![]() |
I vilka länder är inkomst från Internet skattefritt?
Det enda jag vet är Marocko, och då gäller det tydligen bara 5 år eller hur det nu var. |
Dubai?
|
Vad menas med 'inkomst från internet"?
|
Det var en bra fråga... Jag skulle nog valt något annat ordval.
I marocko så behöver man tydligen inte betala skatt om pengarna kommer från utlandet. |
Ja, tänk så dåligt vi har det här i Sverige tack vare vårt skattesystem.
|
Citat:
Det vore ju inte dumt att leva där det är vamt, utan skatter + att det mesta är billigt, eller hur? |
Citat:
Är det något jag missat eller för jag förstår verkligen inte fördelarna med att bolla pengarna vidare till ett moderbolag i t.ex. Holland om det inte finns en ledning där som kan förvalta dem väl... (De flesta lär ju inte anställa ett halvt dussin personer för att förvalta sitt moderbolag) Jag tänkte ställa frågan till en docent i Juridik imorgon men ni får hemskt gärna besvara min fråga här och nu så slipper jag vänta :) Mitt svar på frågan: Hitta ett land där företagsbeskattningen är noll eller nära noll som du vill bo i. Mauritius, panama, seychellerna, brittiska kanalöarna etc. Sök på tax haven på google och du borde kunna hitta en ganska komplett lista ganska snart. Var dock beredd på att de flesta länder faller på att de har hårda imigrationskrav, bristande infrastruktur eller är allmänt dyra att leva i. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Källa Den totala kostnaden per elev - Skolverket |
Citat:
Kostnad per inskrivet barn/elev 2007: * Förskolan 112 500 kr * Fritidshem 32 800 kr * Grundskolan 79 200 kr (76 700 kr exkl skolskjuts) * Obligatoriska särskolan 304 200 kr exkl skolskjuts * Gymnasieskolan 88 900 kr (85 700 kr exkl skolskjuts) * Gymnasiesärskolan 237 700 kr exkl skolskjuts * Komvux 31 900 kr per heltidsstuderande * Svenskundervisning för invandrare (sfi) 30 600 kr |
Citat:
|
Ja, men frågan är varför han ska skicka en check för detta bara för han vill flytta utomlands gärna till ett ställe där det är skattefritt på inkomster från "internet" ?
Där hängde inte jag med direkt? |
Citat:
|
Citat:
Vad är det för fel med att betala skatt? |
Citat:
|
Citat:
|
Nu går tråden offroad... svara på hans fråga istället för att komma med orelevanta svar.
|
Citat:
För komma ontopic.. Har du kollat dem vanligaste "skatteparadisen" hur det ligger till där? Bermudas, Liechtenstein, Bahamas, Panama, Brittiska Jungfruöarna och Seychellerna. Cypern också kanske? |
Ett försök till svar on topic:
Det finns flera länder som har mycket låg företagsbeskattning, som har nämnts här i tråden. Inom EU är det inte så lågt, men Irland är ett land som har förmånliga skatteregler för inkomster från upphovsrätt, vilket ofta är fallet för internetinkomster. Även Sverige ligger bolagsskatten lågt jämförelsevis inom EU. Beroende på var man driver sin verksamhet så kan man ha en struktur för dotterbolag i olika länder. Dotterbolagen skattar efter de land de ligger i och sen får man ta den skattade vinsten till moderbolaget, Nånstans blir det alltså skatt. Nästa steg är att få ut pengarna till sin egen plånbok. Den beskattningen är helt beroende av var man bor, och svenska skattemydigheter finner förvånansvärt ofta att man bor i Sverige. Man måste alltså vara beredd att flytta för att få lägre skatt ut på egna inkomster. Vill man bara låg skatt i bolaget och låta pengarna stanna där så kan man lika gärna driva bolaget i Sverige. Alla sådana här scheman kostar en del och man måste upp i inkomst en hel del för att det ska löna sig ordentligt. |
Citat:
|
Nu hade han väl tänkt att flytta utomlands och inte försöka få lägre skatt genom att bara flytta verksamheten, då kan man väl ändå inte åka på dubbelbeskattning?
|
Citat:
|
Brukar inte folk tycka om "isle of man"
|
Glöm inte att SKV har ett helt team vars arbetsuppgift är att granska sånna här forum o bloggar och få information. En granskning är ALLTID onödig. Även för det fläckfria företaget.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson