![]() |
Hej!
Ibland händer det att man får beställningar där man ser att kunden skrivit fel, exempelvis e-post [email protected], @tela.com, [email protected] osv... I vår webshop är dessutom telefonnummer obligatoriskt, vilket har gett en och annan beställning med tel. nr 0000000000. Hur gör ni med sådana order? Skicka ändå så länge adressen stämmer? Tilläggas bör att man bara kan handla med kort i webshopen, för faktura måste man ringa oss. Vore intressant att veta hur andra tänker om detta, ni som är lite större och mer erfarna, hur gör ni? |
Har ni pengarna är det ju inte problem enligt mig.. Då hade jag skickat och möjligen kontaktat kunden om det går för att dubbelkolla...
|
Har aldrig haft det problemet att dom inte vill ge telefonnumret, det är ju dessutom viktigt idag om man ska kunna skicka sms avi.
Finns det något skäl att dina kunder inte vill kopplas ihop med din verksamhet? |
Knappast, vi säljer Nordisk Kriminalkrönika, tror inte att någon skäms över att köpa den...
Problemet med mailadresser tror jag hör ihop med skrivfel..telefonnummer begriper jag inte, har jag adressen har jag ju ändå en kontaktuppgift och kan ju dessutom oftast få fram nummret, så varför inte skriva ut det? Borde vi vara tydligare med att vi inte säljer vidare eller använder deras telefonnummer i andra samanhang? |
Citat:
Vi har heller inte detta problem.. |
Vi har inte heller detta problem - eftersom vi inte ber om kundens telefonnummer.
Varför vill ni ha ett telefonnummer till kunden? Ni har ju redan postadressen (för snigelbrev) och mailadressen (för e-post). Varför behöver ni då telefonnummer? Jag har själv inga problem att lämna ut mitt telefonnummer när jag handlar. Men har man telefonskräck, eller om man inte litar på att uppgifterna kommer att hanteras korrekt av er, så tar det säkert emot att lämna ut mer info än absolut nödvändigt. Man måste alltid utgå ifrån att 99 % av befolkningen inte tickar som man själv gör. Så anpassa dig efter dina kunder istället för att ifrågasätt deras beteende. Att någon anger 000000 som telefonnummer är ett tydlig signal om att det finns människor som anser att du ber om information som du inte behöver för att expediera deras order. Jag skulle kunna sätta min högerhand på att det finns folk som tycker att det är pinsamt att handla kriminalkrönika. Det finns folk till allt som man brukar säga. |
En spontan tanke, gör ett javascript som med hjälpa av regex kollar efter @-tecknet och kollar efter en lista med kända e-postadresser (typ hotmail, telia etc) för att matcha eventuellt stavfel... Hade själv knapat ihop det om tiden hade tillåtit, vilken den tyvärr inte gör just nu :-P
Tar gärna ett exemplar om någon orkar knåpa (som tack för idén) :-) |
En del människor vill inte ge ut sitt telefonnummer. Vi har egentligen inget behov av det men det kan ju alltid vara bra att för att komma i kontakt med kunden. Så vill dom inte lämna nummer är det ju till deras nackdel om det skulle bli problem med deras order eller liknande.
Det enda som vi har som egentligt krav är att personnummer, namn och adress stämmer vid fakturabetalning. Stämmer inte det skickar vi inte förrän vi pratat med kunden. Dom andra uppgifterna är mest för att underlätta för kunden själv om man behöver ta kontakt med dem. |
Jag kan förstå varför privatpersoner inte vill lämna ut sitt telefonnummer - det stavas telefonförsäljare
Hör dagligen klagomål på att folk störs på kvällstid av säljare och att många upplevs som otrevliga, pushiga etc. Om det inte är mycket tydligt att det inte kommer att användas till försäljning så vet jag inte om jag skulle lämnat ut mitt hemnummer. Till kontoret ringer det så många att en mer inte skulle märkas så det numret skulle jag inte banga för att skriva. |
jo, jag kan förstå alla argument mot telefonnummer, jättebra feedback för övrigt!!
Men hur löser ni felaktiga e-postadresser, som var huvudfrågan i tråden? (dessutom något som jag ser oftare än fejkade tel. nr) Chansar att det är telia, hotmail osv. som avses? De adresserna är ju betydligt viktigare än telefonnumret då bekräftelser skickas med e-post, även för att få tag i kunder om leverenser skulle vara försenade, postadressen felaktig eller liknade.. |
Citat:
En felaktig e-postadress kan bli till ett problem om det är andra saker som strular med ordern. Om kunden har angivit en okänd postadress, eller om ni inte kan expediera ordern av en eller annan orsak. Har kunden angivit felaktiga uppgifter så är det återigen kundens problem. Har han/hon betalat med kort så kommer personen att höra av sig till er förr eller senare. Det enda ni kan göra är att minimera eventuellt strul från er egen sida och på så vis minska problemet som felaktiga e-postadresser utgör. Dvs se till så att lagersaldon i shoppen stämmer överens med verkligheten så att ni alltid kan expediera beställningar. Om du ser att en e-postadress är uppenbart felaktig (som i ditt exempel) så är det naturligtvis enkelt att rätta till den själv. Sedan är det bara att skicka om orderbekräftelsen. Edit: Jag håller med dig om att det är ett h*lvete att inte kunna komma i kontakt med kunden. Men har kunden angett felaktiga uppgifter, så kan inte ni klandras för det. Vad du kan göra rent konkret för att minimera antalet felaktiga e-postadresser är att be kunden verifiera sin e-post en andra gång. Dvs du har två fällt där e-posten måste skrivas in och det som matas in i fälten måste matcha för att ordern ska gå igenom. Då slipper ni beställningar i stil med @elia.com. Samtidigt så får ni ett extra fällt i beställningsformuläret, vilket aldrig är önskvärt. Man får som alltid göra en avvägning. |
Visst förekommer det att folk skriver fel, till exempel hotmail.se - och är det väldigt uppenbart så går det att rätta till. Att som boena föreslår kolla det som står efter @-tecknet mot en lista på kända domäner skulle jag inte rekommendera, ett domännamn kan ju egentligen se ut lite hur som helst, och alla giltiga epostadresser måste väl gå att använda! Däremot finns det javaskript som kollar att det finns en grupp med tecken före @-tecknet, minst två efter, sen en punkt och minst två tecken efter den - de minsta krav man kan ha för att en epostadress ska vara rimlig. Kolla på http://www.hotscripts.com , det finns en hel massa sådana skript. Vill man vara på den säkra sidan så har man två fält där kunden får upprepa sin adress, och ett skript avgör om de är likadana - då undviker man nog en hel del felskrivningar. Många ehandelssystem har också sk aktiv registrering - kunden blir tillskickad ett kontrollmail, som måste bekräftas - kommer det inte inom en angiven tid så får kunden försöka igen och förhoppningsvis vara mer noggrann.
|
Får man en order med helt felaktig e-post och inte telefonnummret är angivet/felaktigt finns det inte mycket annat att göra än att vänta på att kunden själv skall höra av sig. Man kan ju inte heller lägga ner hur mycket tid som helst på att söka kunden för det kostar mer än det smakar.
De flesta som skriver fel adress hör i regel av sig rätt fort iom att dom inte får någon bekräftelse. Har till och med hänt att dom ringt och skällt ut mig för att vår shop inte fungerat. Sen frågar man lite snällt vad deras e-post aress är så man kan skicka en kopia på deras order så blir dom lite snopna när de ser vilken epost adress dom angivit. |
Citat:
"Hej, Namn Namn från polisen.... idrottsförslag". Notera att de gärna lämnar utrymme efter polisen för att man ska hinna fundera något varv innan de säger idrottsförslag. :) Skrattar varje år som de ringer, och ja, vi köper den utan att skämas. :) |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson