![]() |
Kollat igenom de hemskickade broschyrerna jag fått från skatteverket efter att nyligen ha startat enskild firma. Jag har bestämt mig för att göra löpande bokföring själv men låta en revisor sedan göra bokslut och deklaration.
Kommer inte ha alls många fakturor som går in och ut till en början (säg 50 st totalt i år) och undrar hur ni löser det med bokföringen? Är det bäst att börja med dagbok eller köpa ett bokföringsprogram? Vilket isåfall? Enskild firma som sagt och nybörjare samt fattig student, så ju billigare ju bättre men finns det något dyrt som är värt det så kör jag på det såklart. |
Jag använder eFredo - http://www.enskildfirma.nu. Det ser väll lite 90'taligt ut men kostar bara 460:- om året och uppdateringar kommer snabt vid regeländringar och jag har fått bra respons när jag har haft problem.
Man kan även knåpa in sin "vanliga" inkomst mm om man kör sin firma vid sidan om ett vanligt jobb och få den totala skatte situationen uträknad. Men den funktionen är inget jag testat. Kanske finns bättre program även i lågprissegmentet men jag har inte orkat leta efter att jag började med detta för några år sedan. |
Tack för tipset, andra får gärna komma med fler...!
|
Citat:
Edit: Länkar: http://www.vismaspcs.se/ http://www.vismaspcs.se/demo/indexwe...sku=FIRMA.NEDL |
Citat:
Hur funkar det med uppdateringar på visma? Antar att det ingår också? |
först köper man programmet och få ingår uppdateringar och support i 6 månader. Sedan är det prenumeration för fortsatt uppdatering och support per år, har jag för mig.
|
Du får alltså betala två gånger i år, därefter en gång om året. Bra marknadsföring.
Annars kan du lägga iväg allt till en redovisningskonsult, borde kunna hålla sig på några tusen om året, då slipper du bry dig och lägga ner en massa timmar på kontering. Rekommenderas, plötsligt sitter du där med massor med transaktioner och då är det inte så kul längre. Förtydligande: Revisor är en speciell funktion som bara används i AB, vissa HB och lite större verksamheter. Det du ska anlita är en redovisningskonsult, och ska du låta dem göra bokslut och deklaration är det definitivt läge att låta dem göra allt. |
Tack för förtydligandet magnus, du har sparat mig många pinsamma situationer :)
|
Om du bara har diciplinen att göra bokföringen så kan du strunta i redovisningsfirma, men har du svårt med diciplinen så är det bätre att leja bort jobbet. Men det kostar säkert 10 000 per år att leja bort så är du fattig student så är det inte att rekommendera.
|
Utnyttjar tråden lite...
Någon nämnde att det är obligatoriskt att ha en revisor för aktiebolag. Kan en och samma person både vara redovisningskonsult och revisor? Var hittar man billiga? |
Citat:
|
Ok var hittar man Billiga redovisningskonsulter + revisorer?
|
vi använder e-bokföringen hos Swedbank-lysande!
Vår redovisningsbyrå använder samma system och vi har tillgång till allt på samma ställe genom dosa så det funkar kanon. Budget, momsredovisning allt på samma ställe. |
Citat:
Kan bli en av dina bäste mentorer om det funkar bra.. |
e-bokföringen hos Swedbank, kan någon berätta mer om denna? är den lätthanterlig?
|
Det är det bästa som uppfunnits på mkt länge. I samband med att du betalar dina räkningar går du in och bokför samtidigt. Inbetalningar bokförs med några få klick. e-bokföringsfakturan från Swedbank är den enda faktura jag ler när jag betalar eftersom ebokföringen sparar mig massor med tid.
|
Citat:
En revisor som är värd något kostar nog 1200 spänn och uppåt men de betalar sig i form av skattetips och annat så det är egentligen ingen nettokostnad utan ren vinst. Redovisningskonsulter har jag däremot enbart dåliga erfarenheter av, har aldrig hittat bnågon som är värd pengarna. Jag är en erkänd amatör på bokföringsområdet men när jag gör ett bättre jobb än de som är yrkesverksamma proffs så blir man mörkrädd. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson