WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ännu ett nytt webbhotell? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34057)

Danielos 2008-12-19 14:22

Idag skrev jag fel när jag skulle till wn och skrev: http://www.wns.se/ och upp kom ännu ett nytt webbhotell, eller är det gammalt :P

najk 2008-12-19 14:23

Världens snyggaste hemsida hade dom iallafall.
Citat:

Press the "edit" button and replace this text with your own content. Create formatted text by selecting different styles from the Style control on the toolbar. The "save" button will save your changes when you are done.

jgabor 2008-12-19 14:24

Hemsidan ser ju rätt fräsch ut, så kanske dags att välkomna ännu en branschkollega? ;) </ironi>

dmdpageup 2008-12-19 14:24

:)

Danielos 2008-12-19 14:28

Jag gillar detta när man trycker på | domain |:
We help you find your domain. To verry small cost.

hehe

oderland 2008-12-19 14:40

.... det är jul snart.

Nu får Ni vara snälla annars kommer inte den stora röda

wedge 2008-12-19 14:55

<meta name="generator" content="Site Studio 6 - Trial Version (www.effectivestudios.com)" />
<meta name="Software License Restriction" content="This web site was made with a Trial Version of Site Studio 6. It may not be used for commercial purposes or stored with public access." />

Hmm... :)

dmdpageup 2008-12-19 14:58

Jag fortsätter med ( :) )

allstars 2008-12-19 15:51

+1

patrikweb 2008-12-19 16:28

Kollar man kontakt:

Worldwide Net System
Finnstastigen 46
SE 197 35 Bro
Sweden

Finns inget företagsnamn registrerat på det, men själva personen har en firma dock.

Men ingen f-skatt längre.

Hxxxxxxx, Joakim
Org.nummer: 661211-XXXX Bolagsform: Fysiska personer

Registreringsår: 2007

F-Skatt: Avregistrerad läs mer

sioustis 2008-12-19 16:51

Se upp Surftown, Binero & Loopia - Här har ni en riktig konkurrent!

iXam 2008-12-20 16:16

Följande finns på samma IP :
captainasim.se [85.227.54.132]
kundmail.wns.se [85.227.54.132]
lighttech.se [85.227.54.132]
motorist.se [85.227.54.132]
ns2.wns.se [85.227.54.132]
ns3.wns.se [85.227.54.132]
photopassion.se [85.227.54.132]
rudoff.se [85.227.54.132]
vipman.se [85.227.54.132]
webbhotell.wns.se [85.227.54.132]
webmail.motorist.se [85.227.54.132]
wereliusfoto.se [85.227.54.132]
www.blina.se [85.227.54.132]
www.captainasim.se [85.227.54.132]
www.motorist.se [85.227.54.132]
www.photopassion.se [85.227.54.132]
www.rudoff.se [85.227.54.132]
www.vipman.se [85.227.54.132]
www.wereliusfoto.se [85.227.54.132]
www.wns.se [85.227.54.132]

Thor 2008-12-20 16:38

Schysst att hänga ut honom så där, patrikweb. Inte bara var det svinigt, utan också ett ganska rejält brott mot PUL.

tartareandesire 2008-12-20 16:46

Citat:

Originally posted by Thor@Dec 20 2008, 17:38
Schysst att hänga ut honom så där, patrikweb. Inte bara var det svinigt, utan också ett ganska rejält brott mot PUL.

Även om tycker det var ganska onödigt så är det trots allt offentliga uppgifter och jag tycker personligen att mycket av PUL är helt åt skogen då alla individer inte behandlas lika.

patrikweb 2008-12-20 17:00

Citat:

Originally posted by Thor@Dec 20 2008, 17:38

Uppgifter som han själv lagt ut på sin sida? Samt ett namn och ett persnr utan sista siffrorna? Knappast ett brott mot PUL.

WeaZear 2008-12-20 17:20

Diggar blandningen mellan engelska och svenska, gör det hela ännu mera seriöst. Ska nog flytta över alla mina sidor dit. NOT

Thor 2008-12-20 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -Thor@Dec 20 2008, 17:38

Även om tycker det var ganska onödigt så är det trots allt offentliga uppgifter och jag tycker personligen att mycket av PUL är helt åt skogen då alla individer inte behandlas lika.

Det har ingen betydelse om det är offentliga uppgifter, det är även kronofogdens skuldregister, tycker du det är ok att publicera dem också?
Sen påverkar ju inte din personliga åsikt om lagen dess giltighet...

Citat:

Originally posted by -patrikweb@Dec 20 2008, 17:00
Citat:

Ursprungligen postat av Thor

Uppgifter som han själv lagt ut på sin sida? Samt ett namn och ett persnr utan sista siffrorna? Knappast ett brott mot PUL.

Har du hans uttryckta tillstånd att publicera uppgifter som så tydligt identifierar honom?

Ta och läs på om PUL...

sioustis 2008-12-20 19:05

Citat:

Originally posted by Thor@Dec 20 2008, 16:38

Exakt vad är det som bryter mot PUL?

tartareandesire 2008-12-20 19:12

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Dec 20 2008, 16:46
Citat:

Det har ingen betydelse om det är offentliga uppgifter, det är även kronofogdens skuldregister, tycker du det är ok att publicera dem också?
Sen påverkar ju inte din personliga åsikt om lagen dess giltighet...

Det påstod jag aldrig heller =)

patrikweb 2008-12-20 19:23

Han har inte ensamrätt på det namnet, sedan är det inte ens ett personr om man ska vara petig utan endast ett datum.

Sedan så fort man skriver ett namn så ropar alla idioter PUL direkt även om det aldrig ens skulle kunna hålla juridiskt.

Xamda 2008-12-20 20:39

Du behöver läsa PUL och förstå den, Patrikweb.

Det är en ganska strikt lagstiftning och det kan räcka med rätt så lite för att en uppgift skall bli en personuppgift och omfattas av lagen och att publicera namn och "ett datum" är helt klart något som blir en personuppgift...

tartareandesire 2008-12-20 20:47

Citat:

Originally posted by Xamda@Dec 20 2008, 21:39
Du behöver läsa PUL och förstå den, Patrikweb.
Det är en ganska strikt lagstiftning och det kan räcka med rätt så lite för att en uppgift skall bli en personuppgift och omfattas av lagen och att publicera namn och ett datum är helt klart något som blir en personuppgift...

Är inte åklagare mer intresserade av syftet med publiceringen? Det finns många lagbrott som åklagare mer eller mindre struntar i av olika anledningar. Det finns dessutom lagöverträdelser som sällan eller aldrig resulterar i ett straff.

Skulle någon klaga om jag publicerade Carolas namn och födelsedatum?

patrikweb 2008-12-20 22:24

Så klart allt handlar om uppsåt, bara för något är olagligt om man läser lagen rakt av så betyder det inte att det är straffbart.

Ska man läsa alla lagar rakt av skulle vi kunna låsa in hela Sveriges befolkning direrkt på säkert några punkter.

Som det är inte lagligt att döda någon, men betyder inte att det är straffbart att döda någon beroende på vilka omständigheter.

Så lycka till att få ett mål med brott mot PUL att publisera endast ett namn på en person som äger ett visst företag samt ålder.

Problemet i sig är ju inte PUL utan alla idioter som ropar PUL på varje siffra någon skriver som det är någon jävla bingo.

ponting 2008-12-21 07:43

Många kunder? med den sidan, TROR inte det!

Norman 2008-12-21 08:13

Patrikweb. Även om det står publikt så har han inte gett dig rätten att databehandla det. Det är det som PUL handlar om.

Du skulle kunna skapa ett register från eniro och sedan databehandla det i din egen lilla lista med "personer som jag tycker är dumma i huvudet" och sedan lägga ut på din blogg. Då har du också begått brott mot PUL. Liksom i detta fall. Tycker moderator får ta bort namnet omgående.

Westman 2008-12-21 10:07

Det finns faktiskt ett företag med det namn. Sök här: Bolagsverket

tartareandesire 2008-12-21 10:39

Citat:

Originally posted by Norman@Dec 21 2008, 09:13
Patrikweb. Även om det står publikt så har han inte gett dig rätten att databehandla det. Det är det som PUL handlar om.
Du skulle kunna skapa ett register från eniro och sedan databehandla det i din egen lilla lista med personer som jag tycker är dumma i huvudet och sedan lägga ut på din blogg. Då har du också begått brott mot PUL. Liksom i detta fall. Tycker moderator får ta bort namnet omgående.

Men om det är offentliga personer så går det bra? Finns tusentals som kallat Göran Persson, Fredrik Reinfeldt och diverse blonda mediafigurer för både det ena och det andra, några även i detta forum. Skulle man lägga till födelsedatum där skulle det varken göra från eller till. Det är i princip samma uppgifter som presenteras, dvs. ytterst få och inte särdeles känsliga. Ingen alls hade reagerat om det rörde Carl Bildt eller en chef för ett större företag.

Det är sällan jag håller med patrikweb men jag tycker att syftet och följderna är det enda intressanta i det här fallet och har svårt att se att en åklagare skulle resonera annorlunda. Syftet är dock något oklart för mig.

Anders Larsson 2008-12-21 13:44

Man får lov att behandla "harmlösa" persnuppgifter enligt PuL, så frågan är vem som behöver läsa på.

tartareandesire 2008-12-21 13:56

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Dec 21 2008, 14:44
Man får lov att behandla harmlösa persnuppgifter enligt PuL, så frågan är vem som behöver läsa på.

Mjo men vad som är harmlöst är dock inte alltid så lätt att avgöra.

Av ren nyfikenhet, någon som har exempel på brott mot PUL och vad dessa resulterade i för straff? Likaså friande domar. Jag har inte direkt koll på hur den använts i praktiken....

Thor 2008-12-21 17:26

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Dec 21 2008, 13:56
Har egentligen ingen betydelse om det är "harmlöst" eller inte. Om informationen är tillräcklig för att identifiera personen så behövs uttryckt tillstånd från personen för att publicera den. Och IMO så är för- och efternamn, födelsedatum och bostadsaddress mer än tillräckligt för att identifiera någon...

Sen finns det ju självklart (som med alla lagar) undantag, offentliga personer är ett av dessa undantag.

tartareandesire 2008-12-21 17:30

Citat:

Citat:

Har egentligen ingen betydelse om det är harmlöst eller inte. Om informationen är tillräcklig för att identifiera personen så behövs uttryckt tillstånd från personen för att publicera den. Och IMO så är för- och efternamn, födelsedatum och bostadsaddress mer än tillräckligt för att identifiera någon...
Sen finns det ju självklart (som med alla lagar) undantag, offentliga personer är ett av dessa undantag.

Så vissa personer ska vara undantagna från en lag?

Peka gärna på ett exempel där detta har räckt.

Westman 2008-12-21 19:58

Vilket tjafs, killen har ju lagt ut sitt telefonnummer på sidan och därmed är han fullt identifierbar på eget initiativ. Sen blir det bara rena spekulationer om hur PuL ska tolkas.

Teori: Ja det är ett brott mot PuL.
Praktik: Inget brott har begåtts.

Been there, done that.

PS. Det måste innebära en icke försumbar olägenhet för att PuL ska vara aktuellt enligt riktlinjer från DI. Det har inte uppnåtts i denna tråd enligt min åsikt.

JohanssonHenrik 2008-12-22 00:15

Jag visste inte att PUL omfattade företags org.nr

Anders Larsson 2008-12-22 02:12

Citat:

Ursprungligen postat av JohanssonHenrik
Jag visste inte att PUL omfattade företags org.nr

Citat:

Originally posted by -Thor@Dec 21 2008, 18:26
Citat:

Har egentligen ingen betydelse om det är harmlöst eller inte. Om informationen är tillräcklig för att identifiera personen så behövs uttryckt tillstånd från personen för att publicera den. Och IMO så är för- och efternamn, födelsedatum och bostadsaddress mer än tillräckligt för att identifiera någon...

Nej, man har ändrat syn på PuL, när det gäller harmlösa personuppgifter. Orkade inte googla så mycket, men såhär skriver man på http://www4.goteborg.se/prod/sk/goteborg.n...et?OpenDocument

Citat:

Harmlösa uppgifter
Enligt PuL är det bara tillåtet att överföra personuppgifter till länder som har ett tillräckligt skydd för informationen (adekvat skyddsnivå), men harmlös information får publiceras på Internet utan den registrerades samtycke eftersom sådana uppgifter inte kräver något skydd. Man kan säga att den adekvata skyddsnivån för harmlösa uppgifter är inget skydd alls - "man behöver inget paraply om det inte regnar!"

Vad som i praktiken kan anses vara harmlös information måste bedömas från fall till fall. Utgångspunkten bör vara om den registrerade kan uppleva publiceringen som kränkande. Tänk på att inte alla har samma uppfattning om vad som är integritetskänsligt!

Om du är osäker på vad den registrerade kommer att tycka om publiceringen är det en god regel att inhämta hans eller hennes samtycke.

Thor 2008-12-22 03:48

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Dec 22 2008, 02:12
Nej, man har ändrat syn på PuL, när det gäller harmlösa personuppgifter. Orkade inte googla så mycket, men såhär skriver man på http://www4.goteborg.se/prod/sk/goteborg.n...et?OpenDocument
Vill man läsa på mer om PUL sä är det bättre att gå till den myndighet som har med saken att göra (snarare än en fristående organisation)
http://datainspektionen.se/fragor-och-svar...nuppgiftslagen/

Enligt det mail jag fick från en av deras jurister så krävdes uttryckt medgivande för att publicera någon som helst information som kan identifiera en person.

Det har ingen betydelse på om det är harmlös, oskyldig eller utpekande information, för detta finns det andra lagar (Förtal m.m.). PUL anger HUR personuppgifter får hanteras, och inte i vilket sammanhang den publiceras.

Fredrik.an 2008-12-22 08:00

Och helt plötsligt har denna roliga start börjat handla om Pul...
Idag kommer han få ta över en hel del hemsidor från mig, ska bli skönt att hamna på ett säkert hotell.

Westman 2008-12-22 08:46

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson

Vill man läsa på mer om PUL sä är det bättre att gå till den myndighet som har med saken att göra (snarare än en fristående organisation)

Enligt det mail jag fick från en av deras jurister så krävdes uttryckt medgivande för att publicera någon som helst information som kan identifiera en person.

Det har ingen betydelse på om det är harmlös, oskyldig eller utpekande information, för detta finns det andra lagar (Förtal m.m.). PUL anger HUR personuppgifter får hanteras, och inte i vilket sammanhang den publiceras.

Intressant, jag kan visa upp mail och artiklar med uttalanden från DI där de säger just det där med "harmlös" och att det måste ha en icke försumbar negativ påverkan på personen i fråga. Att det sen är hur de tolkar lagen det vet jag men rättsväsendet gör samma tolkning så det är tillbaka till teori och praktik.

tartareandesire 2008-12-22 08:51

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson

Du har rätt och Westman har rätt. Det du inte riktigt vill ta in är att det är skillnad mellan teori och praktik samt lagöverträdelse och straffpåföljd i sådana här rättsfall. Lycka till om du ska till domstol med det här.

Anders Larsson 2008-12-22 10:42

Citat:

Originally posted by Thor@Dec 22 2008, 04:48

Men snälla, om du nu ska klistra in länkar, klistra då in de relevanta länkarna!
http://datainspektionen.se/fragor-och-svar...uppgiftslagen1/

Du får publicera en lista på namn på internet:
http://datainspektionen.se/fragor-och-svar...namn-pa-natet1/

Straff - om man publicerar känsliga personuppgifter mm
http://datainspektionen.se/fragor-och-svar...ssbruksregeln1/

När gäller PuL
http://datainspektionen.se/fragor-och-svar...uppgiftslagen1/

Och slutligen, varför ändras PuL

Så, räcker det med länkar nu?

WeaZear 2008-12-22 13:08

Citat:

Originally posted by Fredrik.an@Dec 22 2008, 09:00
Och helt plötsligt har denna roliga start börjat handla om Pul...
Idag kommer han få ta över en hel del hemsidor från mig, ska bli skönt att hamna på ett säkert hotell.

Hoppas du skämtar

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson