![]() |
HEJ!
Tänkte höra mig omkring lite om vad ni rekommenderar för CMS. Jag har börjat knappra med Joomla men jag är rädd för att slutkunden inte kommer kunna hantera det så bra. Vad finns där mer för alternativ? /M |
Välkommen till WN!
Utöver Joomla så gissar jag på att de vanligast förekommande är Wordpress, Drupal och Mediawiki. Wordpress och Drupal är användarmässigt väldigt enkla och intuitiva, men beroende på vilken typ av webbplats du utvecklar kan det förstås finnas andra nackdelar (mängden plug-ins mm). |
CMS Made Simple är också poppis. Helt klart värt att ta en titt på.
|
WordPress! Det enda vettiga alternativet.
|
För att inte nämna EPiServer, som vid en något större budget är ett väldigt populärt alternativ.
|
Citat:
|
Jättesvårt att svara på rakt av. Det beror mycket vad det är för typ av sida som skall göras och hur ofta den skall uppdateras osv. Det finns ju mängder av lösningar att använda sig av. Jag börjar själv tröttna lite på Joomla, verkar finnas hur många hål som helst och det är väl det som är faran när för många kockar är inblandade och det är samma i Wordpress etc. Öppen kod = hackers vet var hålen finns.
Så har de råd skulle jag nog kolla på något stängt script som kanske kostar en liten summa men sparar tid när det gäller att komma åt säkerhetshålen i Joomla och uppdatera konstant o.s.v. |
Citat:
Däremot så är det inte lika vanligt med säkerhetshål i själva Joomla kärnan, eller Wordpress för den delen, även om det förekommer. 2008 hittades 5 säkerhetsproblem i Wordpress och 7 stycken i Joomla 1.x. http://secunia.com/advisories/product/6745...statistics_2008 http://secunia.com/advisories/product/5788...statistics_2008 /M |
Wordpress.
Att folk börjar gnälla om säkerhetsproblem när det gäller småsidor (som jag antar att det är) är poänglöst. |
tyvärr verkar inte hackers bry sig om ifall det är en liten sida eller inte. Jag har haft problem med installationer där de fått access på något vis så att de kunde använda servern som torrent källa och de laddade upp en massa stora filmer etc. Men vet inte exakt hur de fick access mer än att Joomla och Wordpress var installerat. De kan ha kommit in via någon komponent dock.
Men skall det vara en så enkel sida så är väl inte Joomla rätt heller och Wordpress, well varför installera en blogglösning? |
Citat:
|
Har använt CMS Made simple under två projekt nu, och gillar det inte riktigt, tanken är god. Men att behöva redigera alla templates direkt i databasen via admingränssnittet gillar jag inte. Samma sak med Smarty, har aldrig varit något större fan av det.
Har provat Drupal en del, lutar åt att det blir det eller modx i fortsättningen. Använder just nu Wordpress i ett annat projekt, funkar riktigt bra faktiskt. Första gången jag använder det utanför en "blogg" så att säga och mer som ett CMS. |
Men hur mycket jobb är det med at använda Wordpress som CMS för en större sajt med flera redaktörer, 10000+ unika i veckan och många artiklar.
Hur mycket jobb är det att rodda ihop en sån sajt, bara mav vet hur man vill ha det. |
Tack för alla svar! Riktigt fint!
Började med joomla men även o jag som är kunnig kunde efter ett par dagars studerande sätta mig in i de så kommer slutkunden aldrig kunna använda det. Så då har jag gått över till modx som kanske inte alls är lika kraftfullt men fungerar klockrent än så länge. Det ända dåliga är väl att pluginen och modulerna är inte klockrena om man säger så utan det blir nog att man utvecklar egna sådana. Wordpress är ett alternativ men förtillfället känns det för "bloggit" Kom gärna med fler förslag om ni kommer på något. |
Citat:
|
Jag föredrar Wordpress för små sajter och bloggar, Typo3 för medelstora och stora sajter, samt MediaWiki för wikis.
|
paddan1983: Lite rörig administration, men härlig kodbas. Risken finns att det är för svårhanterlig administration för slutanvändaren...
|
Jag gillar modx, och administrationen är rätt intuitiv efter man kommit över tröskeln. Jag vet att en del tycker den känns konstig i början, men som sagt att jobba med innehåll i en MODx sajt är tämligen simpelt.
|
Jag använder mig uteslutande av cmsmadesimple. Det är enkelt att använda och komma in i plus att det finns en väldigt aktiv community runt om man stöter på problem. Att redigera templates och CSS (utseende och layout) via administrationssidorna ser jag bara som positivt då jag kan fixa och dona med hemsidorna varsomhelt bara jag får tillgång till internet och en dator, t.o.m. på biblioteket...
|
Citat:
|
Jag använder PHP-Nuke och är ganska nöjd. Problemet är att utvecklingen avstannat, men det finns en variant av PHP-Nuke 7.6, som vidareutvecklas och den innehåller också hackerskyddet NukeSentinel inbyggd. Hackningarna av PHP-Nuke sajter har avstannat.
http://www.ravenphpscripts.com/ |
Jag använder både Wordpress och Joomla mycket. Problemen med Joomla är som tidigare nämnt att det är svårt att överlämna driften/uppdateringar till kunden då det är en relativt hög inlärningströskel innan man är självgående i admin gränssnittet.
Det har jag löst genom att sätta teman på admin gränssnittet som "plockar bort" vissa funktioner och skapar mer logiska vägar till de vanligaste uppgifterna. Men innan 1.6 kommer med inbyggd förbättrad hantering av användare och användargrupper kommer skulle jag inte installera Joomla i dag (beroende på hur stor sajt du skall bygga). |
För de allra flesta av mina kunder är de stora cms:erna på gränsen till oanvändbara.
De innehåller alldeles för mycket i förhållande till vad som behövs. Dessutom tenderar de att vara så generella i sin uppbyggnad att själva hanteringen av innehåll blir väldigt snårig och svår att komma in i. Detta gör att kundens anställda ofta måste fortbildas i hanteringen - vilket går emot det som i många fall är tanken med cms in the first place (att kunna hantera/uppfatera innehåll på ett enkelt och intuitivt sätt). Min lösning är därför nästan alltid att specialskriva ett enkelt backend som har precis de lösningar/funktioner som behövs - och med den lingo/struktur som kunden är van vid. |
Har producerat ett eget CMS och har tagit med sådant som jag har gillat bäst med andra system. Mycket av användargränssnittet är inspirerat av EPiServer och modultänket är inspirerat av Joomla!, men mycket grundar sig i helt egna tankar om usability och publiceringsverktyg i stort. Ingen out-of-the-box-lösning än så länge, men med ett installationsscript och dokumentation kanske jag gör något halvkommersiellt med utvecklare som målgrupp, vem vet. :)
|
Jag kör TYPO3 (http://www.typo3.org). Inlärningskurvan tycker jag personligen var högre än på typ Wordpress men det är väldigt enkelt för användaren att arbeta i. Att lägga till content kunde inte vara enklare och det är lättare än t ex Wordpress.
Här kan man rita upp ett användarvänligt framework i Backenden så att användaren ser exakt vart texten hamnar på hemsidan, t ex om man har en artikeltext, maincontent-text och en högerkolumn så ritar man upp frameworket på det sättet så att det är enkelt att skapa för Eva 52 på Kontorsavdelningen hos kunden. Det finns ca 3500 plugins till det och det är väldigt stort i Tyskland. Sverige börjar det bli större och större. Det är opensource och alltså licensfritt vilket är underbart (för vem vill binda upp sin kund på en dyr licens? Binder hellre upp dom genom att göra BRA jobb så att de stannar) och det går väldigt snabbt att sätta upp en ny sajt. När man programmerar frontend så kör man bara XHTML och CSS. Man kör alltså inga PHP funktioner direkt i .html filerna. (SKÖNT!) Man mappar sedan grafiken genom Backend och bestämmer inom vilka div'ar olika saker ska finnas. T ex meny och olika contentrutor. Exempel på företag som använt TYPO3 är: Philips, Loreal och New York Times. (På b la kampanjsidor osv, inte nödvändigtvis deras huvudsajt). |
WordPress och i viss mån MediaWiki för större platser... WP går ju att använda till massor.
|
Vill slå ett slag för "Silverstripe".. röstad av google summer of code 2008 till "Most promising CMS", vilket resultera i en total öppenhet av en kommersiell produkt.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson