WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Grattis Loopia, vs Beniro! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34087)

ToBad 2008-12-22 09:55

Tidigt i morse lade jag in en snapback beställning på beniro av en domän som skulle bli ledig på morgonen.
När jag såg att domänen blev ledig loggade jag in mig på beniro men där hade ingen hänt, vilket fick mig undra hur vär inställd beniros snapback tjänst är. Jag låggade då in mig på mitt loopia konto och beställde domänen där, och han vänta ut fakturan, och betala den, väntade några minuter och till sist såg jag att loopia han registrera domänen
och där med han före beniros "snapback-tjänst".

Och domänen var MakeUpShop.se för 9kr. Bra jobbat loopia. :rolleyes:

ToBad 2008-12-22 10:00

Jag verkar vara själv ute på nätet denna morgon, hella svenska domän-maffian verkar tydligen vara hemma och fila på önskelistor och julklappsrim.

Emil_P 2008-12-22 10:02

Dom hade nog bara något tillfälligt strul, men för din del är det ju bara att gratulera. Nu kan du lägga några fler slantar på julklabbar istället. :)

pitbull 2008-12-22 11:06

Gratulerar till ett bra köp ToBad!

Turordningen på Loopia verkar vara något slumpmässig f.n.

Jag sitter fortfarande och väntar på att några .se som betalades 19/12 ska gå igenom iis-kön.

JonathanS 2008-12-22 12:55

Citat:

Originally posted by Emil_P@Dec 22 2008, 10:02
Dom hade nog bara något tillfälligt strul, men för din del är det ju bara att gratulera. Nu kan du lägga några fler slantar på julklabbar istället.

Jag undrar om det verkligen var strul hos oss. Det var ingen större frisläppning, men jag har hittat svar från .SE, vad det gäller denna domän, från 05:01 och 05:03 som säger att domänen inte var ledig. Om den hade registrerats av ett annat snapback-ombud så hade jag inte förvånats, men i detta fall var det Loopia som registrerade domänen. Utan att spekulera för mycket så kan det ha varit vissa fördröjningar hos .SE vid frisläppningen i morse.

Oavsett vad så var det bra att ToBad lyckades registrera den domän han ville ha.

Westman 2008-12-22 16:21

Jag hade tvärtom problem med Loopia som Binero däremot löste. Loopia envisades med att domänen var upptagen men Binero låt mig köpa den. Det är nog troll i systemen.

tartareandesire 2008-12-22 16:25

Citat:

Originally posted by Westman@Dec 22 2008, 17:21
Jag hade tvärtom problem med Loopia som Binero däremot löste. Loopia envisades med att domänen var upptagen men Binero låt mig köpa den. Det är nog troll i systemen.

Hehe, upplevde precis samma sak själv. Skulle regga en domän hos Loopia - upptagen. Gick till Binero - ledig! Betalar fakturan, går tillbaka till Loopia och råkar sedan kolla samma domän igen - ledig. Fick betala en krona extra hos Loopia men det struntar jag faktiskt i =)

Edit: Det kan vara så att någon annan lagt in beställning på samma domän men ännu inte betalt fakturan.

kw_wasabi 2008-12-25 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av Westman

Hehe, upplevde precis samma sak själv. Skulle regga en domän hos Loopia - upptagen. Gick till Binero - ledig! Betalar fakturan, går tillbaka till Loopia och råkar sedan kolla samma domän igen - ledig. Fick betala en krona extra hos Loopia men det struntar jag faktiskt i =)

Edit: Det kan vara så att någon annan lagt in beställning på samma domän men ännu inte betalt fakturan.

Det beror nog på att någon redan registrerat domänen på Loopia, men inte hunnit betala fakturan än. När Loopia får in en beställning av domän så visar de den som upptagen trots att den inte är betalad och reggad hos IIS ännu. Samma domän visas som ledig hos andra registrars eftersom det som sagt bara är Loopia som har fått reda på att någon är på väg att registrera den.

EDIT: Som tartareandesire nämnde :)

RiktigtKaffe.se 2008-12-29 00:22

Jag betalade ett par .se-domäner för 30 minuter sedan. (Med Visa-kort) Fortfarande lediga enligt iis.

Något problem hos Loopia, eller?

RiktigtKaffe.se 2008-12-29 11:57

Fortfarande inte reggade. Va fan...

tartareandesire 2008-12-29 12:48

Citat:

Originally posted by RiktigtKaffe.se@Dec 29 2008, 12:57
Fortfarande inte reggade. Va fan...

Kontrollerat i Loopias whois också?

dlg 2008-12-29 23:42

Det tar i regel 12 - 24 timmar för domännamn att bli fullt fungerande. Personligen tror jag det är fördröjning borta hos IIS då jag fick vänta på registrering under 1kr kampanjedagen. (många som passar på!)

RiktigtKaffe.se 2008-12-30 00:07

Binero fixade det på 2 minuter iallafall. Loopia fick ett dygn på sig utan att lyckas.

Anders Larsson 2008-12-30 10:42

Citat:

Originally posted by dlg@Dec 30 2008, 00:42
Det tar i regel 12 - 24 timmar för domännamn att bli fullt fungerande. Personligen tror jag det är fördröjning borta hos IIS då jag fick vänta på registrering under 1kr kampanjedagen. (många som passar på)

Domännamn blir registerade minuter efter att betalning har registrerats, hos alla som kör automatiserade system. Det gäller alltså både Loopia och Binero.

Att det vid extrema toppar förekommer fördröjning hos IIS är väl ganska naturligt, likaså att ett ombud får fördröjningar i sina system när de kör "fantastiska" kampanjer. Ombuden har ju en maxgräns på hur många registreringsförsök de får göra per minut.

Men i normalfall ska en domän registreras inom några minuter. Ett dygn är inte acceptabelt.

Emil_P 2009-01-03 12:19

Tyvärr så kanske det är som det gamla ordspråket, "Du får vad du betalar för" :)

mkj 2009-04-28 19:36

e jag blind, eller har Binero slutat med snapback?

xpower 2009-04-28 19:37

Citat:

Originally posted by mkj@Apr 28 2009, 19:36
e jag blind, eller har Binero slutat med snapback?

Du är inte blind, dem ha slutat med det!
Detta ska även stå i deras blogg, http://www.binero.se/blogg/?p=1558

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson