WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Polisens agerande i Rosengård (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34960)

kw_wasabi 2009-02-05 22:52

Just nu sitter jag och följer Debatt i SVT där de diskuterar polisens rasistiska kommentarer om människorna i Rosengård. Vad tycker ni om dessa polisers attityd och om poliskårens allmänna attityd i dessa frågor?

Här kommer en kort sammanfattning av det hela för er som inte vet vad det handlar om. I en video som presenterades som bevismaterial i en rättegång mot några ungdomar från Rosengård hördes poliser kommentera människorna där. De kallade dem bl.a för "jävla apor" och föreslog tvångssteriliseringar av dem för att de inte ska kunna "föröka sig".

Davve 2009-02-05 22:54

Även poliser är bara människor, undrar om vad det är för meningar som kommer från den andra sidan mot polisen, men det visas så klart inte i sådana debatter :)

claes 2009-02-05 23:07

Poliser är inte "bara människor", de är representanter för rättsväsendet och om någon ska hålla käft om nedsättande kommentarer och annat så är det polismän. De ska alltid agera korrekt. I alla lägen. Det får aldrig finnas ens tvivel om att de inte utför ett in i minsta detalj korrekt arbete. Pallar man inte detta utan vill bara vara människa ska man inte vara polis.

WebboT 2009-02-05 23:15

Citat:

Originally posted by claesm@Feb 5 2009, 17:07
Poliser är inte "bara människor", de är representanter för rättsväsendet och om någon ska hålla käft om nedsättande kommentarer och annat så är det polismän. De ska alltid agera korrekt. I alla lägen. Det får aldrig finnas ens tvivel om att de inte utför ett in i minsta detalj korrekt arbete. Pallar man inte detta utan vill bara vara människa ska man inte vara polis.
Kunde inte ha uttryckt det bättre själv.http://www.msnhiddenemoticons.com/Li.../thumb_up1.gif

Davve 2009-02-05 23:19

Poliser är fortfarande bara människor och inga robotar. Visst kan man tycka att dem ska agera på ett speciellt sätt och det gör ju dem oftast, men ibland kan ju det bli fel som för oss andra.

Chran 2009-02-05 23:36

Poliser är lagens företrädare och bör uppträda därefter. Jag kan förstå att en viss frustration kan uppstå i vissa lägen och att man kanske slänger ur sig ett och annat men det som de sa var lååångt över gränsen för hur en polis får uppträda. Dessutom var det inte svårt att förstå att det inte var första gången dessa individer använt sig av den jargongen.

Anmärkningsvärt att det dessutom var deras egen video som de tydligen inte hade några problem med att visa upp heller. Uppenbarligen tyckte de själva inte att det var några konstigheter.

frankw 2009-02-05 23:40

klockrent skrivet av claesm

Conth 2009-02-06 00:00

Citat:

Originally posted by claesm@Feb 5 2009, 23:07
Håller med helt.

Inte så konstigt att det blir problem i ett område som Rosengård om det är denna attityd invånarna möts av från "Myndigheterna"

Helix 2009-02-06 00:36

Ha ha ha ha .... kul att höra kommentarer, men en sak måste frågas; hur många av er har varit på Rosengård och hur många av er har bott där? För många som inte ens satt sin fot där, låter det som hårda kommentarer, men tyvärr är det väldigt vanligt att dessa fälls av personer som bor på annat håll, men får vistas på Rosengård dagligen. För många är det inte det Sverige som vi ser på andra håll. Det ÄR klart annorlunda. För de som vet hur mycket pengar som pumpas in där är det nog frustrerande att se. Det är också svårt att se vad som händer med medlen som går dit. Jag förstår kommentarerna hos poliserna, då du kan få höra liknande kommentarer på andra håll. Från andra myndighetsanställda, ej utbildade och utbildade personer, både hög- lågavlönade ... är det rätt? Nja, svårt att dömma innan man har har gått i deras skor. Det är lite som tråden om Dubai. Vissa kan bo där, uppskatta muslimska kulturen mm, och vissa kommer inte gilla det 10 minuter efter att de kommer av planet. Bara för man är polis så har man inte härntvättats och blivit programmerad att verka som en maskin. Personliga tankar och tycken kommer att finnas där, men det är upp tll cheferna att omfördela folk så att det är rätt folk med rätt attityd som får arbeta i vissa områden i dagens Sverige.

(innan någon frågar; ja, jag är uppväxt på Rosengård .... arbetat där och även jag har känt en viss frustration ibland.)

Helix 2009-02-06 00:42

Citat:

Originally posted by Conth@Feb 6 2009, 00:00
Inte så konstigt att det blir problem i ett område som Rosengård om det är denna attityd invånarna möts av från "Myndigheterna"
Helt verkningslös kommentar och väldigt vanlig. Kan vändas så att frågan ställs åt andra hållet. Vad skall myndigheterna göra för att slippa ivånarnas förakt och attityder?

WebboT 2009-02-06 00:46

Citat:

Originally posted by Terabyte@Feb 5 2009, 18:42
Vad skall myndigheterna göra för att slippa ivånarnas förakt och attityder?
Se till att polisen slutar att förakta och uppvisa looserattityd.....vore ju en bra början i alla fall.... ;)

htiawe 2009-02-06 00:49

Applåd till claesm, bra inlägg.

Helix 2009-02-06 00:56

Citat:

Originally posted by WebboT@Feb 6 2009, 00:46
Se till att polisen slutar att förakta och uppvisa looserattityd.....vore ju en bra början i alla fall.... ;)
Typiskt, idiotiskt svar. Få individernas handlade har inte skapat denna situation som vi har idag. Förakten till myndigheterna är en kulturell föreelse, som kommer från invånarnas ursprungsländer. Detta vi ser är inget som kommer att försvinna. Visst, måste man göra något åt det, men det är en våg som sveper över hela Europa.

WebboT 2009-02-06 01:01

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:

Ursprungligen postat av WebboT

Typiskt, idiotiskt svar.

Får tacka för komplimangen.

pokerstjärna 2009-02-06 01:45

Citat:

Originally posted by claesm@Feb 5 2009, 23:07
Din vardag är inte direkt glåp ord och mordhot riktade mot dig, inte heller ta hand om fulla människor, stå ute i -15 under tre timmar och stoppa bilar. Och kanske det värsta, du utsätter inte ditt liv för fara bakom en datorskärm, Du kanske ska pröva att vara polis mitt under ett upplopp i rosengård? :)

WebboT 2009-02-06 02:01

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av claesm

Din vardag är inte direkt glåp ord och mordhot riktade mot dig, inte heller ta hand om fulla människor, stå ute i -15 under tre timmar och stoppa bilar. Och kanske det värsta, du utsätter inte ditt liv för fara bakom en datorskärm, Du kanske ska pröva att vara polis mitt under ett upplopp i rosengård? :)

Men då kan man ju också undra vad de hade förväntat sig när de sökte till polisskolan..? Glida runt i solskenet och prata med trevliga människor..?
Det borde väl de flesta veta att va polis kan va ett rent h***ete ibland. Det kommer naturligt med yrket... ;)

nudie 2009-02-06 03:19

De är människor som också har rätt till sin åsikt.

WebboT 2009-02-06 03:36

Citat:

Originally posted by nudie@Feb 5 2009, 21:19
De är människor som också har rätt till sin åsikt.
Absolut får poliser ha åsikter.
Men i detta fallet handlar det om allt annat än åsikter.

Inte en enda åsikt kan ja hitta i det poliserna sa i filmsekvensen

- Ska han va steril om jag får tag i han?
- Ja, han ska ha så duktigt med stryk att han inte kan stå på benen.
- Blattarjävlar!
- Har du kamera?
- Ja, han blir filmad hela tiden. Lilla jävla apjävel!

tartareandesire 2009-02-06 06:23

Citat:

Originally posted by Davve@Feb 6 2009, 00:19
Poliser är fortfarande bara människor och inga robotar. Visst kan man tycka att dem ska agera på ett speciellt sätt och det gör ju dem oftast, men ibland kan ju det bli fel som för oss andra.

Jo, men i en del yrken får man inte begå vissa fel. Det är en stor skillnad på att göra saker i privatlivet och i yrket, särskilt i ett myndighetsutövande yrke.

Tycker personligen att man borde gå hårdare fram mot många som missköter sig än man gör idag. Inom äldrevården t.ex. så flyttar man bara på rötäggen från ena stället till det andra.

Är man inte lämpad för ett yrke så ska man kanske inte heller vara där men det är enormt mycket viktigare när det är människor man jobbar med.

gummianka 2009-02-06 07:27

Problemet är ju när dessa personer som dom kallar "blattar" eller "knarkarjävlar" eller vad det nu är, vad händer när DESSA människor är "i andra ändan", och kommer till Polisen som brottsoffer. Det är dags att sluta se allt i svart/vitt, vi och dom..det är väl självklart att det byggs upp en barriär mellan dessa "parter", som båda är lika skyldiga till, och det ända vägen bort är ju att istället för att som Terbayte hitta någon att skylla på , ta ett personligt ansvar, så som man vill att andra...osv.

gummianka 2009-02-06 07:39

sanktioner, bestraffningar och lagar i all ära, men vill vi verkligen ha ett samhälle där ALLT handlar om lagar, där ingen kan göra något eller ta ansvar för något utan att det finns en lag som säger till en hur man ska eller inte får agera ?

Conth 2009-02-06 07:55

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Det är väl ingen som har ifrågasatt att det är ett tufft jobb vad jag har sett!? Det är väl inte det frågan handlar om? Du menar att vi som sitter tryggt bakom en datorskärm inte bör yttra oss om detta!?

Conth 2009-02-06 08:03

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Conth

Helt verkningslös kommentar och väldigt vanlig. Kan vändas så att frågan ställs åt andra hållet. Vad skall myndigheterna göra för att slippa ivånarnas förakt och attityder?

Vad är ditt eget svar på frågan du själv ställer?
Du håller inte med mig om att det är viktigt att poliser har en fördomsfri attityd och behandlar folk lika oberoende av hudfärg/kultur/bostadsområde!?

Chran 2009-02-06 08:59

Det finns en anledning att t.ex. domstolar är hårt reglerade. För att vi ska ha någon rättvisa i samhället kan vi inte ha ett rättsväsende där enskilda individers åsikter spelar en roll i bedömningen av olika människor och brott. Det måste finnas skrivna lagar och regler som våra rättsföreträdare måste följa till punkt och pricka, oavsett egna åsikter, annars blir det ingen rättvisa.

EternalSunshine 2009-02-06 09:05

Vänner, en sak måste ni förstå om Rosengård;
Stadsdelen är en av Sveriges mest deprimerade stadsdelar. Där finns det väldigt hög arbetslöshet, folk från alla hörn i världen, och majoriteten av de kommer från krigshärjande länder.
De svenska myndigheterna har gjort STORA misstag genom att placera alla nyanlända och folk som har just fått uppehållstillstånd där, det bidrog till en segregerad stadsdel!
Är jag arab (vilket jag är), och kommer till ett nytt land där jag får bo på ett ställe där grannarna, folk i butiker och överallt annat pratar arabiska så kommer jag aldrig känna behovet att integreras i det svenska samhället och ens lära mig svenska.

Hittar jag inget jobb så tvingas jag och min familj vända oss till socialen, efter ett par år har ens föräldrar fått en svart bild av livet och blivit så deprimerade att jag vänder mig till kompisarna på gatan, där alla lider av samma situation. Fustration och försöker på alla möjliga sätt få pengar, råna misshandla och ingå i kriminella kretser, det är en väldigt lätt väg att hamna i för ungdommar under sånna situationer.

Jag förstår poliserna! Genom att se på allt skit och utsättas för allt möjligt så tenderar man att få en förvrängd bild och psyke. Det de gjorde var fel, och kommer att väcka en hel del hat, men ni måste förstå att de är inga rasister, de röstar inte på sverigedemokraterna eller läser Mein Kampf innan de sover. De har bara vatt med om väldigt mycket skit som har ledat de dit.

Jobbat på Rosengård.
Rånad på jobb under pistolhot (på Rosengård).
Bor i Malmö.
Utlänning.

frankw 2009-02-06 09:25

- Ska han va steril om jag får tag i han?
- Ja, han ska ha så duktigt med stryk att han inte kan stå på benen.
- Blattarjävlar!
- Har du kamera?
- Ja, han blir filmad hela tiden. Lilla jävla apjävel!

fortsätt försvara det här igen tack,

även som människor är det här låga våldsamma människor med rasista åsikter..

får man ha rasistiska åsikter och kalla andra med mörkare hudfärg för apor?
klart man får.. =)
finns saker man gillar och ogillar..
snuskGubbar som gillar småbarn utöver det vanliga är också bara människor..
låt dem bli dagisfröknar och vakta våra barn på dagis och går dem över gränsen och gör något olämpligt så har dem rätt... för dem är ju bara människor =))

Vissa människor är inte lämpliga att jobba i ett visst yrke. ett yrke ger ett ansvar och man representerar inte sig själv och sina sjukare tankar som tur är.

FredrikNas 2009-02-06 10:18

Citat:

Originally posted by EternalSunshine@Feb 6 2009, 10:05
Stadsdelen är en av Sveriges mest deprimerade stadsdelar. Där finns det väldigt hög arbetslöshet, folk från alla hörn i världen, och majoriteten av de kommer från krigshärjande länder.
De svenska myndigheterna har gjort STORA misstag genom att placera alla nyanlända och folk som har just fått uppehållstillstånd där, det bidrog till en segregerad stadsdel!
Är jag arab (vilket jag är), och kommer till ett nytt land där jag får bo på ett ställe där grannarna, folk i butiker och överallt annat pratar arabiska så kommer jag aldrig känna behovet att integreras i det svenska samhället och ens lära mig svenska.

Hittar jag inget jobb så tvingas jag och min familj vända oss till socialen, efter ett par år har ens föräldrar fått en svart bild av livet och blivit så deprimerade att jag vänder mig till kompisarna på gatan, där alla lider av samma situation. Fustration och försöker på alla möjliga sätt få pengar, råna misshandla och ingå i kriminella kretser, det är en väldigt lätt väg att hamna i för ungdommar under sånna situationer.

Jag förstår poliserna! Genom att se på allt skit och utsättas för allt möjligt så tenderar man att få en förvrängd bild och psyke. Det de gjorde var fel, och kommer att väcka en hel del hat, men ni måste förstå att de är inga rasister, de röstar inte på sverigedemokraterna eller läser Mein Kampf innan de sover. De har bara vatt med om väldigt mycket skit som har ledat de dit.

Jobbat på Rosengård.
Rånad på jobb under pistolhot (på Rosengård).
Bor i Malmö.
Utlänning.

Vad kan man säga förutom en stor eloge till detta inlägg.

Jag förstår polisernas reaktion gott, då dom dagligen utsätts för hot när dom jobbar i denna stadsdel, ofta också av nummer som är stort fler än dom själv. Det är naturligt att en "Dom & vi" attityd uppstår. För att inte nämna att vi pratar inte om obeväpnade snorungar nu.

Jag är också enig om att det dom har gjort är fel, och att det är väldigt hårda ord som hörs på filmen. Men det är också stor skillnad mellan ord och handling. Jag tror att den psykiska påfrestningen & rädslan det måste innebära att ha ett sånt här jobb gärna gör att man blir fientlig, och att rädsla i samband med grupptryck (nej grupptryck är inget som försvinner i klass 9 på högstadiet) gör att såna här saker händer.

Vad för slags kommentarer och hot får dessa poliser faktiskt stå ut med dagligen i detta bostadsområde? Hot & våld mot tjänsteman är ju trotts allt ett allvarligt brott med straff som följd. Men inte hör man nånting om detta på nyheterna.

Ja en polis ska i mina ögon göra sitt yttersta för att bete sig korrekt i alla situationer eftersom att dom presenterar lagen i samhället. Men poliser är till skillnad från vad dom flesta tycks tro inte robotar. Det är mänskligt att fela sägs det.

Det här som har skett nu tror jag också är nånting som förekommer överallt, och bara för att media nu fick tag i det så blir det en gigantisk sak.

Danski 2009-02-06 11:28

Citat:

Originally posted by EternalSunshine@Feb 6 2009, 10:05
Stadsdelen är en av Sveriges mest deprimerade stadsdelar.... osv

Jag måste gå på EternalSunshine linje. Det är inte försvarbart det som poliserna sagt men det är svårt att förstå både deras och de ungarna som det berör situation. Något som lätt får vilken person som helst att bli förbannad och uttrycka det, ibland på ett mycket dåligt sätt.

Varje dag så får poliserna som jobbar i rosengård höra att de är grisar, att de borde dö och allmänt skit. Ungar i grundskolan ställer sig mitt på dagen mitt i gatan och räcker fingret när polisbilar kör förbi. Ungar kastar gatusten eller skjuter fyrverkeri när polis/ambulans/brandbilar kommer för att rädda någon eller något.

Det är 100-200 kids som står för skitet och de utnyttjar att polisen måste spela enligt reglerna och att de inte behöver det. Något som gnager enormt på de poliser det berör, polisen vet exakt vem som gör skitet men kan inte göra ett skvatt åt det.

Det hela är lite överdrivet anser jag, poliserna som gjorde fel sa dock detta i enrum och agerade 100% korrekt väl utanför bilen. De ungarna som nu sitter i rätten och blivit offer enligt media har däremot tänt eld på byggnader och fordon, kastat sten/skjutit fyrverkeri mot rättsväsende, sagt betydligt värre saker i ansiktet på polis.

Jobbat i området
Rånad i området
Nerslagen i området
Beskjuten av allehanda soft air guns, luft- och kolsyrepistoler
Nästan överkörd av en 11-åring i stulen bil som jag försökte stoppa
Fastnade i dessa kravallerna av idiotkids som tänder eld på ett släpp framför min bil
Ser svensk ut...

gummianka 2009-02-06 12:00

för att citera Rachel Dawes (som för all del är en fiktiv figur i en film)

"It's not who you are underneath, it's what you do that defines you"

det är samma typ av dumma påstående som existerar när det gäller annan smygrasism "bara för att någon sitter i fikarummet och kallar någon för blatte och uttrycker rasistiska åsikter betyder ju inte det att...."...jag har svårt att se att samma/denna person i ett annat läge skulle ställa sig upp och göra ett annat ställningstagande...

sen kan man ju dra snyfthistorier om hård uppväxt hit eller dit och otrevligt bemötande, men jag förstår fortfarande inte varför man med en sådan intensitet letar efter ursäkter att göra fel saker...

men, kan man som Polis inte ta att en tonåring ger en fingret, eller kallar en för snutsvin så kanske man bör leta efter ett annat jobb...

Danski 2009-02-06 14:52

Citat:

Originally posted by gummianka@Feb 6 2009, 13:00

men, kan man som Polis inte ta att en tonåring ger en fingret, eller kallar en för snutsvin så kanske man bör leta efter ett annat jobb...

Nu så har ungarna inte räckt sitt långa finger bara utan har tänt fyr på fordon, byggnader och försökt på en bensinmack. Gjort inbrott i butiker, beskjutigt polis med pyroteknik, antänt tillhyggen och kastat sten... detta lilla upptåg bestod av mer än småbus =)

Till saken, jag tror personligen inte att detta handlar så mycket om rasism. Det handlar om en frustation som polismännen har känt av att vara handlingsförlamade när ordern är att stå och titta på när brott begås, skadegörelse förekommer och deras kollegor bilr hotade.

Polismännen sa något i sin bil denna gång som inte är lämpligt, dock så hade det inte haft någon betydelse om det var en adelsman eller en utlänsk ungdom som stod där utanför bilen och begick brott.
Om det varit för ett halvår sedan denna kamera varit igång i en polisbil när vänsteaktivister slog isönder Malmö city hade du troligen hört "kommunistfan" istället för "apjävel". Det är olämpligt, nedlåtande och inte ett agerande man vill se från polisen. Men det är inte rasism...

Jan Eriksson 2009-02-06 14:57

Många åsikter, här kommer mina:

Det politiskt korrekta är nu att fördöma det poliserna sa i bilen. Massmedia tar parti mot poliserna. Polisernas kolleger, olika politiker och intervjuvade privatpersoner hakar på med olika uttalanden som fördömer det som hände. Det är förmodligen enklast så. Även om jag tycker detta uttalande inte passar inom polisväsendet så dömer jag inte dessa poliser innan jag vet mer. Det är åsikter uttalade bland kolleger och inte uttalade mot personer. Kan tänka mig att det är en otrolig frustration bland poliserna som ser folk som eldar upp bilar och förstör. Stenar som kastas på polisbilar och fyrverkerier skjuts mot poliserna. Poliserna känner sig hotade och uttalande bland kollegerna kanske inte är så genomtänkta. Vi vet inte vad som har hänt innan och vi vet inte vad som händer efteråt. Många dömer dessa poliser som olämpliga pga av två minuters uttalande.

Citat:

Poliser är inte bara människor, de är representanter för rättsväsendet och om någon ska hålla käft om nedsättande kommentarer och annat så är det polismän. De ska alltid agera korrekt. I alla lägen. Det får aldrig finnas ens tvivel om att de inte utför ett in i minsta detalj korrekt arbete. Pallar man inte detta utan vill bara vara människa ska man inte vara polis.

Det poliserna gjorde var att ventilera sin frustration i slutet sällskap. Hellre det än att gå ut ur bilen och gå på med batonger eller ännu värre, skjutvapen.

Citat:

Originally posted by -gummianka@Feb 6 2009, 12:00

Absolut rätt, dock fick inte poliserna ett finger eller ett ord mot sig i dessa kravaller, det var värre än så.

Citat:

Ursprungligen postat av frankw
snuskGubbar som gillar småbarn utöver det vanliga är också bara människor.. *

Förstår inte jämförelsen, kan du möjligtvis utveckla den?

kw_wasabi 2009-02-06 15:16

Jag hörde också i Debatt att det pratades om att anmäla en av poliserna för "hot om våld" eller vad nu den juridiska termen är. För mig känns det helt uteslutet eftersom personen hotet riktades mot inte hörde det. Hade inte den här videon kommit ut så hade ingen utom kollegorna hört hotet, och nu när videon är ute så ser man ändå inte vem hotet riktas mot. Om jag står i min lägenhet och skriker "ge hit pengarna annars dödar jag dig", ska jag då åtalas för rån/rånförsök när det inte framgår vem hotet riktas mot?

Hur som helst så tycker jag polisernas kommentarer är förskräckliga. Samtidigt har jag förståelse för den frustration som antagligen finns inom poliskåren. håller också med claesm om att det är en polis främsta uppgift att uppträda korrekt och inte ha/uttrycka några fördomsfulla tankar.

EternalSunshine 2009-02-06 15:18

@Danski, du påminner om en gammal kollega, jobbar du på S ?
@Novocain, Tack, så länge man kan göra sin röst hörd så ska man.
@gummianka,
Citat:

sen kan man ju dra snyfthistorier om hård uppväxt hit eller dit och otrevligt bemötande, men jag förstår fortfarande inte varför man med en sådan intensitet letar efter ursäkter att göra fel saker...
Det är inte alltid lätt att förstå sig på omgivningen eller varför saker och ting är som de är, man kan alltid försöka. En sak vet jag dock, så länge man inte sitter i skitet så vet man inte hur det känns, men man kan alltid försöka förstå.

tartareandesire 2009-02-06 16:01

Jag anser nog att människor som uttrycker sig på det viset som våra kära poliser gjorde ens i slutet sällskap eller i det privata med allra största sannolikhet inte är lämpliga till att arbeta med människor öht och absolut inte som poliser. Givetvis finns det en del människor i Rosengård som inte är bättre själva men det har inget alls med saken att göra.

Baldros 2009-02-06 16:42

Nu är utredningen nerlagd.

Aftonbladet

Helix 2009-02-06 16:51

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 6 2009, 16:01
Jag anser nog att människor som uttrycker sig på det viset som våra kära poliser gjorde ens i slutet sällskap eller i det privata med allra största sannolikhet inte är lämpliga till att arbeta med människor öht och absolut inte som poliser. Givetvis finns det en del människor i Rosengård som inte är bättre själva men det har inget alls med saken att göra.
;) Inga problem. Då kan vi avverka säkert minst halva poliskåren (även de med utländsk bakgrund som säkert ibland fäller en nedvärderande kommentar om svenskar) och du kan titta upp från datorn och ansöka till polisskolan ....

tartareandesire 2009-02-06 16:58

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Inga problem. Då kan vi avverka säkert minst halva poliskåren (även de med utländsk bakgrund som säkert ibland fäller en nedvärderande kommentar om svenskar) och du kan titta upp från datorn och ansöka till polisskolan ....

Inte mig emot även om jag inte tror det är så illa som du påstår. Varför ska man så fort man kritiserar några individers yrkesutövning vara tvungen att välja det jobbet förresten? Väldigt produktiva kommentarer som dyker upp om och om igen.... Börjar bli lite långtråkigt.

Alpha 2009-02-06 17:17

Härligt att åka till Rosengård o jaga bovar.. sen säga "Men vad märkligt, alla vi fångar är av utländskt ursprung" Fyfan alla invandrare är ju bovar!!!

pokerstjärna 2009-02-06 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Conth
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Feb 6 2009, 01:45
Citat:

Det är väl ingen som har ifrågasatt att det är ett tufft jobb vad jag har sett!? Det är väl inte det frågan handlar om? Du menar att vi som sitter tryggt bakom en datorskärm inte bör yttra oss om detta!?

Nej och jag vet inte vart du har läst det därj ag har nämnt det???

Citat:

Du menar att vi som sitter tryggt bakom en datorskärm inte bör yttra oss om detta!?
Nej det menar jag inte och har heller inte nämnt det. Vart får du allt ifrån?

Citat:

Webbot... Men då kan man ju också undra vad de hade förväntat sig när de sökte till polisskolan..? Glida runt i solskenet och prata med trevliga människor..?
Det borde väl de flesta veta att va polis kan va ett rent h***ete ibland. Det kommer naturligt med yrket...

Istället för att berömma poliserna för att de går in och stoppar ett våldsamt upplopp där medborgare, oskyldiga människor, kan komma till skada, så kritiserar man polisen som eventuellt råkade säga en mening som inte var helt passande.. Men ska man verkligen döma dessa poliser under stridens hetta?
Jag minns när det var kravaller i göteborg, då polisen fick mycket kritik, dels för skjutningen på den person som upprepade gånger kastade 2 kg's gatustenar på poliserna, varav en träffades i huvudet, trots hjälm, kan man skadas mycket allvarligt, men ändå... till slut sköt dem han i magen och det blev ett JÄVLA liv... Då kanske poliserna ska sluta stoppa upplopp? hur hade det sett ut då?

Nej, polismannen/männen gjorde inget fel och åklagaren tog rätt beslut.

mcfluff 2009-02-06 22:41

Jag skulle också tröttna på allt som händer i rosengård. något liknande skulle nog slinka ur mig också..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson