![]() |
Tjena.
Fick detta idag från en kund som köpt takbox mot faktura via Kreditor: Citat:
Citat:
Jag kommer att köra stenhårt i detta fall, undrar bara hur ni skulle gjort. Kunden är med största sannolikhet inte återkommande oavsett hur jag agerar. /Thomas THL |
Jag skulle vänligen bifoga dina villkor, och påpeka att kunden accepterat dom.
Eftersom det inte handlar om bedrägeri, då kunden uppenbarligen accepterat beställningen och därmed fakturan så har du allt på det torra. När du driver det till inkasso kommer kunden fundera på om det är värt att driva det vidare, mot allt sunt förnuft, eller att bara betala både fakturan och påminnelseavgift och, som du säger, inte handla hos dig igen. |
Jag antar att det också är de själva som fyllt i adressen.
Det är aldrig lönsamt eller bra service att vara otrevlig emot en kund. Om han/hon som beställt tänker betala så är det ju en kund och då tycker jag att det kan vara värt att köra servicestilen. Själv skulle jag bara skriva (på ett trevligt sätt) att ni har ett samarbete med Kreditor och det är deras villkor som gäller och det kan ni inte påverka. De har genom beställningen godkänt era villkor och själva fyllt i adressen. Sen kan man ju fråga sig vilket geni det är som gjort beställningen, man upphör ju aldrig att förvånas. |
Kreditor ändrar ju ibland förfallodatum om kunderna själva kontaktar dem och snällt ber om det. Åtminstone är det intrycket jag har fått. Och 29 kr kanske du kan bjuda på? Problemet är väl att kunden vill ha en helt ny faktura.
Vi hade en kund som blev upprörd av ungefär samma anledning, och vi var tillmötesgående - ändrade datumet samt strök fakturaavgiften. Efter att först ha skickat flera arga mail blev kunden sedan jättenöjd och sa att hon skulle rekommendera oss till sina bekanta. Mitt råd är att om möjligt försöka lösa det, om det inte innebär en jätteförlust för dig. Naturligtvis ska du berätta varför det inte är du som bestämmer villkoren och förklara att du hjälper dem som undantag trots att det kostar dig och säga att du inte kan fortsätta göra undantag för dem i framtiden. Eller typ nåt sånt. |
Citat:
Här är det för solklart vad villkoren säger och de har accepterat det. Komma och gnälla efteråt, vad är det? Skillnad om det var en telefonorder och jag missade upplysa dem om vad som gällde, då hade jag fixat allt direkt, inga problem. |
Jag har lite erfarenhet av e-handel och fakturering men tycker som dig. Det står tydligt i avtalet. Sen kan man fråga sig hur stort problem det är för dem att ha 14 dagars faktura? Och att som företag bråka om en fakturaavgift på 29kr är ju bara tramsigt.
Jag tycker att man som företagare ska vara bussig mot sina kunder, det ger bra goodwill. Men någonstans måste man ju också sätta ned foten och säga ifrån. |
THL; Tycker du gott kan stå på dig, det är upp till kunden att kolla vad som gäller innan man beställer. Visst ska man vara snäll som säljare med, erbjud dem nästa order utan fakturaavgift, eller ge dom denna fakturaavgift i rabatt på nästa order.. eller något liknande.. det är ju trots allt småpengar i sammahanget.
30 dagar = glöm det, skulle man skicka tillbaka alla fakturor som kommer på 10, 14, 20 dagar så skulle vi inte ha några leverantörer kvar.. |
skriv bara att dom accepterat villkoren vid köp och att dom får ta det med den som har accepterat villkoren.
Har haft samma problem företag i storleksordningen större. Tyvärr är det ofta så att dessa inte hinner betala fakturna på 14dagar för att dom ska först in i deras system och sedan dom attesteras av ditten och datten innan betalning sker. |
Man ska alltid lösa problemen på rätt sätt. ;)
|
Min åsikt: Dryg människa som skriver sådana mail, ser det ungefär som en rättighet att bryta mot villkoren; hade kunden varit lite trevligare ("är det möjligt att få 30-dagar på sig att betala istället för 14? Vi/jag/någon missade det i villkoren nämligen, och någon på ekonomiavdelningen fick spader på mig") så tycker jag att det skulle kunna finnas poäng i att ge kunden rätt, men..
(Resonerar enbart utifrån att kunden är ett företag) |
Citat:
Jag skulle papeka avtallet och saga att dom har godkant det samt fyllt i addressen sjalv, skulle ocksa saga att tyvar sa kan du inte gora nagot med denna faktura men eftersom du forstar att dom har missuppfattat avtalet osv sa erbjuder du X% rabbat vid nasta bestallning.. (eftersom du inte ser dom som aterkommande kund sa skadar det inte att forsoka fa tbx dom har men se till att du far in alla dina utgifter.) |
Själv hade jag en kund som var helt tokig över en påminnelseavgift på 50 kr när hon inte hade betalat fakturan. Hon skrev att hon hade läst villkoren med att hon inte i sin vildaste fantasi hade kunnat tro att det faktiskt bara var 14 dagar kredittid. Hon undrade om vi trodde att hon hade en heltidsanställd ekonom, eller hur vi kunde tro att hon skulle ha möjlighet att betala en faktura mitt i veckan. Hon menade att vi inte fick sälja till privatpersoner med endast 14 dagars kredittid (hon var alltså privatperson).
Jag svarade att det var tråkigt, men att vi skulle vara tvungna att avstå henne som kund i framtiden och att hon skulle betala fakturan innan den gick till inkasso. Har man problem att betala en faktura på 14 dagar så får man väl ta påminnelseavgiften på 50 kr. Svårare än så behöver det inte vara. Vissa människor vill man inte ha som kund. Jag har varit i situationer då jag gått med på idiotiska krav från kundens sida och det brukar normalt bara eskalera och bli värre och värre. Tillslut sitter man med en massa kostnader och en kund som fortfarande är sur över ingenting. |
Man ska gå på magkänsla när det gäller sådana ärenden. Många gånger kan man missa en riktigt bra kund och en bra referens när man försöker vara som storföretaget och följa sin policy till punkt och pricka.
Hellre att bjuda på några extra dagar, kanske även ta bort fakturaavgiften. Jag bjuder många gånger även på påminnelseavgiften när kunden ringer och förklarar att deras system inte tillåter betalningar på kortare tid, bara dumt att tappa bra kunder för 50 kr. Säger magkänslan att det är en kund som strular för att det känns rätt så är det bara att sätta hårt mot hårt. |
Onkelborg: Exakt min åsikt, lite trevligare ton och jag hade förmodligen försökt fixat något.
Hade det varit en privatperson hade jag också försökt fixat något. Här är mitt svar till Maria på ekonomiavd.: Citat:
|
Lustig formulering att slänga in efter beställningen är gjord? : )
"Vi på S*****c AB accepterar inga faktureringsavgifter." "Tack för chokladen vi beställde, den var god. Men vi på S*****c AB accepterar inte priset utan vill bara betala hälften. Eller inget alls." |
Citat:
Blä, så trött man blir på kunder ibland. Jag brukar som sagt alltid fixa så att kunden blir nöjd i slutändan, men det innebär ju inte att jag inte måste sparka i väggen för att avreagera mig och uppbåda all min viljestyrka för att avhålla mig ifrån att åka hem till kunden och hälla in fem burkar av fjolårets surströmming i brevinkastet. För övrigt ett jättebra svar du skrev till dem tycker jag. Helt neutralt och utan att upplevas som otrevligt. |
Och så kom svaret tillbaka, jag svarade tillbaka:
Citat:
|
Spännande tråd.
Jag tycker att du hanterar saken helt rätt. Det skall bli intressant att följa detta. |
Case closed!
Jag fick tillbaka ett svar att de betalar fakturan på 14 dagar, jag skickade tillbaka ett tack och önskade en trevlig vinter/vår. Maria skickade då tillbaka ett "Tack detsamma :-)" Fick även ett mejl från Magnus (beställaren) som bad om ursäkt för allt strul. Han avslutade med att han i allafall var nöjd med takboxen.. :) Alla glada! |
Citat:
|
Roligt att du delar med dig, kul läsning.
|
Roligt att det löste sig för er båda :)
|
Citat:
Att som mindre/medelstort företag bråka om 14dgr/29kr ser rätt löjligt ut, i alla fall i mina ögon. Stora företag är däremot en annan fråga, som redan påpekats i tråden har de ofta segdragna rutiner för betalning av fakturor och dylikt. Jag jobbade själv ett tag på ekonomiavdelningen på en koncern med miljardomsättning, och där var det helt omöjligt att få en faktura konterad, attesterad och godkänd snabbare än 30 dagar... |
Håller med Gustav-börjar man gå med på "specialare" slutar det oftast med att det bara rullar vidare.
Vi har rutiner på att oavsett orsak till kundretur lägger kunden ut porto och har vi gjort fel regleras det i efterhand. En tjej bad extra extra snällt om en snabbare lösning pga regnväder och barnen behövde nya regnställ-vi skickade ny vara med returpåse. Veckan därpå kom en annan kund med ett mail om ångrat köp och ville ha en returpåse varpå vi drog rutinerna för detta dvs att hon lägger ut för portot. -Menar ni att det är era rutiner? Hur kommer det sig då att min kompis fick annan behandling i förra veckan. Puh På så sätt blir det många kostsamma specialare och alla rutiner faller-vilket oavsett servicevilja inte är rimligt. Visst vill vi alla ha glada, nöjda kunder men vi ska ju faktiskt leva av verksamheten också. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson