WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Har du gett upp IE 6? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35069)

KarlRoos 2009-02-11 12:07

Som frågan lyder, har du det?
Det är skönt att jag i alla fall äntligen kan säga ja B)

stakes 2009-02-11 12:18

Inte gett upp men...

http://www.robertnyman.com/2009/02/09/stop...net-explorer-6/

pokerstjärna 2009-02-11 13:50

Jag tycker alla bara ska ignorera IE (läs alla versioner) och ÅF ska börja klistra på lappar på nyinköpta datorer (Gå in på www.mozilla.com och ladda ner en bra webbläsare)
Om det vore så väl :D

BarateaU 2009-02-11 13:56

Snurrar på fortfarande här på jobbet, ca 1000 burkar.
System som inte "använder" läsaren har vi uppgraderat till 7'an.

Just för att interna portaler inte funkar klockers på 7'an eller 8'an.
Men de skall avecklas så sinnom tid så byter vi.

Vi kör xp men arbetar med att byta os version och sneglar på win7 så dåfinns de ingen återvändo.

MattiasW 2009-02-11 14:47

I egna projekt har jag gett upp ie6, men inte i kunders sidor.

jomper 2009-02-11 15:15

Vi har också ca 3500 användare som kör IE6. Det beror på att ett enda, grundläggande, system inte fungerar med IE7. Att uppgradera det är ett jätteprojekt med backend osv, och det är ett extremt produktionskritiskt system så det kommer ta tid och kosta pengar..

Firefox hade väl varit trevligt men då har man långt från samma möjligheter att managera och patcha centralt.

taz76 2009-02-11 15:25

Citat:

Originally posted by jomper@Feb 11 2009, 16:15
Firefox hade väl varit trevligt men då har man långt från samma möjligheter att managera och patcha centralt.
Förutom att FireFox inte har 20 nya buggar varje månad ;)

Meeen till frågan.. programmerar man med ett JS-ramverk så slipper man massa huvudvärk plus att det går snabbare att koda.. sen kan man göra sidorna i xhtml+css

Karman 2009-02-11 16:00

Nej, tyvärr finns inte den möjligheten med de kunder som jag arbetar med.

crazzy 2009-02-11 16:50

Jag skriver mina sidor för IE7+, FF2+, Opera 9, Netscape 9, Safari 3, Konqueror 4 och Chrome.

Vill en kund ha något annat får dem säga till.

forngren 2009-02-11 17:08

IE7.js gör mitt liv mycket lättare i alla fall

biokonsult 2009-02-11 20:18

Skulle vara kul med en komplettering om hur många % som använder sig av 6an på era webbplatser? själv så ligger det på ca 10% hos mig, en kraftig minskning sen i nov-08 ca 30% ...

mcfluff 2009-02-11 20:48

Bryr mig inte om IE6 längre. Vill man se sidan korrekt så får man banne mig uppdatera webbläsaren.

Jag gör endast personliga projekt.

taz76 2009-02-11 20:48

På min största domän har jag 50-50% IE/FF-besökare.. och utav IE-besökarna så har hälften IE6 tydligen. Så en fjärdedel ungefär..

Lumax 2009-02-11 21:07

Kring 30% av mina besökare använder fortfarande IE6.

Osiris 2009-02-12 00:18

Kunderna kräver IE6 och kollar man statistiken på deras sajter så förstår jag dem :)

Men livet som webbutvecklare blir bara sämre och sämre nu när kunderna bryr sig om Safari & Chrome också :|

crazzy 2009-02-12 08:57

Citat:

Originally posted by Osiris@Feb 12 2009, 00:18
Kunderna kräver IE6 och kollar man statistiken på deras sajter så förstår jag dem
Men livet som webbutvecklare blir bara sämre och sämre nu när kunderna bryr sig om Safari Chrome också :

Safari har man väl alltid sett till att den funkar? Och Chrome beter sej nästan likadant. Några få äckliga jsbuggar bara.

ric 2009-02-12 09:54

På Seek.se är IE6 just nu den näst största webbläsaren, vilket gör den omöjlig att ignorera.

Av de 1000 senaste besökarna så fördelades statistiken så här:

Explorer 7 ------------ 631
Explorer 6 --------- 245
Firefox 3 -------------- 177
Firefox 2 ---------------- 30
Safari 3 ----------------- 21
Chrome ------------------ 7
Explorer 8 --------------- 6
Opera 9 ----------------- 4
Mozilla ------------------- 4
Okända ------------------ 2
Safari -------------------- 1
Opera 8 ----------------- 1
Firefox 1 ----------------- 1

Skönt är att IE 5.5 inte finns med bland statistiken.

Martin Boström 2009-02-12 13:20

På de B2B servrar jag har kontroll på är omkring 1/3 av alla IE version 6. Jag skulle gärna ge upp den, men det går ju inte än på länge med de siffrorna. Problemet är ju inte i första hand javascript, för där kan man ju enkelt använda sig av wrappers eller dylikt som gömmer konstigheterna i IE från ”businesskoden”. Problemet är CSS och framförallt de selektorer som IE < 7 inte stödjer. Att hänvisa till att ”de som inte uppgraderat får skylla sig själva” funkar ju inte, om man vill att webbplatserna ska se professionella ut. Jag anser i alla fall att ”besökaren är kung”, även om han eller hon har en undermålig webbläsare. ;)

Da Bear 2009-02-12 15:17

Så länge ni utvecklar för IE6 kommer folk aldrig att byta upp sig!

Själv ser jag till att sidan fungerar och ser någorlunda likadan ut i IE7/8 samt FF3. Fungerar den och är snygg i IE6 så är det bara en bonus.

Mattias 2009-02-12 15:27

Ja 34st 52.31%

Majoriteten skiter i IE6.
Beror det på att det är så pass små sajter att det inte är värt det?
Eller att intäkterna inte spelar någon större roll?

Fyll gärna i, ni som röstat.

Mattias 2009-02-12 15:30

Citat:

Originally posted by Da Bear@Feb 12 2009, 16:17
Så länge ni utvecklar för IE6 kommer folk aldrig att byta upp sig!
Även om jag gärna önskade att det var så behöver man fortfarande ta hänsyn till att alla inte kan byta upp sig.
Varför? Anledningarna varierar. Säkerligen främst pga dålig kunskap och piratkopierade OS.

Att inte utveckla för IE6 är i mina ögon idag idioti.
Hur mycket det än svider så bör en inse att IE6 besökarna genererar lön åt många människor :)

ric 2009-02-12 16:08

Citat:

Originally posted by Da Bear@Feb 12 2009, 15:17
Så länge ni utvecklar för IE6 kommer folk aldrig att byta upp sig
Själv ser jag till att sidan fungerar och ser någorlunda likadan ut i IE7/8 samt FF3. Fungerar den och är snygg i IE6 så är det bara en bonus.

Personligen tror jag att få besökare väljer att uppgradera sin webbläsare bara för att någon webbsida fungerar sämre i den. Risken kan istället vara att de besökarna väljer en konkurrents webbtjänst.

Det är heller inte så svårt att få en webbsida att se ut och fungera likadant i de flesta webbläsarna som släppts de senaste åren.

Många vanliga internetanvändare som besöker en webbsida som fungerar dåligt eller ser konstig ut tror snarare att det beror på webbsidan och inte på webbläsaren.
Den iaktagelsen brukar också oftast vara korrekt, men hur ska en vanlig användare veta att felen på den webbsidan försvinner om han/hon uppgraderar sin webbläsare?
Det finns många användare som inte uppgraderar för att de inte vet hur man gör, tycker det är krångligt, vill inte få ett nytt gränssnitt de inte förstår eller inte förstår meningen med en uppgradering m.m.

För något år sedan då jag jobbade med hempc-support och IE7 installerades med winupdate så var det många kunder som ringde in och ville få hjälp att nedgradera till IE6 igen pga. att de inte gillade det nya gränssnittet och inte kunde hitta i det. De sitter troligtvis fortfarande med IE6 tills de blir tvungna att köpa en ny dator.

Da Bear 2009-02-12 16:11

Jag köper inte att det till största delen skulle bero på piratkopierade OS. Många som köper en dator får en äkta kopia av Windows med.

Min egen erfarenhet är att folk helt enkelt inte orkar eller vill byta upp sig. "För det här fungerar ju." Ex. min egen pappa som trots allt är teknisk, sitter fortfarande med Windows 98 och IE6, varför? "Jo, det fungerar" säger han.

Varför fungerar det fortfarande då? Jo, för att ni sitter och utvecklar för en webbläsare som är ifrån 2001(!). En snart ÅTTA ÅR GAMMAL webbläsare, full med brister och buggar.

Utvecklingen går framåt, likaså webbstandarden. Varför går inte ni framåt?

Martin Boström 2009-02-13 09:38

För en del år sedan fanns ett oskick på en del webbsiter att tvinga fram en viss storlek och modell på webbläsarfönstret (ingen URL, inga menyer, etc). Det tycktes som om kreatörerna av dessa siter tycktes tro att just deras webbsite var så gudabenådat fantastisk att varje besökare vid blotta anblicken skulle falla i tillbedjan på sina bara knän och rakt av acceptera att inte få ha sin webbläsare konfigurerad som de själva valt. Den här diskussionen påminner starkt om samma sak.

Inse att besökaren (kunden) är kung! Det är inte besökarens problem om min webbsida inte fungerar. Alltså ligger det inte hos besökaren att uppgradera sin webbläsare, utan på mig att se till att min webbsite fungerar på en så bred plattform som möjligt. Och det är inga futtiga procent vi talar om, utan cirka en tredjedel av alla besökare. Vore det min egen privata webbsite så finge jag väl stå mitt kast om det skulle innebära en 30-procentig minskning av besöksstatistiken, men för affärsdrivande företag finns detta inte på kartan!

KarlRoos 2009-02-13 11:52

Citat:

Originally posted by Da Bear@Feb 12 2009, 17:11
Min egen erfarenhet är att folk helt enkelt inte orkar eller vill byta upp sig. För det här fungerar ju. Ex. min egen pappa som trots allt är teknisk, sitter fortfarande med Windows 98 och IE6, varför? Jo, det fungerar säger han.
Gör som jag gjorde, tog föräldrarnas dator, installerade IE 7 och Firefox och lät dem välja.

rhdf 2009-02-13 13:14

Ibland får man ju ta och gå lite balansgång
i mitt senaste projekt fick jag en bildfil och skulle bygga layouten utifrån den
problem 1 som dök upp var att själva sidan skulle vara en "ruta" med en rätt bred skugga
bodyn hade en bakgrund som skulle synas genom skuggan, dvs png var bästa lösningen på min wrapper-bakgrund. dock funkar ju inte png-transparens i IE6, inte utan en fix, och den funkar inte heller på repeterade bakgrundsbilder

alternativet var då att antingen låta IE6 besökare få en ful skugga eller att låta alla ladda ner en 900x3000 stor bakgrundsbild istället för en 900x10 px stor "remsa"

statistiken för just den sidan för IE läsare (67,44 % av besökarna)
7.0 79,70%
6.0 19,55%
8.0 0,75%

Da Bear 2009-02-13 13:31

Citat:

Originally posted by KarlRoos@Feb 13 2009, 12:52
Gör som jag gjorde, tog föräldrarnas dator, installerade IE 7 och Firefox och lät dem välja.
Nu har han visserligen byggt en ny dator och något äldre OS än Windows XP fungerar inte på den, lite framsteg iaf :lol:

martine 2009-02-14 22:00

För nya projekt ser jag det som en fråga för uppdragsgivaren - särskild anpassning till IE6 kostar mig en massa tid och alltså pengar för uppdragsgivaren, bara att välja. (Stöd för en föråldrad dålig webbläsare är inget jag ser som en självklarhet.) Kräv den fulla kostnaden för vad en specialanpassning kostar - det finns ingen anledning att räkna detta som en normal utvecklingskostnad när en ganska liten och ständigt minskande andel användare använder IE6.

I övrigt har jag för det mesta gett upp att få samma utseende i IE6. Däremot ser jag alltid till att funktionaliteten fungerar. Förskjutningar, pixelfel, färgfel (med png:ar och skuggor exempelvis) struntar jag i och rättar endast till när kunden efterfrågar det. I allmänhet ser det alltså fulare ut men fungerar. Jag har också en känsla av att surfare som använder IE6 är mycket mer feltoleranta eftersom de är mer okunniga om datorer eller medvetna om bristerna i IE6.

En tanke jag har är att prefixa all css med html>body för att göra hela sidinnehållet tillgängligt för IE6 (och för den delen även IE5.5, IE5, Netscape 4 och andra föråldrade webbläsare) men utan formatering så att det går att surfa men är uppenbart att man får en förenklad version av sidan. (Det förutsätter förstås att man redan från början använder strukturerad semantisk xhtml för att få något rimligt resultat.) På så sätt skulle man få full tillgänglighet för alla webbläsare med bara en estetisk skillnad - läsare som stöder css2 skulle visa innehållet fint och andra skulle visa det som text mer eller mindre.

Användare av exempelvis Windows 98 kan alltid ladda ner exempelvis Firefox 2 som är en mycket kompetent webbläsare i jämförelse (fråga mig inte varför man hellre skulle använda sig av 98:an än exempelvis Ubuntu).

aDonis 2009-02-14 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

Ursprungligen postat av Da Bear
Min egen erfarenhet är att folk helt enkelt inte orkar eller vill byta upp sig. För det här fungerar ju. Ex. min egen pappa som trots allt är teknisk, sitter fortfarande med Windows 98 och IE6, varför? Jo, det fungerar säger han.

Mina föräldrar tror att internet explorer ÄR internet.

pokerstjärna 2009-02-14 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis
Citat:

Originally posted by -KarlRoos@Feb 13 2009, 11:52
Citat:

Haha klockrent :)
Nej men seriöst, de borde inte få komma med fler versioner av IE, STOPPA UTVECKLINGEN.
Just nu har vi en kund som vi jobbar med som sitter på IE 6 och klagar på att hemsidan ser hemsk ut, det har tagit oss mer än 12 timmar att försöka fixa det men det är hopplöst.
BYT Webbläsare säger jag, nej jag har för mycket länkar i favoriter får jag svar då.... https://static.flashback.info/img/smilies2/whoco5.gif

crazzy 2009-02-14 22:21

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Feb 14 2009, 22:15

BYT Webbläsare säger jag, nej jag har för mycket länkar i favoriter får jag svar då....

Firefox importerar ju allt sådant ju... :)

martine 2009-02-14 22:36

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Nej men seriöst, de borde inte få komma med fler versioner av IE, STOPPA UTVECKLINGEN.

Exakt. Underbart vore det. Och M$ har även antytt att man sneglar på möjligheten att använda en open-source lösning för sin webbläsare - men det kommer ju aldrig hända eftersom de inte kan klistra på så många ©®™ i så fall (ursäkta cynismen). (Hur kan man misslyckas så totalt med så stor budget??)

Medan Firefox, Opera och Safari med varje version försöker ligga i den absoluta framkanten av CSS-stöd, JavaScript-optimering och xhtml-utveckling så försöker IE med varje version att möjligvis ta sig ett litet steg framåt mot moderna standarder. IE 7 klarade inte ens av det basala målet (full css2-stöd, t.ex. stöds inte :after) för att inte tala om JavaScript-stödet (jag hade gärna sagt att IE7 med "nöd och näppe" stödde css2.1 - men det gör den inte). Det verkar ju inte heller som IE8 kommer komma särskilt långt med JavaScript (om IE8 klarar av någorlunda modernt JavaScript så kommer exempelvis Firefox ändå vara ett långt steg före i deras kommande versioner) för att inte tala om SVG och allt annat man börja vänja sig vid att förvänta.
Citat:

Just nu har vi en kund som vi jobbar med som sitter på IE 6 och klagar på att hemsidan ser hemsk ut, det har tagit oss mer än 12 timmar att försöka fixa det men det är hopplöst.

Ta betalt för eländet bara, det är allt jag säger (och gör det klart från början).

För övrigt är det ju rätt tragiskt att vi har en hel generation av internetanvändare som tror att Internet är Explorer 6!

Chran 2009-02-14 23:21

Citat:

Citat:

Originally posted by -aDonis@Feb 14 2009, 22:06
Citat:

Citat:

BYT Webbläsare säger jag, nej jag har för mycket länkar i favoriter får jag svar då.... https://static.flashback.info/img/smilies2/whoco5.gif

Varför stoppa utvecklingen? Tvärtom är det bra med så mycket konkurrens som möjligt. Föst då får man de olika aktörerna att följa en och samma standard. Problemet med IE är att de varit för dominanta och ensamma på marknaden, därför har de heller inte behövt följa några standarder utan tvärtom medvetet försökt att frångå den i syfte att öka sin monopolställning. Vi har mycket att tacka FF för att nu IE fått sin konkurrens och därför blir nu MS tvungna att anpassa framtida versioner av IE efter gällande standarder för att inte hamna utanför och så småningom konkurreras ut av de övriga webbläsarna. Skulle däremot FF få för stor marknadsandel uppstår antagligen samma problem igen.

KarlRoos 2009-02-15 01:37

Citat:

Originally posted by Chran@Feb 15 2009, 00:21
Vi har mycket att tacka FF för att nu IE fått sin konkurrens och därför blir nu MS tvungna att anpassa framtida versioner av IE efter gällande standarder för att inte hamna utanför och så småningom konkurreras ut av de övriga webbläsarna. Skulle däremot FF få för stor marknadsandel uppstår antagligen samma problem igen.
På sätt och vis har det problemet redan börjat uppstå.. ingen som har börjat märka av taggar som börjar med -moz eller -webkit i CSS på sistone?

Dock så sköter FF och Webkit detta mycket proffsigare, så länge de inte inför nya taggar som <marquee> så är det väll inga större problem. Men när HTML 5 slår igenom så kommer väll <video>, <audio> och de andra HTML 5 taggarna att ses av många utvecklare likadant som vi idag ser på <marquee> med flera.

pokerstjärna 2009-02-15 01:54

Citat:

Ursprungligen postat av Chran
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Feb 14 2009, 22:15
Citat:

Originally posted by -aDonis@Feb 14 2009, 22:06
Citat:

Citat:

Varför stoppa utvecklingen? Tvärtom är det bra med så mycket konkurrens som möjligt. Föst då får man de olika aktörerna att följa en och samma standard. Problemet med IE är att de varit för dominanta och ensamma på marknaden, därför har de heller inte behövt följa några standarder utan tvärtom medvetet försökt att frångå den i syfte att öka sin monopolställning. Vi har mycket att tacka FF för att nu IE fått sin konkurrens och därför blir nu MS tvungna att anpassa framtida versioner av IE efter gällande standarder för att inte hamna utanför och så småningom konkurreras ut av de övriga webbläsarna. Skulle däremot FF få för stor marknadsandel uppstår antagligen samma problem igen.

Varför har du redan nog fått svar på i tråden.
De har haft väldigt många år på sig att utveckla en webbläsare som i stort sett ska vara problemfri.
Ingen av IE versionerna är "problemfria" missförstå inte mig när du läser problemfri, inget är problemfritt.
Alltid så är det något i IE som man retar sig på när man jobbar och har internet som högkvarter.
Du kan fråga i stort vilken webmaster som helst, jag tror att varje person du frågar kommer att fya ner IE. Det har du nog säkert gjort själv.

Mozilla firefox har funnits i mer än 4 år på marknaden, så konkurrens har de haft :)

Clarence 2009-02-15 02:54

Finner det självklart att utveckla för IE6, men ser det inte självklart att alla fina effekter osv måste fungera 100% där. _MEN_ det måste nedgradera ok, funktionen måste bli kvar och det ska inte märkas att det ska fungera annorlunda. Undantaget är väl där prestandan för javascript blir för dålig för att man ska lyckas lösa det funktionella (vissa lite mer avancerade web 2.0 apps kan eventuellt hamna där).

Det är såpass enkelt att vinnarna och de viktigaste av webbläsare är de som har störst marknadsandel. Det är inte en webbutvecklarnas roll att försöka förändra detta. Webbutvecklarenas roll är att utveckla så bra sajter som möjligt, för så stor del av användarna som möjligt. Det är inte gångbart att ignorera en webbläsarversion som i bästa fall står för bara 5-10% av användarna.

Visst ligger IE ett steg efter i många avseenden, men de förbättrar sig i rask takt de med tycker jag. De har haft många gamla problem de dras med då de började från någon syn på att de sätter standarderna, men det tycker jag förändrades delvis med IE6 och i stort sett helt med IE7 (ta en titt på standardstödet i IE5). Med IE8 kommer delvis saker som inte finns i Firefox 3.0, samtidigt som Firefox 3.1 ligger långt framför med allt (vet inget undantag).

Mattias 2009-02-15 12:20

Word.

Det är "förståerligt" att IE6 inte är lika intressant om man har 200 ub/dag .
Men har du ett högt värde per besökare förlorar du fortfarande i värsta fall en stor andel :)

kw_wasabi 2009-02-15 20:12

Jag har slutat anpassa mina sidor för IE6. Funderar starkt på att börja använda en IF-sats som visar en meddelanderuta för de som använder IE6. "Du använder en gammal version av Internet Explorer. Uppdatera till den senaste versionen på Microsofts hemsida [länk] för att denna och många andra hemsidor ska visas korrekt"

Da Bear 2009-02-15 20:25

Citat:

Originally posted by kw_wasabi@Feb 15 2009, 21:12
Jag har slutat anpassa mina sidor för IE6. Funderar starkt på att börja använda en IF-sats som visar en meddelanderuta för de som använder IE6. "Du använder en gammal version av Internet Explorer. Uppdatera till den senaste versionen på Microsofts hemsida [länk] för att denna och många andra hemsidor ska visas korrekt"
Sluta fundera och gör det.

Om du kör PHP så kan du göra på det här sättet. Vissa är ju känsliga för att sidorna inte validerar om man lägger in if-satser. :rolleyes:

Tanka hem den här klassen. Registrering är gratis på phpclasses.org
http://www.phpclasses.org/browse/file/11551.html

Sedan kör man bara den här koden.
Kod:

include('browser_detection.php');
$a_browser_data = browser_detection('full');
if ( $a_browser_data[0] == "ie" && $a_browser_data[1] <= 6 )
{
 * echo "Din webbläsare är gammal och fuktig. Byt till en som fungerar";
}

Edit: Du kan ju länka till både IE7 och FF3 så kan användaren göra ett val.

martine 2009-02-15 21:23

För att slippa gröta med serversidelösningar föreslår jag följande:

html>body p#incompetentIE {display: none}

ovan i den vanliga css:en och detta på sidan:

<p id="incompetentIE">Du använder en föråldrad webbläsare som inte stöder CSS 2.1. Detta innebär att sidan inte kan visas korrekt. Uppgradera till en aktuell webbläsare</p>

Texten kommer bara visas i webbläsare som inte stöder CSS 2 (därmed visas i IE 6 men inte i IE 7). Fördelen med detta är att det är korrekt och validerar och inte är något IE-specifikt trixande och att alla äldre webbläsare får detta meddelande (inte bara äldre Explorer).

Da Bear, det verkar lite överdrivet att inkludera ett helt browser-detection-skript för en så enkel sak det räcker ju med en rad, exempelvis:
if(preg_match('/^Mozilla\/4\.0 \(compatible; MSIE [56]\.[0-9]+; Win/',$_SERVER['HTTP_USER_AGENT'])) echo "gammal";

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson