WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Terminal Services som inte fungerar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35188)

Smetad Anarkist 2009-02-17 09:29

På min vps så har jag tydligen gjort något för att tappa bort Terminal Services. Själva webservern verkar nu tuffa på ganska bra. Men jag kan inte logga på för att administrera den.

Råkar någon ha ett praktiskt förslag angående hur jag ska bära mig åt för att komma åt min server igen? Och vad sjutton kan jag ha gjort för att ha stängt mig ute från maskinen egentligen?

Daniel29 2009-02-17 10:21

Det kan vara många saker som hänt.
1. En tjänst har gått ner.
2. En säkerhetspatch kan ha installerats som höjer säkerheten.
3. Du kan ha avaktiverat remote desktop för alla/vissa användare.

Det är lättare att hjälpa dig om du skrivare vad som hände sista gången du använde funktionen och därefter.

studiox 2009-02-17 10:41

Citat:

Originally posted by Smetad Anarkist@Feb 17 2009, 10:29
På min vps så har jag tydligen gjort något för att tappa bort Terminal Services. Själva webservern verkar nu tuffa på ganska bra. Men jag kan inte logga på för att administrera den.
Råkar någon ha ett praktiskt förslag angående hur jag ska bära mig åt för att komma åt min server igen? Och vad sjutton kan jag ha gjort för att ha stängt mig ute från maskinen egentligen?

1.) Ta fram hemsidan till ditt hotell
2.) Leta fram numret till deras support
3.) Ta fram telefonen
4.) Slå numret under #2
5.) Be dom fixa det

Klart

Westman 2009-02-17 10:58

Det låter som om brandväggen är påslagen utan undantag för RDP. Lösningen har studiox skrivit.

Smetad Anarkist 2009-02-17 17:59

Telefon?? Jösses va 90-tal!

Hur som helst... så av någon anledning om jag plockar bort det namn som Remote Desktop klienten skrev dit åt mig, så kommer jag åt servern och allt verkar fungera.... skumt.

tartareandesire 2009-02-17 18:42

Citat:

Originally posted by Smetad Anarkist@Feb 17 2009, 18:59
Telefon?? Jösses va 90-tal
Hur som helst... så av någon anledning om jag plockar bort det namn som Remote Desktop klienten skrev dit åt mig, så kommer jag åt servern och allt verkar fungera.... skumt.

Ja, telefon är normalt sett det smidigaste alternativet....

studiox 2009-02-17 18:46

Citat:

Originally posted by Smetad Anarkist@Feb 17 2009, 18:59
Telefon?? Jösses va 90-tal!

Hur som helst... så av någon anledning om jag plockar bort det namn som Remote Desktop klienten skrev dit åt mig, så kommer jag åt servern och allt verkar fungera.... skumt.

Så om ditt hus skulle brinna går du in på ett forum och frågar om någon annans hus råkar brinna och om så är fallet ber dom om råd? Jösses.

Westman 2009-02-18 05:56

Citat:

Originally posted by Smetad Anarkist@Feb 17 2009, 18:59
Hur som helst... så av någon anledning om jag plockar bort det namn som Remote Desktop klienten skrev dit åt mig, så kommer jag åt servern och allt verkar fungera.... skumt.
Does not compute, missing data.

taz76 2009-02-18 17:36

Citat:

Originally posted by Smetad Anarkist@Feb 17 2009, 18:59
Telefon?? Jösses va 90-tal!
... eller varför inte ta fram en bärbar dator, koppla upp sig mot en trådlöst nätverk (alternativt kanske du måste hacka ngn grannes som tar ett antal minutrar) då din lägenhet brinner för att du ska mejla larmcentralen eller lokala brandstationen (de är ju trots allt närmast än larmcentralen som troligtvis är massa, massa mil bort)? :rolleyes:

emilv 2009-02-18 19:18

Citat:

Originally posted by studiox@Feb 17 2009, 11:41
5.) Be dom fixa det
Alla har inte sådana avtal. Det finns inget som säger att programvarusupport automatiskt ingår i en VPS-tjänst.

patrikweb 2009-02-18 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av emilv
Citat:

Ursprungligen postat av studiox
5.) Be dom fixa det

Alla har inte sådana avtal. Det finns inget som säger att programvarusupport automatiskt ingår i en VPS-tjänst.

Då låter det som en rätt sunkig leverantör, i värsta fall får du väl kanske betala för det. Men att inte hjälpa kunden att kunna använda sin VPS för något strulat så kan dom inte ha många kunder kvar till slut.

emilv 2009-02-18 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Originally posted by -emilv@Feb 18 2009, 20:18
Citat:

Ursprungligen postat av studiox
5.) Be dom fixa det

Alla har inte sådana avtal. Det finns inget som säger att programvarusupport automatiskt ingår i en VPS-tjänst.


Då låter det som en rätt sunkig leverantör, i värsta fall får du väl kanske betala för det. Men att inte hjälpa kunden att kunna använda sin VPS för något strulat så kan dom inte ha många kunder kvar till slut.

Jag håller med om att alla leverantörer bör hjälpa till åtminstone mot betalning och det ifrågasätter jag inte heller, men om det nu kostar extra så kanske det är värt att kolla först om det är någon på Internet som känner till vad som kan vara fel.

Jag uppfattade studiox:s svar som lite smådrygt när det är en fråga som kan kosta pengar att lösa med hans metod. Jag uppskattar i alla fall kunder som gjort egen research, vilket de flesta också gör. Detta kan i många fall göra det lättare att kommunicera med kunden eftersom man får en bra förståelse för sin miljö om man felsöker.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson