![]() |
2 bifogad(e) fil(er)
Snabb fråga, litar på expertisen här inne.
Vilket ger bäst bildkvalite av S-Video och Video? Kan bara använda de två, kolla bilden. |
I så fall s-video.
|
Tack!
|
Är det någon större skillnad? Märkbart?
|
Kanske dags att uppgradera till HD? ;-)
Ska prova att köpa en lång S-Video kabel och testa. |
För er som inte vet så är S-video samma typ av kabel och samma kvalitet som scart fast utan ljud.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Följdfråga:
Enda output på min förstärkare är Video eller S-Video. Som jag fattat det är så är Coaxial eller Component Video bättre? Varför finns ingångar för Coaxial och Component när det bara finns de två andra utgångarna? Hur hade ni kopplat maskineriet? Har ingen HD-tv- Väntar tills renoveringen av källaren är färdig, vilket kommer ta minst ett halvår till. |
Såg nu själv på bilden att det finns Component Monitor Out.
Projektorn har nån Computer/Component Video. Använda det istället? Finns det sladdar med två så olika ändar? |
Om du tänkt att köra S-video så glöm inte att köpa en lika lång audiokabel.
Jag hade nog satsat på att köra VGA till Komponent i ditt fall. Dock kanske det blir en något dyrare lösning än s-video. men jag tror bildkvaliteten blir mycket bättre. |
Jag kom på en grej, det är lite bökigt att köra vga till komponent eftersom man måste omvandla en dgital signal till analog, man behöver altså en konverter som kostar ganska mycket. så s-video kanske nästan är det bästa i ditt fall ändå.
|
Ljudet ska ju inte ut till projektorn, bara själva bilden.
Så, vilken koppling är det som gäller? Jag kan nada om sånt där. |
så här kan man säga att det förhåller sig kvalitetsmässigt...
video (composite) < s-video < component |
Om man tex har video (composite) till projektorn, så är det inte lönt att skaffa tex component till Wii?
|
Mest troligtvis inte eftersom att bara blir fler omvandlingar. Möjligtvis att det skulle kunna vara en poäng om det är långt mellan wii och receivern
|
Beroende på vad man har för förstärkare så ger ju varje inkopplad enhet ("generation") sämre bild, och bilväxlarfunktioner i receivers bör bara användas om man absoult måste, och verkligen har flera bildkällor att koppla till en bildkälla., eller om receivern har ett fancy OSD, försäming av signal gäller ju i allra högsta grad dom analoga bildsignaler vi talar om här.
Om inte, koppla direkt från bildkälla till projektor (undantag finns självklart på dyrare receivers som ofta har uppskalning från t.ex. s-video till komponent.) S-video ger avsevärt mycket bättre bild än komposit, men varför kan du inte använda komponent/vga ? Vad är det du ska koppla in till vad ? Från komponent på receivern ska det inte vara några problem att koppla till vga kontakten på projektorn, det behövs ingen konverter däremot kan kabeln vara dyrare än genomsnittet. |
Tänk på att köpa BRA kablar, det spelar mest roll.
Guldpläterade osv, helst från SUPRA enligt mig :] |
Det du har att välja på för bra kvalite till en vetting peng är att köra Svideo eller komponent video UT, och som gummi anka säger så bör du inte köra bilden via förstärkaren om du inte absolut måste.
Sen det där med guldpläterade kablar för vanlig analog utrustning är helt överflödigt, möjligtvis om du har riktigt dyr hifi utrustning, men diffen mellan "vanliga" och dom mer exklusiva, och väldigt mycket dyrare guldpläteradere är försumbar om du inte har en riktig killer anläggning (analog då givetvis) OM du sliter med ingångar på förstärkaren så är det inget problem att köpa en S-video -> komponent kabel, eller tvärtom, (d-vs kabeln har olika kontakter i varsin ända) Men jag skulle som sagt rekomendera att du kör video direkt till projektor/tv, och bara ljudet till förstärkaren. |
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
Om hur du fixar VGA => Scart Finns även bilder på hur skillnaderna mellan VGA & SVHS (S-Video) |
Som någon sa tidigare, tänk på att köpa Bra kablar, Clas Ohlson m.m. går FET BORT!
Kablarna kan göra stor skillnad på bildkvalité. |
jag har hört att kablarna gör skillnad man ska ju inte ha dom billigaste men om dom är guldpläterade eller inte har jag hört att skillnaden är minimal:/ eller är det fel?
Nu kommer jag med en egen liten fråga här har på min bärbara en HDMI out den skickar väl med både ljud och bild till tv´n? får bild men inget ljud något speciellt som man måste göra? |
Citat:
|
Om du ska köra Wii och du nu har component in på projektorn hade jag köpt en komponentkabel till wii som du kör in i din förstärkare på component in (vilken som av dom två) och sen monitor out kör du en till komponentkabel till projektorn.
Alternativt kan du ju köra komponent direkt till projektorn men sladdarna till wii brukar inte vara så långa... |
Några har sagt att man inte ska använda förstärkarens ingångar. Men det betyder ju isåfall att det blir ett himla skiftande med sladdar?
Så här är det i dag: Förstärkaren tar in alla enheter och skickar ut videosignal till projektorn. I förstärkaren är ikopplat: DVD/VHS MD CD Wii Popcorn Hour PS2 (används sällan, kopplas in på AV3 på fronten på förstärkaren) Eftersom det idag är en massa kablar (högtalare och sladden till projektorn) dragna i en list på väggen så bör det vara märkbar/avsevärd förbättring på bilden om man byter. Min pojkvän slår nog ihjäl mig om han ska ta bort listen och dra om kablarna en gång till. ;-) Dyra kablar eller nya enheter är det inte tal om att köpa innan vår renovering av källaren på huset är färdigt. Beräknat klart om ett halvår, realistiskt sett kanske klart till jul. |
Glömde säga:
Alla prylar står tillsammans med förstärkaren under projektorduken. Projektorn står på andra sidan rummet. Så den enda långa sladden skulle vara den till projektorn. |
Orkar inte läsa alla inlägg... lite trött i dag :)
Men VGA klarar ju iofs 720P om du skall köra ut från något som stödjer detta. Så rangordningen är på din proj VGA bäst sedan S-video osv. S-video är annars den bättre ingången men är lite marig då bra kablar av längre karaktär ibland inte ger bild alls?!?!?! medans en piss-kabel a´la stormarknaden ger bild! Så tyvärr långa avstånd piss-kabel när det gäller s-video Skickar gärna förklaring till de som vill och orkar tjaffsa om kablar. |
"Killen"
skicka ett PM så skall jag hjälpa dig om du vill... Är insnöad i branschen. Mvh Mathias |
Vaddå... ska du titta på film från datorn!?
Nerladdad film kanske? Tänk då på att filmen från början är grynig som attan och att i ett sånt läge välja ett dyrare videoformat förändrar ju inte din situation... Så att säga. Den dåliga bilden är redan dålig från början. Eller, var det inte filmer du skulle titta på!? |
Citat:
Nej, jag laddar inte hem film. Men ifall du undrar så finns det lagliga filmer att titta på. Popcorn Hour fungerar utmärkt för att spela media från datorn. Såväl film, musik och bilder. Den huvudsakliga frågan handlar om huruvida det är lönt att byta kablaget eller inte. |
Ang HDMI, så behöver man oftast ändra ljudkälla i kontrollpanelen . (eller motsvarande beroende på OS)
HDMI interfacet bör ha identifieras som en egen enhet i datorn. |
Citat:
Sen angående nerladdade filmer så beror det på VAD man laddar ner, laddar du ner en retail dvd kopia så ær inte bilden sæmre på den, æn vad den ær om du køper den i butik. |
Fortsatt ang HDMI så är det ju dessutom så att, som någon väl var inne på, att det är ju inte säkert att bildkällan kan ta emot ljudsignalen via HDMI, jag har testat min HP (business) laptop mot en Sony 40" LCD, och där gick det inte.
Men har man HDMI rakt igenom tycker jag absolut att det kan underlätta med en receiver, den digitala signalen försämras ju inte på samma sätt. Apropå kablar, självklart spelar det viss roll, men det spelar inte mer roll än något annat, har du en halvokej receiver, en halvokej källa (som ju Wii t.ex. är) och en halvokej projektor, känns det onödigt att köpa kablar som kostar som en enklare projektor. För analoga signaler har ju däremot kabellängden väldigt stor betydelse, så en lång kabel för analog bildöverföring går bort, då bör man satsa på någon typ av CAT5 converter i båda ändarna, eller helt enkelt tänka över placering av övrig utrustning. Sen var någon inne på vad dom olika anslutningarna klarar, komponent klarar ju 1080, men å andra sidan är ju det vida överlägset vad Wii levererar, så det är ju av akademisk betydelse. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson