![]() |
Hur ser er fördelning ut mellan brev och paket och vilken är faktorn som bestämmer om det går som brev eller paket?
Vill få igång en intressant diskussion. |
95% skickar vi som brev
Det som avgör om det blir brev eller paket är vikt och storlek |
Citat:
|
Vi har olika för olika butiker och tar fram olika förslag tillsammans med ägarna. Det som styr när vi lägger upp en fraktplan är värdet på varan, vikt samt storlek.
Det finns alltid gränser när det är mer lönsamt att skicka med paket istället för brev, det gäller bara att hitta den för sin egna butik. |
Citat:
|
Citat:
Svårare än så är det inte ;) |
Vi skickar minst 95 % som brev. Vid högre varuvärden så blir det REK. Endast när vikten inte tillåter att vi skickar som brev så blir det postpaket.
Kortbeställningar skickas som REK vid ett ganska högt varuvärde. Fakturabeställningar skicka som REK vid ett lägre varuvärde. Orsaken är att fakturabeställningar "försvinner" oftare än andra (dvs kunden har inte råd att betala fakturan och hävdar att han/hon inte fått några varor). |
Citat:
Vi håller på att starta butik och även jag har funderat i dessa banor frågan är på vilka nivåer man ska lägga detta så att man inte tappar för mycket lönsamhet. |
Citat:
|
Vad har ni för priser på paket eftersom ni väljer att skicka REK istället för paket.
|
Inte säker eftersom det inte är så ofta vi skickar paket men jag tror det ligger runt 120: ink moms för vår del. Vi gör ju alltid en avvägning om det blir billigare med paket men ett rek brukar ligga runt 70-100 beroende på vad kunden har köpt.
|
Citat:
|
Citat:
|
En vara med inköpsvärde på 1 krona suger mindre att förlora till en bedragare än en med 799kr i inköpspris.
|
Citat:
Att skicka rek kostar er 40kr exkl. moms. 800kr inkl. moms blir 640kr exkl. moms. För att det skall "löna sig" att skicka dessa order som rek. så räknar ni alltså med att minst 40/640=6,25% av dessa försändelser tappas bort? Har själv en siffra på någonstans runt 0,5 promille borttappade brev. Hur har ni räknat när ni kom fram till att 800kr är en bra nivå? |
Det är väldigt viktigt att se över sin logistik och att räkna svinn på brev är ett måste. Du sätter sedan upp en logistikplan på vad som skickas med brev och vad som skickas med paket/rek.
Sedan beror det visserligen på dina produkter och vad dina kunder föredrar. |
Citat:
|
1,5 promille är nog en ganska ordinär siffra.
Därför så verkar, som vanligt, många överförsäkrade. Även med en kostnad på 1000 kr så är det i allmänhet inte lönsamt att skicka som rek. För t ex 1000 försändelser per år (som överstiger det givna värdet) så är kostnaden att skicka dem som rek 40 000 kr. Med ett bortfall på 1,5 promille och en genomsnittlig kostnad för de borttappade paketen på 1000 kr så har förlusten varit 1500 kr. Att överförsäkra sig i detta fall har alltså kostat 38 500 kr. Skulle 1% av paketen tappas bort så skulle man ha förlorat 30 000 kr på att skicka dem som rek. |
Hur vi räknar ut vår orsaker till att skicka med rek vill jag inte gå in på här. Jag har 4 st faktorer som bestämmer vad och varför men en av dem är dessa:
Om jag skickar 1000 paket som kostar 100:- så försvinner det i snitt 2 paket. Om jag skickar 1000 paket som kostar 1000:- så "försvinner" det i snitt 100 paket. I slutändan så har vi sparat en hel del pengar på att skicka med rek. Det jag skrev ovan att vi skickar alla paket över 800 är ju inte heller sant iofs men de flesta. Det beror som sagt på tb och lite andra faktorer med. |
Hur stor del tror ni verkligen tappas bort? Hur stor del är beställningar som kommer fram men kunden hävdar att de aldrig fått försändelsen?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Och svinnet är det ju ganska svårt att komma runt eftersom det inte är posten som gör av med brevet. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson