WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bestridande av faktura (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34407)

Tez 2009-01-12 22:06

Hoppas ni juridikkunniga hittar till den här tråden.

I november blev jag kontaktad angående "annonsering" på en viss stor sajt. Deras minimiavtalstid var normalt minst 3 månader men jag var väldigt tydlig med att det inte var aktuellt. Detta framgår av utförlig mailkonversation oss emellan, och står även i avtalet eftersom jag var noga med detta. Det vi kom överrens om, och som också står i avtalet, var att vi efter en månad skulle göra en utvärdering och om vi var nöjda förlänga med 1 eller 2 månader.

Sedan kommer det förstås en faktura på 3 månader. Förfallodatum i februari. Jag kontaktar dem och påtalar att detta var inte som det skulle och bad dem skicka en ny faktura för endast 1 månad. Svaret blev som följer:

Fakturan och allt stämmer Malin, och även det vi kom överens om. 3 månader är egentligen min tiden, men vi gjorde ett undantag att vi prova en månad för X kr och faller det sig väl ut så förlänger vi en eller 2 månader till. Så bara betala in för dec i början på januari X:- så tar vi en avstämning då.

Som jag nämde för dig Malin vill jag har en bra samarbete mellan varandra och att bägge ska blir nöjda och glada =) så du behöver inte oroa dig för konstigheter.

Eftersom jag kände mig trygg i kontakten med denna person, hade sparat all mailkonversation om allting samt det hela skrivet i avtalet, så nöjde jag mig med detta svar.

Efter 2 veckor meddelade jag att resultatet inte verkade så lovande, men vi skulle ju utvärdera efter en månad.

Efter exakt en månad skrev jag att jag inte var intresserad av någon förlängning, samt att jag fakturan således inte var aktuell och bad dem skicka en ny, alternativt en kreditfaktura för de 2 extra månaderna.

Då tog det stopp. Tvärstopp. Jag skrev ett formellt brev att jag bestred fakturan samt hänvisade till avtalet. Svar:

Hej Malin.
Så funka det inte riktigt att jag kan kreditera en faktura som vi har
kommit överens om... Vi var ju överens med uppläget av det hela, så
jag kan tyvärr inte ändra nått för er.

Hänvisade åter till avtalet samt vidarebefordrade tidigare mailkonversation. Skrev igen att fakturan bestreds. Men personen i andra ändan fattar liksom inte. Han verkar inte ämna följa det sedvanliga förfarandet vid bestridande av faktura utan tramsar bara vidare med konstigheter och säger att de inte kan göra något åt detta. Han accepterar liksom inte att fakturan bestrids utan skiter helt i det.

Något tips om vad jag ska göra för att gardera oss juridiskt och försäkra mig om att vi inte hamnar hos kronofogden?

Tez 2009-01-12 22:15

Vill tillägga att deras företag är stort och personen ifråga har uppebarligen dyslexi så det är ingen småspoling som inte lärt sig skriva ännu.

Gustav 2009-01-12 22:37

Betala den delen av fakturan som utgör den första månaden. Sedan bestrider du resterande del av fakturan med hänvisning till er mailkonversation. Ta en kopia på fakturan, skriv ut mailkonversationen och skickade allt tillsammans med en motivering om varför du bestrider fakturan. Glöm inte att skicka in bestridan per rekommenderad brev, så att du får en mottagarkvittens.

Det finns ingen anledning för dig att tjaffsa med en dyslexisk och dement säljare.

Edit: Kontrollera så att du inte har skrivit på något avtal som annullerar det som ni hade överenskommit via e-mail bara.

Överlag så har de flesta stora företagen som säljer annonsplatser sanslöst dåliga avtal ur köparens perspektiv (t ex Google, Kelkoo, Yahoo, Eniro, mm). Jag brukar alltid bråka tills jag får en bilaga till avtalet som bekräftar sådant som jag träffat överenskommelser om med säljaren via mail eller telefon. Vägrar de ändra i avtalet eller skriva en bilaga, så ändrar jag helt enkelt själv i avtalet innan jag skickar in det. För att göra det så krävs inget annat verktyg än en kulspetspenna. Mina ändringar (orena accepter) har räddat mig många gånger.

Man ska aldrig nöja sig med en säljares ord. En säljares ord är inte luft värt.

Xamda 2009-01-12 22:40

Det är enkelt. Om du har så torrt på fötterna som du säger så har du redan gjort allt rätt.

Om de trots detta låter ärendet gå vidare till inkasso så får du bestrida igen.

Om de själva hanterar inkasso får du kanske samma svar som nu, men om de lämnar det till ett inkassobolag så lär det stanna där och du bestrider så tar de inte det vidare till kronofogden.

Om det trots allt hamnar hos fogden så bestrider du till dem och därmed är det klart, ni måste möta dem i tingsrätten och där tar du fram din bevisning och vips är det klart, du har vunnit...

Conny Westh 2009-01-13 01:41

Du ska INTE betala den faktura du fått, den ska bestridas och du ska räva att de skickar en helt korrekt faktura för en månad.

Om du betalar den faktura som säger tre månader så kan det tolkas som du accepterat deras faktura, men inte betalat hela beloppet.

Håll fast vid den avtalade versionen. Du har allt att vinna på det. Jag instämmer till 100% med vad Xamda skriver och till ca 90% med vad Gustav skriver (undantaget att inte betala den felaktiga fakturan alls). Man kan göra som Gustav skriver men det försvagar din position om det skulle gå vidare till tingsrätten.

Du har helt enkelt gjort allt rätt som bestridigt skriftligt, ortsätt med det.

Var inte för snäll i detta fall för de har helt avsiktligt försökt "blåsa" dig, var tydlig och rak, linda inte in saker i snälla formuleringar utan skriv sakligt och korrekt att du bestrider deras krav på betalning eftersom det inte stämmer med ert avtal. Det är du allena som avgör om du vill utnyttja din "option" att gå vidare för månad 2 och 3.

kw_wasabi 2009-01-13 01:59

Jag är lite nyfiken på vilket företag det rör sig om, men en uthängning här kanske skulle försvåra för dig? Vänta på klartecken från Conny i så fall :D

Tez 2009-01-13 10:37

Ska jag hänga ut dem?

När jag första gången ringde företaget och bad att få komma till den som handhar deras fakturaärenden blev jag hänvisad till säljaren ifråga. På växeltelefonisten verkade det som om säljarna ansvarar för sina egna fakturor på något sätt.

Jag har nu frågat efter personens chef och skickat ett bestridande även dit. Spelar det någon roll vem som tar emot bestridandet egentligen? Bör jag skicka det direkt till deras juridiskt ansvarige? VD? Ekonomiansvarige? Eller bara till företaget utan att ange attention så att de själva får lämna det till rätt person?

dmdpageup 2009-01-13 10:55

Citat:

Originally posted by Tez@Jan 13 2009, 11:37
Ska jag hänga ut dem?

När jag första gången ringde företaget och bad att få komma till den som handhar deras fakturaärenden blev jag hänvisad till säljaren ifråga. På växeltelefonisten verkade det som om säljarna ansvarar för sina egna fakturor på något sätt.

Jag har nu frågat efter personens chef och skickat ett bestridande även dit. Spelar det någon roll vem som tar emot bestridandet egentligen? Bör jag skicka det direkt till deras juridiskt ansvarige? VD? Ekonomiansvarige? Eller bara till företaget utan att ange attention så att de själva får lämna det till rätt person?

Du har ju bestridit fakturan. Du behöver inte göra något mer.
Det är upp till företaget att gå vidare till tingsrätten. Eftersom du bestridit fakturan kan dom inte längre gå till kronofogden.

Sen behöver du inte vara orolig för kronofogden. Du får ingen betalningsanmärkning bara för att ett ärende går till kronofogden.
Du kan enkelt bestrida även till kronofogden, ärendet går då vidare till tingsrätten. Men som sagt, eftersom du bestridit kan dom inte gå till kronofogden utan måste i så fall gå direkt till tingsrätten.

Lycka till.

Tez 2009-01-13 10:56

Citat:

Originally posted by Gustav@Jan 12 2009, 23:37
Edit: Kontrollera så att du inte har skrivit på något avtal som annullerar det som ni hade överenskommit via e-mail bara.

Angående avtalet så är det justerat just för mig med hänseende på detta. Det är även justerat med hänseende på en annan punkt. Den andra punkten är väldigt dyslektiskt formulerad, men just den om prövoperioden är tydlig. Avtalet är väldigt kort och således enkelt. 1/3 A4 ungefär. Det står ingenstans att "I övrigt gäller X allmänna villkor" eller någonting sådant. Så jag känner verkligen att jag har torrt på fötterna.

Men det handlar om mycket pengar, så det känns lite vajsigt. Just att det handlar om en så stor summa innebär ju att de kommer göra sitt allra bästa för att hitta något som kan motivera en förhandling i tingsrätten.

Garanterat att jag kommer hänga ut dem då.

Tez 2009-01-13 10:58

Citat:

Originally posted by dmdpageup@Jan 13 2009, 11:55
Det är upp till företaget att gå vidare till tingsrätten. Eftersom du bestridit fakturan kan dom inte längre gå till kronofogden.

Sen behöver du inte vara orolig för kronofogden. Du får ingen betalningsanmärkning bara för att ett ärende går till kronofogden.
Du kan enkelt bestrida även till kronofogden, ärendet går då vidare till tingsrätten. Men som sagt, eftersom du bestridit kan dom inte gå till kronofogden utan måste i så fall gå direkt till tingsrätten.

Lycka till.

Men är det inte så att det bara gäller privatpersoner? Företag får betalningsanmärkning fort som tusan om kronofogden blir inblandad.

Tez 2009-01-13 11:05

Sen, haha, det här är helt sjukt. Han skriver såhär:

Jag skrev dessutom om ni inte får någon statistik så är det en månad, men ni har haft träffa till er sida, så det har get resultat.

För det första har han inte alls skrivit så. Inte någonstans. Sen har han då mage att säga att bara för att vi har fått en liten mäng besök så gäller inte avtalet. Det är ju samma sak som att han säger att det bara kan avbrytas om jag får 0 träffar. Inte f*n kan det vara rimligt att vi skulle betala ett femsiffrigt belopp för 0 träffar!?

Det är en ettordig textlänk med ett av våra nyckelord. Ingen banner, ingen formulering. Det dåliga resultatet kan alltså inte bero på att vi skulle haft en ineffektiv banner eller dåligt formulerad annons eller så.

Gustav 2009-01-13 11:08

Citat:

Originally posted by Tez@Jan 13 2009, 11:37
Om du skickar det som rekommenderat brev så kan du vara säker på att det hamnar rätt. Endast någon som har rätt att teckna företagets firma, eller som har fullmakt att företräda företaget, får lösa ut ett rekommenderat brev.

Vissa företag kanske inte löser ut sina rekommenderade brev (de innehåller ju alltid dåliga nyheter). Men då har du i alla fall ett kvitto på att du har försökt att skicka något till dem.

Alex 2009-01-13 11:13

Citat:

Originally posted by Gustav@Jan 13 2009, 11:08

Om du skickar det som rekommenderat brev så kan du vara säker på att det hamnar rätt. Endast någon som har rätt att teckna företagets firma, eller som har fullmakt att företräda företaget, får lösa ut ett rekommenderat brev.

Det beror också lite på utlämningstället. Jag har hämtat rekommenderade brev som har vart adresserade till min bror. I och med att vi "känner" personalen där vi brukade hämta paket och brev så gick det lätt att övertala personalen. Så det är inte bulletproof ännu.

Conny Westh 2009-01-13 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av Tez
Citat:

Ursprungligen postat av dmdpageup

Lycka till.

Men är det inte så att det bara gäller privatpersoner? Företag får betalningsanmärkning fort som tusan om kronofogden blir inblandad.

Nej, företag får inga betalningsanmärkningar hos kronofogden om fordran är tvistig, det gäller samma regler oavsett om det är privatperson eller företag på den punkten.

Så länge du ser till att bestrida kan du vara ganska lugn. När du nu har bestridigt så är det deras "drag". Du behöver inte göra ett dyft.

Men var noga med att inte acceptera en halvtaskig faktura eller ett dyslektiskt utformat avtal.

Du får gärna bolla avtalen mig mig i PM om du är osäker på någon del. (under sekretesslöfte givetvis).

Vad jag förstått av dina inlägg här så har du gjort allt rätt, fortsätt med det.

Gustav 2009-01-13 11:14

Är företaget fula så skickar de kravet vidare till KFM trots att du har bestridit det. Då kan du bestrida till KFM och på så vis slipper du betala om de inte prövar det i tingsrätten och vinner. Tyvärr så kommer det att finnas en notering om att du har ett ärende som gått till KFM om man gör en kreditupplysning på ditt företag senare. Du får ingen betalningsanmärkning, men det görs en notering.

Förhoppningsvis så har företaget ett seriöst inkassobolag där kravet hamnar först. Inkassobolagen har koll på reglerna och skickar inte en tvistig fordran vidare till KFM och du slipper då noteringen.

Conny Westh 2009-01-13 11:18

Citat:

Originally posted by Tez@Jan 13 2009, 11:05
Sen, haha, det här är helt sjukt. Han skriver såhär:

Jag skrev dessutom om ni inte får någon statistik så är det en månad, men ni har haft träffa till er sida, så det har get resultat.

För det första har han inte alls skrivit så. Inte någonstans. Sen har han då mage att säga att bara för att vi har fått en liten mäng besök så gäller inte avtalet. Det är ju samma sak som att han säger att det bara kan avbrytas om jag får 0 träffar. Inte f*n kan det vara rimligt att vi skulle betala ett femsiffrigt belopp för 0 träffar!?

Det är en ettordig textlänk med ett av våra nyckelord. Ingen banner, ingen formulering. Det dåliga resultatet kan alltså inte bero på att vi skulle haft en ineffektiv banner eller dåligt formulerad annons eller så.

Det verkar som detta företag inte borde vara verksamma i branchen över huvud taget.

Jag ser fram emot när du publiserar namnet på företaget så ingen mer drabbas av dem.

Det är du som kund som har ensidig rätt att avgöra om du vill utnyttja optionsrätten till förlängning eller inte, det är aldrig leverantören som har den rätten.

jonny 2009-01-13 11:28

Dags för ett klargörande.

Om fakturan går till inkasso bestrider man till inkassobolaget och där bör processen stanna upp. Inkassobolaget kommer inte att ansöka om betalningsföreläggande om de vill ha kvar sitt tillstånd. Nästa steg är i sådana fall att gå upp med ärendet i tingsrätten.

Om de själva hanterar det kan de lämna in ansökan om betalningsföreläggande. I och med ansökan så syns det på juridiska personer att ansökan inlämnats - det är ingen anmärkning men det är en offentligt uppgift som sänker kreditvärdigheten. Det borde dock inte ske. Om det ändå sker bör du ha rätt till skadestånd.

En ansökan om betalingsföreläggande hos Kronfogdemyndigheten syns alltså, men är ingen betalningsanmärkning. Om du bestrider till Kronofogden måste ärendet upp i tingsrätten för att avgöras.

Det du bör göra är att bestrida och begära en korrekt faktura. Jag hade nog nöjt mig med en kreditfaktura på resterande period också.

Dividera inte med säljaren. Förhandla inte. Ange att du i enlighet med avtalet avslutat annonseringen; att fakturan är felaktig och bestrides i sin helhet samt att du gärna betalar en korrekt faktura.

Gustav 2009-01-13 11:29

Om du inte säger vilket företag det rör sig om så kommer vi snart att börja gissa och då måste du verifiera eller dementera. :)

Jag har två riktigt heta kandidater som jag tror på. Båda börjar på E.

Oskar G 2009-01-13 12:05

Citat:

Originally posted by Gustav@Jan 13 2009, 12:29
Om du inte säger vilket företag det rör sig om så kommer vi snart att börja gissa och då måste du verifiera eller dementera.

Sätt igång med gissningarna, jag är nyfiken och så vill ja inte riskera att hamna i en liknande sits nästa gång jag ska köpa annonsering.

Westman 2009-01-13 15:06

Citat:

Originally posted by Gustav@Jan 13 2009, 12:29
Om du inte säger vilket företag det rör sig om så kommer vi snart att börja gissa och då måste du verifiera eller dementera. :)

+niro?

Tez 2009-01-13 16:18

Skulle gärna berätta, men kan inte göra det av en enkel anledning. WN har en hel del läsare. Säger jag vad det gäller så går förmodligen en massa folk dit och klickar. Då ökar statistiken och jag ligger sämre till när jag hänvisar till det dåliga resultatet. Därför kommer jag inte heller vare sig verifiera eller dementera förrän länken är borta.

Var snälla och klicka inte om ni nu skulle lyckas hitta länken.

Gustav 2009-01-13 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav

+niro?

Det var min gissning, men jag hade fel.

Nu vill inte Tez att vi gissar, men jag blir tvungen att dementera så att vi inte pekar finger åt fel företag.

mazada 2009-01-13 20:55

Vilken spännande lek du bjuder på Tez, och jag lyckades hitta den =)

edit: ledtråden för enkel det verkade inte som det uppskattades att avslöja.

Jag förstår inte att din annons ligger kvar trots att du tydligt bett om att avsluta? har testmånaden gått ut?

Citat:

1. Komplettera e-post konversationen med telefonsamtal.
2. Det spelar roll vem som tar emot bestridandet av den anledningen att ju högre ansvar den anställde har på företaget ju större chans är det att du blir hjälpt. Deras säljare bryr sig uppenbarligen bara om sina $. Deras VD har anledning att bry sig mer då han har ansvar för hela företagets $. Ju högre upp i företaget man är desto mer borde man få skit för konsekvenserna av detta felaktiga bemötande.

Oskar G 2009-01-13 22:07

Citat:

Originally posted by Tez@Jan 13 2009, 17:18
Skulle gärna berätta, men kan inte göra det av en enkel anledning. WN har en hel del läsare. Säger jag vad det gäller så går förmodligen en massa folk dit och klickar. Då ökar statistiken och jag ligger sämre till när jag hänvisar till det dåliga resultatet. Därför kommer jag inte heller vare sig verifiera eller dementera förrän länken är borta.

Var snälla och klicka inte om ni nu skulle lyckas hitta länken.

Ah, det är klart. Hoppas att det löser sig så ser jag fram emot att få veta vilka rävarna är.

Tez 2009-01-14 09:50

Conny, jag skickade PM till dig igår. Hoppas du har sett det.

Conny Westh 2009-01-14 19:55

Citat:

Originally posted by Tez@Jan 14 2009, 09:50
Conny, jag skickade PM till dig igår. Hoppas du har sett det.
Har svarat på eftermiddagen idag. Sitter upptagen i uppdrag just nu så jag har inte daton med hem på kvällen utan kan endast läsa mail på dagen och då vi någon paus.... Sorry....

Generellt så håller jag med andra här i tråden som exepelvis Jonny, att Tez ska bestrida fakturan.

evomedia 2009-01-27 22:36

Hur gick det här då? kom ni fram till någon lösning? skulle vara intressant att veta vilket företag samt hur det gick=)

Tez 2009-01-27 22:45

Det är inte löst ännu. Fakturan har inte ens förfallit, så det blir ju inte förrän dess som jag får veta hur de tänker agera. Den är i varjefall bestriden enligt konstens alla regler.

Den korkade kontakten jag hade tänker jag inte lägga ner mer tid på att dividera med. Och jag har inte fått något svar ifrån högre ort som jag bestridit till.

hundserver 2009-01-29 12:36

Har dom ingen telefon som du kan nå dem på?
alltid enklare att lösa saker via telefon tycker jag..

Tez 2009-01-29 13:41

Citat:

Originally posted by hundserver@Jan 29 2009, 13:36

:) Du är förmodligen själv en reko person som är juste mot folk och därmed tror lika gott om alla andra. Tyvärr är det inte så att alla andra är lika reko...

Det klart att de har telefon. Men de är ju inte intresserade av att "lösa" det. Därför måste all kommunikation ske skriftligt och noga dokumenteras vilket inte funkar per telefon. Finns ingen anledning för dem att ändra sin ståndpunkt bara för att jag ringer.

Jag är så här i efterhand extremt glad att precis all kommunikation, även den som ledde fram till avtalet, skedde skriftligt. Jag har nu allting väl dokumenterat, och behöver inte hänvisa till någon muntlig information som kan ifrågasättas eller sägas ha missförståtts.

Conny Westh 2009-02-01 06:33

Du gör helt rätt Tez, i en konfliktsituation så är det viktigt att dokumentera all kommunikation. Glöm telefon, sköt allt skriftligt.

Vi en eventuell rättegång kommer de att fråga efter just dokumentation. Muntlig bevisning är mycket tveksamt.

hundserver 2009-02-01 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av Tez
Citat:

Ursprungligen postat av hundserver

:) Du är förmodligen själv en reko person som är juste mot folk och därmed tror lika gott om alla andra. Tyvärr är det inte så att alla andra är lika reko...

Det klart att de har telefon. Men de är ju inte intresserade av att "lösa" det. Därför måste all kommunikation ske skriftligt och noga dokumenteras vilket inte funkar per telefon. Finns ingen anledning för dem att ändra sin ståndpunkt bara för att jag ringer.

Jag är så här i efterhand extremt glad att precis all kommunikation, även den som ledde fram till avtalet, skedde skriftligt. Jag har nu allting väl dokumenterat, och behöver inte hänvisa till någon muntlig information som kan ifrågasättas eller sägas ha missförståtts.

Ja det har du ju faktiskt rätt i :rolleyes:

Får citera han i lorry "tänkte inte på det"

Tez 2009-03-04 20:25

Eftersom en del av er kanske undrar hur det har gått så tänkte jag uppdatera er lite. Säljaren fortsatte på sin linje såklart, även efter att jag bestridit till hans chef.

Jag bestred fakturan igen via rekommenderat brev, samt mailade samma brev till VD, försäljningschef och ekonomichef. Ingen respons kom, men jag hade i varjefall gjort vad jag skulle. Skickade dock inget till säljaren.

Så kom följande mail ifrån säljaren. Uppenbarligen sa chefen till honom att försöka reda upp situationen.

"Det jag kan göra är att jag tar bort dig i mars. Du kan ju inte höra av dig 9 dagar senare och sen säger att ni inte vill har annonsen. Då skulle du hört av dig i december och sagt att du inte vill vara med för januari samt december. Så är det alltid i avtal att man har uppsägningstid, så jag har absolut inte brutit någott kontrakt."

Vilken j**a annons? Den anonyma länken lades upp tidigast 7e december, och jag hörde av mig 7e januari - max en månad senare. Vi skulle ha en avstämning efter en månad och först då eventuellt förlänga, så någon uppsägningstid hade det aldrig varit tal om. Så här är han ute och cyklar. Jag var nöjd med min bestridan och skrev inget svar till honom

"Så det som är rätt är att vi kreditera dig för en månad och du betala för 2 månader.
Återigen har jag förklarat för dig i alla våra konventioner att..... (oviktig text)"

Oj, konventioner? Här gav de i varjefall vika på en månad. Jag vek inte en tum.

Tez 2009-03-04 20:32

Sen ringde hans chef och bad mig skicka över mailkonversationen mellan mig och deras säljare. Han sa också att "Vi ska hitta en lösning på det här, det är jag övertygad om." Jag sa att jag var villig att lyssna om de hade något förslag att presentera.

Han fick dock inte mailen, utan jag hänvisade till att det räckte med avtalet för att de skulle se att de själva brutit mot det.

Ganska nyligen kom en påminnelse. Det stod Sergel på kuvertet, även om det inte stod någonting om Sergel överhuvudtaget på fakturan. Då skrev jag till både *X* och Sergel och påtalade att fakturan var bestriden, och att eventuella inkassoåtgärder skulle komma att anmälas till Datainspektionen.

Tez 2009-03-04 20:48

Så igår fick jag ett mail, ifrån säljarens chef, där det stod att nu hade han läst avtalet och sett att det var ju helt tydligt att jag hade all rätt att avstå från de 2 efterföljande månaderna.

DET TOG DEM 2 MÅNADER ATT LÄSA SITT EGET AVTAL!?

Han tyckte dock att jag skulle betala fullpris för den första månaden, men även här hade de begått kontraktsbrott avseende placering av länken. Vi låg under en liknande länk som de hade intygat skulle försvinna. Jag hade hela tiden starkt påtalat att vi inte ville ligga där samtidigt som denna andra länk eftersom placeringen är sådan att två länkar med samma ord blir totalt pannkaka för den som ligger underst. Detta nämndes till och med i avtalet eftersom jag var noga med det.

Jag har fortsatt bestrida, men har faktiskt erbjudit dem att betala 40 % av den första månaden för att bli av med skiten någon gång. Jag har även pytsat ut viktiga delar av den mailkonversationen som föregick avtalet. Här syns det tydligt hur mycket jag påpekat och frågat om just detta och svaret blev varje gång att den andra länken inte skulle ligga kvar. Det står som sagt även i avtalet, dock lite dyslektiskt formulerat.

Det vill nog till att de ska gå till tingsrätten för att få ytterligare 60 %. Särskilt som oddsen är emot dem.

Tez 2009-03-04 20:51

STORT TACK till Conny Westh som har varit en klippa och ett utomordentligt stabilt bollplank under hela den här processen!!

Även fast jag vet att jag har rätt så är jag ute på lite svajig mark och det är ju viktigt att göra allt enligt boken så man inte faller på någon detalj.

Tez 2009-03-09 17:54

Ok, så var det hela äntligen över. Och i det här mailet som jag fick idag så avslöjar jag även vilket företag det handlade om. Det gällde riktigt stora pengar, länken var en av dem som visas när man sökt på en privatperson, så alltså inga sökord eller vattendroppe eller sånt.

Hej Malin

Från Hitta.se´s sida ber vi om ursäkt för de problem vi orsakat dig och presentkuriren. Ni behöver inte betala in någonting på fakturorna då vi ser flera skriftfel i det som Anders har skickat över. Jag kommer att kreditera era fakturor i dess helhet i hopp om att vi kan dra ett streck över detta och förhoppningsvis få ett samarbete i framtiden.

Hoppas att ni har fått några affärer den tid som ni har legat ute för att kompensera den tid du har lagt ner i detta ärende.

Med vänliga hälsningar,

XX
Kontorschef Hitta.se

Magnus_A 2009-03-09 22:29

Har haft en hitta-säljare i örat nyligen och det lät bra i början men blev sämre efterhand så när jag läser detta är jag glad att jag avstod.
De försöker få in folk på årsavtal och lovar en massa statistik som aldrig kommer. Luktar skumt lång väg.

Conny Westh 2009-03-10 09:57

Utomordentligt trevligt att du fick rätt, till slut, Tez!

Det lönar sig att vara enträgen när man har rätt i sak. Du hade gjort mycket rätt men jag tycker du var alldeles för generös mot dem när du erbjöd att betala en astronomisk summa för ingenting, du har ju inte fått något levererat av det du vill ha.

Men nu är problemet ur världen till slut.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson