![]() |
Någon av er som använder forum som komplement till era shopar idag. Eller har ett forum kopplat till eran shop på något sätt ?
Har inte sett så många svenska exempel på detta, vet ni några så länka gärna. Vad ser ni för fördelar/nackdelar? |
Jag testade det, men efter ett halvår så gav jag upp. Väldigt få inlägg och mycket jobb med att få bort alla spammare gjorde att jag tyckte att det kostade mycket mer än det smakade.
|
Tror att det är mera nackdel än fördel att ha ett forum. Ett tomt forum symboliserar misslyckande och det vill man nog inte förknippas med.
|
Jag tycker att det kan vara bra att ha ett forum till sin eshop, det finns faktiskt väldigt effektiva spamskydd, samt jag har sett lyckosamma forum i samband med en rörelse.
|
Tanken med ett forum är en förlängning av att vi idagsläget har en avdelning som heter "fråga expertern" där folk får svar och på deras frågor, vilket är mycket uppskattat bland kunder och potentiella kunder
Självklart så använder man effektiva spamskydd och har ett antal egna användare för att fylla forumet med artiklar av kvalité och för att få igång det under första året. Jag har knappt sett något svenskt exempel på detta mer än forum som kompletterar med en shop med lite tshirts och stickers. Danielos du får gärna länka till dom du hade i tanke. biokonsult under första 1-2 åren måste ett forum ses som nystartat och kanske därför inte har full aktivitet vilket är förståligt? Men ett forum med lite inlägg men där butiken som driver forumet verkligen lägger ner tid och energi i att svara på kunders funderingar. Då hoppas ju jag i allafall att bilden av att företaget verkligen bryr sig om sina kunder reflekteras. |
Citat:
|
Jag kommer att prova ett support forum till en slags butik. Men fortfarande så är ett forum som är tomt, bland det värsta man kan beskåda på internet. Har för mig att surftown la ner sitt forum, det krävs ju än mera serviceanda, forumet kan ju sänka hela rörelsen. Bra spamskydd finns om man använder sig av smf, finns plugins som stoppar spam till 100% sägs det.
|
Citat:
Hemsida/Företag: http://kullbergutveckling.se/ Forum: http://arbetslivet.se/forum/index.php Hemsida/Företag: http://www.lundsvagnverkstad.se/ Forum: http://www.stinsensforum.se ( detta forum får mig ung på nytt där man handbygger svenska modell-lok :D ) Hemsida/Klubb: http://www.jms-klubben.se/ Forum: http://jodaklubben.phpbb2.se Det finns fler exempel, men jag hittar dom inte just nu bara, men det går att göra mycket på detta området anser jag. |
Jag säger inte att det inte fungerar för alla, men för oss fungerade det inte.
Jag la ner alldeles för mycket tid på att hitta rätt spamskydd, och att försöka få igång forumet genom att skriva inlägg, men responsen var mycket dålig. Det kan bero på att det finns två riktigt stora kattforum och ett flertal stora hundforum som de flesta husdjursägare känner till och använder. Intresset att diskutera och fråga om själva produkterna var inte stort alls. Det kom betydligt fler frågor direkt på mailen än i forumet, och det tolkar jag som att forumet inte var intressant för mina kunder, eftersom de inte visade intresse av att använda de fuktioner som fanns. Ett dött forum med inlägg av ett fåtal användare ger i mina ögon intrycket av ett ganska dött företag, och den bilden ville jag inte ha av oss. Så för vår del tog det helt enkelt för mycket tid gentemot vad det gav kunderna, och den tiden lägger jag hellre på en effektiv kundtjänst än på att driva ett forum som intresse saknas för. För andra verksamheter kanske det fungera klockrent, men det gjorde det inte för oss. Jag tycker att det helt klart kan vara värt att prova och idén är bra, men man måste vara väldigt medveten om att det är en satsning som tar tid, och tid är pengar. Man bör alltså ha tid avsatt att få det att fungera, och sedan bör man med jämna mellanrum utvärdera om man uppnår det man vill. Gör man inte det då får man fundera vöer andra lösningar. Man bör nog också fundera över vad man vill uppnå med att köra ett forum innan man kör igång, och om ett fourm verkligen är bästa sättet att uppnå de målen eller om det finns andra sätt att nå dessa som kanske kostar mindre tid. |
SweCat, du har helt rätt, det går inte att bara sätta upp ett forum och tro att det ska börja komma igång av sig själv, men måste följa vissa råd för att lyckas.
- Anlita eller hitta någon som har hand om driften och kan se till att forumet är spamfritt och har samtliga tillägg som behövs. - Följ de råd som finns för att forumet ska komma igång. Ett aktivt forum runt en verksamhet kan lätt fördubbla försäljningen. Exempel är: Var några som skapar trådar med information, howto's och annat. Försök att göra forumet intressant, ett ointressant och tomt forum kommer aldrig att komma nån vart. Blås igång ev. gamla trådar och skapa nya, gör sedan ett utskick till medlemmarna och meddela att forumet fått ny fart. Hänvisa till forumtrådar från inte bara hemsidan , utan från andra håll, dvs var aktiv på andra forum och posta information ang ditt forum där. Min erfarenhet är att folk sätter upp ett tomt forum, med nästan inget innhåll och inga eller få inlänkar och sedan undrar man efter någon månad varför inget händer med forumet. |
Det var precis det jag menade, men du sa det bättre :-)
Det kan som sagt vara jättebra och fungera super, men kräver lite engagemang. |
Jo, jag såg att du var inne på samma tankar, dock utformade jag mitt generellt med råd på ämnet. Du har också helt rätt i dina tankegångar.
|
Jag håller på och utvecklar ett eget forum för just detta ändamål till ett medelstort företag som har en välbesökt webshop idag.
Tanken är att man ska kunna ställa frågor om produkter samt söka efter tidigare frågor och svar. Integretation med webshopen fungerar som så att när man är inne på en produkt kan man länkas vidare till forumet genom att skapa en fråga om produkten, information som artikelnummer och produktnamn tas då från webshopen. Blir spännande att se hur poppis forumet blir från användarnas sida. |
Tänk bara på att du hela tiden måste hålla forumet igång och användarna kommer förvänta sig svar på sina frågor inom en timme.
|
och att hela rörelsen kan kånka på en kvart...
|
Citat:
|
Citat:
design.se: Detta är inget dussinföretag, det är ett företag som bedrivet postorderverksamhet sedan 70-talet så att om forumet går dåligt kommer inte företaget att kursa. |
Mina erfarenheter av forum och ehandel är mycket goda.
Vi har ett väldigt aktivt forum. Detta har dragit besökare och ökat vår försäljning. Arbetsinsatsen för detta är minimal. |
Jag tror att som besökare på en eshop, så vill man inte gå genom stegen:
1, gå till en forumsida 2, registrera dig 3, möjligen kolla sin mail för aktiveringslänk 4, logga in på forumet 5, leta efter rätt tråd 6, skriva ett inlägg 7, vänta på ett svar 8, vänta på ett svar 9, vänta på ett svar när det tar 2 min att maila samma fråga :) Dessutom tror jag inte att ngn ehandel har ngn 24/7 personal som sitter och besvarar frågor så snabbt, även om nu mailhantering kräver samma tid. Sen varierar det väl givetvis på vilken produkt/tjänst man säljer. Jag tycker det finns så många dåliga howtos som inte alls är anpassade för kunden. |
Citat:
|
Citat:
AnOnYmUs: Det är därför jag har utvecklat ett helt eget forum istället för att använda mig av ett färdigt som phpbb eller punbb. Med mitt slipper man de fem första stegen. Kontot skapas automatiskt när man skriver inlägget direkt från webshopen. Produkterna de säljer har visst disskussionsvärde, då de kan installeras på flera olika sätt samt att det kan behövas hjälp med ritningar och liknande. Så ja tror på ett lyckat forum. |
Du får gärna PMa vilket företag det rör så man kan hålla utkik senare och se hur det går. Alltid intressant att följa nya försök.
|
Okej lite överdrivet är det nog, men man ska vara uppmärksam. Vad gör man om kunderna börjar klaga? Ska man banna dom? Jag har sätt både svenska och utländska forum som har lagt ner eller infört restriktioner för sina användare. Forum har en så stark påverkan både till det positiva och det negativa så visst kan ett företag sänkas lika gärna som tvärtom. Störst påverkan när det gäller reklam är ett inlägg på ett forum eller i en blogg.
Ett dött forum innebär att ditt företag ser lika dött ut, vem vill handla på ett ställe som ingen gör inlägg på. Ett negativ inlägg som du tar bort kan ju resultera i att kunden sprider ut negativitet i andra forum. Och har du kvar det så ger det samma effekt. Ett forum gör att du kan sudda ut gränsen mellan kund och ägare och det kan resulterara i att spänningen/respekten mellan dig och kunden försvinner som kan resultera i att kunden söker sig till nått annat ställe. En inbjudan till din bästa kompis att bo hos dig kan resultera i att man blir ovänner för resten av livet. ett vanligt senarium Obs! jag är inte alls negativ till ett forum kommer att själv använda mig av ett supportforum, men dom negativa bitarna måste sorteras ut, det positiva kommer ju automatiskt :) Och att ha ett företag som fungerar måste man tänka ut en plan/regler än mera då det finns så mycket att förlora på kort tid, mendans det positiva tar mycket längre tid... |
Citat:
Enda hundbutiken, med fungerande forum, är väl Canis ... dock för den norska marknaden. Forum kan ju även användas som FAQ, Support och säkerligen fler användningsområden. Men, generellt, som ett "diskussionsforum", kan det bli svårt och det finns säkerligen undantag på lyckade sådana satsningar. /Patrik Berggren |
Jag hade en singelsite några år(med som mest 6500 medlemmar). La in ett forum och helvetets portar öppnades. Pajkastningen startade omgående och jag stängde av vissa medlemmar, vilket resulterade att all aggression fokuserades på mig och siten, osv, osv. Fick till slut stänga ned forumet.
Nu är det en annan sak med forum på e-handel. Men som nån sa ovan, vad gör man när kunder som är missnöjda(och driver detta alldeless för hårt i forumet) med nån vara dom fått börjar härja fritt på forumet? |
Citat:
|
Citat:
Tyvärr fungerade inte heller det bra. Därför skulle det vara roligt att höra om andra som det fungerat bra för. |
Jag kör ett forum, det är iofs inte enbart kopplat till min webbutik, utan snarare till mitt koncept som helhet.
Forumet fyller en mycket viktig supportfunktion och det är mycket sällan jag får några negativa signaler när jag hänvisar supportfrågor från shoppen till forumet. https://shop.temperatur.nu är butiken och http://www.temperatur.nu/forum är forumet. |
Citat:
Visst finns det kunder som är besvärliga och krångliga - bjuder man bara till själv så brukar det lösa sig... |
vi har ett forum på sidan, det är ett bra "mervärde" upplever jag, dock betydligt fler som läser än som skriver..
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson