WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Lunarstorm (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3413)

Jonas 2004-09-01 17:26

Citat:

Det finns ett 60-tal webbcommunities i Sverige, men LunarStorm är populärast. Närmare bestämt mer än 400% större än närmaste konkurrent.
Detta meddelande fick jag idag när jag skulle logga in på Lunarstorm.

Playahead har 1 331 969st medlemmar (just nu).

Det skulle resultera i att Lunarstorm har minst 5 327 876 st medlemmar.
Vilket enligt mig är rätt osannolikt då vi precis har passerat 9milj sträcket här i Sverige.

ric 2004-09-01 17:34

Antalet medlemmar brukar inte vara samma som antalet personer som har medlemskap. Finns säkert personer som har flera medlemskap. Sen är ju frågan hur man räknar medlemmar, tas inaktiva med...

Robert 2004-09-01 17:59

Folk brukar jämföra utifrån speciella kriterier bara så att de kan säga att de är störst.

Vem har inte hört: "Västra norrlands största köpcentrum", "Stockholms största köpcentrum utan tak" etc... allt för att vara "störst".

Kan tänka mig att man kan räkna trafik, aktiva medlemmar, inloggningsfrekvens(populäritet) etc etc

Neo 2004-09-01 18:02

City -
Sveriges
största stads
tidning

tror många läser "sveriges största stadstidning", men det är fel :)

ArreliuS 2004-09-01 18:15

Sedan så finns det ju även svenskar från utlandet + icke-svenska medlemmar.

Jon A 2004-09-01 18:42

Citat:

Originally posted by Jonas@Sep 1 2004, 17:26
Citat:

Det finns ett 60-tal webbcommunities i Sverige, men LunarStorm är populärast. Närmare bestämt mer än 400% större än närmaste konkurrent.
Detta meddelande fick jag idag när jag skulle logga in på Lunarstorm.

Playahead har 1 331 969st medlemmar (just nu).

Det skulle resultera i att Lunarstorm har minst 5 327 876 st medlemmar.
Vilket enligt mig är rätt osannolikt då vi precis har passerat 9milj sträcket här i Sverige.

nån som vet hur många unika besökare playahead har per månad?

Lunarstrom har, enligt deras egen sida, 2 749 676.

Jon A 2004-09-01 18:51

Lunarstorm.se har 1,3 milj aktiva medlemmar enligt Lunarworks AB januari 2004 (pdf).

Rätt fet siffra. Sett vad deras riktpriser för annonser ligger på? Naturligtvis får de inte begärt pris, men ändå. Bra pengar/dygn är det säkert.

Jon A 2004-09-01 19:10

så vad tror ni, har playahead 440 000 aktiva medlemmar? Det gör i så fall lunarstorm 3 ggr större - i det avseendet.

Jonas 2004-09-01 20:09

Jo, visst att dom må vara störst i det avseendet men att gå ut med att dom är 400% större än närmsta konkurrent. Nu är det inte fastställt vem som är närmsta konkurrent. Iom att ingen vill nämna det.

Jag beräknade ifrån Playahead statistik (eftersom den är öppen för alla).
Snuttis Kids hade under Augusti månad runt 1milj st inloggningar och utav dom 10% unika.
Vi är inte störst men vi spelar i samma liga.

Mattias 2004-09-02 00:43

När vi ändå är inne på communityn..

Vad tycker ni om lunarstorms funktioner jämnfört mot de andras?
Vad anser ni om betal funktionerna? t.ex. 15kr för att få byta en pressbild istället för att vänta 3mån osv..

Kristofer 2004-09-02 00:52

När man intagit en sådan stark ledning i förhållande till konkurrenter så tycker jag med facit i hand att det är smarta drag.

Det har visat sig fungera så varför inte?

Jag som potensiell användare anser inte att 10-15kr är speciellt mycket pengar om jag vill göra något. Ta bussen till stan eller köpa Aftonbladet + bilaga kostar ungefär samma sak. Det är en summa som lätt betalas ofta utan vidare eftertanke så varför inte på Internet?

Störst går först - Lunarstorm sätter villkoren.

Tobab 2004-09-04 09:39

Citat:

Originally posted by Jon Adolfsson@Sep 1 2004, 18:51
Lunarstorm.se har 1,3 milj aktiva medlemmar enligt Lunarworks AB januari 2004 (pdf).

Rätt fet siffra. Sett vad deras riktpriser för annonser ligger på? Naturligtvis får de inte begärt pris, men ändå. Bra pengar/dygn är det säkert.

Plus allt som kostar extrapengar, namnbyte, fotobyte m.m och tjänsten PRO som ju verkar populär....

Jonas 2004-09-06 01:22

Citat:

Originally posted by Kristofer@Sep 2 2004, 00:52
När man intagit en sådan stark ledning i förhållande till konkurrenter så tycker jag med facit i hand att det är smarta drag.

Det har visat sig fungera så varför inte?

Jag som potensiell användare anser inte att 10-15kr är speciellt mycket pengar om jag vill göra något. Ta bussen till stan eller köpa Aftonbladet + bilaga kostar ungefär samma sak. Det är en summa som lätt betalas ofta utan vidare eftertanke så varför inte på Internet?

Störst går först - Lunarstorm sätter villkoren.

Jo, det fungerar. Tänk sedan på föräldrarna som fyller på / betalar ungarnas abonnemang / kontantkort.
Jag själv tycker att 10-15kr för en tjänst är jäkligt dyrt med tanke på vad man kan ringa / sms:a för.

Tex. vip.tv.nu är värd att betalas för den brukar fungerar relativt bra jämför med tv.nu som åkt rätt ofta på sistone.
Men sedan är det en annan målgrupp också tror jag. Lunarstorm får in alla sina pengar från ungdomar med mobiltelefon. Dom har inte samma känsla för vad saker och ting kostar.

Kan ta min syster som exempel. Laddar man hennes kontantkort med 100kr så är dom pengarna borta inom 1v. Laddar jag mitt kontantkort så räcker det mer än en månad.
75% minst utav dom pengarna åker på SMS tjänster på nätet.

swimp 2004-09-06 10:52

Citat:

Originally posted by Jon Adolfsson@Sep 1 2004, 18:51

Vart kan man kika på det? Hade vart intressant ;)

festiz 2004-09-06 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av swimp
Citat:

Ursprungligen postat av Jon Adolfsson

Vart kan man kika på det? Hade vart intressant ;)

På LunarWorks hemsida:
lunarstorm.se/lws/download/prislista.pdf

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson