WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Kalendern.nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3436)

Jester 2004-09-02 15:31

Tja, vad sägs? En kul grej eller ett bottennapp?

Har inte fått med påskens helgdagar på grund av lite strul med en php-funktion som inte fungerar på mitt webbhotell, men det kommer.

Hade även tänkt att lägg in lite kul info om varje enskild dag. Lite bakgrund till namnsdagarna och histortiska datum á la "Den här dagen 1935 hände bla bla bla...".

//Martin

digiArt 2004-09-02 16:19

Vad ska man ha den till?

kalender.se är likadan
kalender.nu är nästan likadan

Vad ska betala kostnaden för sidan?

Jester 2004-09-02 16:31

Citat:

Originally posted by digiArt@Sep 2 2004, 16:19
Vad ska man ha den till?

kalender.se är likadan

Nej, jag ville ha något nytt projekt att lägga vantarna på och dessa två sidor (kalender.se/.nu) tyckte jag var så gråa och trista att de behövde en konkurrent.

Som sagt så är det mest en kul grej. Vad man kan använda den till är att kolla upp helgdagar, namnsdagar och dylikt som inte finns i den vanliga Windows-kalendern. Antagligen kommer jag att lägga in ytterligare lite avenamang och speciella dagar. Har någon något förslag på ytterligare användingsområden så är det välkommet (så läng det inte involverar någon form av planeringsalmenacka, det är inte tanken med den här sidan).

Kostnaden för sidan går på mitt nöjeskonto :) Får jag tillräckligt med besökare kanske det blir aktuellt med någon form av annonsering.

ViktorPersson 2004-09-02 17:00

go for it ! =)

mypay 2004-09-02 17:05

Citat:

Vad ska man ha den till?

kalender.se är likadan

Vill inte gnälla..

men det verkar vara en standardgrej att när når någon vill starta en sida som redan finns så får man höra att det inte är någon idé..

Usch vad litet internet skulle vara om det bara fanns en av varje...

Jag håller med - go for it! kör på! lycka till!

säg till oss här när du är helt klar :)

Kim Torvanger 2004-09-02 17:29

Den kan väl vara kul om man vill kolla vem som har namnsdag :D

byWiberg 2004-09-02 19:33

Med ett snyggare utseende så kör på! :)

Worm 2004-09-02 20:18

En gång såg jag en almenacka där man varje dag fick en anledning till att festa. Den var rätt kul.
Du kanske borde köra på nåt liknande.
En möjlighet är ju att starta en mejl tjänst folk kan få anledningen mejlade till sig. Då har du ju även möjlighet till att lägga in massa reklam och dra in lite slantar...

Jester 2004-09-02 20:32

Citat:

Originally posted by Worm@Sep 2 2004, 20:18
En gång såg jag en almenacka där man varje dag fick en anledning till att festa. Den var rätt kul.
Du kanske borde köra på nåt liknande.
En möjlighet är ju att starta en mejl tjänst folk kan få anledningen mejlade till sig. Då har du ju även möjlighet till att lägga in massa reklam och dra in lite slantar...

Skulle i sådana fall konstruera en sms-tjänst. Party-folk knallar oftast inte runt med en laptop på kvällarna ;)

En kul idé men jag tror inte den passar min idé riktigt tyvärr. Jag spar den affärsidén till någon lite mer driftig person med mer kunskap/tid över.

digiArt 2004-09-03 00:19

Citat:

Originally posted by mypay@Sep 2 2004, 17:05
men det verkar vara en standardgrej att när når någon vill starta en sida som redan finns så får man höra att det inte är någon idé..

Det var inget gnäll, ville bara höra vad tanken bakom var och om det fanns några framtidstankar.

Jester 2004-09-03 00:44

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt
Citat:

Ursprungligen postat av mypay

Det var inget gnäll, ville bara höra vad tanken bakom var och om det fanns några framtidstankar.

Det är lugnt. Jag klargör gärna sådana saker, även om jag personligen tycker att är lite OT i ett feedbackforum. Skicka gärna ett PM nästa gång ;)

Tycker du verkligen att kalender.se är "likadan"? Jag som tyckte att jag fått till designen lite vassare. Dock klurar jag fortfarande på hur de har lyckats få till månfaserna. Hittar det inte någonnstans...

byWiberg 2004-09-03 08:01

Citat:

Originally posted by Jester@Sep 3 2004, 00:44
Tycker du verkligen att kalender.se är "likadan"? Jag som tyckte att jag fått till designen lite vassare. Dock klurar jag fortfarande på hur de har lyckats få till månfaserna. Hittar det inte någonnstans...
Även om kalender.se inte heller är någon höjdare utseendemässigt så ger den iaf ett hyffsat seriöst och stilrent intryck. Din känns som precis vad det är. Ett hobbyprojekt av en privatperson som kan tröttna på det och lägga ner sidan när som helst. Inte förtroendeingivade tyvärr... Men piffa upp utseendet så blir det mycket bättre!

digiArt 2004-09-03 09:44

Citat:

Google gav detta: aa.usno.navy.mil/data/docs/MoonPhase.html

Jester 2004-09-03 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt
Citat:

Ursprungligen postat av Jester

Google gav detta: aa.usno.navy.mil/data/docs/MoonPhase.html

Tack för länken, men tanken var att kunna räkna fram detta så man slipper sitta och fylla i alla månfaser mellan 1970 och 2038.

Dessutom var detta index som många andra jag kollat på för den amerikanska strjärnhimlen. Detta ska väl eventuellt gå att översätta till den svenska stjärnhimlen, men man kan inte dra några slutsatser enbart genom att jämföra datumen. Det matematiska sambandet är nog lite mer komplicerat än så misstänker jag :(

Tack för hjälpen iaf!

Jester 2004-09-03 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av byWiberg
Citat:

Ursprungligen postat av Jester

Även om kalender.se inte heller är någon höjdare utseendemässigt så ger den iaf ett hyffsat seriöst och stilrent intryck. Din känns som precis vad det är. Ett hobbyprojekt av en privatperson som kan tröttna på det och lägga ner sidan när som helst. Inte förtroendeingivade tyvärr... Men piffa upp utseendet så blir det mycket bättre!

Hmm...nu blir jag nyfiken. Vad är det som ger detta oseriösa intryck?

Kalender.se har dessutom många programmeringsmässiga brister då man till exempel kan nå årtal (genom adressfältet) som inte scriptet klarar av att visa. Seriöst? Men det är inte meningen att smutskasta någon annans arbete i den här tråden. Tar åt mig av kritiken. :D

byWiberg 2004-09-03 14:31

Citat:

Originally posted by Jester@Sep 3 2004, 12:26
Hmm...nu blir jag nyfiken. Vad är det som ger detta oseriösa intryck?

Kalender.se har dessutom många programmeringsmässiga brister då man till exempel kan nå årtal (genom adressfältet) som inte scriptet klarar av att visa. Seriöst? Men det är inte meningen att smutskasta någon annans arbete i den här tråden. Tar åt mig av kritiken. :D

Ett seriöst intryck rent utseendemässigt var det jag syftade på. Om den är bättre eller sämre programmerad har jag inte en aaaaaaaning om. :)

Tycker utseendet är för lekfullt intryck med bilder som bakgrund i tabeller, för många olika färger, udda typsnitt, jobbig bakgrund etc. Sen så ska man väl kunna se vilken dag det är idag?

FredrikMH 2004-09-04 22:20

Lägg in lite trevliga bilder. Bilder för varje årstid och skifta mellan ett x antal från dag till dag. Om du vill lägga ner massa arbete så kan du trycka in information i kalendern som rör den normala svensson. OS, VM, Politik och annat som kan vara intressant att bli påmind om. Fyller du dessa kraven har man en fin liten startsida.

Jester 2004-09-05 09:35

Så "bohemiskt" är bättre än "lekfullt"? Jag är förvirrad. Tror att jag fortsätter på samma linje som jag gjort hittills. Antagligen tillkommer ytterligare en del flashiga bilder i samband med en eventuell evenemangkalender.

:D

Tack för alla åsikter! Lika hjälpfullt som vanligt!

//Martin

cornelii 2004-09-05 11:48

Tittade på dom andra kalendrarna men tycker nog att din ser bäst ut. Dessutom var det som nån sa "trist med bara en sajt av varje". Kör på. En sajt jag använder ofta är vecka.nu pga att det är omöjligt att komma i veckonummret.

jake 2004-09-09 17:43

Citat:

Dock klurar jag fortfarande på hur de har lyckats få till månfaserna. Hittar det inte någonnstans...
finns ett program som heter moonphase 1.4 på tingan.com
det kanske kan ge ge några tips...

eller jag vet inte...

Kristofer 2004-09-11 15:44

Finns det någon kalendersida med inloggningsfunktion där man själv kan fylla i sin egen kalender och koppla påminnelser etc till epost eller sms?

Kanske vore nått att göra...

jake 2004-09-11 17:40

Citat:

Originally posted by Kristofer@Sep 11 2004, 15:44
Finns det någon kalendersida med inloggningsfunktion där man själv kan fylla i sin egen kalender och koppla påminnelser etc till epost eller sms?

paminnaren.com verkar vara det...

sen finns några stycken med inloggning iaf vet inte om de är kopplade till påminnelsefunktion...

onlinekalender.se
binaryblue.net
webbkalendern.se
favorite.nu

men de flesta har har inte med så mycket av dagens namn/helgdagar/allmänna evenemang tror jag
så en startsida med en stor kalender som visar saker om dagens datum /evenemang och därtill en inloggningsfunktion med egna möten tror jag skulle kunna slå...

fabian 2004-09-20 03:38

Tycker att kalendern ser lite konstig ut om jag skall vara ärlig...

http://www.naken.org/konstig.jpg

Jester 2004-09-20 12:26

Citat:

Originally posted by fabian@Sep 20 2004, 03:38
Tycker att kalendern ser lite konstig ut om jag skall vara ärlig...
Ja, det där är väl inte riktigt rätt. Får minska ner storleken lite på texten månader och veckor verkar det som. Tack för att du uppmärksammade det.

BTW: Byt browser ;)

jake 2004-10-06 17:23

Nu ser den riktigt fin ut!
snygg lösning med flaggdagarna. Lägger du in speciella dagar för hand för varje år eller sköts det automatiskt?

Jester 2004-10-06 17:40

Citat:

Originally posted by jake@Oct 6 2004, 17:23
Nu ser den riktigt fin ut!
snygg lösning med flaggdagarna. Lägger du in speciella dagar för hand för varje år eller sköts det automatiskt?

Har än så länge bara lagt in fasta "speciella dagar" som inte flyttas från år till år. De högtider som flyttar sig beräknas för varje år.

Lundmark 2004-10-06 18:06

En idé / synpunkt.

Dagens datum borde vara uppmärkt med en extra kant eller något..... bara en tanke.

johan.thid 2004-10-06 22:31

Citat:

Vad ska man ha den till?

kalender.se är likadan

Kan man inte ta betalt för olika evenemang?
Man kan ju ha olika profiler på den med Teman;
Mat, Teknik, Företagsamhet etc.
När någon sedan vill marknadsföra en mässa inom mat t. ex. så pröjsar dom 100kr för det. Allt sker naturligtvis automatisk via onlinebetalning...

Kul idé med kalendern!

zoran 2004-10-07 09:41

Citat:

Originally posted by Jester@Sep 2 2004, 15:31
Tja, vad sägs? En kul grej eller ett bottennapp?

Har inte fått med påskens helgdagar på grund av lite strul med en php-funktion som inte fungerar på mitt webbhotell, men det kommer.

Hade även tänkt att lägg in lite kul info om varje enskild dag. Lite bakgrund till namnsdagarna och histortiska datum á la "Den här dagen 1935 hände bla bla bla...".

//Martin

Tips, varför märker du inte ut vilken dag det är?

Det skulle vara najs.

/Zoran

Bah, nu såg jag att någon redan hade skrivit det...

Alex 2004-10-16 23:02

Ganska roligt att jag får ett fel:)

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[TCX][MyODBC]Access denied for user: '[email protected]' (Using password: YES)

//global.asa, line 24

SkyNet 2004-10-17 09:59

En annan mer udda hemsida är www.vecka.nu. Det enda den gör är att visa vilken vecka det är. Kul men kanske lite udda.

Sabbe 2004-10-21 15:20

www.dag.nu
www.vecka.nu
www.manad.nu
www.datum.nu

Finns också :)

tstorm 2004-11-05 22:19

Citat:

Originally posted by Kristofer@Sep 11 2004, 15:44

Kanske vore nått att göra...

Webbkalendern.se har påminnelser online, via e-post samt SMS.

Hej allihop, förresten. :)

Jester 2004-11-07 12:48

Har nu kommit fram till vad jag ska använda domänen till. Tänker inte avslöja vad jag tänkt mig innan jag är klar, men jag återkommer då allt är på plats. :)

//Martin

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson