WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Bedragare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34303)

Fredrik.an 2009-01-07 10:26

Det har varit uppe innan i andra former men nu måste jag få lufta mig lite och få lite tankar från er... Driver ju en webbshop som säljer heminredning selekterad på färgen vit. Vår målgrupp är "Lyckligt gifta tvåbarnsmammor" och vi har kanske 3-5% registrerade manliga användare.

Vi har dock en avdelning, eller två som drar till sig bedragare, Apple samt Elektronik. Apple beställs mycket från Malmö med falska kreditkort och elektronik är lite var stans. Vid betalningsanmärkningar skickar vi inte några produkter mot faktura och många gånger är det folk med betalningsanmärkningar som beställer desssa produkter, just mot faktura...

Min fundering är, ser du lätt om det är en person som beställt med olagligt kort eller om personen känns skum? Vi ser tydliga mönster när det inte riktigt stämmer. Gör ni det också?

Vill se vad ni har för erfarenheter kring detta..

fenrik 2009-01-07 13:01

Dem här tydliga mönstren som du nämner. Kan du förklara tydligare?

Själv använder jag DIBS + DIBS defender. Hittills på 9 månader så har jag inte råkat ut för några kortbedragare.

Fredrik.an 2009-01-07 13:53

Citat:

Originally posted by fenrik@Jan 7 2009, 14:01
Dem här tydliga mönstren som du nämner. Kan du förklara tydligare?

Själv använder jag DIBS + DIBS defender. Hittills på 9 månader så har jag inte råkat ut för några kortbedragare.

Kortbetalning är ju svårare att märka men vi har haft mycket bedrägerier från Malmö och där har vi haft bra kontakt med Payer som har stoppat om det är något fel/bedrägeri.

Sen på andra saker är mönstret som ordern har. Man kan ju för visso inte säga att de med betalningsanmärkningar är bedragere men i början skickade vi mer oförsiktigt och det har varit problem med de ordrarna då betalningasnmärkningar legat till grund. Nu sköet vi faktureringen själva så vi får ju också hålla på med påminnelser m.m. Kollar man då vad som gör att det märks att det blir problem med ordern är just hur den ser ut, antalet produkter m.m. Visst det kan vara en unik order men så har det inte varit någon gång hittills.. Men man kanske inte har detta problem när man lägger faktureringen hos en annan part. Då dyker fler frågor upp...

Om ni lägger er fakturering hos ett annat företag. Gör ni då några kreditupplysningar och stoppar ordrar? Eller hamnar ansvaret hos fakturaföretaget? Gör det det blir ju det bra mycket fler paket som kan skickas ut känns det som.

Det känns också som om jag svamlat en hel del utan att bli klokare...

Richie72 2009-01-07 14:47

Citat:

Sen på andra saker är mönstret som ordern har. Man kan ju för visso inte säga att de med betalningsanmärkningar är bedragere men i början skickade vi mer oförsiktigt och det har varit problem med de ordrarna då betalningasnmärkningar legat till grund. Nu sköet vi faktureringen själva så vi får ju också hålla på med påminnelser m.m. Kollar man då vad som gör att det märks att det blir problem med ordern är just hur den ser ut, antalet produkter m.m.
Har gjort precis samma sak själv, varit oförsiktig i början och skickat till allt och alla. Min erfarenhet är att de som har betalningsanmärkningar betalar inte. Jag tycker också att man kan se en order och vara ganska säker på att det är någon som inte tänker betala. Svårt att förtydliga vad det är men det finns liksom ingen konsekvens i det man beställer, och oftast ganska många prylar.

Vi sköter all fakturering själva just nu men vi är ett mindre företag. Kreditkontroll genom business check som funkar bra (fast vi har inte provat något anna).

Fredrik.an 2009-01-07 15:26

Citat:

Originally posted by Richie72@Jan 7 2009, 15:47
Citat:

Sen på andra saker är mönstret som ordern har. Man kan ju för visso inte säga att de med betalningsanmärkningar är bedragere men i början skickade vi mer oförsiktigt och det har varit problem med de ordrarna då betalningasnmärkningar legat till grund. Nu sköet vi faktureringen själva så vi får ju också hålla på med påminnelser m.m. Kollar man då vad som gör att det märks att det blir problem med ordern är just hur den ser ut, antalet produkter m.m.
Har gjort precis samma sak själv, varit oförsiktig i början och skickat till allt och alla. Min erfarenhet är att de som har betalningsanmärkningar betalar inte. Jag tycker också att man kan se en order och vara ganska säker på att det är någon som inte tänker betala. Svårt att förtydliga vad det är men det finns liksom ingen konsekvens i det man beställer, och oftast ganska många prylar.

Vi sköter all fakturering själva just nu men vi är ett mindre företag. Kreditkontroll genom business check som funkar bra (fast vi har inte provat något anna).

Ja men visst är ordrarna lite luriga. Som igår... 1 stycke tv, 1 lampa och 4 stycken små ljuslyktor. Bara de 4 ljuslyktorna gör att ordern känns konstig :)

Kul att någon förstår vad jag menar i alla fall. Vad kostar kontrollen hos Buisness Check? Någon kopia till kund?

Richie72 2009-01-07 15:43

8 kr ex moms ingen kopia till moms. Jag kollar bara betalningsanmärkningar och att adressen stämmer.

Fredrik.an 2009-01-07 16:07

Citat:

Originally posted by Richie72@Jan 7 2009, 16:43
8 kr ex moms ingen kopia till moms. Jag kollar bara betalningsanmärkningar och att adressen stämmer.
Det var ju billigt och bra :) det ska jag nog gå över till!

Jonas 2009-01-07 20:42

Varför inte Kreditor? Dom sköter kontroll + fakturering.

lamadjuret 2009-01-08 16:52

Citat:

Originally posted by Fredrik.an@Jan 7 2009, 16:26

Ja men visst är ordrarna lite luriga. Som igår... 1 stycke tv, 1 lampa och 4 stycken små ljuslyktor. Bara de 4 ljuslyktorna gör att ordern känns konstig

tycker oxå 4 st små ljuslycktor låter konstigt, själv hade jag bara köpt 3, går lättare att komponera något snyggt av det... ;)
nä... vore det inte konstigare om någon handlade 4 st lampor av samma sort?

Fredrik.an 2009-01-08 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av lamadjuret
Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik.an
Ja men visst är ordrarna lite luriga. Som igår... 1 stycke tv, 1 lampa och 4 stycken små ljuslyktor. Bara de 4 ljuslyktorna gör att ordern känns konstig

tycker oxå 4 st små ljuslycktor låter konstigt, själv hade jag bara köpt 3, går lättare att komponera något snyggt av det... ;)
nä... vore det inte konstigare om någon handlade 4 st lampor av samma sort?

Ja det har du rätt i, det blir lätt att man står där med den fjärde i handen ;)

Nej egentligen inte. Vissa företag gör det då det krävs en del lampor på ett företag.
Men visst, en sådan order känns ju skummare än standardorden...

Tez 2009-01-08 20:36

Hos oss beställer bedragarna 18 st presentinpackade saker för 3000 kr och vill att det ska stå "Grattis syrran" eller liknande på kortet. Så genomskinligt så man blir alldeles matt...

Problemet är att det är ganska omöjligt att säga "Vi tror att du är en skummis och vill därför inte skicka din order". Istället skickar vi den med alla tänkbara säkerhetsalternativ och paketet blir såklart inte uthämtat.

Fredrik.an 2009-01-09 09:14

Citat:

Originally posted by Tez@Jan 8 2009, 21:36
Hos oss beställer bedragarna 18 st presentinpackade saker för 3000 kr och vill att det ska stå "Grattis syrran" eller liknande på kortet. Så genomskinligt så man blir alldeles matt...

Problemet är att det är ganska omöjligt att säga "Vi tror att du är en skummis och vill därför inte skicka din order". Istället skickar vi den med alla tänkbara säkerhetsalternativ och paketet blir såklart inte uthämtat.

Visst är det så att man inte bara kan misstänka så där. Det är därför det är så skönt att många som försöker få hem varor ofta har betalningsanmärkningar! Så då kan man skylla på det och be dem köpa igen men betala med kort..

fenrik 2009-01-09 09:35

Intressant diskussion. Tänkte delge hur jag själv gör och resonerar kring betalningsmöjligheter.

1 år gammal webbutik, från dag 1 använt Kreditor och DIBS av den enkla anledningen att jag inte vill sköta det själv. (jag vet, kostar mer men jag slipper lägga tid på kontroller etc)
Jag erbjuder inte postförskott (jag vet, förlorar antal order på det men jag vill inte få outhämtade paket, fraktförluster etc)

Jag erbjuder kortbetalning, faktura (kontroll sker online) och förskottsfaktura. Förskottsfaktura erbjuder jag via Kreditor.
Förskottsfaktura erbjuder jag endast för att vissa kunder/bedragare inte har möjlighet till att få en kredit eller ett betalkort och dessa vill jag erbjuda försäljning till iaf. Försöker man betala med kort eller faktura och blir nekad så erbjuds då alternativet förskottsfaktura och jag får betalt innan jag skickar varan. Allting sker per automatik så kort och gott behöver jag bara agera när jag får en order, precis som det ska vara. För jag vet innan att ordern är Ok (ska vara så).

Fredrik.an 2009-01-09 11:42

Citat:

Originally posted by fenrik@Jan 9 2009, 10:35
Intressant diskussion. Tänkte delge hur jag själv gör och resonerar kring betalningsmöjligheter.

1 år gammal webbutik, från dag 1 använt Kreditor och DIBS av den enkla anledningen att jag inte vill sköta det själv. (jag vet, kostar mer men jag slipper lägga tid på kontroller etc)
Jag erbjuder inte postförskott (jag vet, förlorar antal order på det men jag vill inte få outhämtade paket, fraktförluster etc)

Jag erbjuder kortbetalning, faktura (kontroll sker online) och förskottsfaktura. Förskottsfaktura erbjuder jag via Kreditor.
Förskottsfaktura erbjuder jag endast för att vissa kunder/bedragare inte har möjlighet till att få en kredit eller ett betalkort och dessa vill jag erbjuda försäljning till iaf. Försöker man betala med kort eller faktura och blir nekad så erbjuds då alternativet förskottsfaktura och jag får betalt innan jag skickar varan. Allting sker per automatik så kort och gott behöver jag bara agera när jag får en order, precis som det ska vara. För jag vet innan att ordern är Ok (ska vara så).

Ja det låter smidigt! Nu har vi funnits i 1 år så det känns rätt att gå över till en sådan här lösning... I längden blir det nog ändå billigare!

Conny Westh 2009-01-10 09:10

Ursäkta att jag ställer en fräck fråga men jag har en allmän fråga till alla som jobbar som webbhandlare:

- Hur många procent av omsättningen är kreditförust?

Jag har i många kalkyer räknat på mellan 6-8 procent. Men är det någon som törs redovisa sina siffror?

Själv har jag som konsult ca 2,5-4,6 (snitt 3,55) procent beroende på år. Jag räknar då enbart det ursprungliga beloppet exkl moms (ej med inkasso eller andra påföljdskostnader) i täljaren och i nämnaren lägger jag omsättningen inklusive den obetalda fakturan.

Fredrik.an 2009-01-10 13:04

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Jan 10 2009, 10:10
Ursäkta att jag ställer en fräck fråga men jag har en allmän fråga till alla som jobbar som webbhandlare:

- Hur många procent av omsättningen är kreditförust?

Jag har i många kalkyer räknat på mellan 6-8 procent. Men är det någon som törs redovisa sina siffror?

Själv har jag som konsult ca 2,5-4,6 (snitt 3,55) procent beroende på år. Jag räknar då enbart det ursprungliga beloppet exkl moms (ej med inkasso eller andra påföljdskostnader) i täljaren och i nämnaren lägger jag omsättningen inklusive den obetalda fakturan.

En bra fråga. Nu går vi övet till en fakturatjänst som inte kostar så himla mycket, då sköter de den kontrollen. Jag får nog återkomma i frågan. Men nu när vi sköter det själva är det inte helt gratis då jag av ren lathet använt ratsit som är galet dyrt... Inte vidare smart av mig men men...

Conny Westh 2009-01-10 16:50

Förutom själva kreditrisken har man ju även inkurans både som webbhandlare och även som konsult, det är ju helt enkelt dålig kvalitet på leveransen som man får kompensera kunden för genom avdrag på fakturan, eller att stryka en faktura helt. Men hur som helst måste man ha järnkoll på hur stor del av omsättningen detta är så man kan kompensera sig i priskalkyler.

Det är ju svårt att i förväg veta vilka specifika beställningar som kommer att bli kreditförluster eller inkuranser så man får ju lägga denna kostnad över alla beställningar i form av ett extra påslag på priset. Visste man det skulle man ju helt enkelt avstå beställningen/ordern och självfallet leverans i det läget.

Jag försöker dock ha så bra koll på detta som möjligt eftersom lägre kreditrisk och inkurans så har man ett bättre konkurensläge (både när det gäller kvalitén och priset). Har man för hög kreditrisk och inkurans tillsammans så kommer man att tvingas ha ett högre pris än konkurenten.

Stora företag måste kompensera sig i priset för detta men många småskuttar väljer att inte göra det, vilket jag tycker är oklokt, då kommer man få jobba med lägre marginaler än vad som är hälsosamt för företaget på lång sikt.

Självfallet är det absolut viktigaste att försöka klara sig med så lite kreditrisker och inkuranser som möjligt. Det skapar ju inga nöjda kunder att ha hög andel inkurans.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson