![]() |
Någon som har postens adresser och postnummer tillgängliga nånstanns ?
|
|
Det där var ju en lista med kommuner, det hade ju inget med postnummer att göra.
Jag är också ute efter postnummer och postorter. Är det någon som har nån fin lösning, kanske en koppling mot posten.se? |
På Postens hemsida kan man söka på postnummer och adress och ladda ner hela postnummerkatalogen. Har inte testat det själv...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag vill dessutom helst slippa ändra databasstrukturen, och slippa skriva in postorter på 3000 postnummer. |
Citat:
Enkla SELECT och INSERT kommandon är vad som behövs till detta. Mitt tips är att du fortsätter söka efter den här databasen oavsett dess struktur. |
Den databasen som programmet använder har medvetet gjorts så jobbig som möjligt att försöka använda på andra sätt. Detta beror självklart på att posten säljer precis det som du vill ha för runt 2000 kr.
|
Citat:
Från den kan jag iofs mata in det jag vill i min databas rätt enkelt, men jag tycker det är mycket pengar för en textfil. Inte jag som betalar iofs, och om man jämför med att nån ska mata in det för hand så blir det ju billigt. |
Citat:
http://www.pellesoft.se/communicate/...m.aspx?tid=745 /Janne |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Hämta id från Orter, t.ex. 961 för Oskarshamn. Hämta alla postnummer där id är 961. Och tvärtom om du vill hämta ett ortnamn för ett visst postnummer. Om du skriver vad du har för databas så kan du nog få hjälp här hur du konverterar. |
SQL Insert-kommandon vore ett trevligt format.
|
Jag tänkte mig nog något mer i stil med (nu väldigt kortfattat):
Access till MS SQL I Access: 1. Öppna .mdb filen 2. Tools->Database Utilities->Upsizing Wizard Access till MySQL I Access: 1. Öppna .mdb filen 2. För varje tabell: Högerklicka->Export (Textfil) I phpmyadmin: 3. Skapa databas och tabeller 4. Importera data från textfiler |
Ja, men jag har inte Access och insert-kommandon är ett universiellt användbart format (jfr MySQL-dump).
|
Jag har inte heller Access och skulle gärna vilja ha en kopia för MySQL.
|
Efter en snabb sökning på google (var annars)
så hittade jag detta programmet för konvertering från access -> mysql / sql dump file .. w ww.bullzip.com/products/msa2mys/info.php (win32) bara att ladda hem o installera, dock behöver man ha mysql odbc installerad |
Om det fortfarande är intressant:
bluemist.se/dev/postalcodes.tar.gz eller alla filer var för sig (i ordning): bluemist.se/dev/cities.sql bluemist.se/dev/postalcodes.sql bluemist.se/dev/postalcodes-2.sql bluemist.se/dev/postalcodes-3.sql |
Tackar så mycket!
|
Utmärkt Mikael, mycket användbart!
|
På Postens hemsida kan ni ladda ner en fil som innehåller alla postnummer i Sverige och vilken postort numret är kopplat till.
http://www.posten.se/index.jsp?PageName=f_...vel2pos=3&val=f |
Någon som har kvar sql-filerna ovan och skulle kunna skicka dessa?
Mvh Vincent |
Vincent, orginalfilerna kan nu hämtas enligt adresserna ovan.
|
Citat:
|
Never mind, det var redan svarat.
|
VIlle också bara tacka Mikael.
|
Tummen upp för Michael!
|
Mikael Simonsson: tänk om alla hade vart lika hjälpsamma som du!
TACK! :) |
Tänk bara på att det händer en hel del förflyttningar och ändringar av postnummer i sverige. Om datat är (såsom jag kan utläsa av trådarna) runt 2år så är de nog inte 100% korrekta...
|
Citat:
|
Kan lägga till min egen variant på postnummerdatabas som jag gjorde men ej fick användning för (hittills) För närmare förklaringar om förkortningar och indelningar se SCB:s sida om regionindelning, http://www.scb.se/templates/Listning1____19853.asp#adm
Posnummerfilen finnes för nedladdning på http://www.elprisguiden.se/img/postnummer.sql.gz format: Mysql 5.0 utf-8 Inga garantier. |
Citat:
|
Citat:
|
Ursäkta om jag tar upp en något äldre tråd men vill dela med mig av den filen jag använder. Denna MySQL
fil har allt (ca 4mb stor) och är 20 dagar gammal. Innehåller alla gatunamn, postnr, portnr från/till, stad. Är ca 456737 st redo att användas direkt :) http://83.168.241.11/zipcodes.zip |
Citat:
vad betyder "portnr från/till" ? /Z |
Slår du upp tex "Råsundavägen" i Solna med postnr 16950 så finns alla portnr med på det postnr (103 till 139). Då kan
man lätt kolla om någon skrivit in "Råsundavägen 129" att det finns :) |
Citat:
|
Citat:
När man skriver ut data från databasen så visas det som: 16950 SOLNA RŒsundavŠgen SOLNA RŒsundavŠgen SOLNA PostgrŠnd 41664 G…TEBORG ?gŒngen G…TEBORG Willinsgatan G…TEBORG Vestagatan G…TEBORG Venusgatan G…TEBORG Stampgatan G…TEBORG RanŠngsgatan G…TEBORG Rantorget G…TEBORG Norra ?gatan G…TEBORG Norra ?gatan G…TEBORG Norra Kustbanegatan G…TEBORG Lilla Garverigatan G…TEBORG Lagerstršmsplatsen G…TEBORG KŠllhusgatan G…TEBORG Kobbarnas VŠg G…TEBORG Johan Willins Gata G…TEBORG J Sigfrid Edstršms Gata G…TEBORG Gullbergsbrogatan G…TEBORG Garverigatan G…TEBORG FŸrstenbergsgatan G…TEBORG Friggagatan G…TEBORG DŠmmeplatsen G…TEBORG BŠltgatan G…TEBORG Bauersgatan G…TEBORG Anders Personsgatan G…TEBORG AlingsŒsgatan Hur får man fram åäö? Verkar inte fungera med utf-8 osv |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson