![]() |
Hej
Driver en e-butik och har valt att ha personnummer kontroll vid registrering som kund. Registrering och inloggning sker över säker anslutning. Som betalningssätt har vi i dagsläget Förskottsbetalning (Pro-Forma Faktura) och Postförskott. Vi har valt att ha personnummer kontrollen för att ingen under 18 år (16 år ?) ska kunna handla eller kanske rättare sagt kunna kryssa i "Jag godkänner köpvillkor" och ingå avtalet. Fler kunder strömmar in till butiken och en del motsätter sig att lämna ut sitt personnummer och väljer då att handla i annan butik, detta vill man ju inte ska hända, men jag vill också göra rätt för mig och inte låta "minderåriga" handla/ingå avtal. Så nu undrar jag var jag kan hitta information om vad som är rätt och fel angående personnummer kontrollen? Varför ska man ha den? Varför ska man inte ha den? Några kunder har frågat varför jag inte har en kryssruta som säger "Jag är över 18 år......", den möjligheten har jag inte idagsläget. Tacksam för alla svar. /Mats |
Menar du juridiskt eller affärsmässigt?
I ett av mina företag har vi uteslutande ungdomar i 14-20 års åldern. Många är inte riktigt införstådda i vad dom gör. Min erfarenhet är: * Krävs det personnummer skriver dom nån av sina föräldras, syskons, grannes hunds * Använder du kreditkort så "lånar" dom sin fars * Har du en kryssruta som dom måste kryssa i för att komma vidare med beställningen så gör dom det, utan att läsa vad som står bredvid. Det finns ingen enkel lösning. förutom att inte erbjuda postförstkott. Vi levererar inget innan vi fått betalt. Men man får problem ändå. Får massor av mejl med "oj, jag visste inte att jag gjorde en beställning, skulle bara kolla vad priset blev" - osv. |
Nar kunden betalar i forskott finns egentligen ingen anledning att krava personnummer eftersom utan betalning sker inget kop. Vid PF kan det vara bra for din egen del dels for att du far kontroll pa att det (forhoppningsvis) inte ar en minderarig samt ar det lattare nar man skickar till inkasso efter att de inte lost ut paketet. Att de kryssar i en ruta att de godkanner villkoren har anda ingen betydelese om de ar under 18 (Conny ratta mig om jag har fel). De kan ju bara uppge nagon annans personuppgifter for att genomfora kopet.
|
Själv skulle jag inte se med blida ögon på en sajt som kräver mitt personnummer
Visst det kan vara enklare vid krav på icke-utlösta PF Men skulle du då inte kunna ha det enbart som krav vid detta? |
Citat:
Man kan inte ställa krav på schysta kunder pga. enstaka problemanvändare. Personnummer bör inte krävas utan en legitim anledning (kort- eller fakturabetalningar). |
Vi har personnummer hämtning i vår butik i kassan. Dvs kunden får frivilligt ange sitt personnummer och klicka på en knapp hämta adress för att få sina adressuppgifter ifyllda. Hitills har ingen klagat utan de upskattar detta pga enkelheten. Sedan kan de naturligtivs välja att inte använda den funktionen och skriva allt manuellt i stället.
Jag upplever att det blir mer och mer accepterat att ge ut sitt personnr, och att de som oftast inte vill faktiskt är vi lite smått paranoida datamänniskor :-) |
Men vad händer med personnumret sen? Så här tycker Datainspektionen:
http://www.datainspektionen.se/frago...personnummer1/ Citat:
|
Vi lagrar inte personnumret, utan det används enbart i hämtningsförfarandet.
Varför skulle vi lagra det? Det finns inget behov för vår del att göra det. |
Citat:
|
Jag har dåliga erfarenheter av kunder som vägrar uppge sitt personnummer, det är ofta kunder med långa listor på skulder hos fogden. Du ska bli glad om dem går till en annan butik och handlar för du lär ändå inte få betalt från dessa.
|
Det var en säljare som ringde och erbjöd gratis produkt från ett stort företag, vi tackade nej när det vart fråga om att lämna personnumer, säljaren sa att ca 50% hoppar av när det vart fråga om att lämna sitt personnummer :blink:
|
Citat:
Det är en svår fråga att lösa, ett sätt som vissa använder är att be om födelsedatum för att skicka födelsedagspresent. Då får man ju veta om de är i rätt ålder och det känns inte lika svårt att skriva in uppgiften för den som beställer. Jag vet ingen som läser avtalsvillkor som poppar upp på webben, så det är knappast meningsfullt att ha komplicerade villkor där. Ha enkla villkor som känns naturliga och som är etiska. Ta betalt i förskott, det är mina tips. De funkar inte i alla situationer men har man problem med okynnesbeställningar så finns inte så många alternativ. Att jobba med fakturering, påminnelser, inkasso, kronkalle är ingen kul väg.... man vill ju ha nöjda kunder och de som inte betalar ska man inte ens låta göra beställningar, om de inte betalar i förskott. |
Citat:
|
kapar tråden. hade ändå tänkt att skriva en tråd med samma rubrik.
jag har en kunddatabas med personnummer där jag skulle vilja uppdatera namn och bostadsort, folk byter ju namn stup i kvarten, gifter sig osv. har ni något tips på lämplig tjänst som är enkel att använda för många adresser och inte kostar allt för mycket. |
Skulle man inte kunna ha en funktion som skickar ett sms till beställarens mobiltelefon med ett kort lösenord för att kunna gå vidare i beställningen.
Sedan gör man bara ett uppslag på mobiltelefonägaren... ...man kanske måste kräva att personen måste stå som ägare på abonnemanget och inte har kontantkort... |
Citat:
PAR.se gör detta. |
Citat:
Att kräva en verifiering via mobil för ett köp på ett par hundra skulle nog få mig att undra om säljaren vill ha mig som kund. Krångliga betällningssidor har fått mig att lämna kundkorgar mer än en gång, speciellt när det gått att köpa motsvarande saker inte allt för mycket dyrare i "vanliga" affärer. Minns med fasa Bokus första beställningsformulär - det fick mig till flitig gäst i bokhandeln. Men visst, för dyra köp på flera tusen kan jag acceptera lite "krångel" Jag vet inte om det är jag som har svårt att fatta men varför behöver du personnummer för dem som förskottsbetalar? Om de accepterar köpvillkoren som säger min 18 år och betalar in pengarna så borde det väl bara vara att skicka. Om de inte betalar så skickar du väl inte? Eller går du ut och kräver in betalning för de som inte betalar in sin förskottsbetalning? Om problemet är postförskotten så kan väl de få lämna personnummer. Tekniskt är det ju inga större problem. |
Skatteverket ställer vissa krav på att du kan tala om vem som är kund. De driver väl ett åtal för stunden där en grossist sålt varor kontant utan att spara uppgifter om vem som handlat och det hela rubriceras som försvårande av skattekontroll eller liknande.
Personnummer är en offentlig uppgift och kan man inte lämna ut personnummer när man beställer har man förmodligen inte rent mjöl i påsen. |
Varför denna hysteri ang. personnummer?
Personnummer är en offentlig uppgift? Det PUL är uppsatt för att väl snarare om man kopplar personnummer i samband med namn & adress. (Vilket man ändå kan göra med numret i andra sammanhang.) Vill jag ha ett personnummer, bara att ringa skatteverket så får jag det utan att ens lämna en förklaring. |
Vi har det också vid registreringen men har inte stött på problem, eller jo nu har det kommit en kund som inte gillar det. Fast nu har vi fått in det dubbelt, när man beställer mot faktura kärver vårt fakturaföretag att personnnummer granskas. Så nu är det lite överflödigt att ha det vid registreringen, så vi ska nog ta bort det där. Men som sagt, hos oss har det inte varit några problem...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson