WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Lägger till vara i kundvagn utan att beställa (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34377)

xsajt 2009-01-11 13:54

Hade tänkt fråga om lite råd från er kunniga här på forumet. Det är så att jag driver canvasframkallning.se och har märkt att jag har väldigt många avhopp av besökare när de ser kundvagnen. Avvisningsfrekvensen ligger på 75% och "utgångsfrekvensen" ligger på 19%. Det är alltså inte många procent som går vidare från kundvagnen och gör en beställning.

Vad jag vet så har jag inga överraskningar för kunden i form av hög frakt eller liknande, den är nämligen alltid fri. Eftersom jag kanske har blivit blind för min egen sida så kanske ni kan se saker som ni uppfattar som problem i kundvagnen.

Är medveten om att kunden kommer direkt till kundvagnen när man har lagt till en vara, vilket kan förklara en hög avvisningsfrekvens eftersom kunden kanske vill köpa mer. Däremot är de flesta ordrar endast på en vara så jag tycker inte det borde ställa till det så mycket.

Gå gärna in på canvasframkallning.se för att se om ni kan hjälpa mig!

Ha de fint!
mvh Tim

ztream 2009-01-11 13:58

Du likställer att lägga en vara i kundvagnen med att se checkout.

Alltså blir exitfrekvensen helt irrelevant tyvärr. Man kan utan problem ha 90-99% tapp mellan unikt-kundvagns-tillägg och folk som ser ens checkout när dessa steg är separerade.

Så jag tror inte du ska hänga upp dig så mycket på det faktiskt. Sedan finns det ju massor av saker man alltid kan jobba med för att minska exitfrekvensen men det är en annan tråd.

xsajt 2009-01-11 14:05

Mm, men jag trodde inte det skulle ge så stor skillnad. Kunden har ändå tagit sig tid att ladda upp en bild som de vill beställa och valt storlek med mera. Känns som en annan sak om man har en webbshop med "vanliga" produkter, som datortillbehör eller liknande. Där borde de vara en del som bara trycker på lägg i kundvagn för att det är såpass lätt.

Men då vet jag iallafall att det kanske inte är något som jag behöver oroa mig för så mycket!

ztream 2009-01-11 14:23

Det har du rätt i såklart, men kör mer call to action i kundvagnen då. Lite sköna "Köp nu och vi bjuder på frakten" och liknande. Kundvagnen är inte så säljande i dagsläget så det kanske går att optimera en del där.

xsajt 2009-01-11 15:28

Lite mer säljande hade nog varit bra ja. Egentligen på hela sidan! Kanske till och med att göra om så att man inte kommer direkt till kundvagnen när man lagt till en vara. På så sätt kan man kanske få lite mer rättvisa siffror.

wjj 2009-01-11 22:30

Det lättaste sättet att se vad en tavla kostar verkar vara att ladda upp den så det är inte så konstigt att de inte kommer längre.

Istället för att ha priserna under köpvillkor kanske du skulle ha en knapp som heter just "priser".

Och kanske inte ha prisexempel, utan just exakta priser.

Priserna var ju kanske inte så konkurrenskraftiga så du kanske skulle trycka på kvaliten, leveranstid eller vad det nu är du konkurrerar om.

Jag har själv beställt canvas, och jag vill nog ha den komplett med ram och allt. Att beställa duk på ett ställe och sedan kuta iväg och köpa ram på ett annat verkar jobbigt. Kan du inte sälja ramar också (särmonterade kilramar borde gå att skicka)..?

MRDJ 2009-01-12 04:41

Citat:

Originally posted by xsajt@Jan 11 2009, 14:54
Hade tänkt fråga om lite råd från er kunniga här på forumet. Det är så att jag driver canvasframkallning.se och har märkt att jag har väldigt många avhopp av besökare när de ser kundvagnen. Avvisningsfrekvensen ligger på 75% och "utgångsfrekvensen" ligger på 19%. Det är alltså inte många procent som går vidare från kundvagnen och gör en beställning.

Vad jag vet så har jag inga överraskningar för kunden i form av hög frakt eller liknande, den är nämligen alltid fri. Eftersom jag kanske har blivit blind för min egen sida så kanske ni kan se saker som ni uppfattar som problem i kundvagnen.

Är medveten om att kunden kommer direkt till kundvagnen när man har lagt till en vara, vilket kan förklara en hög avvisningsfrekvens eftersom kunden kanske vill köpa mer. Däremot är de flesta ordrar endast på en vara så jag tycker inte det borde ställa till det så mycket.

Gå gärna in på canvasframkallning.se för att se om ni kan hjälpa mig!

Ha de fint!
mvh Tim

Avslutsfrekvensen hos en normal webbshop på t.ex prisjakt ligger idag på mellan 0.5% till 5% i vissa fall ännu högre uppåt 10 procent.
Brukar säga att en bra avslut hos en större butik är runt 1.5%.

Avslutsfrekvensen styrs av 2 saker.

* hur relevant besökaren är
* enkelheten i köpprocessen

MRDJ 2009-01-12 04:48

observera att jag pratar om avslutsfrekvens, inte samma sak som avviningsfrekvens,

ett tips är att sätta upp mål i google analytics för att mäta avslut.

xsajt 2009-01-12 09:34

Priserna borde man kanske göra lite tydligare. Det där med ram har jag funderat på länge och det är påväg. Har inte riktigt haft tid bara.

Vad gäller konkurrenskraftiga priser så tycker jag att jag har det :) Kolla på prisjakt t.ex. Problemet är faktiskt inte att jag säljer dåligt utan att jag bara ville öka avsluten i förhållande till visningar.

Analytics använder jag redan och det är ovärderligt tycker jag.

MRDJ 2009-01-12 15:14

mitt tips är att se över "enkelheten" i köpprocessen,

Målet är alltid "one click shopping" när man klickat på köp skall man fylla i uppgifter sen klart.
Detta är något som ofta inte går att lösa men mitt tips är att alltid ha det som mål, då ökar man avsluten.

fenrik 2009-01-16 16:04

Sånt här tycker jag är intressant, läst genom allas kommentarer. För min del då. Sitter på en PC med Firefox senaste versionen.

# Beskärningsprocessen canvasframkallning.se/cut.php fungerade inte för mig
- Här tappade du mig

# Sedan förslaget om att kunna simulera fram pris utan att ladda upp bild slår jag också för. Irriterande att bli "tvingad" att göra någonting bara för att få fram ett pris.

Övrigt vill jag berömma för en trevlig sida och avsluta med ett litet tips från e-handlare till en annan.

Skylta med kontaktinformation. Skriv ut telefonummer i toppen, direkt ORDERTELEFON XXXXXXX . Du har redan informationen på sidan om oss men det är ett klick bort och rubriken är om oss istället för kontakta oss. Ett tips om du saknar riktigt telefonnummer, många mobiloperatörer erbjuder fastnätsnummer till bra kostnad. En kundkontakt oavsett via fax, brev, e-post, direktbeställning eller personlig möte, oavsett ärende kan vara en potentiell kund eller ändå bli en ambassadör, tack vare den trevliga kontakten med just canvasframkallning.se.

Danski 2009-01-19 10:35

Sidan uppmanar besökarna till att lägga upp bilder för att få fram ett pris enligt nedan.

Citat:


prisexempel
40cm X 30cm = 192 kr
60cm X 40cm = 312 kr
70cm X 50cm = 420 kr
100cm X 60cm = 600 kr

Om du vill se fler priser kan du ladda upp ett foto direkt.

För övrigt så är det en trevlig tjänst du erbjuder som jag personligen kommer använda mig av. Tror att mina tankar nog speglar många andra också:

Nice, perfekt present till en födelsedag och att få den där perfekta tavlat till nya kontoret. Vill gärna veta priset nu (lägger upp bilder men köper inte) men väntar med köpet till det bara är någon vecka kvar till när de behövs.

greger 2009-01-28 21:04

Det kan ju vara några som är osäkra på vem de beställer av och om de får sina varor, speciellt nu när det varit en del skriverier om bedrägerier typ Kameraexperten. Då kan det kanske hjälpa med en tredjeparts-certifiering - kostar inte så mycket . Exempelvis http://www.ehandelscertifiering.se

SweCat 2009-01-28 21:19

Tipsar dig hellre om trygg e-handel om du ska satsa på certifiering som jag skulle tro kommer att bli branschledande och som folk faktiskt börjar känna igen.

allstars 2009-01-28 21:51

Greger: Det är andra gången som du postar och den andra gången som du postar om egen tjänst.
Har du över huvudtaget läst reglerna?
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=24&t=3490&s=wn
Läs speciellt §3

xsajt 2009-01-29 10:37

Har missat att denna tråden fortfarande var aktiv :) Därför jag inte har svarat med andra ord!

fenrik: När det gäller beskärningsprocessen så har jag faktiskt haft lite problem med den. Finns nog en del buggar men det känns som jag har kodat in mig själv i ett hörn :) Kommer antagligen låta något proffs göra om allt så småningom.
Priset har du också rätt i. Det är något som måste göras.
När det gäller telefon så har jag som du säger ingen fast telefon. Menar du att jag kan koppla ett fastnätsnummer till min mobil? Kan man se om den som ringer har slagit fastnätsnummret eller mobilnumret? För nu är det lite svårt att hålla reda på om det är jobbrelaterat eller privat. Skulle behöva ha två mobilen men de e krångligt.

Danski: Samma som fenrik där att priset måste ges tydligare. Ärligt talat så trodde jag det skulle räcka med prisexemplena och att man med hjälp av dem kan tänka sig vad priset hamnar på. Men man kanske vill ha lite mer exakt.

greger: Har kollat lite på trygg e-handel men det känns inte som det skulle ge så mycket. Känner nog ingen "vanlig" kund som vet vad det är ändå :) Men det är ju helt klart ett sätt att öka trovärdigheten.

swecat: Helt rätt! :)

xsajt 2009-01-29 10:40

Glömde ju tacka för alla förslag. Tack!
Perfekt med sådan här respons tycker jag. Roligt att många tycker tjänsten verkar bra också!

fenrik 2009-01-29 12:24

xsajt.

Känner igen problemet med privat VS jobbtid på telefon. Lösningen blir antingen skaffa en till mobil/abonnemang eller gör som jag.

Jag använder telenors företagsväxel där man då kan koppla både fastnummer och mobilnummer till samma mobil. Sedan kan du t.ex ange att efter kl. 17 så blir det telefonsvarare på det fasta numret. Sedan under dagtid får du svara i stil med - Välkommen till Canvasframkallning bla bla.

Detta är en mer kostsam lösning, investering om några tusen och sedan någon mindre månadsavgift.

Men förslagsvis börjar du iaf med ett fastnätsnummer och siktar på firman, privatlivet kommer du iaf inte ha tid med ;), Lycka till Xsajt.

xsajt 2009-01-29 12:39

Fastnummer ska jag definitivt kolla upp. Ger lite mer trovärdighet också!
haha, har ingen fritid redan nu eftersom jag studerar heltid samtidigt. Däremot är mina projekt lite som fritid :)
Tack fenrik!

jonny 2009-01-29 12:48

Om du ser numret på den som ringer känner du väl igen dina privata samtal ändå?

xsajt 2009-01-29 15:54

jojo men alla som ringer privat är inte alltid inlagda i telefonboken

Richie72 2009-01-29 18:26

Ang telefonnummer
Telia har något som kallas nummerabonnemang som kostar 400 spänn per kvartal. Då får du ett fast nr (typ 08-27 xx xx) som kopplas direkt till din mobil. Ser ut som ett vanligt fast nr och du betalar en låg fast avgift men du får betala för all trafik till mobilen.

Angående Trygg e-handel så har jag precis blivit godkänd och på måndag (förhoppningsvis) lanserar vi ny design och då kommer jag också klämma i med Trygg E-handels märket. Ska bli intressant och se om det lönar sig.

Intressant tråd.

xsajt 2009-01-29 23:41

Verkar ju konstigt att betala för trafiken TILL mobilen. Hade varit bättre om det var tvärtom, eftersom man inte ringer kunderna så mycket :) Men det kan vara värt att titta på.

Om du byter design helt så är det ju svårt att se om det är just trygg e-handel som ger fler avslut. Verkar väldigt svårt att mäta tycker jag. Nåt ger det säkert men frågan är om det är värt pengarna.

greger 2009-02-04 07:57

OK, har läst nu


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson