WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Ny Kamerexperten-scam? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35469)

Danski 2009-03-02 16:26

En websida och fysisk butik kallad Playzone har nydligen gjort stora annonser i rikstäckande tidningar om att de har kanonerbjudanden.

Det säljs TV-apparater, Spel & spelkonsoller etc. långt under inköpspriserna hos tillverkarna. Det finns stora likheter med kamerexperten som innan jul lyckades göra ett mångmiljonbedrägeri.

Fakta - Källor inom parantes

-Företaget har precis bytt ägare (Bolagsverket)
-Alla möjligheter att betala i efterhand har plötsligt tagits bort (Websidan)
-Priserna ligger långt under inköpspriser (Prislistor och egna kontakter på Nordisk film - Sony, PAN-Vision - Microsoft etc)
-40% dras inte från slutpriser som påstått, du debiteras fulla summan. (Websidan)
-Föreraget är spärrade hos alla svenska leverantörer, alltså kan de INTE köpa nya produkter (Bergsala, PAN-Vision etc)
-Lagret de har köpt från tidigare ägare innehåller inte de produkter som säljs (Fysiska butiken)
-Ingen leverantör, journalist eller kund kan få tag på de nya ägarna (Säljare hos alla Svenska spelleveverantörer, Journalister från IDG och kunder)
-Butiken i Malmö var i förra veckan öppnad enligt deras websida, nu plötsligt så SKA den öppna istället (Mig själv)

Bedöm själv, jag har redan kommit fram till min slutsatts =)

ztream 2009-03-02 16:31

Läskigt som fan. Har du tipsat någon om detta?

ztream 2009-03-02 16:35

Jag mailade BBB abuse. Såg ut att ligga på en privatlina.

b_andersson 2009-03-02 16:35

"Playzone firar ny butik som öppnas i malmö den 1a april"

xpower 2009-03-02 16:38

Citat:

Originally posted by b_andersson@Mar 2 2009, 17:35
"Playzone firar ny butik som öppnas i malmö den 1a april"

-Butiken i Malmö var i förra veckan öppnad enligt deras websida, nu plötsligt så SKA den öppna istället (Mig själv)

gummianka 2009-03-02 17:03

Intressant, jag tänkte precis samma sak när jag läste annonsen i Metro idag...ändå en snygg research och slutsats!! (sen kommer det ju iofs stunder i populära produkters "livscykel" då dessa genombrott sker, men det verkar väldigt konstigt med tanke på att kronan är väldigt svag, men tar man TV apparaterna som exempel så är det ju no-name produkter, MediaMarkt var och tangerade på dessa priser under julhandeln...)

studiox 2009-03-02 17:03

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...howtopic=227920

Jonas is on the case, skönt :-)

Ingo 2009-03-02 17:08

Kan det vara så att det är sista månaden som Playzone har öppet innan det är dags för konkursen tro, lagom till den 1 april. Känns lite som det ska låta tryggare för kunden när de har en fysisk butik och ska öppna en till men nu vill man casha in de sista pengarna innan. Enligt uppgifter jag fått så ska ägaren vara född 89 och bosatt i Oxelösund.

Ja vi får hoppas att folk en gång för alla lär sig av det som tidigare har hänt, billigt är som sagt inte det bästa alltid ;)

xpower 2009-03-02 17:26

Jag undra lite över detta inlägget, jag undra mer om det eftersom jag vet att du är i samma bransch som playzone.

Citat:

Jag försvarar inte Playzone på något sätt men måste ställa mig frågande till delar utav det du påstår då jag fått delvis helt andra uppgifter? Jag ringde till PAN Vision och där sa man att man inte har spärrat vare sig företaget, leveranser eller deras kundkort. Det enda var att man inte hade levererat dessa Xbox-paketen som reas ut utan där trodde man att det rör sig om så kalld gråimport. Passade också på att ringa Bergsala och Nordisk Film och på Bergsala sa man att man inte ger ut uppgifter som dessa så hur kan du veta det du påstår? Hos Nordisk film var företaget spärrat. *

EDIT: fick mitt svar på minhembio.com nu där danski ha svarat på det! tack!

Danski 2009-03-02 17:34

Citat:

Originally posted by xpower@Mar 2 2009, 18:26
Jag undra lite över detta inlägget, jag undra mer om det eftersom jag vet att du är i samma bransch som playzone.
Citat:

Jag försvarar inte Playzone på något sätt men måste ställa mig frågande till delar utav det du påstår då jag fått delvis helt andra uppgifter? Jag ringde till PAN Vision och där sa man att man inte har spärrat vare sig företaget, leveranser eller deras kundkort. Det enda var att man inte hade levererat dessa Xbox-paketen som reas ut utan där trodde man att det rör sig om så kalld gråimport. Passade också på att ringa Bergsala och Nordisk Film och på Bergsala sa man att man inte ger ut uppgifter som dessa så hur kan du veta det du påstår? Hos Nordisk film var företaget spärrat.

Jag har valt att inte säga för mycket då som du vet, själv är i branschen och vill inte blanda mig mer än att det blir utrett. Att leverantör inte kommenterar sin kund är inte konstigt... ganska självklart faktiskt när jag tänker på det =)

Det finns mycket mycket mer som är konstigt efter den 12e Februari så stryk mitt utsago om leverantörerna, spelar inte så stor roll i det stora hela ändå.

Om nya ägarna valt att teckna massor av nya abonnemang, köpa dyra annonser, köpa in så mycket som möjligt och fått igenom allt detta mot faktura är det inte så konstigt. Företaget har bra kreditvärdighet och varit välkänt länge i branschen som en reko spelare. Om de nya ägarna nu väljer att betala dessa eller inte låter jag bli att kommentera.

Gör en egen bedömning helt enkelt... )=

ddaarruuddee 2009-03-02 19:34

Playzone Europe AB
Org.nummer: 556653-4524 Bolagsform: Aktiebolag
STYRELSE OCH ANDRA ÖVERVAKANDE BEFATTNINGAR
Karlsson, Arvid Erik Christer (f. 1989), Ordinarie ledamot
Zulu, Shaka Bhekizizwe Zola (f. 1985), Suppleant

aDonis 2009-03-02 20:23

Blir kul att se om folk som beställt idag får sina grejer eller inte i minhembio-tråden. ^^

ors 2009-03-02 21:13

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=636

Kolla in senaste omdömet där. Det verkar ju vara så.

Och vi får väl gratulera 19-åringen som sitter som ordförande. Snabba pengar, visst, men hela hans liv lär väl vara förstört om detta blir mer uppmärksammat, vilket jag hoppas att det blir.

evomedia 2009-03-02 21:47

hmm verkar lite skumt synd att dom inte har faktura annars hade det varit på väg lite grejer till mig=) Vem har inte faktura???

htiawe 2009-03-02 23:08

Den som bara vill dra in pengarna utan att leverera.

expression 2009-03-02 23:35

Citat:

Originally posted by ddaarruuddee@Mar 2 2009, 19:34
Playzone Europe AB
Org.nummer: 556653-4524 Bolagsform: Aktiebolag
STYRELSE OCH ANDRA ÖVERVAKANDE BEFATTNINGAR
Karlsson, Arvid Erik Christer (f. 1989), Ordinarie ledamot
Zulu, Shaka Bhekizizwe Zola (f. 1985), Suppleant

Att vara ung och sitta som ordförande innebär inte per automatik att det är ett oseriöst bolag eller att ordförande inte har de rätta kunskaperna att driva företaget framåt eller vara seriöst.

Finns många unga som är duktiga i dagens Sverige!

Alex 2009-03-02 23:38

Citat:

Originally posted by expression@Mar 2 2009, 23:35

Att vara ung och sitta som ordförande innebär inte per automatik att det är ett oseriöst bolag eller att ordförande inte har de rätta kunskaperna att driva företaget framåt eller vara seriöst.
Finns många unga som är duktiga i dagens Sverige

Jodå, men här tänds det många varningslampor. Ungefär som det gjorde med Swedishbid.com ;)

Danski 2009-03-02 23:46

Behöver inte betyda så jättemycket heller men båda i styrelsen har 0-taxerat och ena dessutom utmätning på sig =)

ddaarruuddee 2009-03-02 23:47

Citat:

Originally posted by expression@Mar 2 2009, 23:35

Finns många unga som är duktiga i dagens Sverige!

Förstod att någon skulle komma med den onödiga kommentaren. Klart att man kan det, jag är själv i tjugoårsåldern och driver ett framgångsrikt företag, men det sker genom bra arbete och service, inte genom prisdumpning.

Ville bara uppmärksamma den låga åldern, samt berätta vilka som var ansvariga för företaget efter ägarbytet, åtminstone på pappret. Anledningen till att jag skrev den yngsta killens ålder i fetstil var för att hans låga ålder tillsammans med all annan fakta som har presenterats gör det hela rätt suspekt i mina ögon.

lamadjuret 2009-03-03 13:19

nu står det detta på Pricerunner:

Uppdatering, 12.15: Vi har nu pratat med Playzones vd och även han bedyrar att allting är ok och att de “springer ihjäl sig” för att få ut ordrar och svara på telefon. Det ska även vara fler produkter på väg in i Kalmarbutiken och vd:n uppmanar alla som beställt (och som bor i närheten) att ta med sig id-kort dit så kan de hämta ut varorna där. Den nya butiken som ska öppnas i Malmö ska ligga på Baltzargatan 20.

Källa: http://nyhetsrum.pricerunner.se/viktig-inf...on-om-playzone/ (Tillagt av mod)

Jine 2009-03-03 13:59

lamadjuret:

Åh, låter precis som Kameraexperten!
Uttalade dom inte om sig och påstog allt va okey med?

lamadjuret 2009-03-03 14:07

jag vet inte, hängde inte med i den blåsningen

Citat:

vd:n uppmanar alla som beställt (och som bor i närheten) att ta med sig id-kort
butiken är ju öppen (folk har varit där igår, får se om någon får med sig något idag)

BarateaU 2009-03-03 14:26

Så om man går till butiken så får man tjacka ps3 för under 3 lappen, låter ju väldigt bra.

Danski 2009-03-03 14:31

Måste bara nämna en sak i det hela. Eftersom företaget har 5 års historik utan några anmärkningar hos tidigare ägaren så är där en mycket bra kreditvärdighet.

Detta gör att de utan problem kan få 30 dagars faktura på annonser, produkter, abonnemang etc och så klart även hyreskontrakt.

Om de sedan väljer att betala detta eller inte får vi se när det förfaller. Men tills dess kan de leverera produkter till en del kunder som företaget ändå köpt mot faktura.

Det jag vill lägga fokus på är ekonomin. De två ägarna har aldrig haft en inkomst och ena har dessutom utmätning på sig för obetalda skulder. Nya ägarna har valt att inte få en genomgång i hur deras butik fungerar, de vet alltså inte ens hur deras egen websida eller kassasystem fungerar.
De har köpt annonser för minst 116 648 kr (aftonbladet) + 205 099 kr (metro), men räkna 50% rabatt då det inte är ovanligt. Samtidigt vet jag exakta inpriserna för de produkterna de säljer och ni kan räkna att de även med gråimport går ca 1000kr back på varje PS3konsol och 700kr per Xbox360. Spel har 15-25% påslag hos playzone, men 40% dras av från priset. Så för ett nytt spel förlorar de drygt 100kr på varje försäljning.
Deras webplats fick en boost på "ett par tusen procent" efter annonserna och ännu mer efter vi uppmärksammat allting. Med en genomsnittsförsäljning innan ägarbytet på 16.000kr (inkls butiken så räkna på hälften) så bör försäljningen på websidan ökat till ca. 250.000kr/dag som idag bör ligga runt en miljon. Exkl moms då.

På all försäljning har de en genomsnittspåslagg på -25% , räkna ut resten själv. Inte för att snacka om hyran på Baltzargatan som ligger på drygt 2000kr/kvm, 240kvm*2000 = 40.000kr/mån

Det går inte =)

Enligt annan lite källa även köpt radioreklam nu för 400.000kr...

Danski 2009-03-03 15:06

Var precis vid lokalen. Den står tom, smutsig och behöver renovering. Där saknas även golv...

Slänger upp lite bilder när jag får dem från telefonen till datorn

gummianka 2009-03-03 15:18

Citat:

Originally posted by Danski@Mar 3 2009, 15:31
Samtidigt vet jag exakta inpriserna för de produkterna de säljer och ni kan räkna att de även med gråimport går ca 1000kr back på varje PS3konsol och 700kr per Xbox360.

Nu säger jag inte att du har fel, även om jag har svårt för att du som, vad jag har förstått (!?), konkurrent, driver saken väldigt hårt utan att ha några faktiska bevis. Men just den här siffran har jag svårt att se att den kan stämma för det skulle innebära att alla som säljer dessa konsoller till ordinarie pris gör det med förlust.

Igen, jag tycker också det verkar konstigt, men det finns en annan aspekt på det, det är som sagt enskilda lockvaror som är väldigt billiga, och du pratar om annonsering för stora belopp, OM, jag säger om, man gör detta och faktiskt "levererar" så har man ju med råge fått igen dessa marknadsföringspengar iaf...

Danski 2009-03-03 15:27

Citat:

Originally posted by gummianka@Mar 3 2009, 16:18

Nu säger jag inte att du har fel, även om jag har svårt för att du som, vad jag har förstått (?), konkurrent, driver saken väldigt hårt utan att ha några faktiska bevis. Men just den här siffran har jag svårt att se att den kan stämma för det skulle innebära att alla som säljer dessa konsoller till ordinarie pris gör det med förlust.
Igen, jag tycker också det verkar konstigt, men det finns en annan aspekt på det, det är som sagt enskilda lockvaror som är väldigt billiga, och du pratar om annonsering för stora belopp, OM, jag säger om, man gör detta och faktiskt "levererar" så har man ju med råge fått igen dessa marknadsföringspengar iaf...

Vi säljer alltid spelkonsoller till förlust i denna bransch ;-p Det har ingen betydelse om du heter Playzone eller Elgiganten.

Wojt 2009-03-03 15:29

Alla med en halv hjärna inser att detta inte kommer hålla.

Är ni andra så blåögda?

Att ägarna säger att det är "ok" säger ju verkligen allt om verksamheten, haha.

Cintanders 2009-03-03 15:47

Citat:

Originally posted by Danski@Mar 3 2009, 16:06
Var precis vid lokalen. Den står tom, smutsig och behöver renovering. Där saknas även golv...

Slänger upp lite bilder när jag får dem från telefonen till datorn

Malmölokalen, menar du?

Apropå Pricerunner så innebär den inklippta texten ovan inte att de rekommenderar företaget på något sätt. Resten av varningen ligger ju kvar!

Själv är jag fortfarande mycket skeptisk. Vem vet vet vem Pricerunner egentligen pratade med? ;)

htiawe 2009-03-03 15:48

Citat:

Originally posted by Danski@Mar 3 2009, 14:31
Nya ägarna har valt att inte få en genomgång i hur deras butik fungerar, de vet alltså inte ens hur deras egen websida eller kassasystem fungerar.
De har köpt annonser för minst 116 648 kr (aftonbladet) + 205 099 kr

Var har du fått den här informationen ifrån? Det känns lite väl löst.

Danski 2009-03-03 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe
Citat:

Ursprungligen postat av Danski
Nya ägarna har valt att inte få en genomgång i hur deras butik fungerar, de vet alltså inte ens hur deras egen websida eller kassasystem fungerar.
De har köpt annonser för minst 116 648 kr (aftonbladet) + 205 099 kr

Var har du fått den här informationen ifrån? Det känns lite väl löst.

Priserna? De kommer från prislistorna på de annonser de köpt.

Jag kan inte belägga allt jag skriver med källor och bevis tyvärr, det är anledningen till att detta skrivs på ett forum. Ni får lita på mitt ord att informationen kommer från förstahandskällor.

Min övertyggelse på min kunskap är att detta är en scam, därför framför jag också delar av det som pekar på det. Resten är upp till var och en att bedömma. Vill inte att folk ska bli blåsta helt enkelt...

gummianka 2009-03-03 16:24

Citat:

Originally posted by Danski@Mar 3 2009, 16:27

Vi säljer alltid spelkonsoller till förlust i denna bransch ;-p Det har ingen betydelse om du heter Playzone eller Elgiganten.

Okej, och vad är det då du upprörs över ? Att dom säljer med mer förlust än dig ? Att dom har mer pengar att annonsera för ?....

..men som sagt, jag varken kan eller vill försvara dom, men vill människor vara korkade är det väl bara låta dom vara det, som konkurrent är det väl bara luta sig tillbaka och tro på att det som du gör, som du anser vara bäst, lönar sig i längden, utan att du snackar skit om dom, eftersom du de facto inte VET...

Danski 2009-03-03 16:30

Kort svar: Jag upprörs över att folk blir av med pengar, både privatpersoner och företag. Men det må vara jag som är konstig... detta är ingen konkurrent till mig btw

xpower 2009-03-03 17:45

Jag skulle nog vilja säga att detta kan drabba Danski och hans verksamhet också.
Så han har all rätt att bry sig. Det finns troligtvis folk som tappar förtroendet för beställa online om det kommer en till sån här scam nu. Båda ha ju nästan varit inom samma bransch också.

studiox 2009-03-03 18:18

Citat:

Originally posted by Danski@Mar 3 2009, 17:30
Kort svar: Jag upprörs över att folk blir av med pengar, både privatpersoner och företag. Men det må vara jag som är konstig... detta är ingen konkurrent till mig btw
Jag bryr mig faktiskt inte om privatpersoner blir av med pengar pga. att dom handlat utan sunt förnuft. Det är ungefär som att ringa plus när man köper en ny bmw på blocket för 900 kr i tron om att den ska vara ny med 10 års fabriksförsäkring.

Det är bättre om dom lär sig en läxa, huvudsakligen att det inte kostar mig som skattebetalare pengar på att dom är korkade.

Däremot om det rör sig om mer avancerad brottslighet, då det kommer kosta mig pengar både till polisutredningar och konkursbo etc. och då ligger det ju i mitt intresse att bovarna kommer inom lås och bom innan skadan är skedd och dom sitter på sitt privatplan påväg till ett land utan utlämningstillstånd..

xpower 2009-03-03 18:29

Nu har dem ändrat lite, 40% rabatt gäller endast kortköp pga systemfel står det.
Någon som har testat och fått sina prylar med rabatt?

lamadjuret 2009-03-03 18:58

vd:en ARVID.

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/pl...jer(1186451).gm

Yepp 2009-03-03 19:13

Jag skulle, tvärtemot vissas negativa inställning till det som t.ex. Danski gör, vilja ge cred för att det fortfarande finns människor som inte är helt blåögda och dessutom bidrar med sina vibbar till andra, eftersom dessvärre på tok för många andra är allt för naiva. Precis som Danski skriver så överlåter han beslutet till var och en om vad de tror, men pekar på en hel del indicier som kan vara väl värda att överväga om man överväger ett eventuellt köp.

Givetvis bör vi som befinner oss i branschen (med avseende på onlinebutiksbranschen i helhet) bry oss och försöka bidra till att scam-verksamhet reduceras så mycket som möjligt. Den typen av verksamhet skadar, som tidigare nämnt, hela branschen och bidrar till ett minskat förtroende för övriga aktörer.
Att det inte skulle kosta dig och mig några pengar ifall en tredje part blir blåst är givetvis också att se på det hela lite svart och vitt. Ifall t.ex. kortföretagen blir de som får ta smällen lär det i slutändan slås ut på resterande kunder, likaså ska eventuell rättegångskostnader och polisiära insatser betalas av någon...

Så till Danski: Nej, jag tycker inte du är konstig som bryr dig. Skulle i många lägen behövas fler människor som bryr sig... inte tvärtom.

Sen ni som tycker att Danski är partisk får väl tycka och tro det - jag tycker det har varit klara och hyfsat objektiva redogörelser. På t.ex. prisjakt, pricerunner m.fl. är det som vissa kanske noterat även där ganska flitig debatt. Har nystats upp fler varningssignaler där. Varningssignalerna behöver dock inte innebära att det verkligen är så som de antyder, men jag vet ju hur jag hade agerat iaf...

Alpha 2009-03-03 20:09

Danski, du kan ju egentligen ha fel i det du säger ändå...

Om vi tänker efter att t.ex PCCITY sålde saker till under inköpspriset första veckan/månaden i hopp om att kunna tjäna tillbaks det senare..

Är någon typ av marknadsföring detta.

"Loopia NI SÄLJER DOMÄNER FÖR UNDER INKÖPSPRIS, JÄVLA SCAMMERS!" typ...

Men alla vet att Loopia är seriösa :)

Jag lägger iallafall min gissning på att Playzone är scam p.g.a upplägget av allt.

mvh

Gustav 2009-03-03 21:21

Scam på nätet drabbar alla som bedriver e-handel. Jag fick själv en hysterisk kund efter mig senast idag. Han har betalat med kort och paketet har kommit bort i postgången. Jag svarade att vi antingen får återbetala beloppet, eller skicka varorna en andra gång. Men han är redan övertygad om att han har blivit lurad. Paranoida kunder är alltid jobbiga och det blir fler av den sorten ju fler bedrägerier som sker på nätet.

Ingen av de punkterna som Danski pekar på ger i sig grund för misstankar. Men alla punkter sammantagna gör att en stor varningslampa tänds. För kundernas och alla e-handlares skull så får vi hoppas på att Danski har fel. För Danskis skull så får vi hoppas att han har rätt. Jag håller visserligen med Danski i det han skriver, men jag hade inte vågat skapa en sådan här tråd själv.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson