WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Kriget i Gaza, hur länger håller det på? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34519)

se7en 2009-01-17 11:40

Har säkert som ni andra följt ockupationen av Gaza under dom 3-4 veckorna som det har hållit på. Oavsett vad Palestinerna har gjort så ockuperar man inte ett land, man bombar inte skolar, man bombar inte FN byggnader etc etc. Listan är lång..

Jag har sett flera dokumenterer om Israel och vilka problem dom dras med (raketer, misiler). Men tycker du att det fortfarande är okej att döda 1000+ civila för att en grupp terrorister skickar över raketer?

Tycker för övrigt att det var fult av Israel att ockupera Gaza mellan presidentskiftet i USA. Ingen vill ju ta ansvar.. Kan detta var början till WW3? Just eftersom man skiter i vad FN säger och världen är så splittrad?

Hoppas på en bra diskussion där vi respekterar allt och alla.. :ph34r:

tartareandesire 2009-01-17 11:56

Tror inte det finns någon större risk för ett nytt världskrig, det kommer mer troligt när (om) överbefolkning och miljöförstöring blir ett betydligt mer påtagligt problem än idag. I så fall kommer nog inte Sverige att förbli ett eget land.

Även om ganska allvarliga misstag (?) uppenbarligen har begåtts så tycker jag inte direkt att det var fel av Israel att gå in i Gaza. De måste agera förr eller senare. Däremot tycker jag att det var urbota korkat att skapa staten Israel från första början och i synnerhet på den platsen. Men religion och förståndshandikapp har väl en del gemensamt =)

Kristoffer G 2009-01-17 11:57

Mycket ska till för att ett ww3 ska dra igång på samma skala som ww2 och ww1. Men... inget är omöjligt.

Det som sker i världen är dock väldigt sorgligt och sjukt..... tyvärr så ser jag inget slut på det.... varken det som sker i Gaza eller det som sker i Irak och Afghanistan. Krig är något vi snarare kommer se mer av, blandat med korta perioder av vapenvila.

Min farfar var soldat i Tyskland under WW2 och så fort vi kommer in på det ämnet slutar han alltid med att säga:

"Jag hoppas och ber till gud att du aldrig får uppleva ett krig... om jag får önska en enda sak i livet så är det detta".

Det är vad jag har att säga om krig i allmänhet.

elitasson 2009-01-17 12:57

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jan 17 2009, 11:56
Även om ganska allvarliga misstag (?) uppenbarligen har begåtts så tycker jag inte direkt att det var fel av Israel att gå in i Gaza. De måste agera förr eller senare. Däremot tycker jag att det var urbota korkat att skapa staten Israel från första början och i synnerhet på den platsen. Men religion och förståndshandikapp har väl en del gemensamt =)

Håll med helt, Hamas börjar skicka raketer helt oprovocerat mot Israel, vad fan tror de liksom? Att Israel bara kommer att stå och titta på och se när deras land blir attackerat?

Sen har ynkryggarna inte mage att själva stå upp och slåss utan gömmer sig i tunnlar under skolor, sjukhus och andra viktiga civila byggnader.

Nu när Israel väl börjat attackera Gaza är det lika bra de löper hela linan ut och för slut på det en gång för alla, dock kommer de få hela världsopinionen emot sig för alla är så trångsynta och börjar reagera först när Israel agerar, det verkar vara helt OK för Hamas att skicka raketer mot civila mål i Israel(?).

Såg på Debatt i Torsdags och man förstår verkligen att hatet mot Israel och judar inte kommer försvinna bara för att Hamas till stor del utplånas i Gaza. Palestinerna som medverkade i programmet kunde inte ens kolla på motparten (Judar/Israeler) då de "dödar mina barn". Dessutom tyckte Palestinerna att det var ok för Hamas att "försvara sig mot Israel" (genom att skicka raketer mot civila mål i Israel), de tyckte även att staten Israel inte skulle få finnas över huvud taget.

Sen alla dessa demonstrationerna som urartar och bli våldsamma, det är ju bra att Palestinerna föregår med gott exempel...

Problemet är, som tidigare talat sagt, religion.

Karman 2009-01-17 13:53

Hamas-missiler har dödat ett 10-tal israeler under en period på ungefär 10 år - inte ett enda barn.

Israel har under två månader dödat 1000 palestinier - 300 av dessa är barn.

Hur svårt kan de vara att välja sida? Världen är trångsynt? Men herregud.

elitasson 2009-01-17 14:30

Hamas ca 4-500 Israeler på sitt samvete i diverse dåd mot Israel.

Citat:

Originally posted by Karman@Jan 17 2009, 13:53
Vad förväntar sig Hamas ska hända när de gömmer sig under skolor, sjukhus etc?

Erik Stenman 2009-01-17 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av elitasson
Hamas ca 4-500 Israeler på sitt samvete i diverse dåd mot Israel.

Citat:

Ursprungligen postat av Karman

Vad förväntar sig Hamas ska hända när de gömmer sig under skolor, sjukhus etc?

De förväntar sig så klart att civila kommer att dö om Israel attackerar men det rättfärdigar ju inte Israels attack.

Avamia 2009-01-17 15:09

Citat:

Originally posted by Karman@Jan 17 2009, 14:53

Och vad tjänar världen på att vi tar någons parti? Du borde fundera över ditt inlägg en gång till.

sioustis 2009-01-17 15:48

Avskaffa alla religioner (Y)

Flotec 2009-01-17 16:51

Håller med om att religioner kan vara ett skit men tror att det Hamas kämpar mest mot är demokrati och frihet enligt västerlänsk tappning. Vad man vill är att införa en muslimsk fundamentalistisk diktatur med sharialagar. Kanske något att tänka på för dem som så villigt stöder dem här I Sverige. Sen om det dör ett tusental palestinier är nog bara bra för Hamas, det kan distabilisera andra mera moderata arabiska stater. Det är mullorna Iran som drar i trådarna, och vad dom vill skrämmer åtminstone mig. Det påverkar också mig vilken sida jag vill stödja.

tartareandesire 2009-01-17 17:20

Får väl ta och förtydliga mitt inlägg lite grann. Jag tar inte direkt parti för någon i konflikten. Jag är emot Israel som stat men samtidigt så gav inte Hamas dem något val... Terrorism föds ur folks lidande och Hamas förlorar således ingenting, snarare tvärtom, på att en massa oskyldiga palestinier förlorar livet. Frågan är hur Mellanöstern hade sett ut om inte Israel hade bildats? Tror knappast det hade varit sämre...

Clarence 2009-01-17 17:26

Om stridande parter bryter mot gällande internationell rätt så är det väl väldigt lätt att fördöma detta agerande när resultatet blir småbarn som förvandlas till köttstycken? Själv så är jag ungefär lika förtjust i Olmert som Mashal. Men Israels aktioner har som direkt konsekvens så enormt mycket mer lidande och död bakom sig att de enligt mig förtjänar all uppmärksamhet nu, och under en lång tid.

Självfallet kommer varken de sporadiska raketerna eller våldet bosättarna både inom och utom Israels nuvarande gränser att upphöra om Israel beslutar att avsluta massmordet. Hat bombas inte bort, bomber föder och göder hat.

Det är lätt att ibland tro att det finns delade meningar i den internationella diplomatin om huruvida Israels agerande är rättfärdigat eller inte. Men om man tittar till de uttalanden som gjorts från de högsta representanterna för varje land så är det mig veterligen endast USA som inte krävde en omedelbar vapenvila. Jag ser inte problemet som lika mycket Israel som USAs absoluta makt i stödet till Israel. Alltså inte heller i första hand stödet från USA, utan att motståndet från övriga världen begravs i detta stöd.

"Masters of war" av Bob Dylan är ständigt aktuell. Eller "Ni som tjänar på krig" med Wiehe tror jag det är om man föredrar en svensk version. Förlorarna är alltid de civila. Dödandet slutar när det fåtalet herrar som tjänar på krig inte längre tror sig ha något att vinna.

kw_wasabi 2009-01-17 19:08

Citat:

Originally posted by Karman@Jan 17 2009, 14:53
Hamas-missiler har dödat ett 10-tal israeler under en period på ungefär 10 år - inte ett enda barn.
Har du källa på den uppgiften? Och vad har barn med saken att göra egentligen?

Clarence 2009-01-17 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:

Har du källa på den uppgiften? Och vad har barn med saken att göra egentligen?

Källa på uppgiften kan jag inte hjälpa till med. Men andelen dödade av militanta palestinier (Hamas har väl inte stått för någon betydande andel senaste halvåret?) av konfliktens totala dödsfall är väldigt liten. I vissa skeden så hög som 20%, men för det mesta tror jag det rör sig om fåtalet procent.

Varför barn ofta nämns i denna konflikten är för att man aldrig kan hålla dem ansvariga eller kalla dem för kombattanter. Man kan skylla på många för mycket bara man är tillräckligt godtycklig, men att skylla raketangrepp eller luftsläppta bomber på en 5-årig flicka går liksom inte hur mycket man än vill.

Flotec 2009-01-17 20:25

Kanske den här bilden ger en förklaring till det.

http://www.jewishhigh.com/wp-content...ayofwaraz4.jpg

kw_wasabi 2009-01-17 20:43

Jag tror det är en strategi av Hamas att gömma sig bland civila. De tjänar på att Israel får dåligt rykte om civila faller offer för anfall.

En anledning till den höga dödssiffran bland barn i Gaza är kanske att nästan 2/3 av befolkningen är under 18 år. (Enl. dagens Aftonbladet)

ddaarruuddee 2009-01-17 22:58

Citat:

Originally posted by Karman@Jan 17 2009, 13:53

1 död per år alltså...

Och hur är det med alla självmordsbombare exempelvis?

För att utveckla det kw_wasabi säger: Det var ju inte alls länge sedan som SVT intervjuade någon från Hamas som efter intervjun när kameran var av (trodde han) berättade att man medvetet ser till att levnadsstandarden i Gaza är hemsk, att man stoppar transporter osv och skyller på Israel, just för att folk ska gå med och stötta Hamas.

kw_wasabi 2009-01-17 23:23

Jag vill egentligen inte ta parti för någon sida. Men bara för att Hamas/palestinierna är de "svaga" betyder det inte att de är helt utan skuld.

WebboT 2009-01-18 05:31

Det är ju bara att konstatera att det inte kan stå riktigt rätt till i huvudet på någon av de stridande parterna. De har hållit på i 60 år och kommer hålla på i 60 år till. Var så säker.
Sandlådenivå är det. - de va han som börja!
Som någon sa tidigare. - Religion och förståndshandikapp går hand i hand...

elitasson 2009-01-18 12:03

Jag tycker att vi bör ta till med hårdhandskarna mot detta kriget...(?)

tartareandesire 2009-01-18 12:56

De som tar parti i den här, och många andra, konflikter är ganska naiva och förstår nog inte riktigt hur vissa människor fungerar. Alla inser nog att övergrepp har begåtts från bägge sidor men hur hemska de än är så är det inget konstigt. Det finns hat i alla läger och hatet bryr sig sällan om mänskliga rättigheter eller andra överenskomna regler. I Sverige är det poppis att stå på palestiniernas sida och i USA har det varit poppis att stå på israelernas sida men att ta parti på det viset som många gör även i den här tråden är meningslöst och späder snarare bara på konflikter av det slaget. Lär er något av Carl Bildt eller Jan Eliasson =)

Clarence 2009-01-18 13:50

Carl Bildt fördömde Israels aktioner redan första dagen. Det är en väldig skillnad att vara emot bombandet som Jan Eliasson, Carl Bildt och i princip alla framstående svenska politiker förutom ett par center- och folkpartister och att vara för Hamas. Att vägra acceptera våld och mord är något våra svenska politiker har varit förhållandevis bra på. Att stillsamt acceptera våldet och de premisser mördarna dödar med är ett bra steg på väg till total samhällsapati.

De enda jag sett i denna tråd ta parti för några våldsverkare är de som tagit parti för Israels bombande. De dödade på palestinsk mark flertalet gånger de sista månaderna av "vapenvilan" som Hamas inte ville förnya i december. De har brutit mot i stort sett all internationell rätt. De har ignorerat flest FN-resolutioner av alla länder över hela världen och de har bombat både skolor och sjukhus.

Då alla verkar helt oförmögna att hitta några siffror om hur eländet sett ut kan jag rekommendera http://www.btselem.org/english/statistics/.../Casualties.asp (En Israelisk organisation med det humanitära, snarare än det politiska, i första rummet)

Man bör dock inse att ovanstående siffror har formats väldigt mycket av tiden runt Al Aqsa-intifadan, liksom den idag skulle formats mycket av Gjutet bly-offensiven. Men går man inte på tabellerna med årtal är det lättare att se hur de senaste åren eller månaderna förhållit sig.

Karman 2009-01-18 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av SwedenRoxx
Citat:

Och vad tjänar världen på att vi tar någons parti? Du borde fundera över ditt inlägg en gång till.

Jag behöver inte fundera en sekund till på mitt inlägg. Mitt parti och min sympati går till det palestinska folket i Gaza-området som även innan kriget började hade en humanitär katastrof på ingång - gissa hur det ser ut nu. Det är svårt att hitta någon slags sympati för Israel just nu.

Sedan så är det fruktansvärt knepigt och båda sidorna har sina poänger. Men jag tror definitivt inte att Israel gör rätt i detta läge och jag har ingen som helst sympati för Hamas som har en utplåning av Israel högst upp på dagordningen.

tartareandesire 2009-01-18 16:50

Citat:

Originally posted by Clarence@Jan 18 2009, 14:50
Carl Bildt fördömde Israels aktioner redan första dagen. Det är en väldig skillnad att vara emot bombandet som Jan Eliasson, Carl Bildt och i princip alla framstående svenska politiker förutom ett par center- och folkpartister och att vara för Hamas. Att vägra acceptera våld och mord är något våra svenska politiker har varit förhållandevis bra på. Att stillsamt acceptera våldet och de premisser mördarna dödar med är ett bra steg på väg till total samhällsapati.
De enda jag sett i denna tråd ta parti för några våldsverkare är de som tagit parti för Israels bombande. De dödade på palestinsk mark flertalet gånger de sista månaderna av vapenvilan som Hamas inte ville förnya i december. De har brutit mot i stort sett all internationell rätt. De har ignorerat flest FN-resolutioner av alla länder över hela världen och de har bombat både skolor och sjukhus.
Då alla verkar helt oförmögna att hitta några siffror om hur eländet sett ut kan jag rekommendera http://www.btselem.org/english/statistics/.../Casualties.asp (En Israelisk organisation med det humanitära, snarare än det politiska, i första rummet)
Man bör dock inse att ovanstående siffror har formats väldigt mycket av tiden runt Al Aqsa-intifadan, liksom den idag skulle formats mycket av Gjutet bly-offensiven. Men går man inte på tabellerna med årtal är det lättare att se hur de senaste åren eller månaderna förhållit sig.

Jag tror inte speciellt många här accepterar våld och mord oavsett vem som utöver det och inte heller särskilt många bland Israels eller Palestinas politiker. Statistiken går att vända och vrida på lite som man vill om man nu önskar det. Det är egentligen helt irrelevant att diskutera huruvida Israel gör rätt eller inte när de bombar Gaza och det är heller inget Bildt har inriktat sig på. Det enda relevanta är att rädda liv och hitta en lösning på konflikten. Når man ingen lösning kommer ännu fler att få sätta livet till. Att säga att "Israel är idioter som bombar försvarslösa palestinier" eller att "Israel borde spränga Gaza i luften" (nu är det inte så extremt från något håll här men det har mindre betydelse) är väl ungefär samma förhållningssätt som ser till att konflikterna fortsätter.

tartareandesire 2009-01-18 17:24

Lite problemlösning riktad till alla:

Säg att du är en ledande politiker i Israel. Hamas har de senaste tio åren beskjutit städer i södra Israel med tusentals raketer och har byggt upp ett starkt stöd i Gaza med hjälp av omfattande "religiös mutning" och allmännyttig verksamhet.

Vad gör du?

Väntar och hoppas på det bästa?
Lämnar landet och skyfflar över problemen på andra?
Skickar dit poliser till motståndare med granater, raketgevär och självmordsbombare?
Försöker komma överens med en organisation där många är emot ditt lands existens och hoppas att du lyckas bättre än alla andra gjort de senaste 20 åren?

Någon som har ett bra svar?

Alpha 2009-02-04 15:26

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Originally posted by Flotec@Jan 17 2009, 20:25
Kanske den här bilden ger en förklaring till det.
kunde inte hålla mig..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson