![]() |
Hej!
Någon som vet var man ska vända sig / tips på jurist som kan göra en snabb uppskattning om man har ett case att gå vidare med? Jag har gjort en sida åt en kund enligt hans mallar han skickat, med komplett HTML/CSS markup, sen hävdar kunden att han inte ville ha det precis så utan att han ville ha en mer designad sida, när han från början sa att dom första utkasten såg perfekt ut. Alltså, prisuppskattning gavs av mig, 5k, han sa att det gick bra med 4-5000 kr beroende på "hur nöjd han var". Då jag är rätt ny på att fakturera gjordes inget kontrakt utan bara övernskommelse via mail om detta pris. Sedan gjordes jobb, ca 12 timmars jobb, som han hela tiden gav bra feedback på och skickade mer material. Sidan såg exakt ut som hans mallar, med mycket text, 13 undersidor och massa bilder. När det precis är klart säger han att det inte funkar och att "jag säkert förstår"... Helt taget ur luften. Antagligen hade han fått nån som kan göra det ännu billigare eller så gillade han inte sina mallar längre... Riktigt svinigt. Han erbjuder 1500 inkl moms som betalning... Han hävdar också att första priset inte var exkl moms, även fast affären skulle ske mellan två företag - så extremt lågt :S Sen när anger man inkl moms mellan företag? Han vill alltså betala så jag får 750kr ner i fickan när första övenskommelsen var 4-5k exkl moms enligt mig. Usch vilken oärlig lirare. Förslag på vad jag ska göra? tack |
skicka faktura och sen vidare till inkasso när han inte betalar
skulle jag börja med iaf |
Agree
|
Börja med att skriva en detaljerad faktura och "enligt avtal".
Du har ju ett avtal med kunden och ni har ett överenskommet pris av 5 000 SEK + moms. Man kan förutsätta att det gäller exkl moms när man agerar som företag. Skicka fakturan med betalningsvillkor 30 dagar netto. Det är normalt när man jobbar med företag. Om han inte betalar då så kan du agera vidare då. Men var noga med att du skickar din faktura nu på direkten. Om du gör så så måste kunden aktivt bestrida .... Sen är det som jag ALLTID hävdar VIKTIGT MED SKRIFTLIGA AVTAL!!!! Se till att alla kommunikation från och med nu sker skriftligt, exempelvis genom att du maila. Men var trevlig i alla kontakter med kunden. Låt ALDRIG känslorna lysa igenom, var saklig i minsta detalj. |
Som sagt, bara att skicka en ordentlig faktura.
Då måste han bestrida den, gör han inte det skriftligt så skickar du den till kronofogden när 30 dagar har gått om han inte betalat. Edit: Om mycket har skett via mejlen så är det givetvis en stor fördel för dig. |
tack för alla svar!
vad skönt att ni ändå är rätt positiva, jag trodde jag var stekt för jag inte hade ett 100% kontrakt. Men antar det blir enligt muntligt avtal fast överenskommelsen skett via mail i alldagligt tal. jag ska skicka faktura på måndag, jag återkommer med uppdatering om fallet - han kommer antagligen inte betala. |
Mail = skriftligt
|
jo, men ingen underskrift menade jag :-)
|
Användaren i sig är underskriften, du vet ju vem avsändaren är och det står också i mailet.
Sedan som Conny skriver så är det bra att tillämpa beställningsformulär där kunden får posta till dig, med det förfarandet du gjort (med mail) är klart vanligast och håller som underlag för att gå vidare. |
Det är alltid lika tråkigt när sådant händer. Problemet ligger alltid i dåliga eller inga frakturerings rutiner alls. Storföretagen har ett sätt att jobba på som fungerar. Tänk telia, du slipper inte undan ens en faktura på 50 kr. De går hela vägen till rätten om det behövs trots att de förlorar då minst 1000 kr på det.
Man måste vara hård mot de som försöker utnyttja att du är ett litet företag, även om det kostar pengar så är det värt det. Om inget annat så lär man dessa utnyttjare att det inte går att lura alla. Man skulle ha en databas för företag som lurar andra som uppdateras av oss företagare. Jag har säkert 100 tal sådana på min lista. |
Citat:
5000 spänn + moms är peanuts som lärpengar! Min lärdom är att: - skriftliga avtal (ha inte för bråttom, en bra kund är berdd att vänta) - undvik kunder som inte vill skriva avtal, de kommer att orsaka problem tids nog - sortera bort dåliga betalare innan du börjar jobba - fakturera direkt, - aldrig jobba en enda dag efter sen betalning - behåll bra kunder och ge dem extra bra service - avsluta dåliga (olönsamma) kontrakt - håll ALLTID vad du själv lovar, även om det kostar flis - AGERA DIREKT om problem uppstår |
Grymt bra svar Conny.
Imponerande att ta en sådan smäll och överleva. |
Citat:
Advokaten kostade 248 000 SEK (ink moms) och försäkringen täckte 180 000 SEK (jag är glad att jag hade försäkring kan jag säga). Men jag har lärt mig min läxa och det är att vara mer försiktig vilka kunder man jobbar med. Man måste vara extremt tydlig med att man bedriver en yrkesmässig affärsverksamhet och att man vill ha betalt för sitt arbete. Skriftliga avtal är en självklarhet numera. Mitt råd till trådskaparen är att inte upprepa mina misstag utan AGERA NU så du begränsar skadan för dig själv. Var inte rädd att stöta dig med denna kund, det är en dålig kund. Ta lärdom och gör bättre vid nästa affär. Ingen företagare kan bedriva sin verksamhet utan att tjäna pengar. Man får helt enkelt välja sina kunder med omsorg, och man måste se till att alla kunder som betalar får förstklassig service. Det är denna förstklassiga service som gör att kunder är beredda att betala riktigt feta arvoden. |
Om kunden inte betalar fakturan i tid kan du ta ner all kod från webhotellet på förfallodagen och hävda att du äger den till dess att kunden betalar för koden. Upphovsrätten säger att du äger koden om inget annat har avtalats. Vad jag förstår har ni inte avtalat något annat än att han köper hemsidan utvecklad av dig och det har han ju inte gjort förrän han betalat vad ni kom överens om.
|
Citat:
Man får gå den lagliga (långa, dyra vägen), även om det kan vara lockande att gå in och radera allting. |
valde att ta den enkla vägen och ta hans 1500 kr och släppa hela skiten. 2500-3500 krs läxa kan man väl leva med, men ändå surt.
Tack för all hjälp, nästa gång skriver jag tydliga arbetsbeskrivningar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson