![]() |
...någon kommer ju att skriva det så låt det bli jag ;)
http://dn.se/nyheter/sverige/kronprinsessa...ar-sig-1.806276 http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/i...ticle4495515.ab http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...679&lpos=rubrik |
Största nyheten inom IT sedan Internet. Det här förändrar allt.
|
schit, nu måste jag tänka om hela min SEO-strategi!
damn you Victoria! |
Citat:
|
Stadsministern pratar om förlovningen på TV nu!
|
Citat:
Men ja ..Grattis till dem! |
Det är en stor nyhet, men kanske inte här på WN :).
Den stora frågan är så klart om det här på sikt blir slutet för den svenska monarkin. |
Citat:
|
Nog är det en intressant nyhet som berör hela Sverige. Jag menar, att vi har en President eller Kung är ju något alla svenskar berörs av.
Jag har varit för monarkin fram till nu. Låt Carl XVI Gustaf bli Sveriges sista konung och ge oss istället President Reinfeldt ;) |
Citat:
Själv har jag alltid förespråkat valkungadöme. Vi väljer vår kung som om vi hade valt en president, men kineserna får se den "kunglighet" som behövs för att sätta Sverige på kartan. Då kan vi både äta kakan och behålla den. |
Med tanke på hur mycket tid som går åt till att diskutera riktiga eller felaktiga val (EMU, aktuell regering oavsett tidpunkt, kärnkraft, trängselskatt, EU, melodifestivalen etc etc) så kan det nog vara bra med ett ämbete där man inte behöver lägga ner en massa timmar på vem som borde bli vald, om det är rätt person som blev vald eller vilka som egentligen borde ha blivit valda i stället.
|
Citat:
|
Citat:
"It is a well known fact that those people who most want to rule people are, ipso facto, those least suited to do it. To summarize the summary: anyone who is capable of getting themselves made President should on no account be allowed to do the job. To summarize the summary of the summary: people are a problem." |
Så rätt, så rätt :)
|
Citat:
|
Nyhetsdelen ska väl ändå handla om IT och webben... För jag bryr mig inte om kungen eller vem det nu är.
|
Vi får väl se nästa år, lär väl dyka upp en Poll med frågan "Blått" alt. "Rött"... Lika intressant för webben som för oss...
Näe, sämre nyhet får man leta efter. |
Mycket bra reklam för Sverige.
|
Citat:
|
Omg, who gives a sh*t. Avskaffa, avskaffa, AVSKAFFA nu!
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Inte för att låta rasistisk eller något. Vadå för reklam? För att öka invandringen? |
Citat:
|
Ojojoj, lugna ner er ett par grader nu. Jag kan hålla med om att det kanske var fel att lägga den i nyheter nu med facit i hand :)
Men det är uppenbarligen många som både läste och svarade trots det, och rubriken talade väl ganska klart för vad det handlade om. Eller hur!? ...och jo, vad har bilar med IT och webben att göra? Ibland känns det som ett litet aphus här inne. Om jag inte hade formulerat mig som jag gjort hade de första kommentarerna förmodligen inte formulerats som de gjorts, och sen satt ton för hela tråden (och alla andras åsikter). Men jag har mig själv att skylla ;) |
Citat:
Självklart innebär det här mängder med gratis-reklam för Sverige utomlands, inte minst i Tyskland där man redan har stort intresse av Sverige. En stor del av turisterna i Sverige kommer ju trots allt från Tyskland och det lär ju inte bli mindre i och med att Victoria är den enda kvinnliga Europeiska tronarvingen. Bröllopet beräknades kosta några miljoner, men affärer och annat beräknades tydligen dra in någon miljard på det hela; så att ha ett kungahus, åtminstone i det här specifika fallet, kan ju ingen klaga på ur ett rent ekonomiskt perspektiv. |
Kul när man till och med kan läsa på DI.se (det BORDE vara lite mer ekonomiskt funtade människor där) att folk blandra ihop känslor, grupptryck och ekonomi i samma argumentation. Folk som är upprörda att skattebetalarna kanske får betala deras bröllop för citat " tiotals miljoner kr". I stycket efter står att den beräknade "vinsten" på bröllopet är:
* Försäljning av bröllopsrekaterade produkter: 2,5 miljarder * 12 000 extra turister = 30 miljoner i tillskott för detaljhandeln * 200 miljoner kr extra för hotell- och restaurangnäringen De som räknat ut detta hävdar också att den största positiva ekonomiska effekten av ett prinsessbröllop inte framgår av deras (ovanstående) summor. Kommentarerna man kan läsa är "Ge de tiotals miljonerna till de hemlösa och fattiga istället". Hur fan räknar folk? De är villiga att avstå flera miljarder för att utsatta grupper i samhället ska få en struntsumma i sammanhanget! Jag blir så jävla trött! :D |
Citat:
|
Citat:
Svar: Ja |
Citat:
- Seriöst, hur många är bryr sig om det? Eller är det bara dåligt med diskussionsunderlag på forumet? |
Citat:
Men dem borde bolagisera kungahuset så dem kan få betala för sin skit själva. Dem är inte direkt fattiga, kungen sitter på sisådär 200miljoner kronor! Han får även 40miljoner för sköta slottet m.m Sedan Carl-Filip? Vad gör han för Sverige? Leker militär och racerförare! Hoppas att ni tycker era skattepengar gå till bra grejer när han åker runt i sin porsche på banan och ha kul! |
Personligen är jag inte särskilt intresserad, men som sagt, snacka om billig PR för Sverige! Jag skulle nog vilja påstå att fördelarna med att vara en monarki klart överväger nackdelarna.
(Till de som trots allt inte tycker att det här med att ha en kung är en bra idé: har ni redan glömt när Japans kung & drottning var här? Snacka om att Sverige var i fokus i Japansk media..) |
Citat:
Det var så du ville ha det? |
Grattis Victoria och Daniel!
Länge leve monarkin! All lycka till Er! |
Och ännu en som inte klarar det här med historia märker jag på Roberts inlägg. Fast de har väl visst slutat lära ut det i skolan de senaste åren som jag förstå.
Det finns ingen svensk kung som med egna medel betalat någonting åt landet. Monarkin var tidigare i princip ett diktatoriskt styrelseskick i Sverige. Så det var är väl inte så konstigt att kungen förfogade då över enorma tillgångar, hela landets faktiskt. De delades dessutom frikostigt ut till de som var trogna honom. Gustav var tidigare i tråden inne på att man skulle välja kung. Och så såg det ut från början långt tillbaka. Det här med att kungamakten ärvs är i det perspektivet av betydligt senare datum. Men visst varför bråka om det. Kungahuset ger pressen så mycket att skriva om. Folk verkar ju gilla det så varför inte, även om det verkligen inte är de vassaste knivarna som finns i kungahuset. |
Vilka är Daniel och Viktoria ? Big brother eller?
|
Citat:
|
Citat:
Samtidigt som pensioner sänks 4 procent nästa år så får kungen ännu mer pengar. |
Jaha, då ska man betala Daniels uppehälle också..
Hur mycket betalar vi skattebetalare till Knugen varje år egentligen? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson