WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Securitas Larm 295kr/månaden (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35534)

Alpha 2009-03-05 02:48

Hej!

Tänkte berätta att vi tidigare haft larmtjänster ifrån G4S http://london.smartmetering.eu/Themes/Logos/g4s.jpg (f.d https://www.ipsalarm.se/pics/falck.gif) på vårt företag.

Men det har inte alls fungerat bra, väktarutryckningar har tagit mellan 30-90min och så har vi fått betala ca 2500 SEK varje gång för en feg väktare. (Trots att dem sa att väktarutryckningar var gratis när vi skrev på avtalet.)

Som tur är har det alltid varit falsklarm, och vi har inte råkat ut för något! *ta i trä*.

Jag tänkte nu fråga er om någon har erfarenhet av SECURITAS DIRECT's "Trygg Företag F16-avtal" som tydligen innebär gratis väktarutryckningar m.m. för endast 295kr/mån???
Det står i avtalet att det är "kostnadsfria" väktarutryckningar, tolkas väl juridiskt som gratis antar jag?
Vi kommer nog beställa denna tjänst ifrån SECURITAS inom denna vecka.

Tack för svar!!

probe 2009-03-05 05:41

Citat:

Originally posted by Alpha@Mar 5 2009, 03:48
Hej!

Tänkte berätta att vi tidigare haft larmtjänster ifrån G4S http://london.smartmetering.eu/Themes/Logos/g4s.jpg (f.d https://www.ipsalarm.se/pics/falck.gif) på vårt företag.

Men det har inte alls fungerat bra, väktarutryckningar har tagit mellan 30-90min och så har vi fått betala ca 2500 SEK varje gång för en feg väktare. (Trots att dem sa att väktarutryckningar var gratis när vi skrev på avtalet.)

Som tur är har det alltid varit falsklarm, och vi har inte råkat ut för något! *ta i trä*.

Jag tänkte nu fråga er om någon har erfarenhet av SECURITAS DIRECT's "Trygg Företag F16-avtal" som tydligen innebär gratis väktarutryckningar m.m. för endast 295kr/mån???
Det står i avtalet att det är "kostnadsfria" väktarutryckningar, tolkas väl juridiskt som gratis antar jag?
Vi kommer nog beställa denna tjänst ifrån SECURITAS inom denna vecka.

Tack för svar!!

Hej!

Vart sitter erat företag?

Jag jobbar på EGENREKLAM.

Väljer du sec direkt. Är du FAST vi sec som larmcentral och som vaktbolag. Och sen hyr du bara systemet av dom.

//Jonas
EGENREKLAM

Fredrik-s 2009-03-05 07:25

Jag skulle inte rekommendera Securitas. Titta istället efter något mindre lokalt företag, om du har turen att ha det på din ort. Både Securitas och G4S lider av för stor kostym och klarar inte av alla de kunder dom har, av min erfarenhet. Medan ofta mindre bolag värnar mer om sina kunder. Okej, du kanske får betala lite mer, men oftast är dom kronorna värda att lägga extra.

Om du mot förmodan ändå väljer Securitas, lusläs deras avtal, säkerhetsbolag som dom är, som spelar på tillit så kör dom ofta med t ex 7 månaders uppsägningstid. Om du inte påpekar detta själv och säger att du ej vill ha detta, normalt är 3 månader.

Men jag rekommenderar varken Securitas eller G4S, gå på ett lokalt mindre bolag.

freakie 2009-03-05 07:28

Det du måste tänka på är vart ifrån väktaren åker. Ju längre bort han befinner sig när han får larmet desto längre tid tar det ju såklart för väktaren att komma fram.

Sedan det här med gratis utryckningar, det brukar vara gratis om det inte är "klant"-larm. Dvs. så länge det inte är personalen som orsakar larmet så är det gratis. Så läs igenom avtalet ordentligt.

Lite personliga åsikter om Directen: Rör inte skiten! Deras operatörer kan inte sina egna larmsystem, eller om det händer något lite mer komplicerat. Så när operatören känner sig osäker så kopplar den personen gärna vidare, det som inte alltid framgår är att de kopplar dig vidare till ett helt annat företag som inte alls har något med ditt avtal att göra. Iofs så gör G4s samma sak, men deras operatörer brukar allt som oftast ha koll och vara trevliga...

Hmm... Undrar om detta blev lite virrigt? Får återkomma senare och läsa igenom det.

magic 2009-03-05 10:01

Vi har använt Securitas i många år, tidigare hade vi Securitas Response, nu har vi på nya kontoret Securitas Direct, jag föredrar Direct över respons, de svarar snabbt på alla samtal till dem. Alla utryckningar för oss är gratis förutom de som är kopplade till Temp. larm i serverrum, det kostar 2500kr per utryckning eller något liknande. de ringer på direkten om temp överstiger högsta värde dygnet runt och frågar om de skall skicka väktare och vilken åtgärd väktaren skall ta på plats, ibland ringer även väktaren när han kommit på plats för att be om ytterligare instruktioner. Det kan ta ett par minuter innan de är på plats, aldrig varit med om att de tagit några 30 minuter.. brukar snarare vara 5min eller så.. är lite svårt att hålla koll på tiden när man är halvvaken kl 2-3 på natten, att det går fort för dem till oss kanske beror på att vi ligger mitt i Stockholm och de säkert har massor av bilar i rörelse här.

JohanssonHenrik 2009-03-05 11:26

Hej!

Jag tycker du ska lyssna på vad Fredrik säger. Jag jobbar inom branschen och vet hur dessa företag beter sig. Fria utryckningar är egentligen "fria tekniska utryckningar", dvs falsklarm eller någon pryl pajar så kostar det inget. Skulle däremot larmet lösa pga du glömt ett fönster eller själv vara orsak så kostar det.

I slutändan är det billigare att installera ett larm från en riktig larmfirma. Min erfarenhet av direct och g4 är att larmet skall instralleras så fort som möjligt för att hinna mer och då blir ju funktion och effektivitet lidande. De säljer kvantitet före kvalitet.

Sen kan man jämföra kostnader. säg att du betaler 295:- i månaden (för absolut grund paketet). Skulle tro du hamnar på lite högre beroende på hur stora loaker du har. Men ialla fall. Räkna att du ska ha larmet i 10 år. Då kostar det dig 295*12*10 = 35400:- + 6960:- för grundpaketet = 42360:- .
Om du istället väljer en lokal installatör (Godkänd av SBSC). Så kostar samma larm ca 8-9:- att installera (samma material som sec grundpaket). Sen väljer du beroende på var du finns ett vaktbolag som har hyfsat nära till dig. Ett normalt vaktbolag tar 100-150:- i månaden för tjänsten. Då har larmet kostad dig 150*12*10 + 9000 = 27000:-.

Så i långa loppet blir det mycket dyrare med dom "billigare" än att ta en lokal. Plus att man i regel alltid får bättre service av de mindre bolagen. Visserligen får du inga fria larm men ett bra och RÄTT installerat larm falsklarmar inte, och dessutom så om du skulle göra bort dig och själv orsaka larmet så tar ett normalt vaktbolag inte mer än runt 1000:- för en utryckning.

JohanssonHenrik 2009-03-05 11:30

Citat:

Originally posted by freakie@Mar 5 2009, 08:28
Det du måste tänka på är vart ifrån väktaren åker. Ju längre bort han befinner sig när han får larmet desto längre tid tar det ju såklart för väktaren att komma fram.

En annan sak att tänka på är också att väkatren kör kanske inte direkt till dig när larmet går. Han kanske har 1 eller 2 ställen till han skall till INNAN han kör till dig.

freakie 2009-03-05 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av JohanssonHenrik
Citat:

Ursprungligen postat av freakie

En annan sak att tänka på är också att väkatren kör kanske inte direkt till dig när larmet går. Han kanske har 1 eller 2 ställen till han skall till INNAN han kör till dig.

Hehe, jo tack. Sånt där är jag med om i princip varje pass jag jobbar. Bevakningsbolagen gör ju precis som ADSLoperatörerna. De har fler kunder per område än de skulle klara av om alla eller en större del börjar använda tjänsten samtidigt. Så det är absolut inga fina utryckningstider när det är storm/strömavbrott/problem med telenätet.

Hade jag skaffat larm till en lokal i dag så hade jag sett till så att det blir kvalité.
En TAC5003
En pollande larmöverföring som går via tele/GPRSS eller nätverk/GPRS.
Lämplig larmmottagare
Väktarbolag, bäst täckning i området. I tätort, någon utav de stora med ett kontor så nära som möjligt. I en mindre ort så hade jag valt en lokal firma.

Något som kan vara bra att veta är att de mindre larminstallatörerna inte har en egen larmmottagare utan kopplar dessa larm t.ex. till Securitas Alert. Så bevakningsföretag och larmmottagare behöver inte alls vara samma firma. Ta det bevakningsbolaget som är bäst lämpat för dig.

Men som sagt, budget alternativen kostar alltid med i längden. Kör specialanpassat för att passa dig bäst.

Alpha 2009-03-05 13:14

Probe: Vårat företag ligger vid Sickla Stormarknad i Nacka.

Ska kolla upp det där med om vi får betala ifall det är "falsk-larm"..

Tack!

dmdpageup 2009-03-05 13:42

Kör securitas, dock inte 295:- / månad men fria utryckningar har vi.
Snabb respons hittills och utryckningarna har varit "debiteringsfria". Även om vissa larm varit handhavandefel från vår sida.

freakie 2009-03-05 17:05

Citat:

Originally posted by Alpha@Mar 5 2009, 14:14
Probe: Vårat företag ligger vid Sickla Stormarknad i Nacka.
Ska kolla upp det där med om vi får betala ifall det är falsk-larm..
Tack

Det kan vara en bra ide att också kolla i avtalet om det står något om hur lång tid som är rimligt. Vid så långa rycktider så är det inte omöjligt att bestrida ryckfakturan.
Värt att titta på också är vilka instruktioner ni har hos g4s, om det vid larm skickas väktare direkt eller om ni har någon delay för att ni ska hinna återkalla eller vilka tider på dygnet som det inte är åtgärd på larm.

Sidenote: Securitas bevakning har ett kontor i sickla så deras rycktider borde inte alls vara många minuter.

JohanssonHenrik 2009-03-05 18:13

Att ett företag har både installationstjänst och väktartjänst innebär inte alltid att det blir bättre. Securitas direct tex har inga egna väktare som man kan tro. De anlitar Securitas Bevakning (som är ett helt annat bolag). Och vad jag har hört från väktare som både jobbar och har jobbat där så har inte securitas direct någon dirket prioritet när det går ett larm, tvärtom så tar dom dem sist ifall något annat kommer emellan (detta är dock erfarenheter från malmöregionen med omnejd kan ju vara helt annorlunda i stockholm).

Citat:

Sidenote: Securitas bevakning har ett kontor i sickla så deras rycktider borde inte alls vara många minuter.
Jag har ett ganska känt exempel från malmö för ett par år sedan. Det var inbrott i huset bredvid securitas kontor. Det tog 40 min innan deras väktaren kom dit. Kunden hade också blivit uppringd av larmcentralen så han var på plats redan efter 10 min. Han var lagom glad på väktaren när han väl kom dit.

Fredrik-s 2009-03-05 18:51

JohanssonHenrik -> Det låter konstigt att dom inte ringer ut väktarna på larm eftersom detta är prioritet ett. Det enda som jag vet kan försena är att det går flera larm samtidigt och larmcentralen inte hänger med. Annars tar det inte många minuter innan dom ringer till väktare.

Anders Larsson 2009-03-05 19:16

Citat:

Originally posted by Fredrik-s@Mar 5 2009, 19:51
Annars tar det inte många minuter innan dom ringer till väktare.
En inbrottstjuv behöver inte så många minuter på sig.

När vi hade kontor i centrala Helsingborg var det Falck som var vaktbolag, och trots att man ser deras kontor hade de både bra och dåliga dagar - rekordet måste vara när de kom 4-5 timmar efter larmet. Det hade tydligen fallit mellan bordet när det var operatörsbyte.

Erfarenheten var väl relativt god. En eller två gånger tog de faktiskt buset, och oräkneliga gånger fick de tejpa fönsterrutor.

De ringde oss tom när vi råkat göra larmet strömlöst, och undrade vad som hänt, vi själva märkte ingenting efter det var batteribackup på systemet.

Givetvis gäller det att ge tydliga instruktioner oavsett vaktbolag. På dagtid var det enbart telefonsamtal till ansvarig, normal kvällstid åkte de dit med lägre prioritet och på natten var det fullt blås, så att säga.

Edit:
En sak som kan upplevas som väldigt korkat är att deras ronderande väktare *inte* åker på larm i vanliga fall. Trots att det mer eller mindre alltid fanns en Falckbil i kvarteret skickade de ryck-väktare.

Alpha 2009-03-05 19:19

JohanssonHenrik -> Det är precis det som är så konstigt med det hela.
Securitas Bevakning
Securitas Direct
Securitas Arroundio

Vad är egentligen vad, verkar vara flera olika företag med i princip samma namn.

G4S t.ex hyr väktare ifrån Securitas osv..
Falck som de flesta tror bytt namn till G4S har egentligen inte alls gjort det...

Riktig gröt av allt! :D

freakie 2009-03-05 20:09

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha
JohanssonHenrik - Det är precis det som är så konstigt med det hela.
Securitas Bevakning
Securitas Direct
Securitas Arroundio
Vad är egentligen vad, verkar vara flera olika företag med i princip samma namn.
G4S t.ex hyr väktare ifrån Securitas osv..
Falck som de flesta tror bytt namn till G4S har egentligen inte alls gjort det...
Riktig gröt av allt

Securitas Bevakning - Väktartjänster, har ingen egen larmcentral
Securitas Direct - Larmcentral inriktad på små- och medelstora företag. Använder Securitas bevakning om kunden inte angett annat.
Securitas Arroundio - Securitas Direct's dotterbolag inriktat på privatpersoner. Avnänder som regel bevakningen.

Falck/G4S: Det är deras bevakningsdel som har bytt namn till G4S när den delen blev uppköpt.

Citat:

Originally posted by -JohanssonHenrik@Mar 5 2009, 19:13

Citat:

Jag har ett ganska känt exempel från malmö för ett par år sedan. Det var inbrott i huset bredvid securitas kontor. Det tog 40 min innan deras väktaren kom dit. Kunden hade också blivit uppringd av larmcentralen så han var på plats redan efter 10 min. Han var lagom glad på väktaren när han väl kom dit.

När vi ändå är inne på långa rycktider så fick jag en felskickad ryckfaktura i mitt knä. Det var en rycktid på 13h som kunden inte var så glad över. Deras lokaler låg tydligen bara ett par hundra meter längre ner på gatan från kontoret. Värt att nämna dock var att detta skedde i samband med den stora kabelbranden i Kista då halva Stockholm larmade någon typ utav larm.
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Edit: En sak som kan upplevas som väldigt korkat är att deras ronderande väktare *inte* åker på larm i vanliga fall. Trots att det mer eller mindre alltid fanns en Falckbil i kvarteret skickade de ryck-väktare.

Det är inte så att deras rondbil åker förbi och gör en yttre kontroll i väntan på en ryckväktare då? Det är inte alltid som rondaren har nycklar/koder till objektet om det inte ingår i dennes rutiner att gå in på objektet vid rondering.

Suck, nu har man skrivit så mycket igen. Inte lätt när man är i branschen. =/

Alpha 2009-03-05 20:19

Freakie: Det är bra ju, fortsätt skriva mycket så att vi lär oss också! :D

Vet du varför www.securitas.se och www.securitas-direct.se har olika telefonnummer?

Antar att man skulle kunna skriva upp sig som företagskund hos securitas.se också!?

Men alla bolag förutom aroundio använder samma utryckningscentral, har jag förstått det rätt då?

Tack för svar.

Anders Larsson 2009-03-05 20:38

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Edit: En sak som kan upplevas som väldigt korkat är att deras ronderande väktare *inte* åker på larm i vanliga fall. Trots att det mer eller mindre alltid fanns en Falckbil i kvarteret skickade de ryck-väktare.

Det är inte så att deras rondbil åker förbi och gör en yttre kontroll i väntan på en ryckväktare då? Det är inte alltid som rondaren har nycklar/koder till objektet om det inte ingår i dennes rutiner att gå in på objektet vid rondering.

Jag kan bara tala om de tillfällen då jag varit på plats, eller i värsta fall faktiskt orsakat larmet.

En gång kom det en väktare springande från granhuset, där han just höllt på med en yttre kontroll. Han kunde ju visserligen inte göra så mycket, men det ger ändå ett bra intryck.

Andra gången det hände var när det faktiskt var inbrott, ryckväktaren rapporterade in en misstänkt kod från larmcentralen och minuter senare var ett flertal väktare och polis på plats. Det kostade den ena killen 18 månader i buren :P

Fredrik-s 2009-03-05 20:49

Alpha -> securitas.se är Securitas Bevakning, dvs dom som tillhandahåller väktare bla. securitas-direct.se är en larmcentral, inte samma bolag som Securitas Bevakning så de är därför det är olika telenr.

Det finns ett antal olika larmcentraler och olika beteckningar för vad dom olika centralerna har, som Securitas Bevakning använder sig av:
- Securitas Direct (Niscayah larmcentral numera) Oftast Företag
- Securitas Response, oftast företag
- Securitas Aroundio, oftast villalarm

Vet inte exakt hur allt hänger ihop, det enda jag vet är att det är ett jävla trassel på centraler hit och dit. Den ena centralen ringer den andra som ringer upp väktaren. Sen frågar man om information som väktare utav centralen som ringt upp en, då säger dom att dom inte vet och man istället är tvungen att ringa den första centralen och fråga dom istället. Summa sumarum, trassel.

Som jag skrev tidigare, köp loss ett eget larm, ring till ett lokalt bevakningsföretag, dom är alltid anslutna till någon fristående larmcentral, koppla dig mot den dom har, vollá 80% problem försvinner direkt.

freakie 2009-03-05 22:48

Citat:

Originally posted by Fredrik-s@Mar 5 2009, 21:49
Alpha - securitas.se är Securitas Bevakning, dvs dom som tillhandahåller väktare bla. securitas-direct.se är en larmcentral, inte samma bolag som Securitas Bevakning så de är därför det är olika telenr.
Det finns ett antal olika larmcentraler och olika beteckningar för vad dom olika centralerna har, som Securitas Bevakning använder sig av:
- Securitas Direct (Niscayah larmcentral numera) Oftast Företag
- Securitas Response, oftast företag
- Securitas Aroundio, oftast villalarm
Vet inte exakt hur allt hänger ihop, det enda jag vet är att det är ett jävla trassel på centraler hit och dit. Den ena centralen ringer den andra som ringer upp väktaren. Sen frågar man om information som väktare utav centralen som ringt upp en, då säger dom att dom inte vet och man istället är tvungen att ringa den första centralen och fråga dom istället. Summa sumarum, trassel.
Som jag skrev tidigare, köp loss ett eget larm, ring till ett lokalt bevakningsföretag, dom är alltid anslutna till någon fristående larmcentral, koppla dig mot den dom har, vollá 80% problem försvinner direkt.

Ser att vi behöver få klarhet i en del frågor här.
Securitas Bevakning finns inte längre. De heter Securitas Sverige.
Securitas Sverige har larmcentraler (Securitas Alert services) och väktare. Ronderande, utryckning, skyddsväktare och personskydd.
Securitas Direct är ett dotterbolag till Securitas Sverige (har aldrig haft något med Niscayah att göra)
Securitas Aroundio är ett "sidobolag" till Direct

2006 så delades Securitas koncernen i 2 delar (Globalt) ena delen fick heta Securitas Systems.
Securitas Systems bytte namn till Niscayah i april 2008. För att tydliggöra att de är ett helt annat bolag än Securitas.

Niscayah riktar in sig på teknik, att installera och serva larm. De har även 3 larmcentral.
Högsäkerhetscentralen (enbart bank och finans)
Säkerhetscenter (har medelstora/stora företag)
Retail, f.d Securitas Response (har dagligvaruhandeln, kedjekunder, klädesbutiker etc)

G4S ingår i en koncern som heter Group4Securicor och har alltid det. I bl.a Sverige så hette de tidigare Falck. Koncernledningen beslutade att likrikta företaget och köra på namnet G4S i hela världen.
Detta gällde bevakningsdelen. Väktare, larmcentraler etc. Det som fortfarande heter Falck är bilbärgning, ambulanser och räddningstjänst. Är till större del aktiva i andra länder än Sverige.

Först installeras ett larm av A hos företaget, detta larm är kopplat mot larmcentral (LC) B. LC ringer ut det till det bevakningsbolag C som sedan kör dit och kollar.
Om du väljer ett säkerhetsföretag som tillhandahåller hela kedjan så finns det ofta nått form av avtal där du endast betalar för de utryckningar som ni själva har orsakat, eller så är alla utryckningar kostnadsfria, eller (för lägst månadskostnad) får du betala för alla utryckningar.
Köper du en larmanläggning från ett bolag och kopplar det mot ett annat så kommer du alltid få betala för utryckningar pga tekniska fel. Om inte installatören har en VÄLDIGT bra garanti.

Prata med säljare från olika företag och fråga specifikt om när du får betala utryckningar, vilka tekniska fel de står för och vad som ingår i månadskostnaden.

Ingår det ett årligt servicebesök (Revision) ?
Hur mycket får jag betala vid ett batteribyte (med ca 5-10 års mellanrum bereonde på slitage och storlek på larmanläggningen)
Hur långt tid tar det MAX innan tekniker är hos mig för att åtgärda fel?
Kan jag få ut en tekniker på jourtid och hur mycket skulle det kosta?
Hur mycket mer får jag betala per månad för att få övervakad larmöverföring?
Om det kostar för mycket, hur mycket kostar en GSM sändare som backup?
Vilka fler tjänster ingår förutom förmedling av larm?

Till kapitlet larmöverföring.
Ett "vanligt" larm går samma ledningar som vanliga telefoner. Det som är självklart men som många inte förstår är att om din telefonledning DÖR (avklippt, uppbränd eller uppsagd) så kommer inte larmcentralen märka ett skit. De får inga signaler om problemet eftersom larmet kan inte ringa och meddela det felet.
Självklart? För vissa, en del förstår helt enkelt inte det.

Därför finns det vissa alternativ.
1) GSM sändare. När teleledning försvinner så skickar den signaler via mobil nätet. Ja det kräver ett SIM-kort, ja, det får ni stå för. Nej, kontantkort är idiotiskt eftersom man inte märker när pengarna tar slut eller giltighetstiden har gått ut.
2) Övervakad larmöverföring. Dvs så "pingar" en server erat larm med jämna mellanrum (mellan 1-60 min) för att se om den lever. Där kan man ha Multicom (ett till bolag som vill också ha betalt) eller en IP-sändare.
2a)Multicom har funnits länge och innebär att en ny kopparledning dras från växelstationen till ditt företag (kostar det också) och att LC ser om det tappar kontakten. Lite dyrare och äldre variant.
2b) IP-Sändare innebär att du får ett modem hos dig som öppnar en VPN tunnel mot LC. Hos LC sitter en server som pingar IP sändaren. När kontakten bryts så ser LC det. Innebär ingen extra ledning och kan använda företags befintliga bredband/isdn. D.v.s är mer ekonomisk. En IP-sändare kan även ha en GPRS sändare, vilket innebär om någon klipper din telefonledningen så börjar den skicka via GPRS och LC kan fortfarande se vad som händer och informera kunden om avbrott.

Larmutryckningar och instruktioner.
När en LC får in larmet så har de vissa instruktioner att välja mellan. Dessa har säljare och kunden skrivit gemensamt. Tyvärr så är de som använder instruktionerna inte med då och får opponera sig.
Tänk på vad du vill att din LC ska göra vid olika sorters larm, vid skada/inbrott och tekkniska fel.
Även vad de ska göra om ni inte svarar i telefon. Finns de som lämnar ett mobilnr och säger att de alltid svarar på den. Förutom när de sover, skiter, duschar, äter, åker tåg, är på semester etc.
Vem ska vara larmansvarig hos ER? Vem på ditt företag är det som ska känna till sånna här saker och ska ha kontakten med de olika bolagen?
Har man inte bestämt vem det är så kommer garanterat ingen ha koll på rutiner vid larmåterkallning etc och det kommer senare kosta mer pga onödiga utryckningar.

Det här som Fredrik skriver om att man ringer en central, som inte vet så man måste ringa nästa central etc, trassel, trassel. Det låter kanske korkat. Prova ringa rätt central istället? Om du har ett telefonabbonnemang men har glömt om det är hos Telia eller Tele2 så är det knappast Telias eller Tele2s fel om du ringer till fel kundtjänst? Eller hur?
Om man som kund inte vet vilket företag man är kund hos så har man gjort jävligt fel nånstans.
Enligt lag (larmlagen) så har man som anläggningsnyttjare skyldighet att se till så larmet funger, inte orsakar onödiga utryckningar för myndighet (polis, räddningstjänst) och att larmanläggningen sköts korrekt.

Alltså skitsamma vem som betalar eller vilket företag som har installerat det. Du som använder larmet har ansvaret. Det går inte att skylla ifrån sig eller hänvisa till någon annan. Skiter det sig totalt så skyll dig själv om du inte har koll och inte sköter om larmet.
Tro mig, det händer inget på ett bra tag sen kommer det börja kosta mycket pengar en dag. Jag har sett företag gå i konkurs pga att de har gett otillräcklig information och inte uppdaterat informationen och inte heller sköt om sin larmanläggning som man ska.

Antigen fick jag med allt eller så kontaktar vi Bonnier och skriver en bok. Fråga gärna mera!

freakie 2009-03-05 22:56

Citat:

Originally posted by Fredrik-s@Mar 5 2009, 21:49

Köpa loss ett eget larm, sen koppla den mot en annan firma och närmaste bevakningsbolag tar inte bort några som helst problem.
Behöver ni som kund få hjälp så kommer inte LC att hjälpa er, eftersom det inte är deras larm som sitter där. Eftersom LC är de enda som har öppet 24/7 så får du då vänta tills installatören jobbar (kontorstid).
Mindre företag har oftast ingen jour, mindre bevakningsbolag får större problem om någon är sjuk (händer på alla arbetsplatser).
Och problemet som Fredrik pratar om är om man inte vet vart man ska ringa. Om du inte vet vart du ska ringa så spelar det väl ingen roll vart ditt larm är kopplat, eller hur?

Samtliga larmföretag, LC, installatörer, you name it, har dekaler med sitt namn, tjänst och telefonnummer. Eftersom det är viktigt att det syns att företaget är larmet och det är gratis reklam så behöver du bara ringa din LC så skickar de dekaler med posten, gratis förstås.

JohanssonHenrik 2009-03-05 23:50

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik-s

Köpa loss ett eget larm, sen koppla den mot en annan firma och närmaste bevakningsbolag tar inte bort några som helst problem.
Behöver ni som kund få hjälp så kommer inte LC att hjälpa er, eftersom det inte är deras larm som sitter där. Eftersom LC är de enda som har öppet 24/7 så får du då vänta tills installatören jobbar (kontorstid).
Mindre företag har oftast ingen jour, mindre bevakningsbolag får större problem om någon är sjuk (händer på alla arbetsplatser).
Och problemet som Fredrik pratar om är om man inte vet vart man ska ringa. Om du inte vet vart du ska ringa så spelar det väl ingen roll vart ditt larm är kopplat, eller hur?

Samtliga larmföretag, LC, installatörer, you name it, har dekaler med sitt namn, tjänst och telefonnummer. Eftersom det är viktigt att det syns att företaget är larmet och det är gratis reklam så behöver du bara ringa din LC så skickar de dekaler med posten, gratis förstås.

Jag har då aldrig råkat ut för en larmoperatör som har tillräckligt tekniskt kunnade för att kunna ge support via telefon. Alla seriösa installationsfirmor har i regel en jourtjänst (inte småskuttarna kanske med bara 5-10 anställda men dom normalstora har oftast). Det operatören gör är att vidarebefodra ditt samtal till en jourhavande installatör som oftast kan lösa problemet eller för en "symbolisk" summa komma ut till plats.

Citat:

JohanssonHenrik -> Det låter konstigt att dom inte ringer ut väktarna på larm eftersom detta är prioritet ett. Det enda som jag vet kan försena är att det går flera larm samtidigt och larmcentralen inte hänger med. Annars tar det inte många minuter innan dom ringer till väktare.

Självklart ringer operatören ut väkatren direkt men har han mycket att göra så lär han inte prioritera ett larm från Directen så därför får dessa larm i genomsnitt längre rycktider än dom andra.

freakie 2009-03-06 01:40

Citat:

Originally posted by JohanssonHenrik@Mar 6 2009, 00:50

Jag har då aldrig råkat ut för en larmoperatör som har tillräckligt tekniskt kunnade för att kunna ge support via telefon. Alla seriösa installationsfirmor har i regel en jourtjänst (inte småskuttarna kanske med bara 5-10 anställda men dom normalstora har oftast). Det operatören gör är att vidarebefodra ditt samtal till en jourhavande installatör som oftast kan lösa problemet eller för en symbolisk summa komma ut till plats.

Om det är en larmcentral som tar emot tredje parts larmanläggningar så är det självklart de inte vet hur dessa anläggningar fungerar, det är ju inte deras produkt.
Däremot om du tar t.ex. Niscayah Retail (f.d Securitas Response) som bara tar emot larm från deras egna anläggningar så är deras larmoperatörer utbildad på systemen och ger support till kunderna nästan var tredje samtal. Samma för Säkerhetscenter, samma för G4S larmoperatörer, OM kunden har deras larmanläggning installerad.
Vid större problem som kräver att någon fysiskt åker ut till platsen så måste då självklart tekniker dit.

Seriösa larmfirmor som har jour? Kolla i avtalet om du har möjlighet till jour. Sen så ska vi se vilka firmor det är som garanterar att oavsett tid på dygnet så kommer du få en jourtekniker. Niscayah har en rikstäckande jour som kan oavsett tid/dygn/helg komma ut till larmanläggningen. Har man jouravtal så är summan symbolisk, annars så tar de faktiskt betalt. Killen som kliver upp kl 2 på tidigt, tidigt, söndagsmorgon vill självklart ha betalt för restid, arbetstid, sen tillkommer andra avgifter på det.
Niscayah Retail har jour i Stor Stockholm, men kan inte lova i resten av Sverige.
De flesta mindre larmfirmor har inte jour. De lovar inget. Hos de så är "Nisse" snäll och brukar hjälpa till om det är sent en torsdag kväll. Men om "Nisse" är sjuk så vem ska göra det då?

Har G4S en jourtekniker som kommer ut oavsett tid på dygnet där ditt företag finns? Har bevakningstjänst, Rapid eller någon annan det? Ring och fråga de som jobbar i ditt område och se vad de svarar.

Och har du inte råkat ut för en larmoperatör som har tillräckligt tekniskt kunnande så visar det bara att du inte har haft ett larm kopplat mot en seriös och stor firma som har råd att utbilda sina larmoperatörer.
Eller så har du bara pratat med nya operatörer som inte har vett att koppla dig till en mer erfaren kollega.

Varför skulle inte Securitas väktare ha samma prio på Directen larm som andra? De har månadslön, de jobbar inte på ackord. I regel tas larm om hand allt eftersom de kommer in. Sen finns det alltid väktare med konstiga åsikter men det är ändå deras "radio" (ledningscentral) som styr om jobben. Väktaren står inte och väljer olidoledoff vilket jobb de ska ta.

Fredrik-s 2009-03-06 02:05

Citat:

Citat:

Ska förtydliga lite.

Jo, du slipper en hel del problem, eftersom problemet stavas större bevakningsföretag, t ex Securitas, G4S.

Mindre bevakningsföretag ingen Jour? Nu förstår jag inte hur du menar. Eftersom bevakningen till största del sker nattetid, så räknas väl ändå detta som Jour?

Sen vad de gäller vakanser så ligger nog dom större bolagen även här ganska högt i toppen. För att inte prata om personalomsättningen, vilket leder till mindre erfarna väktare...

Det jag skrev om att man får ringa hit och dit för att få rätt uppgifter, så menade jag som väktare inte som ägare till ett larm. Securitas har olika larmcentraler, men de är bara en som ringer ut till väktaren, dom andra centralerna ringer då till larmcentralen som samtalar med väktaren. Alltså det blir ett led extra informationen måste färdas. Då man som väktare frågar larmcentralen som ringer till en om diverse information så har dom sällan fullständig sådan.

Samt dekaler får man av vilket bolag som helst. Det är inte enbart bra för kunden, utan även för bevakningsbolaget som visar vilka kunder dom då har, vilket dom gärna gör.

Som jag sagt tidigare ordna med ett larm, koppla det till ett lokalt mindre bevakningsbolag. Undvik jättarna.

Fredrik-s 2009-03-06 02:08

Självklart ringer operatören ut väkatren direkt men har han mycket att göra så lär han inte prioritera ett larm från Directen så därför får dessa larm i genomsnitt längre rycktider än dom andra.

Alla larm oberoende vad det är för något prioriteras lika. Bara för du är Directen kund istället för Response så tar vi inte ditt larm mindre seriöst. Åtminstone fungerar det så där jag jobbar.

freakie 2009-03-06 02:24

Citat:

Mindre bevakningsföretag ingen Jour? Nu förstår jag inte hur du menar. Eftersom bevakningen till största del sker nattetid, så räknas väl ändå detta som Jour?

Menade jourtekniker, att få hjälp vid tekniska fel som endast kan åtgärdas av en servicetekniker. Självklart så om man har utryckningsväktare så har man några som även jobbar natt.

Citat:

Det jag skrev om att man får ringa hit och dit för att få rätt uppgifter, så menade jag som väktare inte som ägare till ett larm. Securitas har olika larmcentraler, men de är bara en som ringer ut till väktaren, dom andra centralerna ringer då till larmcentralen som samtalar med väktaren. Alltså det blir ett led extra informationen måste färdas. Då man som väktare frågar larmcentralen som ringer till en om diverse information så har dom sällan fullständig sådan.

Du har rätt i att de olika larmcentralerna inom Securitas och Niscayah använder sig av Securitas Ledningscentraler. Dessa ledningscentraler i sin tur ringer ut larmen. Varje ledningscentral ser exakt vem de fått larmen av och kan i så fall dirigera väktaren till korrekt larmcentral.
Det extra ledet man har där är att larmoperatören trycker på en knapp så hamnar informationen ute hos ledningscentralen. Då har du operatörer som får ägna sig åt att hantera larm och operatörer som får ägna sig åt att hantera väktare.

Att koppla ett larm till ett lokalt bevakningsföretag är inte att det magiskt dyker upp hos den väktaren. Den måste fortfarande till en larmcentral som sen ringer till det bevakningsföretaget du har anlitat. Eftersom larmcentraler är dyra i drift så finns inte det en sån på varje ort.

Jag blir fundersam över det du säger om informationen som larmcentralen har. Om de saknar fullständig information så betyder det väl att kunden inte har gett de fullständig information? För det finns väl inget bolag, oavsett hur lokalt det är, som har mer information än vad kunden har gett de?

Vi tittar på en sjukdomsvakans och problemet att lösa den. Om lokala bevakningsföretaget har 20 anställda, 5 i tjänst just då, och en blir sjuk, 5 ska jobba dagen därpå, så har de 10 personer att fråga om de kan hjälpa till. Tills vakansen är löst så lider 1/5 av det företagets kunder av försenade ronder, utryckningar etc.

Ett stort företag har då möjlighet att snabbt ta in extra personal från närliggande distrikt. Vilket leder till en kortare period då kunder blir lidande.

Sen på mindre orter där det inte finns så många företag så spelar det större roll hur långt ifrån dig närmsta kontor ligger än vilket bolag det är. Har du 3mil till Securitas kontoret men 5km till Nisses bevakning så ta då självklart Nisses, det finns en större chans att de är närmare dig än Securitas.

freakie 2009-03-06 02:30

Citat:

Originally posted by Fredrik-s@Mar 6 2009, 03:08
...så lär han inte prioritera ett larm från Directen så därför får dessa larm i genomsnitt längre rycktider än dom andra.

Alla larm oberoende vad det är för något prioriteras lika.

Hur menar du?
Antigen så prioriteras alla larm lika eller så gör man inte det.

Jag skulle vilja däremot påstå att man prioriterar efter vilket sorts larm det är. Är det ett Inbrott A-larm (flertal sektioner har löst) eller ett inbrott B-larm (endast en sektion) eller är det ett mindre tekniskt fel?
Om ett företag med stöldbegärligt gods larmar på flera detektorer så är det klart man prioriterar den utryckningen framför ett litet kontor som endast en detektor löser ut på.

Men vem som har installerat larmet har väl aldrig spelat någon roll?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson