WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Adsense och moms? Google (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34584)

TonyL 2009-01-20 12:37

Hej
Jag undrar, när jag registrerade mig hos adsense google, så skrev jag i att jag är privatperson.
Vad jag förstod så undrade google om jag hade bodde eller hade företag i USA.

När när pengarna för 2008 har blivit lite mer än småpengar, så undrar jag hur relationen med googleintäkter och moms fungerar.

Kommer pengarna från Irland eller USA, när de kommer till mig, och omvänd moms mm.

Jag har för avsikt att betala skatt samt ev. moms i min slutdeklaration i april 2009, för googleintäkterna minus lite småkostnander.

Fråga:
a ) Skulle google ha betalt moms också till mig, eller ingår det, fast jag sa jag var privatperson?

b ) Har google betalt arbetgivaravgift i USA/Irland så jag bara betalar skatt, eftersom jag skrev att jag var privatperson?

c ) Jag tänkte starta AB nu i Januari, så 2009 adsense gäller AB, måste jag säga till Google det. Jag mailde med adsense förut, och de tipsade om att jag kunde byte utbetalningskonto, om jag ville behålla mitt adsense konto, pga för mycket kodändringar. Hoppas skatteverket förstår dilemmat för 2009. Vad tro Ni?

d ) Vad ska jag göra? Kalla det för hobby, 2008, men det är moms på det med? Några tips, från någon som gjort denna övergång från privatperson med småintäkter, till större intäkter.... ev. till AB.

Tack

Tony

aDonis 2009-02-04 18:42

*Bump*

Undrar samma grejer i princip, någon får gärna dela sina kunskaper!

digiArt 2009-02-04 18:56

Mina ord är mest reflektioner utifrån sunt förnuft.

a) Privatpersoner är inte momsregistrerade och du tar inte upp det som intäkt i någon näringsverksamhet och moms bör därför inte utgå, se punkt b.

B) Google betalar inga arbetsgivaravgifter eller övriga skatter för dig. Det är din skyldighet att ta upp din inkomst i din deklaration och skatta för det själv.

c) Vilken är egentligen frågan?

d) Egentligen samma svar som på B)

Gällande momsen, du har deras VAT och org.nummer och försäljning av tjänster till utlandet (såväl andra EU-länder som USA) är det ingen moms på. Observera att detta endast gäller handel företag emellan. Du har också uppgett ditt VAT-nummer till Google (hoppas jag på, när du väl har momsregistrerat din firma) vilket gör att det juridiska är uträtat.

aDonis 2009-02-04 19:03

Det låter rätt skumt. Som privatperson har ju googlepengarna gått rätt ner i fickan för mig, men nu med enskild firma ska jag alltså skatta på det när jag tar ut lön?

Erik Stenman 2009-02-04 20:03

Citat:

Originally posted by aDonis@Feb 4 2009, 19:03
Det låter rätt skumt. Som privatperson har ju googlepengarna gått rätt ner i fickan för mig, men nu med enskild firma ska jag alltså skatta på det när jag tar ut lön?
Det är väl inte så skumt. Du deklarerar ändå inkomsterna som privatperson så du skattade väl tidigare med?

Anders Larsson 2009-02-04 21:14

Citat:

Originally posted by aDonis@Feb 4 2009, 20:03

Du kanske inte har gjort det, men borde, beroende på summorna, skattat det även innan.

aDonis 2009-02-04 21:22

Okej det visste jag faktiskt inte. Men klarar mig då jag tjänade mindre än 16 000 ändå, tror jag...

digiArt 2009-02-04 22:22

Citat:

Originally posted by aDonis@Feb 4 2009, 20:03
Du tar inte ut lön i enskild firma. Du betalar skatter och avgifter på vinsten i firman när du deklarerar året efter räkenskapsåret.

Dvs, vinsten läggs på din beskattningsbara inkomst.

clirre 2009-02-05 07:44

Du kan ringa Skatteverket också, de brukar vara väldigt hjälpsamma med dessa frågor. Posta gärna svaren här i tråden sen också.

Erik Stenman 2009-02-05 09:06

Är det någon som vet om beloppet man får tjäna utan att skatta har höjts av alliansregeringen från tidigare summa?

Eclipse 2009-02-05 12:01

c)

Det är inte förknippat med programmering och kod att byta konto. Det gör du i inställningarna i AdSense. Alltså, du begär utbetalning till kontot som är kopplat till ditt företag, om det så är AB eller enskild firma spelar ingen roll.

Varje utbetalning verifieras med en utskrift från BankGirot. Detta papper sätter du in i bokföringen. Man kan säga att Google blir din uppdragsgivare och att denna inkomst faller in i företaget.

Det är intressant, för det står inte angivet moms på denna lapp, så då utgår jag från att man inte får "dra momsen", det finns ju ingen moms angiven.

Mina kunskaper i bokföring sträcker sig till att låta andra hålla koll på såna detaljer.

Oavsett vilket, med dessa pengar kan du sen betala utgifter kopplade till företagets verksamhet. (Typ hyra, telefon, internet mm...)

Du ska vara medveten om att risken att Skatteverket kollar alla utbetalningar som Google gör i Sverige och att fastna i det nätet är inte så roligt...

[redigera]
Det är din skyldighet att ta reda på vad som gäller. Uttryck som "jag visste inte" är knappast något som biter på Skattemyndigheten... Vid inkomst är det din skyldighet att se till att rätt skatt dras.

Är man anställd får man hem sån årsredovisning. Hur mycket pengar arbetsgivaren har betalat in i skatt för dig. Men det är ALLTID DU som är 100% ansvarig för att de pengar du tjänat har beskattats korrekt.

Om du nu är ute efter att tjäna svarta pengar kan du utesluta AdSense och Google. Allt som lämnar elektroniska avtryck bör undvikas.

Men du kan palla äpplen och sälja, du kan byta hjul på grannens bil, du kan måla grannens garage... Såna saker. Men inte AdSense där ditt namn och adress står i klartext i alla arkiv.

Det är bara dumt!

TonyL 2009-02-05 12:56

Tack.
Imorgon fredag ska jag träffa en revisor, han var i telefon rätt säker på att det var en export till USA, som någon nämnt i en annan tråd här.

Han frågade om jag sände fakturor, vilket jag inte gör.
Ej heller ska således moms betalas i självdeklarationen på sin privatekonomi.

När jag pratade med en annan yngre revisor, så sa han tvärt om men var osäker när när jag betonade export. Så tydligen kan det vara av stor vikt att ha rätt revisor.
Hör av mig efter fredag om jag förstår bättre efter mötet.
/ Tony

Anders Larsson 2009-02-05 13:55

Jag tror att Google betalar ut från sitt bolag på Irland, kolla detta först!

digiArt 2009-02-05 18:53

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Feb 5 2009, 14:55
De betalar från Irland, men du har ingått avtal med USA. Utbetalningen sker i dollar.

Oavsett vilket har detta ingen betydelse, eftersom moms inte utgår på tjänster mot utlandet.

Anders Larsson 2009-02-05 22:20

I tråden diskuteras det om det är export till USA, inte bara om moms.

TonyL 2009-02-06 00:12

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson

De betalar från Irland, men du har ingått avtal med USA. Utbetalningen sker i dollar.

Oavsett vilket har detta ingen betydelse, eftersom moms inte utgår på tjänster mot utlandet.

Jo, det är viktigt, vad jag förstår.
Så handlar det om moms i EU och ej moms om det är export utanför EU.
Irland EU ... Sverige EU ... USA ej EU.

KristianE 2009-02-06 11:22

Moms ska väl deklareras oavsett vilket land det gäller?
Det är väl bara olika rutor som ska fyllas i på skatte-
deklarationen?

TonyL 2009-02-06 17:31

Hej
Var hos min kommande revisor. Klart och tydligt export till USA ingen moms. Kan vara värt med bolag, då man lär sig av sin revisor också hur regler gäller.
Finns andra avdrag som jag inte tänkt på, typ bredband till hemmet, eftersom jag jobbar hemma (comhem tar sina 3 - 400 per månad, om man vill ha bra upp och ned koppling).

lamadjuret 2009-02-06 17:51

http://www.rundkvadrat.com/deklaration-bes...v-natinkomster/ läs detta, det kanske hjälper ;)

clirre 2009-02-10 07:46

Hade precis en tenta i företagsekonomi igår om varutransaktioner och moms. Trots detta är jag lite osäker men jag ska försöka reda ut så mycket jag kan via mina böcker:

- Först och främst så måste ju detta ses som en tjänst (en export) som du utför åt Google. Sen, beroende på om det är USA eller Irland (EU) gäller olika:

USA - Räknas som export utanför EU och är därmed utan moms. Din försäljning av tjänster är alltså inte momspliktiga.

Irland - Räknas uppenbarligen som export inom EU. Export av en vara/tjänst till annat EU-land sker exklusive moms. Man ska dock alltid ange sitt och kundens VAT-nummer (vilket man gör redan vid registrering av Adsense), annars skulle Google få betala moms till tullverket.

Hade Google Irland sedan sålt din tjänst vidare till konsumenterna hade de tagit ut moms. Här gäller den s.k. destinationsprincipen, dvs det är bara i landet som varan konsumeras (Irland i det här fallet) man ska betala moms.

Så, vare sig det är Irland eller USA så gäller det för dig som säljare över gränsen att du inte ska ta ut någon moms.

KristianE 2009-02-10 22:24

cirre:
Även om man lägger på moms, eller ej, så måste den
deklerareras i skattedeklarationen. Jag har inte sålt
utanför EU så där kan jag ha fel, men inom EU måste
man fylla i några fält..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson