![]() |
Den 18/12 köpte jag 3 st namn på Loopia som var lediga, betalade direkt
Den 28/12 köpte jag 1 st namn på Loopia som var ledigt, betalade direkt Den 31/12 köpte jag 2 st namn på Loopia som var lediga, betalade direkt (dom var på samma faktura och blev registrerade samtidigt) Allt skedde då jag var inloggad i min kontrollpanel. Nöjd hittar jag dom när jag loggar in i min kontrollpanel, och jag kan skapa mail, peka om, skapa egen hemkatalog mm Nu när man kollar Whois, då står ett företag i England som holder/kontaktperson på alla namn. Vid kontakt med IIS kollade jag tidpunkterna. Namnen har blivit registrerade vid samma tidpunkter, dom två sistnämnda som jag tog och betalade samtidigt vart registrerade på exakt samma klockslag. Hos Loopia. Sannolikheten att någon i England har registrerat samma domäner exakt samma tidpunkter måste ju vara minimal. Namnen har dessutom ingen alls likhet eller koppling. Inte heller till Englandsföretaget Varken Loopia eller IIS har kunnat ge mig ett svar vad som skett, vad kan ha hänt? Nu kan ju "innehavaren" logga in på IIS och flytta namnserver eller så |
Låter väldigt otrevligt. Vilka är domännamnen, eller annars, vad heter det engelska bolaget?
Edit: Det är inte så att det är namn som precis har släppts från karantän eller dylikt? När utgågna domäner släpps och blir registrerade via en snapbacktjänst kan de stå som lediga ett tag efter när man söker på t.ex. loopia. Nu när du säger det så har jag faktiskt varit med om samma sak på Loopia, då gällde det dock en .com, som förmodligen blev taste:ad för den släpptes efter några månader. |
Kanske du har en keylogger på datorn så någon finnig engelsman ser allt du gör.
|
1/ hur betalde du "direkt"? via PG/BG eller online med kort?
2/ har du fått bekräftelse på att domänen registrerats på dig? Jag gissar dock att det engelska bolaget registrerade domänerna nån gång mellan tiden för din beställning och tiden för Loopias mottagande av betalning. Loopia registerar inte domänen förrän de har pengarna i handen. |
Detta låter mycket märkligt.
Du skriver inte vilken TLD det handlar om, men då du hänvisar till IIS, bör det då vara tal om .se-domäner. Byte av ägare av .se-domäner kan såvitt jag känner till endast göras idag med manuellt underskrivna dokument, vilket då skulle innebära att någon behövt förfalska din namnteckning för att göra ägarbytet. För som du beskriver det, så är min erfarenhet att Loopia inte adderar domänen i din kontrollpanel, såvida inte registreringen genomförts (sen kan själva aktiveringen av domänerna tydligen låsa sig i enskilda fall pga av gammal DNS-data som ligger och skräpar, så att Loopias personal manuellt behöver aktivera domänen åt dig) Har domänen väl hamnat i ditt konto och det nu är ägarbytt, befarar jag att det engelska bolaget förfalskat och fört över domänen på sig. MEN, jag har märkt lite guppighet hos Loopia senaste månaden, men betalningspartner som inte anropas, betalning som genomförs utan att domän registreras (kortbetalning för den som undrar), dns.loopia.se som periodvis inte varit nåbar mm mm dvs lite turbulens. Det känns dock lite osannolikt att detta skulle kunna leda till att ägarbyten genomförs, så jag tippar på att domänen/domänerna på något sätt felaktigt lagts till i ditt konto utan att registrerats hos registret och att det engelska bolaget registrerat domänerna - utan vetskap om dina försök till samma sak. Nu ska man ju också komma ihåg att det "väl aldrig" registrerats så många .se-domäner som under december månad, i synnerhet då hos Loopia som haft ett mycket kraftigt reducerat slutkundspris. Så är det "hyfsade" domännamn, så är det ju inte helt otroligt att flera försökt registrera ett och samma domännamn. ..men det hela låter mycket märkligt.. |
Domännamnen läggs till i kontrollpanelen så fort man beställt dem, men med olika status (exempelvis "inväntar betalning" eller "kommer att registreras inom kort").
|
Citat:
Jag har dock för vana att betala faktura omgående när den dimper ner, för att just ha möjligheten att administrera domänen som jag vill - vilket inte fungerar om den inte är registrerad och delegerad. Men att de läggs upp i kontot stämmer nog - my bad. Det pekar ju isf på att någon skulle förfalskat ett ägarbyte om båda registreringarna skett genom Loopia - eller också ett mycket tråkigt missöde i Loopias system.. gissar att vi får veta vad inom kort. |
Jag fick precis tillbaka en slant från one.com som trodde sig ha registrerat ett domännamn för mig men som inte lyckades. Tydligen är det som ni säger att register och sånt inte alltid uppdateras i realtid.
|
Citat:
Citat:
Något måste vara fel, eftersom det inte är några toppnamn, de 4 första är inom livsmedel, de 2 sista har inget alls med mat att göra. Dom ploppade alla in snabbt på panelen. Det var när jag kontaktade Loopiasupport om webbhotelskonto(ett annat namn jag uppgraderade) som det kom fram att inte jag stod som ägare) Nåt annat konstigt kunde dom inte se, utan ring IIS sa dom. Inget vettig där heller, förutom att dom kunde säga exakta tidpunkter för registrering. Visst kan nån annan snappa namn, men sex st på identisk tidpunkt olika dagar?? |
Citat:
Det är alltså 6 stycken .se-domäner det hela gäller? Dessa är beställda och betalade vid tre olika tillfällen? Både du och det engelska bolaget har agerat genom Loopia - EXTREMT märkligt! Jag skulle uppskatta om du kan pm:a mig lite mer detaljer, så ska jag se vad jag kan få fram. Det som är intressant för dig att kontrollera är: 1. Är kortbetalning dragen av Loopias betalningsleverantör från ditt kort vid dessa tillfällen? OCH 2. Är betalning genomförd av Loopias betalningsleverantör från det engelska bolaget? (Här borde det ABSOLUT ligga i Loopias intresse att vara dig behjälplig med ja/nej) På #1 gissar jag JA och på #2 gissar jag NEJ, för jag tror mig förstå hur, vem och varför.. |
mycket lurigt
|
Citat:
#2 Får jag ta reda på i morrn |
Verkar tveksamt om det Engelska bolaget har registrerat domänen genom Loopia.
1. Någon på det Engelska bolaget kan svenska - eftersom Loopia vad jag vet inte har någon sida på Engelska. 2. När domänen finns inlagd under en användares kontrollpanel på Loopia så kan ingen annan beställa domänen - dvs domänen kan inte finnas under två olika användares kontrollpaneler samtidigt. 3. Vad jag vet så lämnar inte IIS ut information om vilket ombud en specifik domän registrerats via så det verkar märkligt om du med säkerhet vet att det är Loopia som registrerat domänen. |
Citat:
Nu har jag inte lyckats få svar från Loopia på mail, och telefonkön verkar oändlig. Jag var nr 4 i en halvtimme idag, dom är inte riktigt som förr.. |
Efter att jag fått lite mer info av jonsson, så "som det ser ut", så är detta frågan om ett misstag från .SE´s sida.
Sannolikt sammanslagning av 2 användar-IDn till 1. Jag kan förstås inte säga det säkert, men det är en del som talar för det. Sen vem som begärt detta eller hur det gått snett vete gudarna.. |
Någon chans att man skulle kunna få namnet på domänerna?
|
Det som talar för din idé peter är ju att fler domäner (gamla) från samma konto också "ägs" av det engelska bolaget.
|
Dags att ringa juristen och stämma IIS för grov vårdslöshet i ämbetet. Gå direkt i fängelse för inkompetens.
|
Citat:
Tänk fler kan ha blivit drabbade? Man kollar väl inte whois på sina domäner hela tiden. Och dom fungerar ju ,men med annan ägare |
Citat:
|
Citat:
|
Nu läste jag inte alla poster men det första som slog mig va följande: Jag skulle kunna tänka mig att Loopia har missat vid registreringen och att deras automatiska system har skickat med fel kontakt id (ABCDEF-0701) vid registreringen och därför har domänen registrerats på det engelska företaget istället för på jonsson.
|
Citat:
|
Nu kommer säkert detta att utredas för fullt om vad som egentligen skett och jag vill inte föregå någonting, men drar mig till minnes att en liknande situation hänt mig där ett användarkonto blivit ihopslaget med en annan persons.
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=30764&hl=&s=wn I mitt fall var orsaken sannolikt (har inte fått detta klart för mig ännu) en kedja av missöden som föranledde misstaget. Dels misstänker jag att slutkunden "pga av okunskap" felaktigt fyllde i en e-poständring av en domän och att .se´s personal sedan felaktigt lät dett slå genom hela kontot (som i sin tur var ett företagskonto, med flera innehavares domäner) Men min erfarenhet är att NÄR .SE blir varse om vad som skett, så brukar de inte ha problem att ganska omgående ställa saker och ting till rätta - men det känns ändå som att dessa förfaranden bör ha några säkerhetsspärrar till, så att det inte ska vara möjligt - som auktoriseringskoder för minsta förändring av domän eller konto.. Det är ju dessutom så att .SE´s automatiska "tvättning" av registreringsuppgifter har tendens att ställa till det - men jag förutsätter att det är ett övergående problem, iom register-registrarmodellen. |
För ett år sen fick jag plötsligt en ny administrativ kontakt på en av mina domäner. Ett tyskt företag som jag aldrig hade hört talas om. Fortfarande jag själv som innehavare dock.
IIS svarade aldrig på mitt mail, och jag glömde tyvärr bort det så jag vet inte varför det kunde hända. |
Citat:
Jag läste om ditt tidigare missöde Peter, hur gick det? Svarade de? Blev det åtgärdat? |
Citat:
Sannolikt har det gått till så att ditt ombud som registrerat domänen åt dig endera gått ihop men annat ombud/blivit uppköpt/ eller bara rentav ändrat registreringskanal (det finns ett antal tyska registreringstjänster som erbjuder subregistrarer/återförsäljare) Kontentan av en sådan förändring av adminkontakt är också att det fortfarande är DU som är domäninnehavare och DU har det juridiskt bindande avtalet med .SE-registret(som än så länge sköter förnyelser). DU kan även via .SE´s domänhanterare förändra admin-kontakt efter eget huvud. Detta erbjuds du däremot inte om ägaruppgifterna förändrats. Det blir däremot skillnad under detta år, där du som innehavare sluter ett avtal med respektive auktoriserad registrar för .SE - dessa registrarer är sedan avtalsbundna med .SE. Det är med hjälp av det avtalet med din registrar som de sedan förnyar din domän - därför är det viktigt att dessa avtal kommer på plats. I praktiken innebär det att .SE går från att hantera ca 835 000 juridiska avtal till 100-200 stycken DET är vad jag kallar förändring :rolleyes: |
Citat:
Citat:
Förklarat: Nej |
Citat:
|
Hurra! Nu har mina domäner blivit nyskapade med dagens datum och med mig som ägare. Alla nyregistrerade kom tillbaka, och de gamla som även de försvann till England är tillbaka i mitt namn. Den domän som hade blivit expired, är nu i mitt namn och aktiv
Loopia har lovat komma tillbaka med en förklaring hur det gick till . Det en del samtal och mail innan både Loopia och .SE förstod att något var fel ,men sen gick det undan. (Tack till er som engagerat er med olika tänkbara scenarion, vi får se när förklaringen kommer vad som gick fel) |
Citat:
Min avsikt var snarare att skriva Citat:
@jonsson - KUL att det klarades ut! |
Jag är nyfiken på hur förklaringen lyder. Meddela gärna här i tråden när du får den...
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson