dar.

Ska tillaggas att Domaneshop efter ett tag insag problemet och hjalpte till att losa det. IIS gav daremot ingen hjalp alls.

Internet Sweden 2009-03-12 09:19

@Isak - Naturligtvis tror jag på dig, ser ingen anledning till att inte göra det.
Däremot framgick det inte riktigt av ditt tidigare inlägg om vilken typ av domän det handlade om och då du skrev att det handlade om 2 år sedan fick jag för mig att det var en gTLD. Så jag missförstod dig bara.

Visst är det högst beklagligt om och när detta sker, men ur .SE´s perspektiv så har varje registrars VD/Firmatecknare intygat att de har ett bekräftat avtal med innehavaren av domänen.
Detta är förutsättningen för att registraren ska kunna hämta dessa domäner.

När domänen sedan är överflyttad, så slutar också slutkundens avtal med .SE, och aktuell registrars avtal aktualiseras.

Det är alltså inte pga av ovilja som .SE´s kundtjänst hänvisar till inblandade registrarer, utan pga av att det är registrarerna som kan rätta till.
Med tanke på att de flyttats ut ca 400 000 domäner från .SE till registrarer under helgen, så är det sannolikt några som hamnat fel.
Därför hänvisar .SE till registrarerna som kan hjälpa till att lösa denna typ av problem när de uppdagas.

Anders Larsson 2009-03-12 14:01

Jag har ännu ett fall där en .se domän delvis bytt ägare.

Det gäller domänen springförlivet.se som en kompis till mig registrerade hos Loopia och hade under 1 registreringsperiod. Domänen förnyades inte, utan registrerades av en Magnus.

Idag får Johan en faktura från Loopia rörande denna domän. På IIS.SE står Magnus som innehavare, det finns inga andra kontakter angivna, framförallt ingen avikontakt.

Hur kan Loopia koppla ihop en domän som tillhör någon annan, med en tidigare ägare?
Någon form av kontroll på domänerna som man hanterar borde ju ske.

Illa illa, det ska bli spännande att se hur många domäner som "försvinner" på grund av liknande händelser.

crazzy 2009-03-12 14:13

Alla mina .SE domäner verkar ok, förutom då den som surftown inte ville ha med att göra.
Får väl flytta den till binero och sätta dit surftowns namnservrar när jag orkar.
Vill inte flytta just nu eftersom den ska betalas denna månaden och jag inte vill ha onödigt krångel.

emilv 2009-03-12 16:53

Ett stort problem med modellen för avtalsbekräftelsen har varit att ombudet inte med automatik vetat när en domän bytt ägare tidigare (ett problem som löses av den nya affärsmodellen). Vi på Levonline fick också med några domäner som vi absolut inte skulle ha, på grund av att domänen fanns kvar på fel ägare i våra system och våra kunder har bekräftat att de varit ägare till dessa domäner.

Det är svårt att kontrollera också eftersom det i vårt fall var en försvinnande liten del av domänerna och de fångades inte upp av våra stickprov.

Det bästa, tror jag, är att se fördelarna med den nya affärsmodellen (.SE:s monopol på support försvinner, en enda kontakt för allt rörande ens webbvistelse etc) och se detta som ett misstag i vårt (IIS:s och registrarernas) gemensamma arbete. Världen går inte under av detta - rent tekniskt fungerar alla sajter fortfarande och det går att rätta till genom att göra en transfer.

Om du hamnat hos fel registrar gör du så här för att byta:
1. Ta kontakt med den registrar du hamnat hos och förklara att du hamnat fel. Be om en auktoriseringskod (authcode).
2. Ta kontakt med den registrar du skulle varit hos och ge dem din authcode så kan de transferera/flytta domänen.

Angående att alla domäner fått nya kontakt-ID:n så beror det på att det var så vi registrarer fick domänerna från IIS med unika, nygenererade kontakt-ID:n. Inte en enda kontakt hade mer än en domän efter övergångshelgen i vårt system. Lite rörigt, men det ska inte vara något du som domänägare behöver tänka så mycket på.

Anders Larsson 2009-03-13 10:38

Citat:

Originally posted by emilv@Mar 12 2009, 17:53
Världen går inte under av detta - rent tekniskt fungerar alla sajter fortfarande och det går att rätta till genom att göra en transfer.
Jag tror du förenklar situationen lite för dig. Många företag som inte har webb som sin huvudsakliga verksamhet har antagligen varken listor över sina domäner eller vet ens om bytet av affärsmodell.

När det helt enkelt inte kommer någon faktura kommer domänen att förfalla och leda till avaktivering.

Hur ska man som ägare agera då? IIS har inget ansvar längre, en registrar som man kanske aldrig har varit i kontakt med hanterar domänen. Tror det kommer att bli en hel del strul med detta i början.

Givetvis är övergången positiv på längre sikt.

eng3l 2009-03-13 11:18

Vissa registrarer kan ha skapat nya innehavarkontakter utifrån den data de hade i sina kontrollpaneler eller liknande. På detta sätt kan detta scenario ha uppstått.

/Johannes

Zittan 2009-03-14 14:55

Om samtliga registrarer gör det rätta och skickar ut fakturan till de uppgifter som finns i IIS whois, och som är det riktiga så är detta inget problem. Men arbetar registrarerna på detta sätt?

Max 2009-03-14 19:26

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Mar 12 2009, 15:01
Jag har ännu ett fall där en .se domän delvis bytt ägare.
Det gäller domänen springförlivet.se som en kompis till mig registrerade hos Loopia och hade under 1 registreringsperiod. Domänen förnyades inte, utan registrerades av en Magnus.
Idag får Johan en faktura från Loopia rörande denna domän. På IIS.SE står Magnus som innehavare, det finns inga andra kontakter angivna, framförallt ingen avikontakt.
Hur kan Loopia koppla ihop en domän som tillhör någon annan, med en tidigare ägare?
Någon form av kontroll på domänerna som man hanterar borde ju ske.
Illa illa, det ska bli spännande att se hur många domäner som försvinner på grund av liknande händelser.

Jag tror att detta helt enkelt beror på att Loopia har system och rutiner som suger. Jag får fortfarande ibland fakturor på domäner som jag tidigare valt att inte förnya, aldrig fick (och som alltså har annan ägare eller ingen ägare). En del av dem har jag säkert betalt av misstag... Det är väl inte otroligt att det är en liknande situation hos andra ombud också.

Anders Larsson 2009-03-14 20:19

Citat:

Originally posted by Zittan@Mar 14 2009, 15:55
Om samtliga registrarer gör det rätta och skickar ut fakturan till de uppgifter som finns i IIS whois, och som är det riktiga så är detta inget problem. Men arbetar registrarerna på detta sätt?

Det *ÄR* ju ett problem, eftersom det redan skickats fakturor till tidigare ägare.

Thor 2009-03-14 20:56

Detta har uppenbarligen inte funkat som det ska, flera av mina .se har hamnat hos både Binero och SE Direkt trots att jag angivit Loopia som förhandsval på alla mina domäner.

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Mar 11 2009, 23:01
Kan man klaga på SE Direkt på denna blankett?

Thor 2009-03-14 21:00

och en annan sak, varför har jag nu en miljard användar-ID hos IIS igen efter att äntligen lyckats samla alla mina .se på ett och samma konto?

emilv 2009-03-15 01:02

Citat:

Originally posted by Thor@Mar 14 2009, 22:00
och en annan sak, varför har jag nu en miljard användar-ID hos IIS igen efter att äntligen lyckats samla alla mina .se på ett och samma konto?
För att varje domän fick en helt egen kontakt av IIS vid bytet av affärsmodell. Detta är inget som den nya affärsmodellen kräver men IIS valde att göra så.

FredrikMH 2009-03-15 03:33

Citat:

Originally posted by Thor@Mar 14 2009, 20:56
Detta har uppenbarligen inte funkat som det ska, flera av mina .se har hamnat hos både Binero och SE Direkt trots att jag angivit Loopia som förhandsval på alla mina domäner.
Och jag är i en omvänd situation. Jag godkände Binero att ta hand om domäner - vilket det gjorde. Jag godkände inte när Loopia skickade ut sitt mail men ändå så har de lyckats lägga beslag på dem :)

Inget större problem för mig då jag har "hyffsad" koll på vilka domäner jag har.

Internet Sweden 2009-03-15 09:10

Återigen - Ett förhandsval (indikering i domänhanteraren) skapar ingen avtalsrelation mellan innehavare och registrar och om registraren inte har en avtalsrelation med slutkunden för domänen så kan de heller inte "hämta ut" domänen från registret.
För dessa domänen klev då .SE Direkt in som ett "skyddsnät" så att inga domäner blev "herrelösa".

Sen att flera registrarer låtit slutkunder avtala för samtliga domäner i sitt konto kan givetvis ha ställt till problem, speciellt om det inte innan rensats ut de domäner som kontoinnehavaren inte längre är registrant för. (Sannolikt är det orsaken till flera fall som tas upp i tråden)

Men i dagsläget har .SE Registry INGA avtalsrelationer med slutkunder! (dvs som innan övergången till ny affärsmodell)

De som inte blev "hämtade" av registrarer vid affärsmodellsövergången, landade istället hos registraren ".SE Direkt".

.SE Registry är alltså registret och .SE Direkt är en registrar, precis som Loopia, Binero och Crystone mmfl.

För den som är osäker på hur det hela gått till och varför, så rekommenderas: http://www.iis.se/docs/FAQ_innehavare_080402.pdf som beskriver detta bra för innehavare.

Thor 2009-03-16 00:44

ok, får väl försöka kontakta diverse registrarer, men samtidigt tycker jag det är konstigt att IIS kan lämpa över det avtal jag har (hade innan förändringen) med dem till en annan registrar utan mitt medgivande och sen avsvära sig ansvaret. Jag har (hade) avtal med Loopia, Binero och IIS i och med att jag tidigare köpt domänerna via dem. Jag har sedan på IIS's inrådan gjort ett förhandsval av framtida registrator. Jag har även lagt in alla mina domäner på mina Loopia konton. Jag har ej godkänt några avtal om framtida hantering med varken Binero eller SE Direkt. Ändå har IIS på något sätt tagit sig rätten att avtala med dessa åt mig samtidigt som de avsäger sig allt ansvar.

"Gör om, gör rätt" är nog en lämplig uppmaning här.

Citat:

Ett förhandsval (indikering i domänhanteraren) skapar ingen avtalsrelation mellan innehavare och registrar och om registraren inte har en avtalsrelation med slutkunden för domänen så kan de heller inte "hämta ut" domänen från registret.
1/ varför då begära att man gör detta förhandsval?
2/ tydligen kunde registraren hämta vilka domäner som helst.

Helix 2009-03-16 01:41

Någon som vet?

Hur kan jag nu få en lista över alla mina .SE domäner och ombuden de ligger hos? Jag vill verkligen se att ingenting har missats och hamnat hos ett ombud jag inte vill ha.

Innan kunde jag i alla fall dra ut en lista från domänhanteraren, men nu är det omöjligt att veta var alla domäner hamnat och om man missat någon domän och nu ligger den hos ett ombud som man inte vill ha ....

Internet Sweden 2009-03-16 11:37

Citat:

Originally posted by Thor@Mar 16 2009, 01:44
ok, får väl försöka kontakta diverse registrarer, men samtidigt tycker jag det är konstigt att IIS kan lämpa över det avtal jag har (hade innan förändringen) med dem till en annan registrar utan mitt medgivande och sen avsvära sig ansvaret. Jag har (hade) avtal med Loopia, Binero och IIS i och med att jag tidigare köpt domänerna via dem. Jag har sedan på IIS's inrådan gjort ett förhandsval av framtida registrator. Jag har även lagt in alla mina domäner på mina Loopia konton. Jag har ej godkänt några avtal om framtida hantering med varken Binero eller SE Direkt. Ändå har IIS på något sätt tagit sig rätten att avtala med dessa åt mig samtidigt som de avsäger sig allt ansvar.

"Gör om, gör rätt" är nog en lämplig uppmaning här.

Citat:

Ett förhandsval (indikering i domänhanteraren) skapar ingen avtalsrelation mellan innehavare och registrar och om registraren inte har en avtalsrelation med slutkunden för domänen så kan de heller inte "hämta ut" domänen från registret.
1/ varför då begära att man gör detta förhandsval?
2/ tydligen kunde registraren hämta vilka domäner som helst.

@Thor - Det du säger stämmer inte, som jag försökt förklara
- .SE har inte "lämpat" över något - utan precis tvärtom - registrarer har inte kunnat hämta hem någon slutkunds avtal såvida inte VD/firmatecknare skrivit under att de har ett nytt avtal (enligt de nya villkoren) med respektive innehavare för respektive domän de nu hämtat.
Denna procedur har varit väldigt omfattande och ett gediget arbete har skett från .SE´s sida, vad gäller kontroller och budskap (utskick).
Ett antal registrarer har behövt se över och rätta till sitt handhavande av ovan.

1/ Indikeringen som skett från .SE´s tidigare domänhanteare har gett registrarer listor på innehavare som de kunnat kontakta för att erbjuda slutkunden ett avtal enligt kundens indikering.
2/ Registrarer har kunnat hämta de domäner som VD/Firmatecknare intygat att de har ett avtal med innehavaren för.

Men oavsett om denna procedur skulle göras om, som du önskar, så skulle det inte förändra något, utan situationen skulle uppstå igen.

Vidare så har samtliga innehavare sedan tidigare varit avtalsbundna till .SE, av den anledningen har domäner som inte hämtats ut av andra registrarer med automatik hamnat hos .SE Direkt (som har samma organisationsnummer som tidigare).
Men pga av affärsmodellsbytet så hostar registret (.SE registry) inte längre ett enda slutkundsavtal
- utan alla slutkunder som registrarer inte lyckats binda upp genom slutkundsavtal har då hamnat hos .SE Direkt (enligt kundens tidigare avtal).

Men låt mig också säga att det står varje innehavare att fritt gå till .SE Direkt (domänhanteraren) och hämta auktoriseringskoden för domänen och delge den till annan registrar som då lätt kan flytta över domänen till sig.
Att ge bilden av att .SE Direkt "roffat åt sig" andra registrarers kunder är faktiskt helt uppåt väggarna. Orsaken till att .SE Direkt fortfarande har en stor andel innehavare/domäner är främst för att innehavarna inte känner till förändringen som skett.
naturligtvis också pga av att registrarerna inte varit helt lyckosamma i sina försök att avtalsbinda sina kunder (eller de som förhandsindikerat dem) för .SE-domäner.
Gissningsvis kommer detta löpande att förändras beroende på hur registrarer lyckas attrahera .SE Direkts kunder (och andra) att välja just dem.

I långa loppet tror jag att de flesta kommer att se detta affärsmodellsbyte som något mycket positivt för alla parter.

ztream 2009-03-16 11:41

Jag undrar samma sak som Terabyte. Jag mår dåligt just nu :)

Vissa registrarer har så dåliga system att man inte kan lita på deras data. På gamla IIS-domänhanteraren var det iaf väldigt tydligt med vilka domäner man ägde och när de expirade.

b_andersson 2009-03-16 11:59

Även jag mår inte riktigt bra, ångrar verkligen att jag inte hade bättre ordning på mina domäner, och det känns inte direkt som man kan lita på webbhotellen, hos t.ex Loopia har jag domäner på min lista som jag inte äger, får nog avsätta ett par timmar och inventera så allt som skall finnas med finns med.

Suck!

Nicklas 2009-03-16 12:42

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 16 2009, 11:41
Jag undrar samma sak som Terabyte. Jag mår dåligt just nu
Vissa registrarer har så dåliga system att man inte kan lita på deras data. På gamla IIS-domänhanteraren var det iaf väldigt tydligt med vilka domäner man ägde och när de expirade.

Även jag vill ha svar på var man kan få tag i en lista på mina samtliga domännamn och var dom finns.
Idag dök det upp att jag hade en domän hos domeneshop.no som jag aldrig någonsin har handlat en domän av och aldrig någonsin har indikerat. Hur fan kan något sådant överhuvudtaget hända? Jag såg dagarna innan iis stängde ner att one.com hade försökt blir registrar för några namn ändå hade jag någon veckan innan indikerat samtliga namn hos ett ombud.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson