![]() |
Det är tydligen inte så bra med avseende på trust att ha flera sajter på samma ip.
Jag har 7st sajter på ett av mina webbhotel, hur drabbas trusten av detta? Hur många sajter har ni på varje server? |
Kör man vanligt hotell så brukar man inte direkt vara ensam utan kan vara flera hundra som delar.
|
Har väl ett tiotal på samma ip, dock har jag ett /24 till förfogande men använder det inte av någon anledning.
|
Uj ... har nog ca 40 - 50 st på min server och förståss en massa andra webbkonton med ca 10 siter på varje ...
Har inte märkt av något negativt avseende rankingen för att många siter ligger på samma ip/server ... /Patrik Berggren |
Citat:
|
Jag tror det är viktigare att väjla rätt land om ett specifikt land är målgrupp
|
Citat:
Har diskuterat detta med en kollega som jobbar med SEO och h'n är inne på samma spår som mig. - Att det helt enkelt inte skall påverka, skulle vara intressant med dokumenterad bevisning på att det förstör (hur det nu skulle se ut med dokumenterad bevisning på detta exempel) |
Jag har 20 sajter på samma webbhotell.
|
Kikade nu och till min förvåning finns det 81 st siter konfade på servern, med subdomäner + domäner.
Det ser kanske konstigt ut, i algoritmerna, om alla länkar kommer ifrån samma ip-nät. Under en kort tid kan det gå, men lite fler ip-nät bör man ha länkar ifrån för att det ska se "naturligt ut" /Patrik Berggren |
Allt från en sajt med flera ip/c-nät (ett utåt) till tjugotal per ip/c-nät.
|
Hade varit ganska dumt om man var tvungen att ha en publik ip-adress per hemsida, ur SEO-perspektiv - då kan vi snacka om att ipv4 hade tagit slut fort :)
|
1. Vi har noterat olika URL-er pekade till samma konto, det fungerar och ger olika resultat i SERP-en.
2. Samma med länkar. De kommer från andra domäner på samma webbkonto och det fungerar. 3. Samma med språk. Vi noterar plats tre på ett engelsk sökord på en svensk (i stort sätt SEO-fri) webbplats med 240 miljoner dokument... *** Dessa tre saker borde inte fungera, men gör det ändå och vi vet inte varför. Det är mycket som är som det inte borde vara och "effektiv SEO" är ett synnerligen relativt begrepp! |
Citat:
Har allt från en till tio sajter på samma server och märker ingen direkt skillnad. |
Tartareandesire har helt rätt. Det finns ingen enskild faktor som avgör hur du rankar i sökmotorerna. Det går aldrig att säga "Jag gjorde x och rankar y. Därför måste x fungera". Det blir som att säga "99 % av alla svenskar som dog förra året hade ätit morötter någon gång i sitt liv. Därför måste morötter vara dödliga".
Att dela IP-adress med andra sidor är inte negativt. De flesta webbsidorna delar IP-adress med andra. Den enda gången då det är negativt att ha sina sidor på samma server/ip är om man bygger enorma länknätverk. Om alla dina inlänkar kommer från samma IP-adress så tycker Google att det ser lite mysko ut (vilket det naturligtvis också är). Däremot så finns det teorier om att det kan ge lite Trust om man har en unik IP. Den vanligaste uppfattningen inom SEO-världen är alltså att det inte är negativt att ha flera webbsidor på samma IP-adress, men att det kan ge ett litet plus att ligga helt själv på en IP. |
Citat:
Tror inte rätt land har nåt med saker att göra ändå. Har en kund som ligger på plats nr 1 hos google på önskat sökord med ett antal konkurrenter och har sin hosting i USA och han riktar sig till Svenska kunder. Edit: Google.se alltså innehar hon 1 placering |
Tiotal.
|
Citat:
1. Sidans innehåll ska vara skrivet på svenska 2. Domänen ska vara .se - alt .com, detta är dock inte lite bra som .se 3. IP-adressen på siten ska vara svensk - detta har dock väldigt liten betydelse i sammanhanget, men dock betydelse. Inlänkars betydelse (att de kommer från Svenska siter) ligger väl också högre än 3. Kommentarer? |
Citat:
Inlänkar är till 99% från svenska sidor Sen hosting / IP är inte svenskt. Så just angående hosting och ip verkar det inte i detta fall ha så stor betydelse. |
Citat:
|
Hur gör ni själva när ni bedömer en webbsidas nationalitet? Tittar ni på IP-adressen, TLD´n eller språket som texten är skriven på? När ni har svarat er själva på den frågan så kan ni ställa er frågan varför Google skulle göra på något annat sätt.
Den enda gången som Google kan få problem är om man blandar olika språk på samma domän. Då blir inlänkarna och deras nationalitet avgörande för vilken nationalitet som Google tilldelar din webbsida. |
Det känns ologiskt att straffa en hemsida för att den ligger på ett webbhotell. Däremot känns det logiskt att inte värdera länkar lika högt när det är mellan hemsidor med samma ägare.
Ett sätt att automatiskt undersöka detta borde väl vara att kolla om sidorna ligger på samma server. Ett annat lär väl vara att kolla whois-info vilket Google enkelt kan göra då de är sin egen registrar. OT: Är det passé med metataggar? Min erfarenhet är att det går bra med olika språk under samma sida så länge content-language är korrekt. <meta http-equiv="content-language" content="en"> |
Citat:
http://www.w3.org/International/articles/l.../language-tags/ |
Citat:
|
Citat:
Det finns ju även en rad andra mer eller mindre tramsiga meta-varianter man kan lägga till (distribution t.ex.) men de enda som jag tycker verkar vara viktiga är väl keywords, description och robots. Tänkte däremot börja använda metat "canonical" för att minska risken för förvirra spindlarna med dubbelt innehåll vid rewrites av url:en. |
Jag syftade inte på Google eller sökmotorer i allmänhet utan det finns många länkrelaterade script som använder sig av meta-taggarna. Det finns ju ingen anledning till att inte använda dom.
Hm, jag kanske missuppfattade dig, talade du enbart om språk-taggen? |
Citat:
Hursomhelst, hade det hela inte så mycket att göra med trådens tema (förhoppningsvis har jag inte spårat ut tråden helt…). |
Kör 2 webbsidor på en server/IP, har precis kommit igång :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson