WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Spotifys kopieringsskydd knäckt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35416)

tartareandesire 2009-02-27 13:45

Citat:

Den lagliga musiknedladdningstjänsten Spotify har vuxit rejält det senast året. Nu cirkulerar det ett program som gör att tjänsten kan förvandlas till en portal för olaglig kopiering av musik, skriver Sydsvenskan. Det nya programmet gör det möjligt att kopiera all musik som finns hos Spotify.

Vi hade räknat med att det här skulle hända förr eller senare, säger Sophia Bendz, presstalesman för Spotify till tidningen.

Den som använder det nya programmet begår ett brott mot det avtal som användaren ingått med Spotify. Det kan även handla om ett brott mot upphovsrätten.

Spotify kommer nu att försöka åtgärda problemet för att det ska bli svårare att kopiera musiken.

Källa: TT

digi 2009-02-27 14:08

Allt finns på flashback som vanligt...

gsoc 2009-02-27 14:08

http://despotify.se ?

digi 2009-02-27 14:11

Citat:

Originally posted by gsoc@Feb 27 2009, 15:08
http://despotify.se ?

Fast det där är ju bara en open source-klient som gör samma sak som spotify? Eller är jag ute och cyklar nu? Det går väl inte att spara ner musiken med det där programmet? :)

gsoc 2009-02-27 14:22

Jo men titeln var att kopieringskyddet är knäckt, vilket är exakt vad deras klient gör... så du kan knåda om så att deras klient sparar musik om man kan/vill

Postade den bara för att jag misstänker att dom var först med det

digi 2009-02-27 14:23

Citat:

Originally posted by gsoc@Feb 27 2009, 15:22
Jo men titeln var att kopieringskyddet är knäckt, vilket är exakt vad deras klient gör... så du kan knåda om så att deras klient sparar musik om man kan/vill
Postade den bara för att jag misstänker att dom var först med det

Ah, det har du rätt i, tänkte inte så långt ;)

tartareandesire 2009-02-27 14:49

Enligt vad jag fått erfara så har Spotify täckt till hålet redan igår förmiddag.

jomper 2009-02-27 15:01

Spotsave heter verktyget som cirkulerat sista veckan.

jomper 2009-02-27 15:20

Despotify fungerar bara för premiumanvändare nu. Snygg lösning från Spotifys sida!

Spotsave funkar inte alls.

Jag tycker det är tråkigt att verktyg som Spotsave dyker upp eftersom jag gillar Spotify och hoppas de ska få en bra relation till skivbolagen.

Wojt 2009-02-27 15:33

Fjortisarna hyllar SpotSave som att det är världens uppfinning.

Det jag inte förstår är att om man vill piratkopiera musiken varför skall man nöja sig med den kvalité Spotify erbjuder istället för att tanka ner bättre på Pirate Bay? Kvalitén i ljudet gör enorm skillnad.

Vitsen med Spotify är ju att kunna bidra till artister och lyssna fritt på valfri musik.

Korkat tänkade.

martineden 2009-02-28 17:39

Det är väl bara att Totalrecorda?

aDonis 2009-02-28 18:00

Citat:

Originally posted by martineden@Feb 28 2009, 17:39
Det är väl bara att Totalrecorda?

Blir väl inte samma kvalité då tror jag.

patrikweb 2009-03-01 17:30

Vad är nyheten? Är någon förvånad att någon lyckas knäcka ett kopieringskydd?

Och sedan vad spelar det för roll? Om folk vill ha musik så är det ju bara ladda ner det idag på under 5min alla fall.

Handlar ju bara för att bevisa att det går, inte att det skulle varit något större problem i verkligheten.

Anders Larsson 2009-03-01 19:41

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 1 2009, 18:30
Och sedan vad spelar det för roll? Om folk vill ha musik så är det ju bara ladda ner det idag på under 5min alla fall.

Det spelar ganska stor roll, faktiskt. Att ladda ner musik "vet" de flesta att det är olagligt (nu pratar vi såklart om musik där rättighetsinnehavaren inte vill att musiken ska laddas ner, alltså de flesta som finna på Spotify). Folk "vet/tror" också att man kan åka dit för det.

Med spotsave känns det mer okej, och risken att åka dit är minimal, eftersom ingen ens kan se att du har programmet installerat.

Det är också ett problem för mig som använder och gillar Spotify. Om rättighetsinnehavarna inte gillar Spotify så kommer deas musik att försvinna, och jag kan inte längre lyssna på den musiken.

Jag vill ha musik, men jag pallar inte hålla på att ladda ner en massa. Varför skulle jag ens vilja det? Ingen fildelningstjänst kommer ens i närheten av den snabbhet och smidighet som Spotify har.

tartareandesire 2009-03-01 21:38

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 1 2009, 18:30
Handlar ju bara för att bevisa att det går, inte att det skulle varit något större problem i verkligheten.

Vad är nyheten i ett krig? Alla vet väl att det går att ge sig ut i väpnad konflikt med ett annat land?

Vad det spelar för roll? Men snälla....

patrikweb 2009-03-01 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Vad är nyheten i ett krig? Alla vet väl att det går att ge sig ut i väpnad konflikt med ett annat land?

Samma sak där, ingen nyhet! Skulle lika väl kunnat kollat på inspelade nyheter för några år sedan skulle inte vara någon skildnad. Att så många har dött i ett bombattentat eller att nu krigar dom där är samma sak som tidigare.

Inget vettigt nyhetsvärde alls i det stora hela, samma krig i grunden. Samma självmodsbombare samma övriga saker som det alltid bråkats om.

se7en 2009-03-02 13:48

Jag ser det precis som när man var 12 och väntade på veckans hits för att trycka ner record knappen snabbt som fan och spela in en bra låt, på kassetband då. Ingen vidare kvalité och onödigt med tid och det blir aldrig bra.

Detta är inget nytt problem utan har alltid funnits. Det går utanför spotify och får väl lösas av andra än att spotify ska behöva massa addons för att kryptera o skit. Försämrar bara kvalitén till slut och gör programmet segt.

Ni som inte provat spotify än, skicka pm med din e-postadress så lägger jag en invite. Du kommer att älska det. ;)

lubic 2009-03-02 13:55

Som himla synd att någon/några knopar ihop ett "program" som förstör för Spotify. Antar att det är samma "gäng" som tycker att det är ok att piratkopiera, jag menar det finns ju inget alternativ, eller finns det?

Precis, sluta klaga på att det inte finns något alternativ till piratkopieringen (av musik) och använd Spotify på rätt sätt, utan att förstöra. Så kanske Spotify kommer klara sig och få möjlighet att lägga till mer och mer musik.

htiawe 2009-03-02 16:40

patrikweb: Vad har nyhetsvärde enligt dig då?

patrikweb 2009-03-02 16:52

Citat:

Originally posted by htiawe@Mar 2 2009, 17:40
patrikweb: Vad har nyhetsvärde enligt dig då?

Något som är nytt i verkligheten och inte något som alltid händer eller är så.

Inte att något kopieringskydd är knäckt, det visste ju vi att det skulle hända.

glennj 2009-03-03 21:31

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 2 2009, 00:16

Samma sak där, ingen nyhet Skulle lika väl kunnat kollat på inspelade nyheter för några år sedan skulle inte vara någon skildnad. Att så många har dött i ett bombattentat eller att nu krigar dom där är samma sak som tidigare.
Inget vettigt nyhetsvärde alls i det stora hela, samma krig i grunden. Samma självmodsbombare samma övriga saker som det alltid bråkats om.

...det här utalandet är bra sorgligt i varje stavelse!?

Allt som händer är väl nyheter i någon form....

För att återgå till tråden:
Att "knäcka" spotify är för mig att slå in öppna dörrar... Förstår inte heller vitsen med det.
Det är smidigheten som gör att jag använder det, och Spotify klienten är... smidig...

Fotnot:
"samma självmordsbombare" ??

tartareandesire 2009-03-03 21:41

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Mar 1 2009, 22:38
Citat:

Samma sak där, ingen nyhet Skulle lika väl kunnat kollat på inspelade nyheter för några år sedan skulle inte vara någon skildnad. Att så många har dött i ett bombattentat eller att nu krigar dom där är samma sak som tidigare.

Ja, vad ska man säga....

WebboT 2009-03-03 21:45

Citat:

Citat:

Citat:

Samma sak där, ingen nyhet! Skulle lika väl kunnat kollat på inspelade nyheter för några år sedan skulle inte vara någon skildnad. Att så många har dött i ett bombattentat eller att nu krigar dom där är samma sak som tidigare.

Det var det mest korkade jag läst på länge.

Om Danmark invaderades och i princip utplånades i morgon. Skulle inte det va en nyhet?

Du behöver nog sova på saken och fundera på vad du egentligen sa.

kw_wasabi 2009-03-08 18:18

Så länge det går att lyssna på musiken går den ju att kopiera, oavsett om det finns ett kopieringsskydd. Kopiera den genom line-out kabel t.ex. Visst, det blir lite krångligare och möjligtvis lite sämre kvalitet, men det går.

jomper 2009-03-08 22:27

Javisst, men det blir enormt mycket jobb att sitta och skapa sig en skivsamling om ett par hundra/tusen album den vägen.

ps. Det finns flera program som rippar ljudströmmar utan att du ens låter den gå via datorns ljudutgång. Enklare men ändå för jobbigt.

patrikweb 2009-03-08 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Originally posted by -patrikweb@Mar 1 2009, 17:16
Citat:

Citat:

Om Danmark invaderades och i princip utplånades i morgon. Skulle inte det va en nyhet?

Ja för det är en sak som inte händer hela tiden, men det är ingen nyhet att höra hur många som dött i irak eller så. Då kan man lika väl kolla på inspelad avsnitt sedan tidigare. Samma skit.

htiawe 2009-03-08 23:34

patrikweb: Det är alltså du som sätter gränsen för hur ofta saker ska hända för att det inte ska hända hela tiden?

kw_wasabi 2009-03-09 01:34

Citat:

Citat:

Originally posted by -WebboT@Mar 3 2009, 22:45
Citat:

Originally posted by -patrikweb@Mar 1 2009, 17:16
Citat:

Citat:

Ja för det är en sak som inte händer hela tiden, men det är ingen nyhet att höra hur många som dött i irak eller så. Då kan man lika väl kolla på inspelad avsnitt sedan tidigare. Samma skit.

Patrikweb nu tycker jag du är ute och cyklar. Jag kan erkänna att jag också kan bli lite trött på rapporteringen från Irak och Palestina m.m. Men att säga att "Spotifys kopieringsskydd knäckt" inte är en nyhet är väl att ta i. Bara för att en person på 70-talet lyckades knäckade amerikanska telefonbolagens ljudfrekvenser för samtalskoppling betyder det ju inte att alla andra hackingnyheter är värdelösa och inte bör skrivas om. Det är väl ungefär så du menar?

Även om folk vet att det kommer ske någon gång så kanske de vill bli informerade den dagen det händer.

WeaZear 2009-03-11 11:50

Att kopiera musik från spotify har man alltid kunnat gjort, bara spela av ljudkortet i realtime :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson