WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Var hänger invandrare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34045)

tartareandesire 2008-12-18 20:25

Frågan är som titeln. Finns det några svenska samlingsställen för invandrare på nätet? Svara inte Lunarstorm eller Facebook =)

Och, nej, jag är varken nazist eller hemlig agent åt migrationsverket.

grazzy 2008-12-18 20:48

Varför skulle invandrare hänga någon annanstans än övriga svenska ungdomar? De är ju inte en särskilt homogen grupp.

Oskar G 2008-12-18 20:57

Citat:

Ursprungligen postat av Timofey
Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
PEA11

...
(det är sant)

Vad syftar du på?????
Ganska meningslöst inlägg, eller hur?

Väldigt meningsfullt inlägg. Jag trodde det var sånt här man skulle känna till om man "jobbar med internet".

PEA = Playahead

Det är en väldigt populär svensk community som är lite tuffare än t.ex. Lunarstorm. Startade under namnet hångelguiden, har bytt ägare flera gånger, bl.a. så har grundarna sålt och sedan köpt tillbaka communityn. Numera ägs Playahead av ett bolag som heter MTG, kanske låter bekant?

Och för att ytterligare tydligöra, där hänger alla möjliga, bl.a. den grupp som jag tror TT syftade på med "invandrare".

Davve 2008-12-18 20:58

www.blatte.se ? rätt många medlemmar iaf

AndreasCa 2008-12-18 21:00

Bilddagboken.se - var annars?

tartareandesire 2008-12-18 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av grazzy
Varför skulle invandrare hänga någon annanstans än övriga svenska ungdomar? De är ju inte en särskilt homogen grupp.

Håller med dig, därav frågan. Nu var det dock inte enbart ungdomar jag syftade på. Däremot så har de ofta flera saker gemensamt sinsemellan som skiljer sig markant från svenskar överlag.

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasCa
Bilddagboken.se - var annars?

När jag skrev "inte Lunarstorm eller Facebook" så menade jag att jag bara är intresserad av sajter där om inte majoriteten så åtminstone en onormalt stor andel av medlemmarna / besökarna är invandrare.

Gustav 2008-12-18 21:26

Förmodligen så hittar du dem här.

Gustav 2008-12-18 21:30

Citat:

Citat:

Originally posted by -Timofey@Dec 18 2008, 21:43
Citat:

PEA11

...
(det är sant)

Vad syftar du på?????

PEA = Playahead

De flesta här vet vad Playahaed är. Men jag tror inte det är många som känner till förkortningen PEA. Jag gjorde det i alla fall inte.

martinl 2008-12-18 21:32

Fräsch tråd, grabbar.

Gustav 2008-12-18 21:41

Citat:

Originally posted by rstvideo@Dec 18 2008, 22:32
Fräsch tråd, grabbar.
Om du syftar på mitt första inlägg så var det mestadels sarkasm över den svenska integrationspolitiken. Men som vanligt så tar man en risk när man försöker skämta lite.

Jag vet tyvärr inte om ditt inlägg gjorde tråden så mycket färschare heller...

Samben 2008-12-18 21:46

Menar du nu invandrare eller svenskar med utländsk bakgrund?

Oskar G 2008-12-18 22:07

Citat:

Originally posted by rstvideo@Dec 18 2008, 22:32
Fräsch tråd, grabbar.
Nu vet jag faktiskt inte alls vad syftet med den här tråden är och invandrare som grupp är ett ganska difust begrepp, men att försöka hitta segment utifrån "geografiskt ursprung" (eller vad trådskaparen nu är ute efter med formuleringen "invandrare") ser jag inte som mer konstigt än att hitta segmenten killer/tjerjer, ungdomar/seniorer, köpstarka/köpsvaga, ja, du fattar.

...och min gissning är att det handlar om att hitta en viss målgrupp för en visst produkt.

Adestro 2008-12-18 22:11

På barrikaderna i Rosengård.

hubbert 2008-12-18 22:15

Inte riktigt Adestro där hänger mest svenska ungdomar från AFA och andra liknande grupperingar.

tartareandesire 2008-12-18 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Originally posted by -oskarg@Dec 18 2008, 21:57
Citat:

Originally posted by -Timofey@Dec 18 2008, 21:43
Citat:

Originally posted by -oskarg@Dec 18 2008, 20:30
PEA11
...
(det är sant)

Vad syftar du på?????

PEA = Playahead

De flesta här vet vad Playahaed är. Men jag tror inte det är många som känner till förkortningen PEA. Jag gjorde det i alla fall inte.

Inte jag heller, en högst märklig förkortning =)

Citat:

Originally posted by -Samben@Dec 18 2008, 22:46
Menar du nu invandrare eller svenskar med utländsk bakgrund?

Både och men kanske inte tionde generationens invandrare =)

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro
På barrikaderna i Rosengård.

Just den där typen av kommentarer hade jag hoppats slippa i tråden men jag misstänkte de skulle dyka upp... Försök hålla er till ämnet och ta sidodiskussionerna i andra trådar eller hos sverigedemokraterna (lite OT så bjuder deras ungdomsförbunds communitysajt på ganska skrämmande läsning).

Magnus_A 2008-12-19 16:00

Var nån som försökte kränga en etnodatingsajt här för nåt år sen. Där hänger i alla fall nån.
Men det gäller att veta lite vilken grupp man vill nå, länder, språk, nyligen inflyttade eller 2/3 generationens?
Om du kan läsa mellan raderna lite på olika forum så kan du se på nicken vilka som anspelar på andra kulturer, det kan ge dig en ledtråd.

sasserdude 2008-12-19 16:07

playahead, bara invandrare där :D

Alpha 2008-12-19 16:49

Svenska samlingssajter på nätet?

Finns väldigt många...

Vad är det exakt du är ute efter.

EDIT: Blir mer o mer lunarstorm av WN känns det som. :(

Johan H 2008-12-19 17:59

Hmm, var hänger invandrare på internet. Svårt då det är en rätt stor grupp. Så överallt. Om du är ute efter mer specifikt så kan jag säga att min far hänger på:
Hotmail
Google
Fass.se
internetmedicin.se

autosvar 2008-12-19 18:31

Bristen på svar visar marknadspotentialen.

digi 2008-12-19 18:33

Citat:

Originally posted by Johan H@Dec 19 2008, 18:59
Hmm, var hänger invandrare på internet. Svårt då det är en rätt stor grupp. Så överallt. Om du är ute efter mer specifikt så kan jag säga att min far hänger på:
Hotmail
Google
Fass.se
internetmedicin.se

Min pappa hänger på.. hm.. gmail (när han hittar dit) ;)

FredrikMH 2008-12-19 19:05

:huh:
Citat:

Originally posted by autosvar@Dec 19 2008, 18:31
Bristen på svar visar marknadspotentialen.
Eller trotts kulturella skillnader så är vi ganska lika ändå ;)

Karman 2008-12-22 10:11

Iranian (iranier), Googoli (iranier), Asian Island (asiater).

tartareandesire 2008-12-22 10:48

Citat:

Originally posted by Karman@Dec 22 2008, 11:11
http://iranian.se/ (iranier), http://www.googoli.se/ (iranier), http://www.asianisland.net/ (asiater).
Danke! Kul att inte alla skriver meningslöst strunt =) Iranian.se var ganska rörig och ful men verkar ju hyfsat aktiv. Har du någon aning om hur många medlemmar Googoli och AsianIsland har? Hittade inget på sidorna.

brokep 2008-12-22 11:49

Jag tror att frågan är väldigt generell. Invandrare är väl inte en etnisk grupp i sig. Jag är invandrare i mångas ögon för att jag inte har svenska föräldrar. Däremot är jag född i Sverige, så jag är väl andra generations invandrare.
Dessutom är jag finsk och norsk, men är ju fortfarande inte från sverige. Hur ser man på mig i frågan "var hänger invandrare"?

Jag tror att det handlar mer om var man har sitt ursprung än var man befinner sig nu. Exempelvis hänger väldigt många muslimer på www.muxlim.com, själv läser jag finska nyheter på hs.fi, norska nyheter på vg.no, aftenposten.no, ba.no. Lite beroende på vad jag är ute efter. Mitt ena ex är från balkan och hon läste en del tidningar från balkan och hängde annars mest på svenska communities då det finns många människor med samma bakgrund som henne i Sverige helt enkelt.

Så svaret är nog att frågan måste preciseras. :-)

kw_wasabi 2009-01-06 00:42

Svaret är ju enkelt; i våra förorter! (ironi)

teddyjohan 2009-01-06 11:47

Din fråga är nog lite i diffusaste laget för att få några konkreta svar. Om du undrar över om det finns utrymme för ett community för invandrare så tror jag starkt på den idén. Om inte du så borde någon annan göra det. Det finns behov av forum där t.ex. muslimer kan mötas på ett gemensamt plan (av typ nätdating) och det finns behov av forum där folk som lider av integrationsproblemen kan få prata av sig med likasinnade. Det finns behov av forum där invandrare kan få diskutera samhällsfrågor, utan den ibland obligatoriska och påtvingade religiösa färgningen. Det finns många behov helt enkelt. Det är inte min uppfattning att Blatte.se tillgodoser dessa...

Pinsamt osmaklig humor i denna tråd för övrigt.

se7en 2009-01-07 13:23

http://www.albaner.nu/ (albaner)
http://www.albastorm.com/ (community, roligt namn)
http://www.dardhania.com/

http://www.kafic.net/ (övriga balkan)

Samtliga är eller hostar från skandiavien och har till störst del användare från skandinavien. För att inte glömma så börjar stora siter som FB/hi5/Myspace ta över många använder just för att dessa grupper kan skapa en egen kanal.

Tänker du affärsmässigt att starta något sånt så avråder jag dig just eftersom FB mfl. översätter sina sidor till alla möjliga språk nuförtiden.

Lycka till och hoppas du får in många svar,

EWM 2009-01-07 19:47

blocket.se

pitbull 2009-01-07 19:53

wn.se

klein 2009-01-15 07:24

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Dec 18 2008, 21:25
Frågan är som titeln. Finns det några svenska samlingsställen för invandrare på nätet? Svara inte Lunarstorm eller Facebook =)

Och, nej, jag är varken nazist eller hemlig agent åt migrationsverket.

Vad är invandrare? Du får nog bryta ner gruppen lite mer , invandrare är ju alla som är födda med utländsk föräldre.

Karman 2009-01-15 09:18

Alltså, hur jävla svårt kan det vara att inte förstå vad någon menar med invandrare? Är det PK-maffian som hänger här? Förmodligen menas personer som är av utländsk härkomst. Skriv relevanta svar eller skriv inget alls.

pokerstjärna 2009-01-15 09:22

Citat:

Originally posted by Karman@Jan 15 2009, 09:18
Alltså, hur jävla svårt kan det vara att inte förstå vad någon menar med invandrare? Är det PK-maffian som hänger här? Förmodligen menas personer som är av utländsk härkomst. Skriv relevanta svar eller skriv inget alls.
Då kanske man skulle ha skrivit det istället för invandrare, alla med utländskt härkomst är inte invandrare ;)

Aron 2009-01-15 11:08

Kvibergs Marknad i Göteborg

klein 2009-01-15 11:51

Citat:

Originally posted by Karman@Jan 15 2009, 10:18
Hur jävla svårt kan det vara att förstå, att invandrare är ingen homogen grupp.

Hur fan kan du komma dragande med PK maffia? PK Maffia är en term som nazisterna från Sverigedemokraterna bruka använda när dom ojar sig över allting som inte passar deras 50 tals samhälle.

Frågan är korkad ställd, vad surfa alla Svenskar någonstans? Antaligen samma ställe där alla invandrare surfa, men vi är inte så där jätte olika ändå, det är andra saker som spelar roll, intressen, social bakgrund osv.

Karman 2009-01-15 12:48

Invandrare är ingen homogren grupp och frågan är korkad ställd - det invänder jag inte mot. Men istället för att göra det någon slags diskussion över hur vi benämner personer med utländsk härkomst så kan de väl som sitter inne på informationen dela med sig av den (vilket bland annat undertecknad har gjort).

Bara för att de inte är någon homogren grupp så ska man väl fortfarande kunna ställa en generell fråga om denna grupp? Den politiska korrekheten ligger i rädslan att klumpa ihop personer när de faktiskt har något gemensamt - det är en stor grupp människor i det svenska samhället som är av utländsk härkomst, oavsett om det är tyskar eller iranier.

Vem har sagt att vi är olika? Ibland vill kampanjer, företag eller webbplatser nå ut till personer som i folkmun betecknas "invandrare" (vilket brukar inkludera andra generationens invandrare) - men det är alltså något som måste stoppas?

50-talssamhälle, SD och nazister. Yisses.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson