WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gnäll från ekonomiavd. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35631)

THL 2009-03-09 19:48

Tjena.

Fick detta idag från en kund som köpt takbox mot faktura via Kreditor:

Citat:

Hej!

Vi på S*****c AB accepterar endast 30 dagar netto, vi accepterar heller inga faktureringsavgifter och ber Er därför att flytta fram betalningsdatumet samt dra av avg. på Era fakturor.

Ändra också Er fakturaadress till:
S*******C AB
Box 965

123 45 Ankeborg

Var vänlig kreditera Er faktura 4 **** **** 9667 1979 med kundnr 5562****05 och sänd oss en ny debetfaktura med rätta uppgifter.

Är tacksam om ni ändrar detta i erat system och återkommer med bekräftelse.

Mina TYDLIGA villkor under fliken "Köpvillkor":
Citat:

Betala mot 14-dagars faktura
Du får hem en faktura till din adress och betalar den inom 14 dagar.
Vi använder oss utav Kreditors Fakturera mig, läs mer om villkoren direkt på deras hemsida www.faktureramig.se
Faktureringsavgift 29 kr tillkommer.

Den anställde (ägaren?) har även så såklart bekräftat beställningen med alla uppgifter inkl. faktureringsavgift mitt framför näsan genom att klicka på "Bekräfta beställning".

Jag kommer att köra stenhårt i detta fall, undrar bara hur ni skulle gjort.
Kunden är med största sannolikhet inte återkommande oavsett hur jag agerar.

/Thomas THL

studiox 2009-03-09 19:52

Jag skulle vänligen bifoga dina villkor, och påpeka att kunden accepterat dom.

Eftersom det inte handlar om bedrägeri, då kunden uppenbarligen accepterat beställningen och därmed fakturan så har du allt på det torra.

När du driver det till inkasso kommer kunden fundera på om det är värt att driva det vidare, mot allt sunt förnuft, eller att bara betala både fakturan och påminnelseavgift och, som du säger, inte handla hos dig igen.

Richie72 2009-03-09 20:16

Jag antar att det också är de själva som fyllt i adressen.

Det är aldrig lönsamt eller bra service att vara otrevlig emot en kund. Om han/hon som beställt tänker betala så är det ju en kund och då tycker jag att det kan vara värt att köra servicestilen.

Själv skulle jag bara skriva (på ett trevligt sätt) att ni har ett samarbete med Kreditor och det är deras villkor som gäller och det kan ni inte påverka. De har genom beställningen godkänt era villkor och själva fyllt i adressen.

Sen kan man ju fråga sig vilket geni det är som gjort beställningen, man upphör ju aldrig att förvånas.

Tez 2009-03-09 20:32

Kreditor ändrar ju ibland förfallodatum om kunderna själva kontaktar dem och snällt ber om det. Åtminstone är det intrycket jag har fått. Och 29 kr kanske du kan bjuda på? Problemet är väl att kunden vill ha en helt ny faktura.

Vi hade en kund som blev upprörd av ungefär samma anledning, och vi var tillmötesgående - ändrade datumet samt strök fakturaavgiften. Efter att först ha skickat flera arga mail blev kunden sedan jättenöjd och sa att hon skulle rekommendera oss till sina bekanta.

Mitt råd är att om möjligt försöka lösa det, om det inte innebär en jätteförlust för dig. Naturligtvis ska du berätta varför det inte är du som bestämmer villkoren och förklara att du hjälper dem som undantag trots att det kostar dig och säga att du inte kan fortsätta göra undantag för dem i framtiden.

Eller typ nåt sånt.

THL 2009-03-09 20:47

Citat:

Originally posted by Tez@Mar 9 2009, 21:32
Kreditor ändrar ju ibland förfallodatum om kunderna själva kontaktar dem och snällt ber om det. Åtminstone är det intrycket jag har fått. Och 29 kr kanske du kan bjuda på? Problemet är väl att kunden vill ha en helt ny faktura.
Vi hade en kund som blev upprörd av ungefär samma anledning, och vi var tillmötesgående - ändrade datumet samt strök fakturaavgiften. Efter att först ha skickat flera arga mail blev kunden sedan jättenöjd och sa att hon skulle rekommendera oss till sina bekanta.
Mitt råd är att om möjligt försöka lösa det, om det inte innebär en jätteförlust för dig. Naturligtvis ska du berätta varför det inte är du som bestämmer villkoren och förklara att du hjälper dem som undantag trots att det kostar dig och säga att du inte kan fortsätta göra undantag för dem i framtiden.
Eller typ nåt sånt.

Jag är lite less på vara bussig och tillmötesgående hela tiden. Tro mig, jag är det alldeles för ofta.
Här är det för solklart vad villkoren säger och de har accepterat det.
Komma och gnälla efteråt, vad är det?
Skillnad om det var en telefonorder och jag missade upplysa dem om vad som gällde, då hade jag fixat allt direkt, inga problem.

kw_wasabi 2009-03-09 20:53

Jag har lite erfarenhet av e-handel och fakturering men tycker som dig. Det står tydligt i avtalet. Sen kan man fråga sig hur stort problem det är för dem att ha 14 dagars faktura? Och att som företag bråka om en fakturaavgift på 29kr är ju bara tramsigt.

Jag tycker att man som företagare ska vara bussig mot sina kunder, det ger bra goodwill. Men någonstans måste man ju också sätta ned foten och säga ifrån.

najk 2009-03-09 21:06

THL; Tycker du gott kan stå på dig, det är upp till kunden att kolla vad som gäller innan man beställer. Visst ska man vara snäll som säljare med, erbjud dem nästa order utan fakturaavgift, eller ge dom denna fakturaavgift i rabatt på nästa order.. eller något liknande.. det är ju trots allt småpengar i sammahanget.
30 dagar = glöm det, skulle man skicka tillbaka alla fakturor som kommer på 10, 14, 20 dagar så skulle vi inte ha några leverantörer kvar..

Mickee 2009-03-09 21:09

skriv bara att dom accepterat villkoren vid köp och att dom får ta det med den som har accepterat villkoren.

Har haft samma problem företag i storleksordningen större. Tyvärr är det ofta så att dessa inte hinner betala fakturna på 14dagar för att dom ska först in i deras system och sedan dom attesteras av ditten och datten innan betalning sker.

biokonsult 2009-03-09 21:33

Man ska alltid lösa problemen på rätt sätt. ;)

Onkelborg 2009-03-09 21:48

Min åsikt: Dryg människa som skriver sådana mail, ser det ungefär som en rättighet att bryta mot villkoren; hade kunden varit lite trevligare ("är det möjligt att få 30-dagar på sig att betala istället för 14? Vi/jag/någon missade det i villkoren nämligen, och någon på ekonomiavdelningen fick spader på mig") så tycker jag att det skulle kunna finnas poäng i att ge kunden rätt, men..

(Resonerar enbart utifrån att kunden är ett företag)

Dykarn 2009-03-09 21:58

Citat:

Originally posted by THL@Mar 9 2009, 14:48
Tjena.
Fick detta idag från en kund som köpt takbox mot faktura via Kreditor:
Citat:

Hej
Vi på S*****c AB accepterar endast 30 dagar netto, vi accepterar heller inga faktureringsavgifter och ber Er därför att flytta fram betalningsdatumet samt dra av avg. på Era fakturor.
Ändra också Er fakturaadress till:
S*******C AB
Box 965
123 45 Ankeborg
Var vänlig kreditera Er faktura 4 **** **** 9667 1979 med kundnr 5562****05 och sänd oss en ny debetfaktura med rätta uppgifter.
Är tacksam om ni ändrar detta i erat system och återkommer med bekräftelse.

Mina TYDLIGA villkor under fliken Köpvillkor:
Citat:

Betala mot 14-dagars faktura
Du får hem en faktura till din adress och betalar den inom 14 dagar.
Vi använder oss utav Kreditors Fakturera mig, läs mer om villkoren direkt på deras hemsida www.faktureramig.se
Faktureringsavgift 29 kr tillkommer.

Den anställde (ägaren?) har även så såklart bekräftat beställningen med alla uppgifter inkl. faktureringsavgift mitt framför näsan genom att klicka på Bekräfta beställning.
Jag kommer att köra stenhårt i detta fall, undrar bara hur ni skulle gjort.
Kunden är med största sannolikhet inte återkommande oavsett hur jag agerar.
/Thomas THL


Jag skulle papeka avtallet och saga att dom har godkant det samt fyllt i addressen sjalv, skulle ocksa saga att tyvar sa kan du inte gora nagot med denna faktura men eftersom du forstar att dom har missuppfattat avtalet osv sa erbjuder du X% rabbat vid nasta bestallning.. (eftersom du inte ser dom som aterkommande kund sa skadar det inte att forsoka fa tbx dom har men se till att du far in alla dina utgifter.)

Gustav 2009-03-10 01:06

Själv hade jag en kund som var helt tokig över en påminnelseavgift på 50 kr när hon inte hade betalat fakturan. Hon skrev att hon hade läst villkoren med att hon inte i sin vildaste fantasi hade kunnat tro att det faktiskt bara var 14 dagar kredittid. Hon undrade om vi trodde att hon hade en heltidsanställd ekonom, eller hur vi kunde tro att hon skulle ha möjlighet att betala en faktura mitt i veckan. Hon menade att vi inte fick sälja till privatpersoner med endast 14 dagars kredittid (hon var alltså privatperson).

Jag svarade att det var tråkigt, men att vi skulle vara tvungna att avstå henne som kund i framtiden och att hon skulle betala fakturan innan den gick till inkasso.

Har man problem att betala en faktura på 14 dagar så får man väl ta påminnelseavgiften på 50 kr. Svårare än så behöver det inte vara.

Vissa människor vill man inte ha som kund. Jag har varit i situationer då jag gått med på idiotiska krav från kundens sida och det brukar normalt bara eskalera och bli värre och värre. Tillslut sitter man med en massa kostnader och en kund som fortfarande är sur över ingenting.

Davve 2009-03-10 01:32

Man ska gå på magkänsla när det gäller sådana ärenden. Många gånger kan man missa en riktigt bra kund och en bra referens när man försöker vara som storföretaget och följa sin policy till punkt och pricka.

Hellre att bjuda på några extra dagar, kanske även ta bort fakturaavgiften.

Jag bjuder många gånger även på påminnelseavgiften när kunden ringer och förklarar att deras system inte tillåter betalningar på kortare tid, bara dumt att tappa bra kunder för 50 kr.

Säger magkänslan att det är en kund som strular för att det känns rätt så är det bara att sätta hårt mot hårt.

THL 2009-03-10 09:35

Onkelborg: Exakt min åsikt, lite trevligare ton och jag hade förmodligen försökt fixat något.

Hade det varit en privatperson hade jag också försökt fixat något.

Här är mitt svar till Maria på ekonomiavd.:
Citat:

Hej Maria.

Vi på TBX Trading HB förutsätter att den som beställer läser igenom våra villkor samt lämnar rätt adress.
För fakturering samarbetar vi med Kreditor Europe AB.

Magnus H********** har i flera steg under beställningsprocessen godkänt våra/Kreditors Köpvillkor som ni finner här:
http://www.takbox.se/butiken/conditions.php
Här kan ni läsa om villkoren på Kreditors hemsida:
http://www.faktureramig.se/

Fakturan är överlämnad till Kreditor som du når på telefon 08-120 120 00.



Med vänliga hälsningar
Thomas Lundqvist
takbox.se - TBX Trading HB
08-410 967 00
0708-115 900
[email protected]
www.takbox.se


Lime 2009-03-10 10:22

Lustig formulering att slänga in efter beställningen är gjord? : )

"Vi på S*****c AB accepterar inga faktureringsavgifter."

"Tack för chokladen vi beställde, den var god. Men vi på S*****c AB accepterar inte priset utan vill bara betala hälften. Eller inget alls."

Tez 2009-03-10 11:11

Citat:

Originally posted by Lime@Mar 10 2009, 11:22
Lustig formulering att slänga in efter beställningen är gjord? : )

"Vi på S*****c AB accepterar inga faktureringsavgifter."

"Tack för chokladen vi beställde, den var god. Men vi på S*****c AB accepterar inte priset utan vill bara betala hälften. Eller inget alls."

Haha, det vore kanske en idé att försöka köra på för att sänka sina kostnader.

Blä, så trött man blir på kunder ibland. Jag brukar som sagt alltid fixa så att kunden blir nöjd i slutändan, men det innebär ju inte att jag inte måste sparka i väggen för att avreagera mig och uppbåda all min viljestyrka för att avhålla mig ifrån att åka hem till kunden och hälla in fem burkar av fjolårets surströmming i brevinkastet.

För övrigt ett jättebra svar du skrev till dem tycker jag. Helt neutralt och utan att upplevas som otrevligt.

THL 2009-03-10 11:22

Och så kom svaret tillbaka, jag svarade tillbaka:

Citat:

Hej,
vår Ekonomiavdelning finns i Ankeborg dit fakturorna måste gå.

Är detta något jag borde tagit reda på? Att Magnus skriver fel adress kan omöjligtvis vara mitt problem, alla kan vi göra fel.
Självklart kan jag skicka ut en kopia på fakturan till Gävle, inga problem. Vill du att jag skall göra det?


Köpvillkoren ska godkännas av vår Inköpsavdelning.
Återigen, är detta något jag borde ta reda på? Innan Magnus la ordern borde han ha informerat inköpsavdelningen och fått ett godkännande.

Villkoren bestäms väl av Er inte av de ni anlitar för att fakturera..

Jag har ingått avtal med Kreditor att sälja vidare fakturor som genereras genom min internetbutik www.takbox.se.
Avtalet ser ut som så, 14 dagar netto.


V.v vidarebefordra detta mail till de som fakturerar.

Jag har just talat med Kreditor om detta och de hänvisar er att ringa till dem om ni har ytterligare frågor/synpunkter.
Kreditor 08-12012000



Jag vill bara påpeka att min kontakt med Magnus inte har varit annat än trevlig och och jag hoppas att ni löser er interna kommunikation så att dessa tråkiga situationer inte behöver uppstå. *

Mvh
Thomas Lundqvist - TBX Trading HB

Mvh *//Maria *******


Unispel 2009-03-10 11:25

Spännande tråd.
Jag tycker att du hanterar saken helt rätt.

Det skall bli intressant att följa detta.

THL 2009-03-10 11:28

Case closed!

Jag fick tillbaka ett svar att de betalar fakturan på 14 dagar, jag skickade tillbaka ett tack och önskade en trevlig vinter/vår.
Maria skickade då tillbaka ett "Tack detsamma :-)"

Fick även ett mejl från Magnus (beställaren) som bad om ursäkt för allt strul.
Han avslutade med att han i allafall var nöjd med takboxen.. :)

Alla glada!

ddaarruuddee 2009-03-10 13:16

Citat:

Originally posted by THL@Mar 10 2009, 11:28
Case closed!

Jag fick tillbaka ett svar att de betalar fakturan på 14 dagar, jag skickade tillbaka ett tack och önskade en trevlig vinter/vår.
Maria skickade då tillbaka ett "Tack detsamma :-)"

Fick även ett mejl från Magnus (beställaren) som bad om ursäkt för allt strul.
Han avslutade med att han i allafall var nöjd med takboxen.. :)

Alla glada!

Oj, ett sådant bra avslut på det hela hade inte jag förväntat mig åtminstone. Men skönt att det löste sig väl.

aDonis 2009-03-10 16:01

Roligt att du delar med dig, kul läsning.

xpower 2009-03-10 16:06

Roligt att det löste sig för er båda :)

Eazt 2009-03-10 16:19

Citat:

Originally posted by xpower@Mar 10 2009, 17:06
Roligt att det löste sig för er båda


Instämmer helt. Såna här frågor kan lätt bli rätt knepiga, å ena sidan vill man ju ha nöjda (återkommande) kunder, å andra sidan får ju kunderna ta lite eget ansvar.

Att som mindre/medelstort företag bråka om 14dgr/29kr ser rätt löjligt ut, i alla fall i mina ögon. Stora företag är däremot en annan fråga, som redan påpekats i tråden har de ofta segdragna rutiner för betalning av fakturor och dylikt. Jag jobbade själv ett tag på ekonomiavdelningen på en koncern med miljardomsättning, och där var det helt omöjligt att få en faktura konterad, attesterad och godkänd snabbare än 30 dagar...

Pippilotta 2009-03-10 22:30

Håller med Gustav-börjar man gå med på "specialare" slutar det oftast med att det bara rullar vidare.
Vi har rutiner på att oavsett orsak till kundretur lägger kunden ut porto och har vi gjort fel regleras det i efterhand.
En tjej bad extra extra snällt om en snabbare lösning pga regnväder och barnen behövde nya regnställ-vi skickade ny vara med returpåse.
Veckan därpå kom en annan kund med ett mail om ångrat köp och ville ha en returpåse varpå vi drog rutinerna för detta dvs att hon lägger ut för portot.
-Menar ni att det är era rutiner? Hur kommer det sig då att min kompis fick annan behandling i förra veckan.
Puh
På så sätt blir det många kostsamma specialare och alla rutiner faller-vilket oavsett servicevilja inte är rimligt.
Visst vill vi alla ha glada, nöjda kunder men vi ska ju faktiskt leva av verksamheten också.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson