![]() |
Hej! Jag hoppas att detta har hamnat i rätt forumkategori, men till saken.
Jag och några bekanta har kommit på en affärsidé/produkt som vi tror det finns stor efterfrågan, samt möjlighet att verkligen lyckas med. Det vi/jag inte riktigt har koll på är tillvägagångssättet ifrån idé fram till kommersiell produkt. Jag har själv möjlighet till att lösa det tekniska. Men hur går man tillväga när man vill börja producera produkten, börjar man att tillverka själv hemma. Eller tar man stort lån och köper en fabrik? Hur löser man det med patent? Är det relevant i början, eller ska man skippa det? (eftersom man inte har råd att ta patent i alla länder i världen). Eller ska man ta ett europeiskt patent? Svenskt? Ska man skaffa investerare? Isåfall hur skaffar man det, speciellt utan att någon snor idén? Marknadsföring, är det Internet som är bäst att satsa pengar på? Kan det vara aktuellt att dela ut flyers också? Har säkerligen fler frågor, men vi börjar så. Mvh, Tobias |
Vilken typ av produkt är det? vad är den gjort av och hur ska den säljas? vad är målgruppen. vad kommer den kunna säljas för och hur stor är den rent fysiskt?
Om ni har en ide som någon annan kan tänkas vara intresserad av så kan du sälja iden och tex få % på allt som den säljer. |
Okej, vill inte säga för mycket om idén (no offence). Målgruppen är väldigt stor, och det skulle vara i form av någon grossist man skulle agera isåfall och sälja vidare det till butiker eller liknande. Om man vill hitta nån som är intresserad hur löser man det så de inte snor idén? Skriver man kontrakt innan då? Hur gör man för att inte bli blåst?
Skrivning av kontraktet, hur fungerar det? Behöver man en advokat som är med då? Hur hittar man de som kan vara intresserade utan att säga idén? Hör man av sig till företag som kan tänkas vara relaterade till idén då? Kan man (vid användning av kontrakt) skriva det på ett sådant sätt så att de inte kan sno idén, eller bör man ta patent ändå? Eller utformar man det på ett sådant sätt liknande "vid intresse ska vi få 10% av försäljningen" eller liknande? tack för snabbt svar. mvh, tobias |
Börja med att kolla med www.almi.se, det är gratis och dom kan hjälpa dig med mycket... patenet och så vidare.
|
Angående patent:
Avslöja ingen information för någon om er produkt / tjänst förrän ni talat med en expert om patent (inte om er idé...). Avslöjar ni någon information innan ansökan för patent har ni inte längre rätt att söka patent (inte heller era tänkbara konkurrenter). För att de ska vara möjligt att söka patent krävs att innovationen inte är uppenbar(för någon med samma kunskaper som dig och dina vänner, det måst finnas ett "inventive step") och att den är ny för världen. Angående försäljning: Något som är riktigt svårt oavsett vilken idé man har är distributionskanaler. Att distribuera allt själv kräver mycket energi för att bygga upp ett eget nätverk. Att använda befintlig distributör kan också vara svårt om er produkt konkurrerar med befintliga produkter eller inte är särskilt lönsam. Sen går det att titta på en miljon andra saker... som hur produkten ska marknadsföras... hur den ska tillverkas... hur ert företag ska se ut... vilka kompetenser ni saknar... hur era konkurrenter ser ut. o.s.v. En annan viktig sak. Många idéer är tidigare testade. Leta och du skall finna! |
Det finns många aspekter att ta hänsyn till när man startar ett bolag och i synnerhet om det innehåller flera delägare/kompanjoner och patenterbara idéer.
- En jätteviktigt sak är att skriva en affärsplan! - Avtal mellan delägarna där man reglerar äganderätten till konceptet - Man kan dock börja med ett letter of intent (en avsiktsförklaring) som inte är ett riktigt avtal men som i alla fall dokumenterar delägarnas "avsikter" att samarbeta så att ingen hamnar utanför och man ändå "erkänner" alla parters engagemang och delaktighet. - Är det patent, mönsterskydd eller copyright som är lämpligt? - Formulera ett NDA (Non Disclosure Agreement), sekretessavtal - Ta hjälp av ALMI, NUTEK, Företagarna, Jobs & Society, Connect Sweden Innan ni över huvud taget tar ontakt med utomstående investerare så måste ni ha allt ovanstående klart. Affärsplanen är ert viktigaste styrdokument, och numer finns en uppsjö av olika mallar, exempelvis http://www.smartplan.se som kan vara en bra början för där fårman hjälp av Guider (Wizards) så man kan bygga upp en grundläggande affärsplan med klakyler och allt. Sen kan man ta ut den i word och fortsätta manuellt om man vill. Jag brukar ställa upp och hjälpa till "pro bono" med att granska och lämna synpunkter på affärsplaner. Har skrivit ett antal i mina dar så något kan jag kanske bidra med.PM:a här på WN eller maila mig direkt om ni vill ha konkret hjälp (givetvis under sekretess). Ni kan få wordmallar med affärsplaner av mig. De vanligaste felen man gör som nyföretagare är att man underskattar svårigheter som: - Samarbetet i gruppen - Hur unik är produkten egentligen - "affärsplan är väl inte så viktigt", börja jobba i stället.... - Underfinasiering, ingen kan jobba gratis hur länge som helst - För dåligt underbyggda kalkyler, man tar för dåligt betalt - Man inser inte eller underskattar risker De flesta av dessa punkter åtgärdar man med vettig planering och en ingenjörsmässighet i att skriva affärsplanen. Samarbetet i gruppen är docj något som kan fallera även med en ypperlig planering och med de bästa affärspalner. Så investerare ser mer till vilka personer som liger bakom ett affärsprojekt. En ofta citerad sanning är att det är lättare att ge en godtycklig affärsidé till ett kompetent sammansvetsat gäng och de kan få vilken affärsidé som helst att rulla, men har man fel personer involverade så kan de inte få den bästa av affärskoncept att fungera. |
Det första ni ska göra är att fixa en prototyp. Idéer har inget värde, execution is everything.
Inget företag lyssnar på någon som kommer dragandes med affärsplan och lite idéer. Ingen skriver dessutom på ett NDA utan en prototyp eller konkret business. Varför skulle de? Då har de gett er ensamrätt på en idé som de kanske redan utvecklar eller som de inte behöver er till. Edit: Sen måste ni såklart ha en affärsplan om ni ska ha investerare osv. precis som Conny säger. Men fokus enligt mig bör ligga på att skapa en produkt på riktigt först. |
Citat:
Först måste man internt mellan delägarna i konceptet skriva letter of intent eller ännu hellre avtal, så alla vet vad som gäller. Man definierar vad som är den tänkta affärsidén genom att göra en affärsplan. En affärsplan ser olika ut i olika stadier av projektet och den utvecklas hela tiden, allt eftersom projektet fortskrider. Om prototypen kostar mycket pengar att ta fram så måste kanske en finansiering till innan man kan förverkliga det, jag vet inte vad som är aktuellt i just det här fallet. Kan man klara sig utan externt kapital så är det bättre för man tappar ägarkontrollen när man tar in externt kapital. Ju längre man kommit i sitt projekt på egen hand desto bättre förhandlingsläge har man när man pratar med investerare. Som sagt en idé är inte värd så mycket om det inte är förverkligad i en prototyp, det kan jag nog i viss mån hålla med om. Men vissa prototyper är dyra att realisera. Tänk på att det är "teamet" som är viktigt att de är rätt sammansatt och att samarbetet fungerar. Det måst efinnas en stark kärna som vet vart de vill och kan genomdriva det. Sen behövs det "stödtrupper" och "backuper/hangarounds" om någon eller flera faller ifrån. Om man inte ens kan komma överens om ett kompanjonsavtal och en affärsplan så ska man inte starta projektet i alla fall, för då kommer konflikterna som ett brev på posten. I know, I've been there..... Så fort det är mer än en person involverad i ett affärsprojekt så är avtal och affärsplaner en lika viktig del som affärskonceptet i sig. Man måst ekunna dokumentera så att alla vet vad som gäller och det blir en så effektiv kunskapsöverföring mellan temmedlemmarna som möjligt. Ett vanligt problem är just att 90-99% av informationen försvinner när den ska överfras till ytterligare en person. Den överföringen underlättas om informationen finns dokumenterad. |
Ang tillverkningen av en produkt
En ofta använd lösning är att grundarna av ett affärskoncept och en produkt lägger ut själva massproduktionen på en underleverantör som "legotillverkar" produkten. Så gör exempelvis många datortillverkare och de som tillverkar klockor och armbandsur. Det finns många fler exempel. Ericsson, Nokia, Volvo, Saab, Scania, ABB ja de flesta fretag gör detta på ett eller annat sätt. Många gånger blir det billigare att lägga ut tillverkningen på en underleverantör som har maskinpark, kompetent personal, tillverkningslokaler, lager och erfarenhet av emballering och distribution. Det blir enklare att fokusera på att konstruera produkten och eventuellt ta fram en prototyp (Finns företag som är specialicerade på att ta fram enstaka prototyper oxo, så slipper man en stor del av den investeringskostnaden oxo). Exempel på företag som tar fram prototyper för Ericsson är http://www.syntronic.se |
Hann inte få med detta inna timeouten...
En av grundtankarna med att ta fram en affärsplan är att det är betydligt billigare att misslyckas på papper än det är när man har lagt ner 100000-tals kronor på inköp och eget arbete för att upptäcka att det inte går att få ekonomi i produkten. Det vore ju smidigt om man kunde upptäcka dessa grundläggande misstag redan på planeringsstadiet. Då har man resurserna kvar när man väl får en ide som åtmindstonde fungerar i teorin, sen kan man testa den i verkligheten. |
Jag håller med om det du säger till viss del Conny. Jag har också samarbetat med folk där det skitit sig rejält. En av gångerna räddades jag till viss del av ett avtal.
Poängen är att man ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ska göra saker ihop med kompisar för att det är en kul grej. Starta en förening, måla tavlor ihop, skjut pilbåge ihop eller vad som helst. Men gör inte affärer ihop BARA för att ni är kompisar och det vore "ball". Du får alltid med dig en massa dövikt som inte kommer prestera ett skit, bara för att man är kompisar och "alla ska vara med". Gå inte i den fällan den suger rejält. Så skriv ett avtal som reglerar skyldigheter och rättigheter innehavarna emellan. En affärsplan är bra i teorin men tråkig i praktiken. Det är mycket roligare att ta fram en produkt än att ordbajsa (ja ja, man ordbajsar inte bara Conny jag erkänner). En prototyp kan förenklas, göras i 3d-program, simulatorer osv. Självklart kan det vara superdyrt, men oftast behöver det inte vara det. Du behöver något som går att ta på, som går att förstå. En affärsplan går inte att sälja, men en grym legomodell som förklarar hur ni ska bygga en fusionsreaktor för hemmabruk är sjukt imponerande och säljer. Men det viktigaste är att ni får bollen att börja rulla. Antingen självdör det eller så blir bollen sjukt stor. Det kommer visa sig bara ni börjar göra något. |
Hej, har skummat igenom inläggen snabbt (är rätt trött) och ska ta mig en ordentlig titt imorgon. Kan säga att det kan vara aktuellt att göra en egen prototyp själv (inget allt för stor kostnad) så då bör man egentligen börja med det då. Ska nog säkert kunna slänga ihop en 3d prototyp med i Cinema 4D.
Produkten skulle man kunna säga bygger vidare på ett redan etablerat koncept, nästan liknande han som sålde idén med större hål på schampoflaskor. Rätt dåligt exempel egentligen, men man får tanken. När man skriver avtal, gäller det att man formulerar det på något speciellt sätt. Och att alla skriver på, sen förvarar man originalet somewhere och gör kopior eller? Hur fungerar det när man skriver ett sekretessavtal, ska man ha med något speciellt där. Hör av mig till dig ConnyWesth under morgondagen. Angående de i "projektgruppen" så är det Jag min flickvän och hennes mor. Skriver mer imorgon när jag läst igen mer utförligt. |
Citat:
jag ser dock ett problem med att börja lägag ned massor av jbb med något (även en prototyp) innan man har reglerat hur rätten till arbetet ska fördelas/hanteras exempelvis om någon vill dra sig ur. Det händer titt som ttt att folk går med i ett projekt och lägger ned några 100-tal elelr 1000-tal arbetstimmar och sedan får de behov att dra sig ur pga av andra åtaganden, hur ska det regleras? Det är viktigt att komma överens om, i förväg. Jag har varit med om att det startat regelrätta "krig" om rättigheterna för att man har olika förväntningar som inte var reglerade i avtal. Ja, sen håller jag fullkomligt med om att en lego-prototyp av ett kärnkraftverk kan vara grymt imponerande på externa parter. Men affärsplanen är inget ordbajsande utan det är det som beskriver själva "värsta"-grejen. ... |
Citat:
När det gäller avtal så är det ett antal principer man kan jobba med så kommer man långt: - Se till att anteckna allt ni kommer överens om i avtalet - Se till att avtalet blir en win-win överenskommelse annars kommer det inte att hålla - Se till att hålla allt ni kommer överens om ("Pacta sunt servanda", "avtal skall hållas") - Varken kräv eller gå med på orimligheter, allt ska vara rimligt - Avtala ALDRIG om något som är olagligt - Ett avtal är viktigt att det har ett enkelt och stringent språk så det inte går att tolka på mer än ett sätt, och att alla parter tolkar det på samma sätt. - Bolla avtalet med fler persner sm ni har förtrende för - När alla detaljer är klara så låt alla sova på saken och gå igenom alla detaljer ytterligare en gång så att alla oklarheter får komma upp idagen innan ni undertecknar avtalet. - Stressa ALDRIG fram ett avtal, för då blir ni bara osams efteråt - Våga fråga de andra parterna vad de menar/vill med sina krav - Ordbajsa aldrig i avtal, var kort och precis, men tydlig, i formuleringar Detaljer som kan vara bra i avtalet: - Se till att ha definierat alla avtalets parter - Datering - Vad gäller avtalet (Omfattning) - Hur länge gäller avtalet (avtalstid, förlängning) - Vad är varje parts åtagande - Hur kan en enskild part avsluta avtalet - Vad händer vid avtalsbrott (skadestånd, vite, inkasso...) - Hur hanteras tvister (förhandling, tingsrätt, skiljenämnd) - Vilket lands lagar ska gälla (Sverige) - Hur kan ändringar(omförhandlingar) ske - Är avtalet det fullständiga avtalet? - Ska ändringar alltid vara skriftliga? - Kan åtagande överlåtas? Hur regleras detta? - Force majeure () - Jämkningsklausul - Underskrifter i orginal och datering för varje underskrift Vi kan ta detaljerna när du är utvilad... :D Vi hörs imorrn... |
Många bra tips, glöm inte bort att det i de flesta kommuner finns gott om hjälp och rådgivning att få när man ska starta företag.
Själv bor jag i Helsingborg och här finns "Näringslivets hus" som huserar en massa partnerföretag som ger gratis rådgivning i ett begränsat antal timmar under tex uppstart, patensansökande etc. Alla dessa rådgivare jobbar under NDA (sekretessavtal) så det är ingen fara att diskutera med dem. Har själv utnyttjat detta, både rådgivning och att deras jurist tittade över ett avtalsförslag och kom med vettiga synpunkter. Akta dig dock, bor du i en "dålig" kommun kan den hjälpen du erbjuds vara rent åt helvete, med nån gammal bock som tycker att bruksindustri är den enda vägen framåt. |
Citat:
I slutändan är det ni själva som måste fatta de avgörande besluten, så man måste sätta sig in i en hel del detaljer, för att fatta bra beslut. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson