WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Swedbank Offline ? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35038)

inpbox 2009-02-10 11:21

Bara jag som har problem med att nå Swedbank i både norge och sverige ?

BarateaU 2009-02-10 11:23

Kommer inte in heller.

BarateaU 2009-02-10 11:24

Funkar nu för mig.

SimonP 2009-02-10 11:25

Nej, samma här. Det känns som Swedbank har strul minst 1gång/vecka...

inpbox 2009-02-10 11:31

Citat:

Originally posted by SimonP@Feb 10 2009, 12:25
Nej, samma här. Det känns som Swedbank har strul minst 1gång/vecka...
Ja så jævla dåligt ! Nu fungerar det dock før mig med :)

BarateaU 2009-02-10 11:36

Skönt att man inte har swedbank då :D

Cosma 2009-02-10 11:47

Haha.. Satt här en halvtimme och väntade till den skulle komma igång igen. Behövde föra över pengar till lunch.

Började t.o.m titta på aftonbladet och expressen om dom hade skrivit nåt om det..

inpbox 2009-02-10 12:13

Citat:

Originally posted by BarateaU@Feb 10 2009, 12:36
Swedbank ær ju helt klart en av dom bættre och sækrare bankerna. Nordea kør ju fortfarande på sina usla skrapkoder. Lika så handelsbanken.

emilv 2009-02-10 12:18

Citat:

Ursprungligen postat av inpbox
Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU
Skönt att man inte har swedbank då

Swedbank ær ju helt klart en av dom bættre och sækrare bankerna. Nordea kør ju fortfarande på sina usla skrapkoder. Lika så handelsbanken.

Akta dig för att använda tjänsten e-kort från Swedbank bara. Då är ditt konto bara skydda av ett lösenord på sex tecken (det går inte att välja fler tecken än så och enbart bokstäver och siffror är tillåtna).

StefanBergfeldt 2009-02-10 12:22

Citat:

Originally posted by inpbox@Feb 10 2009, 13:13
Nordea kør ju fortfarande på sina usla skrapkoder.
Jag har sett en dosa där man stoppar sitt bankkort, som kopplas till datorn. Sedan använder man pinkoden till kortet tillsammans med någon form av genererade lösenord på sidan.
Man behöver alltså både kortet och pinkoden för att det ska fungera.

Detta är Nordeas lösning

Undoredoo 2009-02-10 12:54

Citat:

Originally posted by inpbox@Feb 10 2009, 13:13

Handelsbanken har parallella lösningar. Jag använder certifikat-lösningen, men kan även logga in med skrapkoder om det skulle behövas.

I övrigt förstår jag inte varför folk i allmänhet är så negativa till skrapkoder. Tycker det är en gudomlig lösning (även om jag inte använder det just nu). Det är ju idioterna som lämnar ut sina koder det är fel på. Samma personer skulle säkert skicka iväg sina dosor till helt okända människor om de bad om det...

Fredrik.an 2009-02-10 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Citat:

Jag har sett en dosa där man stoppar sitt bankkort, som kopplas till datorn. Sedan använder man pinkoden till kortet tillsammans med någon form av genererade lösenord på sidan.

Detta är Nordeas lösning

Precis! Men ajg gillade skrapet bättre för det kortet låg alltid i plånboken. Dosan är ju lite väl stor för att alltid ha med sig...

Cataclysm 2009-02-10 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Citat:

Detta är Nordeas lösning

Kortet, dosan och sin personliga kod. Ganska krånglig lösning sett till att bankkortet har man som regel i plånboken. Skulle vara bättre med ett specifikt kort just för dosan. Inte så kul att stå vid bankomaten eller affären utan kort då det sitter kvar i dosan hemma, vilket förmodligen hänt en massa Nordea kunder (mig själv inräknad...).

BarateaU 2009-02-10 13:38

Jag är nöjd med SEB's lösning som Swedbank också har, lilla "miniräknaren". Challange, response varianten.

inpbox 2009-02-10 14:07

Citat:

Originally posted by BarateaU@Feb 10 2009, 14:38
Jag är nöjd med SEB's lösning som Swedbank också har, lilla "miniräknaren". Challange, response varianten.
Japp den ær sjukt smidig och sæker :)

SimonP 2009-02-10 17:05

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU

Nordea har slutat med skrapkoder, dom sista slutar fungera om 5 dagar.
Nordea:s internetdosa är för övrigt säkrare än Swedbanks.

Alpha 2009-02-10 18:08

swedbank är den bästa "internetbanken" jag provat, finns massa bra funktioner så som e-kort m.m. som jag använder dagligen. :)

Att generera tillfälliga mastercard-kort som man kan använda per köp är oslagbart!

BarateaU 2009-02-10 20:24

Citat:

Originally posted by Alpha@Feb 10 2009, 19:08
swedbank är den bästa "internetbanken" jag provat, finns massa bra funktioner så som e-kort m.m. som jag använder dagligen. :)

Att generera tillfälliga mastercard-kort som man kan använda per köp är oslagbart!

Det skulle vara e-kortet som du nämner som låter intressant.

WebboT 2009-02-10 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik.an
Citat:

Originally posted by -StefanBergfeldt@Feb 10 2009, 13:22
Citat:

Detta är Nordeas lösning

Precis! Men ajg gillade skrapet bättre för det kortet låg alltid i plånboken. Dosan är ju lite väl stor för att alltid ha med sig...

Skrapkoderna skulle ju kunna bytas ut till samma lösning som Paypal använder.
En pytteliten dosa som passar i nyckelknippan. Man trycker på en knapp som generar en sexsiffrig kod som bara går att använda i trettio sekunder, sen måste man generara en ny kod. Detta känns ganska säkert som ett extra lager av säkerhet.

https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=x...rityKey-outside

Jonas 2009-02-10 21:55

Webbot: Hade nog hellre sett en lösning som Project Entropia eller WOW har,
http://www.entropiauniverse.com/en/rich/6399.html

Den lilla dosan gör ungefär samma jobb som Nordeas & kan hänga med i nyckelringen. Samt betydligt mer användarvänlig än Nordeas. Dock så är den nog inte direkt säker om man har fysisk tillgång till kort & "dosa", likaså din variant där det räcker med dosa.

WebboT 2009-02-10 22:15

Citat:

Originally posted by Jonas@Feb 10 2009, 15:55
Webbot: Hade nog hellre sett en lösning som Project Entropia eller WOW har,
http://www.entropiauniverse.com/en/rich/6399.html

Den lilla dosan gör ungefär samma jobb som Nordeas & kan hänga med i nyckelringen. Samt betydligt mer användarvänlig än Nordeas. Dock så är den nog inte direkt säker om man har fysisk tillgång till kort & "dosa", likaså din variant där det räcker med dosa.

Det räcker naturligtvis inte att enbart att ha fysisk tillgång till paypals dosa för att logga in, man måste ju först fylla in sitt vanliga login innan man trycket på dosan.

Det känns säkert för mig. Om jag skulle tappa den dosan så finns det ingen möjlighet i världen för upphittaren att veta vems och vilket paypalkonto den tillhör. Det finns ju trots allt drygt 150 miljoner konton att välja på.

:o

inpbox 2009-02-10 23:49

Nu ær det døtt igen va fan ær detta :S

Jonas 2009-02-11 02:07

Citat:

Originally posted by WebboT@Feb 10 2009, 23:15
Det räcker naturligtvis inte att enbart att ha fysisk tillgång till paypals dosa för att logga in, man måste ju först fylla in sitt vanliga login innan man trycket på dosan.
Det känns säkert för mig. Om jag skulle tappa den dosan så finns det ingen möjlighet i världen för upphittaren att veta vems och vilket paypalkonto den tillhör. Det finns ju trots allt drygt 150 miljoner konton att välja på.

Jo, det kan vara sant.

Swedbank kommer med en liknande lösning. E-leg på kort, kräver en dosa likt Nordeas...

empty 2009-02-11 02:44

Internetbanken på Sparbanken Finn är nere, något på gång?

Jonas 2009-02-11 10:30

Citat:

Originally posted by empty@Feb 11 2009, 03:44
Sparbanken Finn är Swedbank... Eller ja, "Swedbank & samverkande sparbanker"

inpbox 2009-02-11 12:09

dom verkar ha alvarliga problem. Det ær uppe en stund sen dyker det den næsta.

empty 2009-02-11 18:31

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Ursprungligen postat av empty

Sparbanken Finn är Swedbank... Eller ja, Swedbank samverkande sparbanker

"Swedbank har samarbetsavtal med ett 80-tal små och medelstora fristående sparbanker. Två sparbanker samarbetar dock inte med Swedbank, nämligen Sparbanken Finn och Sparbanken Gripen."

Jonas 2009-02-11 18:39

empty: Min moder har Finn, och hon använder samma internetbank som jag (som har Swedbank)

empty 2009-02-11 23:26

Ska ringa Sparbanken Finn imorgon och höra, bara utav intresse. Återkommer!

inpbox 2009-02-12 08:41

Keep us updated :)

empty 2009-02-12 14:19

Citat:

Originally posted by Jonas@Feb 11 2009, 18:39
empty: Min moder har Finn, och hon använder samma internetbank som jag (som har Swedbank)

Så, då var det bekräftat, Sparbanken Finn och Swedbank har inget att göra, Sparbanken finn är helt fristående.

Bit dig i läppen Jonas :)

Eazt 2009-02-12 20:28

Jag personligen tycker att Swedbanks internetbank funkar finfint, ibland kan det vara lite driftsstörningar, men samma sak gäller de flesta andra banker. SEB tycker jag ofta har underhåll på gång då man försöker logga in. Nu ska det poängteras att jag kan vara lite partisk, då jag jobbat på Swedbank ett tag :)

Angående inloggningen tycker jag att Skandiabanken är överlägset bäst med sina SMS-koder (man måste först certifiera datorn man ska logga in på, vilket emellertid är en betydligt mer komplicerad process). Swedbanks och SEB:s dosor (som ser exakt lika dana ut förutom logga och färgen på "funktionsknappen", och till stor del fungerar på precis samma sätt) är sannolikt säkrare, men det tar ju betydligt längre tid att logga in med dem jämfört med en SMS-kod...

Lixom 2009-02-12 20:38

Jag har SEB tycker inte det tar så lång tid att logga in med dosan.

Vet inte hur det fungerar med sms men hade helst hoppat de då jag har dålig täckning här hemma. Måste gå ut ur huset för att kunna ta emot sms ibland. Ganska störande

Dock så såg det med certifikat riktigt bra ut :)

inpbox 2009-02-13 08:21

Det tar ju MAX 30 sec att logga in med dosan. :P Så lat kan du inte vara.

Eazt 2009-02-13 18:55

Citat:

Originally posted by inpbox@Feb 13 2009, 09:21
Det tar ju MAX 30 sec att logga in med dosan. Så lat kan du inte vara.

Okej, men man måste ju hämta dosan också vilket lägger på ytterligare 20-30 sekunder ;)

Nejmen seriöst så hävdar jag fortfarande att SMS-koder är betydligt "trevligare" för kunden. Varje gång man registrerar exempelvis en betalning på Swedbank/SEB ska man ju plocka fram dosan, på Skandiabanken räcker det med att klicka "OK" i princip så är det klart.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson